Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #1 Del Skrevet 4. april 2006 Hei, Jeg lurer rett og slett på... Om man gjør arbeidsoppgaver der man blir skitten, støvete, etc. har man krav på smusstllegg. finnes det noen slike regler for meget fysisk tunge arbeidsoppgaver? Eller er det bare smuss som gir rett til slikt tillegg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #2 Del Skrevet 4. april 2006 Hei, Jeg lurer rett og slett på... Om man gjør arbeidsoppgaver der man blir skitten, støvete, etc. har man krav på smusstllegg. finnes det noen slike regler for meget fysisk tunge arbeidsoppgaver? Eller er det bare smuss som gir rett til slikt tillegg? ← Da skal du ha veldig skittent arbeide. Arbeide som tilsier at du må dusje før du drar hjem. hva mener du med fysisk tungt arbeide? Maxgrense er 25 kilo,men det betyr ike at du skal stå å løfte det hele dagen. Slikt arb må tilrettelegges med pauser osv. Desuten bør arbgiver lært dere løfteteknikk osv. Helst ha hjelpemidler til rådighet om det går. Ved tunge løft bør det være to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #3 Del Skrevet 5. april 2006 Da skal du ha veldig skittent arbeide. Arbeide som tilsier at du må dusje før du drar hjem. hva mener du med fysisk tungt arbeide? Maxgrense er 25 kilo,men det betyr ike at du skal stå å løfte det hele dagen. Slikt arb må tilrettelegges med pauser osv. Desuten bør arbgiver lært dere løfteteknikk osv. Helst ha hjelpemidler til rådighet om det går. Ved tunge løft bør det være to. ← På dette området tror jeg nok det syndes mye. Hadde nylig et vikaroppdrag på lager der jeg som kvinne, faktisk tømte seks paller fulle av kartonger på mellom ti og tjuefem kilo, i løpet av en dag. Halvparten av disse pallene lempet jeg antagelig to ganger ettersom man ombestemte seg underveis når det gjaldt plasseringen av varene. Anslår at jeg faktisk lempet ni paller den dagen, for hånd, alene. Det var selvfølgelig ikke lagt inn noen ekstra pauser. Hadde det vært menn på dette lageret tror jeg faktisk ting hadde stilt seg ganske annerledes. Menn er flinkere til å stille krav. Rimelige krav. Mens kvinner langt oftere er så opptatt av å være flinke eller å gjøre alle til lags at de står på til de stuper. Jobbet før dette på et lager med hovedvekt av menn. Der løftet jeg faktisk opp mot 50 kilo. Men tar det hele og fulle ansvaret for det selv, da jeg hadde en sjef som hele tiden strengt oppfordret til å be om hjelp. Og karene jeg jobbet med aldri var vonde å be. I et mannsdominert yrke blir man kanskje litt engstelig for å ikke gjøre den samme jobben som gutta. Vil ikke ha noen spesialbehandling o.s.v., er redd for at de andre skal få mer å gjøre fordi man kanskje ikke kan løfte like mye? Tåpelig. Man ender opp med å overkompensere, og gutta er faktisk smarte nok til å be om hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #4 Del Skrevet 5. april 2006 Maxgrense er 25 kilo,men det betyr ike at du skal stå å løfte det hele dagen. Sier arbeidsmiljøloven noe om en fast vektgrense? hadde vært fint om du kunne si meg kilden til dette.. Kunne vært greit å ha noe å vise til.. Jeg løfter og snur og vender på stålgulvplater til varebiler som stort sett veier over 25 kg.. Og det gjør jeg 5 dager i uken, hvorav to av dagene nærmest er fast overtid med 12 timers jobbing... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #5 Del Skrevet 7. april 2006 Sier arbeidsmiljøloven noe om en fast vektgrense? hadde vært fint om du kunne si meg kilden til dette.. Kunne vært greit å ha noe å vise til.. Jeg løfter og snur og vender på stålgulvplater til varebiler som stort sett veier over 25 kg.. Og det gjør jeg 5 dager i uken, hvorav to av dagene nærmest er fast overtid med 12 timers jobbing... ← Det står skrevet,men husk at regelen er både for menn og kvinner. var sev i en slik sak før jul. Skadet meg pga slike løft.All skyld ble lagt på meg selv. Pga at det var min egen plikt å be om hjelp. Når sjefen ikke hadde ordnet med hjelp, så var det min plikt til å gå til hans sjef å si NEI. Og si ifra at jeg måtte ha hjelp. Det be ikke betegnet som yrkesskade heller,men hendelig uhell. Saken kunne blitt erre med varige skader og da hadde jeg ville tapt store penger på det. Så om du driver med vekt på over 25 kilo, så bør du få gjort noe med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #6 Del Skrevet 7. april 2006 Det er vel en jobb du har valgt selv, og viste innebar tungt og skittent arbeid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #7 Del Skrevet 7. april 2006 ja jeg har valgt jobben selv, og visste hva det innebar til en viss grad, synes bare det er litt urettferdig at de som står o g sliper eller pusser får smusstillegg, mens andre som jobber seg søkksvett ikke får noe ekstra for det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 7. april 2006 #8 Del Skrevet 7. april 2006 Vet ikke om arbeidsmiljøloven sier noe om lønn ift tunge løft, men vet at enkelte flyttefirma oppererer med tungvektstillegg til sine ansatte ved f.eks piano og safer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #9 Del Skrevet 7. april 2006 Sier arbeidsmiljøloven noe om en fast vektgrense? hadde vært fint om du kunne si meg kilden til dette.. Kunne vært greit å ha noe å vise til.. Jeg løfter og snur og vender på stålgulvplater til varebiler som stort sett veier over 25 kg.. Og det gjør jeg 5 dager i uken, hvorav to av dagene nærmest er fast overtid med 12 timers jobbing... ← I forskrift om tungt og ensformig arbeid (Ligger på www.lovdata.no) står det om arbeidsgiver og arbeidstaker sine plikter. 25 kg-grensen er nevnt i "veiledning til forskrift om tungt og ensformig arbeid" (finnes her: http://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/fo.../fullv531.html) Men dette er kun anbefalt, ikke lovpålagt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #10 Del Skrevet 7. april 2006 Det er vel en jobb du har valgt selv, og viste innebar tungt og skittent arbeid? ← Har man f.eks. gått ledig en stund kan det fort bli til at man tar det man får. Man velger ikke alltid på øverste hylle og dermed kan man ende opp med jobb som er både tung og ensidig. En annen ting er at de som gjør det de blir bedt om uten å mukke ofte vil bli utnyttet fordi det er lettere å legge alt på dem enn å krangle med de som kjenner sine begrensninger. Snakket nylig med en tidligere kollega som hadde vært i en lagerjobb. Han måtte rett og slett gi seg før han ødela seg fordi han endte opp med kun tung lempejobb hele dagen. Dette var en ung gutt som både er aktiv på helsestudio å effektiv på jobben. Langt fra arbeidssky med andre ord. Annen gjest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå