AnonymBruker Skrevet 10. januar #1 Skrevet 10. januar Hei, jeg er en person som elsker friluftslivet, da spesielt det å oppholde meg og utforske litt mer urørte områder over lengere perioder(flere dager). Det er egentlig bare da jeg føler en form for glede og at jeg lever. Jeg har alltid vært veldig glad i naturen, helt siden jeg var liten. Jeg er også en meget ivrig landskapfotograf, som har rettet meg mest mot skog Men i dagens samfunn, så er det jo meget begrenset hvor mye jeg får oppholdt meg ute i lengere perioder i skogen og det blir jo bare noen helger her og der og en lang tur i fellesferien, når jeg har sommerferie(men sommeren er ikke den fineste tiden i skogen syntes jeg, varmt og mye insekter) I den bransjen jeg er i er det ikke mulig å jobbe redusert(feks 80%) og det har jeg heller ikke råd til egentlig(regninger som må betales). Så hvordan skal jeg akseptere at jeg lever et liv jeg egentlig ikke "ønsker" å leve? Jeg ønsker så klart å jobbe og bidra til samfunnet, men ikke så mye som det kreves, da jeg får MYE mindre tid til å drive med friluftsliv og naturfoto, som egentlig er det eneste som betyr noe for meg i livet mitt(har ikke partner og barn) Noen som føler det samme eller har neon gode råd/tips!? Anonymkode: 58d45...186 1 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar #2 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei, jeg er en person som elsker friluftslivet, da spesielt det å oppholde meg og utforske litt mer urørte områder over lengere perioder(flere dager). Det er egentlig bare da jeg føler en form for glede og at jeg lever. Jeg har alltid vært veldig glad i naturen, helt siden jeg var liten. Jeg er også en meget ivrig landskapfotograf, som har rettet meg mest mot skog Men i dagens samfunn, så er det jo meget begrenset hvor mye jeg får oppholdt meg ute i lengere perioder i skogen og det blir jo bare noen helger her og der og en lang tur i fellesferien, når jeg har sommerferie(men sommeren er ikke den fineste tiden i skogen syntes jeg, varmt og mye insekter) I den bransjen jeg er i er det ikke mulig å jobbe redusert(feks 80%) og det har jeg heller ikke råd til egentlig(regninger som må betales). Så hvordan skal jeg akseptere at jeg lever et liv jeg egentlig ikke "ønsker" å leve? Jeg ønsker så klart å jobbe og bidra til samfunnet, men ikke så mye som det kreves, da jeg får MYE mindre tid til å drive med friluftsliv og naturfoto, som egentlig er det eneste som betyr noe for meg i livet mitt(har ikke partner og barn) Noen som føler det samme eller har neon gode råd/tips!? Anonymkode: 58d45...186 Blir Budeie for sivilisert for deg, skogsvokter, fyrvokter, reindriftssame, sjarkfisker? Anonymkode: 44e83...3e6
AnonymBruker Skrevet 10. januar #3 Skrevet 10. januar Har du ikkje høve å ta deg avspasering fredag og måndag av og til? Anonymkode: b2b53...961
AnonymBruker Skrevet 10. januar #4 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Blir Budeie for sivilisert for deg, skogsvokter, fyrvokter, reindriftssame, sjarkfisker? Anonymkode: 44e83...3e6 Tror ikke det finnes yrker i Norge hvor man er "skogvokter"? Og i så fall sikkert ekstremt hard konkurranse for en slik stilling. I Norge har man oppsynsmenn for div nasjonalparker(mest fjellområder) og disse stillingene krever meget høy kompetanse, dessverre. Jeg har bare en bachelor i naturforvaltning fra 2016. Anonymkode: 58d45...186
AnonymBruker Skrevet 10. januar #5 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du ikkje høve å ta deg avspasering fredag og måndag av og til? Anonymkode: b2b53...961 I mitt yrke kan det være vanskelig, siden det kreves at jeg alltid er tilegnelig, tilfelle det dukker opp behov for å utføre den jobben jeg har ansvar for. Ting kan være veldig uforutsigbart i min bransje. Anonymkode: 58d45...186
AnonymBruker Skrevet 10. januar #6 Skrevet 10. januar Kanskje du kunne gjøre fritidssysselen om til jobb? Lars Monsen har jo gjort det. Elller du kan bo billigere, skifte jobb, og jobbe mindre? Det er jo ikke farlig hvor flott du bor om du trives best ute i naturen uansett. Jeg skjønner godt følelsen, og jeg savner uberørt natur selv. Jeg har blitt for syk til å komme meg veldig langt unna sivilisasjonen dessverre, men får gått turer i naturen selv om det ikke er helt uberørt natur. Så du er heldig som kan gjøre det i alle fall, om enn i begrenset omfang. Anonymkode: 25e05...c71
AnonymBruker Skrevet 10. januar #7 Skrevet 10. januar ....men jeg hadde lett jobbet 70-80& hvis min arbeidsgiver hadde godtatt det. Hadde heller bare prøvd å redusere levekostnadene mine(spise mindre, bo billigere osv) Jeg drømmer om å jobbe et par år til og spare opp en god sum, så bare slutte jobben og leve et nomadisk liv ute i telt hele våren, sommeren og høsten, så for å finne ny jobb når vinteren kommer. Men er litt skummelt, da det ikke bare bare er å finne en ny jobb når det passer meg. Det er stor risiko økonomisk, men kommer kanskje til å angre hvis jeg aldri gjør det nå mens jeg fortsatt er relativt ung og har god helse. Anonymkode: 58d45...186 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #8 Skrevet 10. januar Kanskje du kan fortsette jobben og heller bruke noe av fritiden din på å engasjere deg i en forening som jobber med naturvern? Mulig det hadde gitt deg noe Anonymkode: 9effa...d0a
AnonymBruker Skrevet 10. januar #9 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje du kunne gjøre fritidssysselen om til jobb? Lars Monsen har jo gjort det. Elller du kan bo billigere, skifte jobb, og jobbe mindre? Det er jo ikke farlig hvor flott du bor om du trives best ute i naturen uansett. Jeg skjønner godt følelsen, og jeg savner uberørt natur selv. Jeg har blitt for syk til å komme meg veldig langt unna sivilisasjonen dessverre, men får gått turer i naturen selv om det ikke er helt uberørt natur. Så du er heldig som kan gjøre det i alle fall, om enn i begrenset omfang. Anonymkode: 25e05...c71 Jeg har prøvd å gå i den retningen(leve at foto), men lykkes ikke dessverre. Men jeg kan fint ofre all komforten vi har i det moderne liv for å få mer tid ute i urørt natur. Eneste er at jeg er redd det kan bli fryktelig ensomt i lengden, selv om jeg ikke akkurat har noe ekstremt sosial liv ellers(utenom jobb) Det jeg i hvert fall vet, er at etter noen netter ute i skogen, så føler jeg meg mye mer positiv til sinns en når jeg sitter hjemme og "kjeder" meg foran tv. Naturen har en veldig sterk effekt på meg og jeg kan forstå hvorfor de bruker "skogbading" som terapi i Japan. Anonymkode: 58d45...186 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar #10 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje du kan fortsette jobben og heller bruke noe av fritiden din på å engasjere deg i en forening som jobber med naturvern? Mulig det hadde gitt deg noe Anonymkode: 9effa...d0a Jeg er allerede ganske engasjert i skogvern(drømt om å jobbe med det, men lykkes ikke), men dessverre så er miljøet lite og kanskje litt sært, etter min mening. Det er lite man kan bidra med sånn i hverdagen egentlig, utenom noen kartleggings kurs par ganger i året. Anonymkode: 58d45...186
AnonymBruker Skrevet 10. januar #11 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kanskje du kunne gjøre fritidssysselen om til jobb? Lars Monsen har jo gjort det. Elller du kan bo billigere, skifte jobb, og jobbe mindre? Det er jo ikke farlig hvor flott du bor om du trives best ute i naturen uansett. Jeg skjønner godt følelsen, og jeg savner uberørt natur selv. Jeg har blitt for syk til å komme meg veldig langt unna sivilisasjonen dessverre, men får gått turer i naturen selv om det ikke er helt uberørt natur. Så du er heldig som kan gjøre det i alle fall, om enn i begrenset omfang. Anonymkode: 25e05...c71 Forslag til jobb hvor man kan jobbe 70-80% og har en inntekt på 25 000 netto(minimum jeg kan leve på) uten noe form for utdannelse? Anonymkode: 58d45...186
AnonymBruker Skrevet 10. januar #12 Skrevet 10. januar Du vet skogsdriften før den grusomme flatehogsten fikk ta helt overhånd? Den typen som bønder drev med på vinteren. Det er ikke så lenge siden, faren min drev sånn for under tjue år siden. Og far hadde en nabo, som var blitt såpass gammel at han leide inn en mann til å gjøre jobben på sin eiendom. Det hadde vært noe for deg 😊 De store skogeierne burde hatt en hær av sånne som drev skogbruk som før. Hilsen en drømmer 😉 Anonymkode: 05343...d7e
AnonymBruker Skrevet 10. januar #13 Skrevet 10. januar Jeg er som deg, ts, og forstår akkurat hva du snakker om. Selv bor jeg (dessverre) i by med mann og barn, men pga at jeg er på AAP og snart ufør, har jeg mulighet til å være ute i skogen på daglig basis, noe jeg absolutt benytter meg av. I en perfekt verden hadde jeg bodd, vandret og levd i naturen 24/7, uten at jeg helt vet hvordan. Uansett, da jeg skulle ut i arbeidsutprøving kom jeg frem til at jeg ville prøve ut ungskogpleie. Siden grunneiere driver med flatehogst, så må jo noen plante nye trær, og dette reiser folk rundt i landet og gjør om våren, sommeren og høsten. Aller flest utlendinger, men også noen få nordmenn. I arbeidsutprøvingen fikk jeg møte forskjellige europeere som reiste rundt og jobbet slik; de tjente godt og trivdes godt med å være ute i naturen hver dag. De jobbet også i små team om gangen, og så var det gjerne nye mennesker på nytt sted på neste lokasjon. Ganske introvert og rolig jobb som jeg selv egentlig kunne passet i, om det ikke var for min kroniske sykdom som stikker kjepper i hjulene for meg. Veldig naturnær og fri i hvertfall, og jeg likte tanken på å plante skog i stedet for å kappe den. Jeg tror egentlig ikke menneskerasen er ment å være så mye inne som vi er, ei heller med så mye komfort rundt oss hele tiden. Vi kjeder oss, er deprimerte, lager problemer av småting, syter, er stressa, klager på hamsterhjulet - og for hva da? Uansett hva vi kjøper eller konsumerer så gjør det oss ikke mer lykkelig på lang sikt. Naturen derimot😍 Anonymkode: 9d90a...bad 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #14 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forslag til jobb hvor man kan jobbe 70-80% og har en inntekt på 25 000 netto(minimum jeg kan leve på) uten noe form for utdannelse? Anonymkode: 58d45...186 Tilkallingsvikar innenfor helse! Gjerne sykehjem. De har alltid behov for folk og du kan jobbe overtid i perioder slik at du får litt ekstra. Eventuelt jobbe noe natt, mye kveld og helg, helligdager osv. Deretter får du mer ledig tid til å tilbringe ute i naturen. Jeg jobbet slik for å kunne reise og være borte i lengre perioder. Fungerte supert. Anonymkode: 91798...320 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #15 Skrevet 10. januar Du behøver ikke si opp jobben, be om permisjon et halvt år, loff rundt og gå på jobb igjen til høsten. Da får du testet det...helt risikofritt Anonymkode: d67ad...703
AnonymBruker Skrevet 11. januar #16 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tilkallingsvikar innenfor helse! Gjerne sykehjem. De har alltid behov for folk og du kan jobbe overtid i perioder slik at du får litt ekstra. Eventuelt jobbe noe natt, mye kveld og helg, helligdager osv. Deretter får du mer ledig tid til å tilbringe ute i naturen. Jeg jobbet slik for å kunne reise og være borte i lengre perioder. Fungerte supert. Anonymkode: 91798...320 Tips om hvor jeg kan søke slike stillinger i Vestfold? Er det ikke slik at man må bygge seg opp for å få nok timer?(kun tilkallingsvikar i starten) Det er mitt inntrykk. Vært innom tanken tidligere å prøve noe innenfor dette forstår du og undersøkt litt. Skummelt å hoppe rett i det, når jeg er i en fast stilling med god inntekt. Angående å jobbe med ting innenfor skog, så er jeg er kun interessert i skogvern. Planting av skog og hogst er langt utenfor mitt interessefelt, selv om det er jobber hvor man er ute i "skogen"(plantasje felt, så egentlig ikke ekte skog). Jeg er har mine faglige meninger om dette, men det er en helt annen diskusjon jeg ikke skal gå inn på her:) TS Anonymkode: 58d45...186
AnonymBruker Skrevet 11. januar #17 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du behøver ikke si opp jobben, be om permisjon et halvt år, loff rundt og gå på jobb igjen til høsten. Da får du testet det...helt risikofritt Anonymkode: d67ad...703 Det er ikke bare å få permisjon i den type jobb jeg har, jeg har en nøkkelrolle og da må jeg erstattes med ny person. Så med andre ord, tviler på at arbeidsgiver bare vill gi meg permisjon sånn uten videre. TS Anonymkode: 58d45...186
Mei88 Skrevet 11. januar #18 Skrevet 11. januar Se denne https://tv.nrk.no/se?v=DVFJ65100425&autoplay=false
AnonymBruker Skrevet 11. januar #19 Skrevet 11. januar Du får omskolere deg til et yrke som lar deg ha mye sammenhengende fri. Eller spare opp penger og si opp jobben så du får ha fri så lenge du har råd. På jobben min har vi en sånn friskus som deg, han kan fint være ei uke i skogen/på fjellet fordi vi har mye sammenheng fri i turnusen. Han er tom samboer med barn, hun er forståelsesfull og lar ham dra (han gjør mye når han er hjemme da) Han jobber mye i andre perioder for å få dette til. Jeg jobber i avlastningsbolig for ungdom med autisme/psykisk utviklingshemming, og vi har 14-timers skift. Men da med innlagt fri (og folk bytter for å få enda lenger fri). En god del her har ikke helseutdanning, heller ikke jeg, men jeg får godkjent en del av annen utdanning. Anonymkode: 42b2a...7a9
AnonymBruker Skrevet 26. januar #20 Skrevet 26. januar Jeg skulle også si omsorgsbolig, med sånn medleverturnus. Da har du mye fri og ålreit betalt. Du kan også være en natt i skogen før jobb, en friskus jeg jobbet med gjorde det ofte på sommeren. Anonymkode: 92a36...181
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå