AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:43 #1 Skrevet lørdag kl. 20:43 Hei! Står i en veldig spesiell situasjon, og er usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg er gravid i 5 måned, og har frem til nå jobbet 100% som sykepleier samtidig som jeg har studert 100%. På siste ultralyd fikk jeg beskjed om at jeg har morkakevsikt, og har et risikabelt svangerskap. Fosteret har redusert fostervekst, og jeg har høy risiko for svangerskapsforgiftning og prematurfødsel. Skal følges tett på Rikshospitalet resten av svangerskapet. På bakgrunn av dette ble jeg nå 100% sykemeldt fra jobben som sykepleier da jobben utgjør en særdeles høy risiko for meg og barnet, og jobben ikke har mulighet til å tilrettelegge. Legen min mener at jeg kan fortsette på studiet uten at dette medfører en risiko for barnet. Jeg føler meg jo helt frisk, og har behov for å gjøre noe, og ikke bare sitte og se i veggen. Ønsker å prøve å fortsette i studiet dersom dette er mulig, men man har jo i utgangspunktet ikke rett på å få utbetalt sykepenger samtidig som man studerer. Skal forhøre meg med nav ift. om jeg evt. må sette studiet på pause. Hva tenker dere vedrørende min situasjon? Tror dere man kan få godkjent det som et særtilfelle? På forhånd takk! Anonymkode: 7bc1d...cd0
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:49 #2 Skrevet lørdag kl. 20:49 Du kommer mest sannsynlig til å få beskjed om å sette studiet på pause, spesielt siden lege har ment at du må det. Husk at du er ikke gravid mange ganger ila livet. Du bør ikke ha NOE som er stressende nå disse månedene. Jeg hadde selv sykemelding fra ca uke 24 og svangerskapspenger fra uke 28 da jeg hadde kraftige kynnere av enhver bevegelse og risiko for prematur fødsel. Jeg rundet Netflix og fikk strikket masse frem til jeg ble kjempedårlig i uke 34 og fikk babyen min. Hvis du ikke har lært deg å strikke eller sy, så har du mulighet til å gjøre det nå mens du ligger på sofaen. Så håper jeg du har en mann eller annen familie som kan gjøre alle innkjøp og planlegging til babyen din kommer mens du bare tar det helt med ro. Anonymkode: 0fb1f...6c6 1
Camillaemilsson Skrevet lørdag kl. 21:11 #3 Skrevet lørdag kl. 21:11 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du kommer mest sannsynlig til å få beskjed om å sette studiet på pause, spesielt siden lege har ment at du må det. Husk at du er ikke gravid mange ganger ila livet. Du bør ikke ha NOE som er stressende nå disse månedene. Jeg hadde selv sykemelding fra ca uke 24 og svangerskapspenger fra uke 28 da jeg hadde kraftige kynnere av enhver bevegelse og risiko for prematur fødsel. Jeg rundet Netflix og fikk strikket masse frem til jeg ble kjempedårlig i uke 34 og fikk babyen min. Hvis du ikke har lært deg å strikke eller sy, så har du mulighet til å gjøre det nå mens du ligger på sofaen. Så håper jeg du har en mann eller annen familie som kan gjøre alle innkjøp og planlegging til babyen din kommer mens du bare tar det helt med ro. Anonymkode: 0fb1f...6c6 Det er det jeg er redd for😔 Studiet er et hobbyprosjekt som jeg har kost meg med siden av jobben, så det er veldig trist. Ønsker ikke å bare se på tv. I utgangspunktet ønsker jeg ikke å være sykemeldt i det heletatt, men nå har jeg ikke noe valg. Barnets helse må prioriteres. Legen har sagt at jeg helt fint kan fortsette med studiet, så skal høre om han kan skrive en dokumentasjon på dette. Får bare forhøre meg med nav, og håpe jeg får en forståelsesfull rådgiver.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:17 #4 Skrevet lørdag kl. 22:17 Det er helt lov å studere mens man er sykemeldt! Jeg har gjort det. Nav sa jeg ikke trenge å si ifra om det Anonymkode: 8c36b...de3 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:47 #5 Skrevet lørdag kl. 23:47 Samme erfaring som #4! Fikk beskjed på at studier som var påbegynt før sykemelding kan fortsette som vanlig, men at man ikke kan begynne på nye studier etter man er sykemeldt om man vil ha sykepenger😊 Anonymkode: 8a04a...618
Huldraisør Skrevet lørdag kl. 23:53 #6 Skrevet lørdag kl. 23:53 Jeg var sykemeldt under svangerskapet og fikk fortsette å studere. Men jeg gikk deltid så hadde 75 % studie. Men nav begrunnet det med at jeg hadde gjort begge deler når jeg jobbet. Men dette var for 14 år siden, så vet ikke om reglene er endret. Husk også at kånekassen jat gode ordninger for de som er gravide når de studerer.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:16 #7 Skrevet søndag kl. 10:16 Legen din må søke svangerskapspenger for deg, ikke sykmelding! Anonymkode: 83d1c...ed8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå