Gå til innhold

Å gå hele livet med lappen, men uten å kjøre bil

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pga angst, rett og slett. Har hatt lappen i over 21 år men har kjøreerfaring som den jevne 19-åring. Maks.

Etter jeg fikk lappen følte jeg ikke eventyrlysten og friheten i det å kunne kjøre hvor jeg vil. Kjøpte aldri bil, og ville heller aldri låne av noen. Angsten overtok, og med rette. Å kjøre bil er jo livsfarlig, selv om mange gjør det hver dag.

På vinterføre i 2005 var første gang jeg kjørte etter lappen. Klarte selvfølgelig å ende halveis i grøfta ved en innkjøring. Kom meg ut av meg selv til slutt. Etter det gikk det mange år før jeg kjørte. Kanskje 2012, men da bare en tur med en venns bil. Eneste gangen jeg har kjørt med manuelt gir etter jeg tok lappen.

Jeg kjørte mest i 2014 men med automatgir, på sommerveier og på kjente strekninger. Kunne aldri falle meg inn å begi meg ut på motorveien. I 2015 kjørte jeg igjen på vinterføre. Endte med at jeg skled på slapseføre og klarte det ulogiske kunststykket å bremse. Da svev jeg såklart helt rundt. Null logikk fra hjernen min.

Nå har jeg ikke kjørt noe siden 2021, tror jeg. Dørstokkmila er større enn før.

Når jeg sitter på med søsken, spesielt nå på glatta, blir jeg svett i hendene. For jeg tenker hele tiden "nå sklir vi av veien". Når turen er over blir jeg ofte deprimert over at jeg er en som ikke takler dette. Mine søsken klarer det jo lett som en plett.

Bør jeg bare innse at jeg er en som ikke bør ferdes i trafikken?

Anonymkode: e0558...f9c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vurderer for øvrig å bare klippe førerkort i biter. Så slipper jeg i alle fall å si at jeg har lappen. Når jeg sier det, er det en forventing om at jeg kan kjøre, f.eks i i forbindelse med jobben.

AnonymBruker
Skrevet

Mange av mine gamle venner som bor i storbyer har ikke kjørt siden de tok lappen, men de har jo muligheten til å kjøre. 

Anonymkode: 0ef4a...efd

AnonymBruker
Skrevet

Du bør øve for øvelse gjør mester. Begynn til våren med små korte turer på god vei og avanser etterhvert. Men du må jo ha et kjøretøy tilgjengelig da. Det sitter i hodet, du er ikke mindre egnet enn andre, slutt med å fortelle deg selv det. 

Det er en ferdighet som er både praktisk og nyttig, du trenger ikke elske bilkjøring, men være i stand til å forflytte deg trygt fra a til b. 

Anonymkode: 432c2...6f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det som deg. 

Anonymkode: bda17...25c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ta noen oppriskningtimer hos en kjøreskole?

Anonymkode: 69f6a...147

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan jo ta noen oppriskningtimer hos en kjøreskole?

*oppfriskningstimer

AnonymBruker
Skrevet

Du må faktisk kjøpe bil for å bli god til å kjøre. Det var det første jeg gjorde når jeg hadde tatt lappen, jeg visste at jeg aldri kom til  lære uten. Og jeg har aldri blitt "god", men jeg er ikke redd for å kjøre, heller ikke på glatta. Jeg tenker at om jeg kjører sakte nok så går det bra, og det har det gjort.
Kjøp deg en gammel, billig EU-godkjent bil til våren som du kan kjøre med i sommerhalvåret, og så la den stå eller lån den bort til vinteren. En slik kan du få til rundt 20 000.
Eller du kjøper de beste vinterdekkene til den, og lærer å kjøre på vinterføre også. Dekkene har enormt mye å si.
Ta også oppfriskningstimer på en trafikkskole, forklar dem hvor vanskelig det er for deg, og si at du føler du må begynne helt på null. Og ta glattkjøringskurset igjen.

Anonymkode: ad7f7...181

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Pga angst, rett og slett. Har hatt lappen i over 21 år men har kjøreerfaring som den jevne 19-åring. Maks.

Etter jeg fikk lappen følte jeg ikke eventyrlysten og friheten i det å kunne kjøre hvor jeg vil. Kjøpte aldri bil, og ville heller aldri låne av noen. Angsten overtok, og med rette. Å kjøre bil er jo livsfarlig, selv om mange gjør det hver dag.

På vinterføre i 2005 var første gang jeg kjørte etter lappen. Klarte selvfølgelig å ende halveis i grøfta ved en innkjøring. Kom meg ut av meg selv til slutt. Etter det gikk det mange år før jeg kjørte. Kanskje 2012, men da bare en tur med en venns bil. Eneste gangen jeg har kjørt med manuelt gir etter jeg tok lappen.

Jeg kjørte mest i 2014 men med automatgir, på sommerveier og på kjente strekninger. Kunne aldri falle meg inn å begi meg ut på motorveien. I 2015 kjørte jeg igjen på vinterføre. Endte med at jeg skled på slapseføre og klarte det ulogiske kunststykket å bremse. Da svev jeg såklart helt rundt. Null logikk fra hjernen min.

Nå har jeg ikke kjørt noe siden 2021, tror jeg. Dørstokkmila er større enn før.

Når jeg sitter på med søsken, spesielt nå på glatta, blir jeg svett i hendene. For jeg tenker hele tiden "nå sklir vi av veien". Når turen er over blir jeg ofte deprimert over at jeg er en som ikke takler dette. Mine søsken klarer det jo lett som en plett.

Bør jeg bare innse at jeg er en som ikke bør ferdes i trafikken?

Jeg syns det er verre på veier om sommeren som er overfylte av vann, enn å kjøre på vinterføret. Ha gode dekk, sitt komfortabelt og følg med i speilene. Da har du god oversikt. Og ikke minst ha på sko, så du føler at du har kontakt med pedalene. Drit i høye hæler mens du kjører og sånn. Og til du blir trygg, kjør på dager det er overskyet så sola ikke blender deg. Kjør på tørre veier når det er overskyet… og motorveier, hold deg i høyre fil. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du må faktisk kjøpe bil for å bli god til å kjøre. Det var det første jeg gjorde når jeg hadde tatt lappen, jeg visste at jeg aldri kom til  lære uten. Og jeg har aldri blitt "god", men jeg er ikke redd for å kjøre, heller ikke på glatta. Jeg tenker at om jeg kjører sakte nok så går det bra, og det har det gjort.
Kjøp deg en gammel, billig EU-godkjent bil til våren som du kan kjøre med i sommerhalvåret, og så la den stå eller lån den bort til vinteren. En slik kan du få til rundt 20 000.
Eller du kjøper de beste vinterdekkene til den, og lærer å kjøre på vinterføre også. Dekkene har enormt mye å si.
Ta også oppfriskningstimer på en trafikkskole, forklar dem hvor vanskelig det er for deg, og si at du føler du må begynne helt på null. Og ta glattkjøringskurset igjen.

Anonymkode: ad7f7...181

Jeg har råd, men tenker på alt det vanskelige rundt det. Tror ikke jeg klarer å vedlikeholde en bil. Alt som må følges med på.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har råd, men tenker på alt det vanskelige rundt det. Tror ikke jeg klarer å vedlikeholde en bil. Alt som må følges med på.

Jeg gjør ikke så mye annet enn å levere bilen på service en gang i året. Ting ryker sjeldent ut av det blå på biler som vedlikeholdes.

Anonymkode: e6c6f...7a7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det likt som deg. Hjalp ikke at kjørelæreren faktisk sa rett ut at jeg ikke burde få førerkortet pga angsten min. Mange rundt meg maser på at jeg må begynne å kjøre men jeg tror ikke det er forsvarlig..

Anonymkode: 7eff3...208

AnonymBruker
Skrevet

Du må bestemme deg. Enten for å bli trygg på å kjøre, eller å droppe hele greia. En sånn midt i mellom-løsning som nå, der du kjører ekstremt sjelden, er ikke bra. Du kan ikke bli god på kjøring hvis du ikke kjører hvert år engang.

Hvis du bestemmer deg for å ønske dette, så må du gå helhjertet inn for det. Gjør som noen nevner over her. Kjøp en bil, og begynn med oppfriskingstimer hos en kjøreskole.

Min mor hadde lappen hele livet, men kjørte aldri. Hun hadde liksom aldri bruk for å ha bil som ung, og når hun giftet seg hadde jo pappa bil og kjørte. Hun brukte bare lappen til legitimasjon. Hun mistet offisielt lappen pga dårlig syn i 80-årene.

Anonymkode: 72084...d1e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det likt, eller jeg har kjørt noe, det jeg absolutt har måttet og kun når det ikke har vært vinterføre. Kjøpte ny familiebil for litt siden og nå kommer jeg aldri til å kjøre igjen. Den gamle kjente jeg, jeg har ikke nok i meg til å bli kjent med den nye.

Vit at du hvertfall ikke er alene om dette❤️

Anonymkode: 74a04...005

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du må bestemme deg. Enten for å bli trygg på å kjøre, eller å droppe hele greia. En sånn midt i mellom-løsning som nå, der du kjører ekstremt sjelden, er ikke bra. Du kan ikke bli god på kjøring hvis du ikke kjører hvert år engang.

Hvis du bestemmer deg for å ønske dette, så må du gå helhjertet inn for det. Gjør som noen nevner over her. Kjøp en bil, og begynn med oppfriskingstimer hos en kjøreskole.

Min mor hadde lappen hele livet, men kjørte aldri. Hun hadde liksom aldri bruk for å ha bil som ung, og når hun giftet seg hadde jo pappa bil og kjørte. Hun brukte bare lappen til legitimasjon. Hun mistet offisielt lappen pga dårlig syn i 80-årene.

Anonymkode: 72084...d1e

Det er sant.

Jeg er bare overbevist om at jeg ikke kan bli bedre. Føler at hjernen min ikke er laget for bilkjøring. F.eks er det helt utenkelig at jeg skal klare å lukeparkere eller rygge inn på en parkeringsplass. Kjenner jeg får panikk ved tanken. Får ikke til fintekniske ting.

Frykter at jeg kan ta avgjørelser som er fullstendig feil.

Hadde jeg kjøpt bil måtte det vært for å kjøre de samme trygge strekningene. Men jeg frykter det ville blitt slik at folk spurte "kan du kjøre meg dit" og så er det steder jeg ikke er komfortabel med.

Egentlig har jeg allerede droppet det, siden jeg ikke har kjørt på fem år. Men det er flaut, og føler meg av og til som en byrde pga det.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i byen så har ikke kjørt bil på snart 20 år

Anonymkode: 27268...a4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2026 den 17.35):

Vurderer for øvrig å bare klippe førerkort i biter. Så slipper jeg i alle fall å si at jeg har lappen. Når jeg sier det, er det en forventing om at jeg kan kjøre, f.eks i i forbindelse med jobben.

Si nå bare at du ikke har bil da. Kjekt å ha førerkort som id f eks når du skal hente ut resepter, hente pakker osv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bor i byen så har ikke kjørt bil på snart 20 år

Anonymkode: 27268...a4b

Samme her - over 20 år, tror jeg...  Synes egentlig det er kjekt å kjøre bil, men er litt engstelig for at jeg skal falle ut av konsentrasjon. Faktisk noe sjåførlæren min også kommenterte en gang - at det virket som om jeg innimellom noen ganger mistet konsentrasjonen. Nå er det nok enda verre. 

Anonymkode: 12fec...ef8

AnonymBruker
Skrevet

Ta deg noen timer med kjørelærer til våren. Så kjøper du deg en bil. Når vinteren kommer igjen er du trygg på å kjøre og vil være enklere med vinterføre.

Du fikser dette.

Anonymkode: 45d13...46b

AnonymBruker
Skrevet

Har det helt likt ❤️ 

Anonymkode: b7045...341

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...