AnonymBruker Skrevet 10. januar #1 Skrevet 10. januar I de siste par månedene, så har vi lagt merke til at det veldig ofte er helt umulig å nå gjennom til fireåringen vår før vi er strenge. Vi kan sørge for at vi har oppmerksomheten hans, snakke rolig og forståelig og gi ham tid til å prosessere det vi sier. Likevel skjer det «ingenting», og det virker som han ignorerer oss. Vi prøver igjen, og kanskje enda en gang, men ingen reaksjon. Først når vi snakker med en mye strengere og autoritær stemme/tone, skjer det noe som helst. Og da gjerne med klaging over at vi er så strenge hele tiden. Dette er utrolig slitsomt, og mest av alt synes jeg det er trist. Det skal dårlig stemning, og det er unødvendig energikrevende for oss. Hvor vanlig er dette? Og hvilke tips kan folk oss? Anonymkode: ee31d...e85 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar #2 Skrevet 10. januar Han har ikke lyst til at dere skal være strenge! Men han tester hvor grensene går. Anonymkode: 9170a...db3 22 11
AnonymBruker Skrevet 10. januar #3 Skrevet 10. januar Du mener at barnet ditt tester grensene dine, slik alle barn gjør. Gled deg til han blir tenåring 😂 Anonymkode: 12ab9...945 18 9
AnonymBruker Skrevet 10. januar #4 Skrevet 10. januar Barn er jo dyr som alle mennesker er, og de trives best med grenser og lederskap. Anonymkode: 3c0d1...d3b 9 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar #5 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): I de siste par månedene, så har vi lagt merke til at det veldig ofte er helt umulig å nå gjennom til fireåringen vår før vi er strenge. Vi kan sørge for at vi har oppmerksomheten hans, snakke rolig og forståelig og gi ham tid til å prosessere det vi sier. Likevel skjer det «ingenting», og det virker som han ignorerer oss. Vi prøver igjen, og kanskje enda en gang, men ingen reaksjon. Først når vi snakker med en mye strengere og autoritær stemme/tone, skjer det noe som helst. Og da gjerne med klaging over at vi er så strenge hele tiden. Dette er utrolig slitsomt, og mest av alt synes jeg det er trist. Det skal dårlig stemning, og det er unødvendig energikrevende for oss. Hvor vanlig er dette? Og hvilke tips kan folk oss? Anonymkode: ee31d...e85 Min tester grenser også. Eksempel her om dagen hvor vi skulle gå å pusse tenner for kvelden. Jeg sier til han at vi skal gå å pusse tenner. Han hørte jeg og gikk motsatt vei. Jeg gjentar meg selv, og jeg ser han smiler så det er tydelig at han driter litt i beskjeden. Jeg gir sier at enten må han komme med en gang eller så må jeg hjelpe han inn på badet, med en litt høyere stemme. Nok en gang lar han det bare prelle av, så jeg sa greit og tok tak i han og bar han inn på badet og han begynte å vræle. Når det har roet seg så kan man alltids snakke om det og stille spørsmål om de synes det er best med sur og masete mamma. Nei, de er ikke ansvarlig for dine følelser og handlinger, men det er viktig at de lærer at dårlig oppførsel (som å ignorere beskjeder) gjør at vi foreldre ofte blir irritert og det er ikke noe gøy å måtte hjelpe en stor gutt inn på badet. Veldig viktig at de gangene de hører etter at de får masse skryt. Dette henger veldig godt igjen og gir masse god påfyll:) sønnen min gjør ofte ting som gir en gullstjerne i panna, og da lar jeg han få vite det. Han utnytter dette og oppfører seg derfor eksemplarisk Anonymkode: 689b9...0be 7
AnonymBruker Skrevet 10. januar #6 Skrevet 10. januar Det «alle» foreldre gjør feil er at de tror barn kan lyde verbal instruksjon alene. Det er ikke nok å bare si at barnet skal gjøre noe! Det er lett å ignorere. Du må si det en, maks to ganger og så må du geleide fysisk. Det er ork, men det fører til at barnet vet at du mener alvor. Du må bruke flere verktøy en bare å si instruksjoner. Anonymkode: 5d78b...49a 9 6
AnonymBruker Skrevet 10. januar #7 Skrevet 10. januar Hva er svaret da, at jeg skal gi ham beskjeden én gang (såfremt jeg vet at han hører den), og så deretter bli streng? Slik at han vet at han må høre etter den første gangen? Anonymkode: ee31d...e85 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #8 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er svaret da, at jeg skal gi ham beskjeden én gang (såfremt jeg vet at han hører den), og så deretter bli streng? Slik at han vet at han må høre etter den første gangen? Anonymkode: ee31d...e85 Å herregud! Du skal ikke «bli streng» du skal gjennomføre handling. F eks ungen holder på med en gjenstand som ikke er lov å leke med. Du sier «legg bort den, den er ikke en leke» ungen hører ikke. Neste steg er å fysisk gå bort og ta tingen. (Bare et eksempel) Ikke gjenta deg selv hundre ganger eller «bli streng». Du skal være bestemt. Ikke sint eller streng. Anonymkode: 5d78b...49a 8 7
AnonymBruker Skrevet 10. januar #9 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å herregud! Du skal ikke «bli streng» du skal gjennomføre handling. F eks ungen holder på med en gjenstand som ikke er lov å leke med. Du sier «legg bort den, den er ikke en leke» ungen hører ikke. Neste steg er å fysisk gå bort og ta tingen. (Bare et eksempel) Ikke gjenta deg selv hundre ganger eller «bli streng». Du skal være bestemt. Ikke sint eller streng. Anonymkode: 5d78b...49a Uhm, hva? Problemet er ikke at han leker med ting som ikke er leker. Problemet er at han fx ikke kler på seg, ikke plukker opp etter seg, ikke spiser med bestikk. Skal jeg kle på ham, rydde etter ham, mate ham? Da får han jo bare som han ønsker det🙄 Anonymkode: ee31d...e85 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #10 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Uhm, hva? Problemet er ikke at han leker med ting som ikke er leker. Problemet er at han fx ikke kler på seg, ikke plukker opp etter seg, ikke spiser med bestikk. Skal jeg kle på ham, rydde etter ham, mate ham? Da får han jo bare som han ønsker det🙄 Anonymkode: ee31d...e85 Å herregud, du skjønner jo ikke. Poenget er at du må vise hva han skal gjøre med kroppen. Dette han i gang. Når han ikke spiser med bestikk tar du bort maten og sier «du må spise med bestikk». Når han ikke vil kle på seg blir du med og gir han plaggene og viser tydelig at du mener det du sier. Noen ganger må man støtte mer, andre ganger mindre. Aktiv fremfor passiv kommunikasjon . Bruke andre midler en stemmen Anonymkode: 5d78b...49a 2 6
AnonymBruker Skrevet 10. januar #11 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Å herregud, du skjønner jo ikke. Poenget er at du må vise hva han skal gjøre med kroppen. Dette han i gang. Når han ikke spiser med bestikk tar du bort maten og sier «du må spise med bestikk». Når han ikke vil kle på seg blir du med og gir han plaggene og viser tydelig at du mener det du sier. Noen ganger må man støtte mer, andre ganger mindre. Aktiv fremfor passiv kommunikasjon . Bruke andre midler en stemmen Anonymkode: 5d78b...49a Dette gjør vi. Det hjelper ikke. Vi gir ham bestikket, og fjerner maten hver gang han peller i den. Da kommer bein på bordet, eller andre ting. Vi legger frem klærne, og forteller rekkefølgen. Han vet nøyaktig hvordan han skal spise, og hvordan han skal kle på seg. Han klarer alt, det handler ikke om at han ikke besitter ferdighetene. Han bare ignorerer det. Før skjedde det sjeldent, nå skjer det hele tiden. Anonymkode: ee31d...e85 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #12 Skrevet 10. januar Min jente som er nesten 4 er helt lik iallfall. Når hun klager på at jeg blir streng så spør jeg hvorfor hun da ikke hørte etter før jeg ble streng, da sier hun at hun hørte ikke, ville ikke eller husket ikke hva hun skulle. Som regel er det nok at hun ikke ville og så sjekker hun alltid om det går an å slippe unna 😄 Veldig viljesterk. Anonymkode: cd5b2...465 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar #13 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette er utrolig slitsomt, og mest av alt synes jeg det er trist. Det skal dårlig stemning, og det er unødvendig energikrevende for oss. Anonymkode: ee31d...e85 Gratulerer. Du har en helt normal fireåring. Og verre skal det bli. Spar på energien. Anonymkode: d3ef7...fb1 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #14 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gratulerer. Du har en helt normal fireåring. Og verre skal det bli. Spar på energien. Anonymkode: d3ef7...fb1 Word Anonymkode: 7031f...90b 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #15 Skrevet 10. januar Helt likt her... utrolig frustrerende. Eneste som får henne til å gjennomføre ting er når jeg lager en konkurranse ut av det da funker det KANSKJE. Hvis jeg blir streng begynner hun bare å hyle og blir helt ute av seg, og hører fortsatt ikke etter, så det prøver jeg å unngå. Det funker å "true" med konsekvenser av og til også, men blir jo selvsagt dårlig stemning da også. I dag brukte hun sykt lang tid på badet, og jo mer tid hun bruker, jo mindre tid har vi til å lese bok på senga. Når vi omsider kom i senga og hun bare fikk en "kort bok" blir det jo ny hylerunde og sinne selvsagt. Så nei, god stemning er det lang mellom her... Anonymkode: 90eb8...4f2
AnonymBruker Skrevet 10. januar #16 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Uhm, hva? Problemet er ikke at han leker med ting som ikke er leker. Problemet er at han fx ikke kler på seg, ikke plukker opp etter seg, ikke spiser med bestikk. Skal jeg kle på ham, rydde etter ham, mate ham? Da får han jo bare som han ønsker det🙄 Anonymkode: ee31d...e85 Enten spiser du med bestikk eller så tar jeg bort maten. Hører han ikke så tar du bort maten. Hvis han ikke kler på seg så hadde jeg sagt nå går vi om fem minutter så du må kle på deg (ev når du har kledd på deg så skal vi gjøre x). Så tar du han med og går ut døra etter den tiden du har gitt (her hadde jeg sørget for å gi han to minutter ekstra hvis han på dette punktet angrer seg). Når du har ryddet kan du få gå fra bordet/gjøre noe annet. Rydder han ikke så kan han sitte der han er eller sitte ved bordet til han rydder. Anonymkode: a818f...f11 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #17 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Helt likt her... utrolig frustrerende. Eneste som får henne til å gjennomføre ting er når jeg lager en konkurranse ut av det da funker det KANSKJE. Hvis jeg blir streng begynner hun bare å hyle og blir helt ute av seg, og hører fortsatt ikke etter, så det prøver jeg å unngå. Det funker å "true" med konsekvenser av og til også, men blir jo selvsagt dårlig stemning da også. I dag brukte hun sykt lang tid på badet, og jo mer tid hun bruker, jo mindre tid har vi til å lese bok på senga. Når vi omsider kom i senga og hun bare fikk en "kort bok" blir det jo ny hylerunde og sinne selvsagt. Så nei, god stemning er det lang mellom her... Anonymkode: 90eb8...4f2 Men la det være dårlig stemning da, det er ingen krise. De må jo lære. Nå gjør du henne bare en enorm bjørnetjeneste. Anonymkode: 84d6b...721 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar #18 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Enten spiser du med bestikk eller så tar jeg bort maten. Hører han ikke så tar du bort maten. Hvis han ikke kler på seg så hadde jeg sagt nå går vi om fem minutter så du må kle på deg (ev når du har kledd på deg så skal vi gjøre x). Så tar du han med og går ut døra etter den tiden du har gitt (her hadde jeg sørget for å gi han to minutter ekstra hvis han på dette punktet angrer seg). Når du har ryddet kan du få gå fra bordet/gjøre noe annet. Rydder han ikke så kan han sitte der han er eller sitte ved bordet til han rydder. Anonymkode: a818f...f11 Så han skal ikke få mat? Og han skal gå ut i -12 uten yttertøy? Er det svaret ditt på utfordringen vår? Anonymkode: ee31d...e85 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar #19 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dette gjør vi. Det hjelper ikke. Vi gir ham bestikket, og fjerner maten hver gang han peller i den. Da kommer bein på bordet, eller andre ting. Vi legger frem klærne, og forteller rekkefølgen. Han vet nøyaktig hvordan han skal spise, og hvordan han skal kle på seg. Han klarer alt, det handler ikke om at han ikke besitter ferdighetene. Han bare ignorerer det. Før skjedde det sjeldent, nå skjer det hele tiden. Anonymkode: ee31d...e85 Og du har enda ikke skjønt det! Du kan ikke ha som mål at ungen skal adlyde verbale beskjeder når de er så små. Dem funker ikke sånn. De har ikke den driven til å gjøre ting de ser som unødvendig eller kjedelig der og da. Selv om de fysisk KAN utføre så betyr det ikke at de alltid klarer det uten din støtte og motivasjon. Poenget er at foreldre støtter seg for mye på ordene sine når man egentlig må mer aktivt inn og støtte oppunder det som skal gjøres. Uten å bli sint eller streng. Du må justere forventningene dine og være mer aktivt involvert Anonymkode: 5d78b...49a 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar #20 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så han skal ikke få mat? Og han skal gå ut i -12 uten yttertøy? Er det svaret ditt på utfordringen vår? Anonymkode: ee31d...e85 Dør ungen av det? Nei lærer han av det; sannsynligvis ja. Anonymkode: 613e2...08e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå