Gå til innhold

Kjøpte bil for 4 mnd siden, nå kan den ikke kjøres

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på verksted med den i dag, fikk anbefalt og ikke kjøre den. Oil pressure var diagnosen, for mye olje muligens, eller for lenge siden oljeskift

Ikke registrert service siden 2023 sa verkstedet, selv om forhandleren skrev service var tatt i september. Kan det være det står registrert hos forhandleren og ikke "offentlig"?

Garanti på 3 mnd

Den står nå på verksted...

Anonymkode: 6f39a...190

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var på verksted med den i dag, fikk anbefalt og ikke kjøre den. Oil pressure var diagnosen, for mye olje muligens, eller for lenge siden oljeskift

Ikke registrert service siden 2023 sa verkstedet, selv om forhandleren skrev service var tatt i september. Kan det være det står registrert hos forhandleren og ikke "offentlig"?

Garanti på 3 mnd

Det skal stå registrert der det er gjort, og kanskje skrevet inn i bilens bok. Jeg har gammel bil med slik bok og de skriver inn for hånd og stempler. 

Anonymkode: 27504...779

AnonymBruker
Skrevet

Brukt bil. Da skal du reparere den, så får du kjøre.

Anonymkode: 6d9f5...394

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Garanti på 3 mnd

Har du kjøpt hos forhandler har du 5 års reklamasjonsrett på skjulte feil og mangler, så kontakt forhandler snarest evt

AnonymBruker
Skrevet

Kan være noe så enkelt som at sensoren til oljetrykket ikke virker som den skal, men man skal aldri ta sjanser når det gjelder oljetrykk så du bør absolutt ikke bruke den før feilen er funnet.

Selv om du hadde 3 mnd garanti og du kjøpte den for 4 mnd siden så har du fremdeles 5 år med reklamasjonsrett når bilen er kjøpt hos forhandler, hvis det er en seriøs forhandler som forholder seg til norske lover så tror jeg det ordner seg. Er det derimot en av disse "Ali's Billigbiler" eller "Bogdan's Pålitelige Biler" så kan det bli problemer med å reklamere.

Anonymkode: bf8dc...eee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (2 minutter siden):

Har du kjøpt hos forhandler har du 5 års reklamasjonsrett på skjulte feil og mangler, så kontakt forhandler snarest evt

Jeg har snakket med de. Hun sa det var 3 mnd bruktbilgaranti, så hvorfor jeg ringte henne etter 4 måneder lurte hun på..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan være noe så enkelt som at sensoren til oljetrykket ikke virker som den skal, men man skal aldri ta sjanser når det gjelder oljetrykk så du bør absolutt ikke bruke den før feilen er funnet.

Selv om du hadde 3 mnd garanti og du kjøpte den for 4 mnd siden så har du fremdeles 5 år med reklamasjonsrett når bilen er kjøpt hos forhandler, hvis det er en seriøs forhandler som forholder seg til norske lover så tror jeg det ordner seg. Er det derimot en av disse "Ali's Billigbiler" eller "Bogdan's Pålitelige Biler" så kan det bli problemer med å reklamere.

Neida, det er en seriøs forhandlet. Snakket med de i dag, og hun var kjempesur. Lurte på hvorfor jeg rinfte etter "et halvt år", når det er 3 mnd garanti. 

Kanskje fordi det står service er tatt, og det allerede er problemer med bilen...? 

Betalte 160 000.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Neida, det er en seriøs forhandlet. Snakket med de i dag, og hun var kjempesur. Lurte på hvorfor jeg rinfte etter "et halvt år", når det er 3 mnd garanti. 

Kanskje fordi det står service er tatt, og det allerede er problemer med bilen...? 

Betalte 160 000.

Du må jo si at du vil reklamere og ikke bruke garantien.

Anbefaler deg å kommunisere skriftlig istedet for å ringe, da har du i det minste noe håndfast du kan legge frem i tilfellet du må få hjelp av Forbrukerrådet eller lignende.

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har snakket med de. Hun sa det var 3 mnd bruktbilgaranti, så hvorfor jeg ringte henne etter 4 måneder lurte hun på..

Ja selvsagt prøver dem seg på det, men en feil på oljetrykk/motor er en skjult feil eller mangel og det har du 5års reklamasjon på, så si at du reklamerer på det. Evt meld deg inn i NAF og få rådgivning der det er inkludert

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Betalte 160 000.

Du har 5 års reklamasjonsrett ifølge kjøpsloven. 

https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjop/hva-kan-kreves-ved-reklamasjon-bil

• Liker 2
Skrevet (endret)

Etter 1. januar 2024 er det i forbrukerkjøp ikke lenger lov å selge bil med forbeholdet "som den er".

Sitat

Eksempler på ting som utløser krav mot selger:

Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet

Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet

Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst om pris, alder og kilometerstand. Har du kjøpt bilen hos privatperson må den være i vesentlig dårligere stand.

Om selger har oppgitt gjennomført service, uten det faktisk stemmer vil det være feilaktig opplysninger.

Ved at bilen ikke lenger kan benyttes etter fire måneder betyr "bilen er i dårligere stand en det du forventer". 

Det gjør det dermed klart selger må reparere bilen, eller dekke reparasjon.

Om reparasjon ikke er mulig kan du heve kjøpet, eller få levert en annen vare.

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Endret av TBL12
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Mei88 skrev (22 minutter siden):

Her må dere huske å skille på garanti og reklamasjonsrett det er ikke samme 

Nei, men det gjelder for skjulte feil og mangler så er jo ikke stor forskjell, forskjellen er jo at garantien holder importør/original forhandler

AnonymBruker
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (2 minutter siden):

Nei, men det gjelder for skjulte feil og mangler så er jo ikke stor forskjell, forskjellen er jo at garantien holder importør/original forhandler

Ja det er sant

Spent på hva feilen er.. Er det det at det ikke er blitt gjort oljeskift, eller fyllt på for mye olje også har jeg kjørt med for mye olje i 4 måneder så er vel bilen ødelagt.

Det rr 4 mnd siden sist service i følge selger..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er sant

Spent på hva feilen er.. Er det det at det ikke er blitt gjort oljeskift, eller fyllt på for mye olje også har jeg kjørt med for mye olje i 4 måneder så er vel bilen ødelagt.

Det rr 4 mnd siden sist service i følge selger..

Kan jo bare være en bagatell, feil på oljenivå eller feil på mengdemåleren. Men kan også være ordentlig ille

AnonymBruker
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (25 minutter siden):

Kan jo bare være en bagatell, feil på oljenivå eller feil på mengdemåleren. Men kan også være ordentlig ille

Ja.. 

Skrevet

Først og fremst må dere finne ut hva som er galt. Dette er en bruktbil og dere må regne med at reparasjoner kan være nødvendig.

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (1 minutt siden):

Først og fremst må dere finne ut hva som er galt. Dette er en bruktbil og dere må regne med at reparasjoner kan være nødvendig.

Selvfølgelig, det er ikke det det er snakk om. 

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk alltid servicehefte ved kjøp av bruktbil.

Anonymkode: 00a07...ab9

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selvfølgelig, det er ikke det det er snakk om. 

Hva er det snakk om da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...