Gå til innhold

Skal jeg betale halve eller hele flybilletten til veninne som skulle besøke meg, siden jeg har blitt syk ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle reise vekk et par uker og en venninne ønsket å komme og passe katten min, og har betalt sin egen flybillett.

Nå har jeg blitt syk og kan ikke reise bort, og da kan heller ikke min venninne komme.

Det var hun som tilbød seg å komme og passe katten, så jeg tenker at det er mest riktig at vi deler på billetten hennes, men tror hun tenker at jeg refunderer hele billetten hennes.

Jeg har sagt til henne tidligere at jeg er skeptisk til at hun skal komme langveisfra for å passe katten, i tilfelle hun eller jeg blir syk, for da blir jeg stående uten pass hvis hun blir syk, og når jeg blir syk så blir hun selvfølgelig skuffet, men jeg taper penger på å betale hennes billett.

Hva er riktig å gjøre her?

Anonymkode: 41136...afc

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hele selvfølgelig. 

• Liker 32
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Forsikring? 

Anonymkode: 09850...f79

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det var hennes ønske og initiativ, til å komme på besøk, og det med kattepass bare var en "bonus"/bedre unnskyldning til å få låne leiligheten gratis så syns jeg ikke du skal betale noe særlig, for å være ærlig. 

Jeg har nettopp invitert meg selv på besøk til en kamerat i Oslo og hvis han skulle bli syk så ville jeg aldri tenktnat han skyldte meg penger for billettene. Jeg ville tenkt at det var leit. Og jeg ville tenkt akkurat det samme om det var han som inviterte meg. 

Noen ganger går bare ting skeis og man må avlyse. Sånn er livet. 

Anonymkode: bab59...398

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hele

Anonymkode: 47e6f...bd4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke flybilletten endres eller selges mot navneendring?

Anonymkode: f32e9...c23

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du hadde vel behov for kattepass? Siden du takket ja til det, så tenker jeg at du bør betale hele billetten. Hun hadde vel ikke reist til deg hvis det ikke var for å hjelpe deg? 

Anonymkode: 3a447...de7

Jeg spurte henne ikke om kattepass. Hun ringte i fjor høst og spurte om jeg skulle bort,  og sa jeg skulle bort nå.

Hun spurte om hun kunne få passe katten og jeg sa da at jeg hadde naboer jeg kunne spørre, så jeg trengte egentlig ikke hennes hjelp, men vet hun hadde lyst å ta seg en tur og hun er glad i katten min, derfor sa jeg ja.

Ts

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Forsikring? 

Anonymkode: 09850...f79

Hun har ikke reiseforsikring

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan ikke flybilletten endres eller selges mot navneendring?

Anonymkode: f32e9...c23

Det er en smartbillett hos Widerøe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis det var hennes ønske og initiativ, til å komme på besøk, og det med kattepass bare var en "bonus"/bedre unnskyldning til å få låne leiligheten gratis så syns jeg ikke du skal betale noe særlig, for å være ærlig. 

Jeg har nettopp invitert meg selv på besøk til en kamerat i Oslo og hvis han skulle bli syk så ville jeg aldri tenktnat han skyldte meg penger for billettene. Jeg ville tenkt at det var leit. Og jeg ville tenkt akkurat det samme om det var han som inviterte meg. 

Noen ganger går bare ting skeis og man må avlyse. Sånn er livet. 

Anonymkode: bab59...398

Hun er pensjonist, kjeder seg og hadde lyst på en bytur samtidig som hun passer katten min, for hun er veldig glad i katter.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på hvordan hun havnet som kattepasser.

Hun: "Jeg kan komme og passe katten. Det blir koselig med en liten ferie i en annen by. Kjøper selvfølgelig billetten selv"

Du: "Det hadde kanskje gått men jeg er litt skeptisk i tilfelle en av oss blir syke. Hvis du blir syk står jeg uten pass, og hvis jeg blir syk får jeg ikke reist og du står uten et sted å bo."

Hun: "Det går fint jeg blir aldri syk og satser på at du ikke blir syk heller. Jeg kommer, billett er nå bestilt."

☝️Her får hun skylde seg selv. Får hun ikke avbestilt billetten eller dekken den av forsikringen får hun heller vurdere å ta noen dager på hotell.

Eller:

Hun: "Har så lyst til å reise bort noen dager"

Du: "Kunne du tenke deg å komme hit og passe katten min. Da kan du bo i leiligheten min gratis?"

Hun: "Ja det kan jeg godt."

☝️ Her bør du dekke alt.

Anonymkode: f4998...130

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer litt an på hvordan hun havnet som kattepasser.

Hun: "Jeg kan komme og passe katten. Det blir koselig med en liten ferie i en annen by. Kjøper selvfølgelig billetten selv"

Du: "Det hadde kanskje gått men jeg er litt skeptisk i tilfelle en av oss blir syke. Hvis du blir syk står jeg uten pass, og hvis jeg blir syk får jeg ikke reist og du står uten et sted å bo."

Hun: "Det går fint jeg blir aldri syk og satser på at du ikke blir syk heller. Jeg kommer, billett er nå bestilt."

☝️Her får hun skylde seg selv. Får hun ikke avbestilt billetten eller dekken den av forsikringen får hun heller vurdere å ta noen dager på hotell.

Eller:

Hun: "Har så lyst til å reise bort noen dager"

Du: "Kunne du tenke deg å komme hit og passe katten min. Da kan du bo i leiligheten min gratis?"

Hun: "Ja det kan jeg godt."

☝️ Her bør du dekke alt.

Anonymkode: f4998...130

Det var versjon 1

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Spør om hun har reiseforsikring, hvis nei betaler du hele.

Veldig rart resonnement du kommer med ang hennes ansvar 🤷‍♀️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke skrevet om dette før? En pensjonist/ufør person som tilbød seg å komme langveis fra for å passe katten din, og så ønsket du egentlig ikke hun skulle komme. Men det hadde du ikke sagt under telefonsamtalen, og så hadde hun kjøpt billett på eget initiativ. 

Og nå er du plutselig syk. Eller «syk»? 

Uansett, du betaler, selvsagt. Hun skulle gjøre deg en tjeneste (selv om hun sikkert hadde lyst på en bytur også, det ene utelukker ikke det andre). 

Anonymkode: 7f4b5...608

• Liker 23
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (Akkurat nå):

Spør om hun har reiseforsikring, hvis nei betaler du hele.

Veldig rart resonnement du kommer med ang hennes ansvar 🤷‍♀️

Jeg hadde aldri spurt henne om hun ikke hadde tatt kontakt.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du er raus om betaler halve. Her var det venninnen som tilbydde seg, regner med du hadde hatt annen pass om det ikke var for henne? Iom hun er langveis fra. Eller skulle du betale billetten hennes i utg.pk for å få kattepass? 

Det ligger også i kortene at venninnen skulle få seg en tur/låne leiligheten din for å være kattepasser...? regner jeg med

Ingen grunn til at du skal ta hele regninga på deres felles opplegg.

Hva hun om ble syk, ville hun da betalt deg kattepass du måtte skaffet annet sted? 

Anonymkode: 43855...9c7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun burde ha kjøpt billett med avbestillingsforsikring, om du vil være på tilbudssiden så refunderer du halve beløpet, men jeg syns ærlig talt ikke at det er en nødvendighet, når hun burde vært føre var i utgangspunktet. 

Anonymkode: 058fe...578

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde aldri spurt henne om hun ikke hadde tatt kontakt.

Ts

Hadde ikke betalt noe som helst.

Anonymkode: f2f15...a27

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er raus om betaler halve. Her var det venninnen som tilbydde seg, regner med du hadde hatt annen pass om det ikke var for henne? Iom hun er langveis fra. Eller skulle du betale billetten hennes i utg.pk for å få kattepass? 

Det ligger også i kortene at venninnen skulle få seg en tur/låne leiligheten din for å være kattepasser...? regner jeg med

Ingen grunn til at du skal ta hele regninga på deres felles opplegg.

Hva hun om ble syk, ville hun da betalt deg kattepass du måtte skaffet annet sted? 

Anonymkode: 43855...9c7

Enig, jeg fatter ikke at flertallet her virkelig mener at TS skal refundere venninnens flybillett. Den som kjøper billetten er ansvarlig for å forsikre kjøpet dersom de ønsker pengene tilbake, om noe uventet kommer i veien for reisen. 

Anonymkode: 058fe...578

• Liker 9
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...