Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar jod og folat og har halvveis sluttet å snuse. 

Hva mer kan man gjøre? Noen andre vitaminer? Droppe/legge til noe i kosten? 

Anonymkode: 191ca...5ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville begynt med å helveis slutte å snuse :) 

• Liker 13
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar multivitaminer, omega3 og d-vitamin i tillegg til folat og jod. Har aldri brukt nikotin, så det fortsetter jeg med å droppe 😁

Ellers drikker jeg ikke, men det har gjør jeg knapt uansett. Trener litt (altfor lite), spiser sunt og råvarebasert, og er sosial. Vet jeg blir dårlig når jeg er gravid, så jeg gjør alt jeg kan av gøye ting nå mens jeg kan det.

Anonymkode: b3e6d...000

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Anononyma skrev (13 minutter siden):

Jeg ville begynt med å helveis slutte å snuse :) 

Åå takk for godt råd, det har jeg ikke tenkt på 🙄

Jeg spiser også ganske sunt og ganske så råvarebasert, men kan nok bli enda flinkere der. Drikker fortsatt alkoholen i lystig lag, jeg har holdt på med dette så lenge at jeg gadd ikke å gå mer totalavholds. 

Men burde jeg ligge unna alkohol en viss tid før forsøk? Slik jeg har skjønt det er det nesten egentlig ingenting man kan gjøre for å få det til å sitte og at det kun er genetikk/biologi. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trene og unngå overvekt.

Anonymkode: d8b3e...819

AnonymBruker
Skrevet

Tok folat. Ellers inntok jeg snus, alkohol og kaffe/energidrikke som "normalt". Aldri hatt problemer med å bli gravid eller å få friske barn.

Anonymkode: 87b0a...64b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet med snus. Spiser stort sett sunt og råvarebasert, er aktiv. Tok ingen ekstra tilskudd med første, tok tran 2. gang.

Anonymkode: 1dc8c...dcf

AnonymBruker
Skrevet

Tok folat. Sluttet på prevensjon. Gravid etter første forsøk, hver gang.

Anonymkode: aec35...5bd

AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp begynt å prøve, nå på 2. Måned.

Slutta med nikotin, tar multivitamin med 400 ug folat, drikker ikke alkohol fra fruktbar periode til jeg eventuelt for mensen.

Unngår å lese om fødselshistorier, ellers blir jeg bare å begynne med prevensjon igjen. Får så angst.

Anonymkode: 1993d...299

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Åå takk for godt råd, det har jeg ikke tenkt på 🙄

Jeg spiser også ganske sunt og ganske så råvarebasert, men kan nok bli enda flinkere der. Drikker fortsatt alkoholen i lystig lag, jeg har holdt på med dette så lenge at jeg gadd ikke å gå mer totalavholds. 

Men burde jeg ligge unna alkohol en viss tid før forsøk? Slik jeg har skjønt det er det nesten egentlig ingenting man kan gjøre for å få det til å sitte og at det kun er genetikk/biologi. 

Altså.. er du gravid eller prøver du å bli gravid? Dersom du er gravid må du jo hvertfall ligge unna alkohol om du vil ha et vellykket svangerskap.

Dersom du er prøver kan du både snuse og drikke frem til du faktisk er gravid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2026 den 13.58):

Har nettopp begynt å prøve, nå på 2. Måned.

Slutta med nikotin, tar multivitamin med 400 ug folat, drikker ikke alkohol fra fruktbar periode til jeg eventuelt for mensen.

Unngår å lese om fødselshistorier, ellers blir jeg bare å begynne med prevensjon igjen. Får så angst.

Anonymkode: 1993d...299

Så det vil sinat du lar være å drikke fra det tidspunkt du kan bli gravid og frem til bekreftet gravid/ikke gravid? 

Hvor lenge i forveien tar dere folat/andre vitaminer? Si dere vil prøve å bli gravid i mai, når hadde dere startet opp? 

Anononyma skrev (19 timer siden):

Altså.. er du gravid eller prøver du å bli gravid? Dersom du er gravid må du jo hvertfall ligge unna alkohol om du vil ha et vellykket svangerskap.

Dersom du er prøver kan du både snuse og drikke frem til du faktisk er gravid.

Prøver, men det sitter ikke eller ender i MA/SA. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så det vil sinat du lar være å drikke fra det tidspunkt du kan bli gravid og frem til bekreftet gravid/ikke gravid? 

Hvor lenge i forveien tar dere folat/andre vitaminer? Si dere vil prøve å bli gravid i mai, når hadde dere startet opp? 

Folat bør man begynne med 6 mnd før.

AnonymBruker
Skrevet

det er kun forlat man skal ta, hvis ikke legen har sagt man har noen mangler

hvis han snuser\ryker bør han også prøve og slutte med det, men uten om det så er det ikke noe man trenger og tenke på

Anonymkode: e8473...b88

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2026 den 12.03):

Vet jeg blir dårlig når jeg er gravid,

Hvordan vet du det? Fordi mor og søstre ble det? Jeg forventet å kaste opp og slikt, men var ikke dårlig, verken fysisk eller hormonelt på noen som helst slags måte. Alle plager som alle beskrev nådde aldri meg. Ikke var jeg spesielt stor heller, brukte fjellanorakken i niende måned og barnet var helt på normalvekt. 

Anonymkode: 6f489...d5d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet du det? Fordi mor og søstre ble det? Jeg forventet å kaste opp og slikt, men var ikke dårlig, verken fysisk eller hormonelt på noen som helst slags måte. Alle plager som alle beskrev nådde aldri meg. Ikke var jeg spesielt stor heller, brukte fjellanorakken i niende måned og barnet var helt på normalvekt. 

Anonymkode: 6f489...d5d

Fordi alle kvinner på morssiden blir det, og fordi jeg har vært skamdårlig hver gang tidligere (2 barn, 1 MA, 3 SA). De gangene jeg har gått til uke 7 eller lengre har jeg endt opp innlagt på sykehus pga hyperemesis med ketoner i urin, vekttap på >1kg/uken og daglig blodig oppkast pga de kraftige brekningene.

Skjønner at man ikke kan vite det helt sikkert, men det er altså en overveiende sannsynlighet for at jeg kommer til å oppleve det også ved fremtidig(e) svangerskap😊 Regner med det bare er genetisk i vår families tilfelle. 

(Og nei, det har dessverre ikke hjulpet med kvalmestillende, akupunktur, hypnose, ingefær, armbånd, tørre kjeks, lovehearts eller noen andre ting. Jeg og resten av kvinne e i slekten har prøvd alt. Det er 6-9mnd med daglig  oppkast uansett🫣)

Anonymkode: b3e6d...000

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har dere tatt en utreding? 

Det koster ca 3000 kroner å ta en privat utredning og da kan dere få svar på om det er noe medisins "galt". 

Vi gjorde det etter et halvt år og det er jeg veldig glad for. Jeg følte meg veldig fruktbar og syns det var rart vi ikke ble gravide siden vi gjorde "alt rett". 

Etter utredning ble det påvist "mannlig faktor", og null sædceller i utløsnigen. Ikke rart vi ikke ble gravide! 

Anonymkode: 9e5f4...037

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør absolutt ikke snuse hvis du planlegger å bli gravid.

Å snuse under graviditeten er like dumt som å røyke eller drikke alkohol.

Anonymkode: 3c9ea...82b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja. Men jeg lurer ikke på hva man skal gjøre når man er gravid, jeg lurer på hva jeg kan gjøre få å legge best mulig til rette for å bli gravid, og at det sitter og blir vellykket og ender med fødsel av et velskapt og friskt barn. 

Men ser at det kanskje kom så godt frem i verken HI eller trådtittel. 

Men det ser egentlig ut til at utenom folat (og jod?) er det lite man kan/behøver å gjøre, så mye av det jeg har stresset med (som feks nikotin, koffein, retinoider mot kviser) skal jeg kanskje bare gi f. i frem til evt positiv test. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Men jeg lurer ikke på hva man skal gjøre når man er gravid, jeg lurer på hva jeg kan gjøre få å legge best mulig til rette for å bli gravid, og at det sitter og blir vellykket og ender med fødsel av et velskapt og friskt barn. 

Men ser at det kanskje kom så godt frem i verken HI eller trådtittel. 

Men det ser egentlig ut til at utenom folat (og jod?) er det lite man kan/behøver å gjøre, så mye av det jeg har stresset med (som feks nikotin, koffein, retinoider mot kviser) skal jeg kanskje bare gi f. i frem til evt positiv test. 

Jeg mente å gi f. i som i å bare bruke/leve som vanlig helt frem til evt. positiv test. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan skader snus før graviditet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...