AnonymBruker Skrevet 9. januar #1 Skrevet 9. januar Jeg er bare leietaker her, og jeg er ikke norsk, så jeg er usikker på hvordan jeg best skal håndtere situasjonen. Men utleier bruker garasjeporten ofte sent (kl. 23.30), og ofte tidlig (kl. 05.30). Den er gammel og manuell, så den rister i gulvet og det er umulig å ikke våkne. Jeg vil si noe, men vil også vite den beste måten å gjøre det på. Det er garasjen hans, selvfølgelig. Men jeg trenger også å sove. Jeg klarer meg ikke på 5 timer. Jeg justerer gjerne søvnrutinen min, men den er så uforutsigbar at jeg ikke klarer det. De har to (tre?) bil også, og en tenåring, tror jeg . Jeg tenkte å foreslå en 7-timers stilletid vi kan bli enige om. Dårlig eller god idé? Anonymkode: c118b...98e
Karnanna Skrevet 9. januar #2 Skrevet 9. januar God ide! Utleier bør forstå at du trenger uavbrutt søvn i minst 7 timer, jeg synes det bør være 8 timer stilletid. 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #3 Skrevet 9. januar God ide - MEN egentlig alt for lite. Sannsynligvis vet de ikke om hvordan det er hos deg når porten gåR opp og ned, de færreste utleiere har prøvd å faktisk bo i egne utleieboliger. Så anbefaler å snakke med dem! Håper de er skikkelige folk og tar hensyn! Anonymkode: 0068d...452 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar #4 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Håper de er skikkelige folk og tar hensyn! Anonymkode: 0068d...452 Tror neppe de er ute og kjører bil tidlig morgen og sen kveld bare for å kjøre! Det er jo fordi de skal ett eller annet - på jobb, handle, besøke folk, og det er flere sjåfører i familien. Skal de si fra seg morgen- eller kveldsvakter, eller dra hjem fra besøk kl 9, eller ikke kunne dra på konser fordi «leieboeren vår har stilletid’? De KAN sette bilen ute - om det er plass, det vet vi ikke, men er ikke det ugunstig for biler å stå utendørs? Sannsynligvis har de leid ut boligen før. Om de ikke vil parkere utendørs, er eneste alternativ for ts å flytte. Om de får problemer med å leie ut, kan det jo bli verdt pengene for dem å investere i ny garasjeport. Men at en hel familie skal forandre livene sine pga dette er ønsketenking. Anonymkode: 2ca2b...c52 10 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar #5 Skrevet 9. januar utleier er lovpålagt å følge regler for stilletid på samme måte som andre, men personlig ville jeg nok sett meg om etter annet sted å bo og sagt fra at jeg flytter pga bråk fra porten. Anonymkode: 3d11b...b22 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar #6 Skrevet 9. januar Jeg hadde sett meg om etter annet sted å bo, med mindre boligen er superbra, leien er rimelig og utleierne ellers er grei. Da kan det være verd å si fra. Jeg leide en gang hos noen som ofte hadde barnabarna på besøk. Ungene begynte TIDLIG å løpe og herje inne. De trampa så mye at det ristet i taket, i lampene og i skapene nede hos oss. Jeg flytta. Og jeg ga beskjed om hvorfor jeg flytta. Forrige leieboer bodde knapt 1 år, jeg bodde knapt 1 år og neste leieboer bodde i 6 måneder. Utleierne må nesten velge. La ungene være til plage og leve med mye gjennomtrekk, eller sørge for ok boforhold også for leietagerne. Anonymkode: 323fd...471 7 1 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 9. januar #7 Skrevet 9. januar De åpner og lukker nok til garasjeporten for moro skyld. Jeg tviler på at de går med på å ikke bruke garasjen sin som de vil.
TBL12 Skrevet 9. januar #8 Skrevet 9. januar Om garasjen delen der biler parkeres er uisolert kan porten står oppe om den må brukes svært sent eller tidlig? 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar #9 Skrevet 9. januar Du kan gi beskjed om at lyden høres men å forvente at utleier ikke skal bruke egen garasje er helt idioti. Du visste jo porten var der når du valgte å leie og ingenting er lydløst. At utleier skal gå med på å ikke bruke garasjen når han trenger det er virkelighetsfjernt. Hadde heller funnet meg et annet sted å bo om jeg var så sensitiv. Anonymkode: 833e0...acb 6
skeiv-ostepop Skrevet 9. januar #10 Skrevet 9. januar Fokuser på deg selv og ikke andre. »Jeg opplever å bli vekket både seint og tidlig når den garasjeporten brukes. Dette går veldig ut over søvnen min og jeg klarer ikke det over tid. Er det noe du kan gjøre for å bedre dette?» 1 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar #11 Skrevet 9. januar Du kan absolutt si i fra, men man er jo ofte ikke i garasjen for morro skyld. Skal man på jobb, så skal man jo på jobb - event hjem fra jobb;) Her er nok ditt alternativ å se deg om etter en ny bolig. Anonymkode: 663d9...3f1
Karnanna Skrevet 9. januar #12 Skrevet 9. januar Utleier bør fikse dette om han vil fortsette å leie ut bolig over garasje. Alle bør skjønne at dette er uholdbart. Sette inn ny port bør være den logiske løsningen, synes jeg. 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar #13 Skrevet 9. januar Man vet at det blir litt annerledes lyder når man flytter inn over en garasje. Så å tenke at huseier skal parkere utenfor, la porten stå åpne, eller la være å bruke bilen mellom 23 og 7 går ikke. Men du kan foreslå at de holder igjen porten litt og ikke bare dunker den opp i dette tidspunktet. Du kan også nevne i en bi-setning om de ikke har vurdert å bytte til elektrisk da porten slik den er nå bråker voldsomt. Anonymkode: 0b0e8...d70
AnonymBruker Skrevet 9. januar #14 Skrevet 9. januar I hodet mitt ønsker jeg selvsagt at mine leietakere skal sove godt. Så jeg ville tatt en snakk med utleier og spurt om det var noe som kunne gjøres med porten. Anonymkode: 70fd9...bde 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar #15 Skrevet 9. januar Det må du faktisk leve med. Hadde det vært en dør de smalt, kunne du sagt ifra at det var forstyrrende. Garasjen er heller ikke isolert på samme måte, som et hus. De eier, du leier i en garasje. Du må tåle litt støy. Bruk ørepropper. Klart skal begge følge reglene for utleie/leie, men husk at du valgte å flytte dit. Det er deres tomt. En garasje, er ikke det samme som en enebolig. De skal selvsagt bruke garasjen. Anonymkode: 82e9a...301 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #16 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det må du faktisk leve med. Hadde det vært en dør de smalt, kunne du sagt ifra at det var forstyrrende. Garasjen er heller ikke isolert på samme måte, som et hus. De eier, du leier i en garasje. Du må tåle litt støy. Bruk ørepropper. Klart skal begge følge reglene for utleie/leie, men husk at du valgte å flytte dit. Det er deres tomt. En garasje, er ikke det samme som en enebolig. De skal selvsagt bruke garasjen. Anonymkode: 82e9a...301 Våknet du opp i litt dårlig humør i dag og tenkte du skal gjøre noens dag litt mer håpløs? Det er ikke noe en MÅ leve med, ts bør absolutt snakke med de og komme frem til noe. Ørepropper fungerer ikke når det er vibrasjoner i bygget, du vil likevel kjenne det på kroppen som feks når noen smeller igjen en dør, selv om du ikke hører den så kjenner du den. Anonymkode: 7af82...8e5 6 2
DesmondMiles Skrevet 9. januar #17 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): utleier er lovpålagt å følge regler for stilletid på samme måte som andre, men personlig ville jeg nok sett meg om etter annet sted å bo og sagt fra at jeg flytter pga bråk fra porten. Anonymkode: 3d11b...b22 Vis til hjemmel når du påberoper deg slikt.
AnonymBruker Skrevet 9. januar #18 Skrevet 9. januar Vi leide ut mens vi hadde små barn. Skjønte ikke selv hvor mye lyden av ungene bar i golvet på morgenen i helgene. Fikk en høflig forespørsel og tilpasset oss ved å bruke en annen stue (hadde stue på loftet også) på morgenen i helgene. Leietaker ble boende i mange år og vi hadde det like greit der oppe med leker og barne TV frem til ni-titiden på morgenen Om det kan løses like lettvint med en port? Mulig ikke, men det er verdt å ta en prat. Si som det er at du ikke var klar over hvor mye den bråker, og at du ofte blir vekket. Fortell som det er at du vurderer å flytte men at du vil høre om det finnes noen løsning så du slipper og de slipper å finne ny leietaker. Anonymkode: 5ee5b...e9e 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #19 Skrevet 9. januar DesmondMiles skrev (Akkurat nå): Vis til hjemmel når du påberoper deg slikt. Regner med vedkommende mener naboloven §2, men selv er jeg usikker på om den er gjeldende i dette tilfellet, jeg ville ikke gått ut fra det mtp at den omhandler unødig støy. Eventuelt om vedkommende tenker på lov om helligdagsfred, men det passer jo heller ikke inn. Anonymkode: 5ee5b...e9e 1
Anonym90059005 Skrevet 9. januar #20 Skrevet 9. januar Du kan jo ikke kreve noe, og folk som kjører 05.30 er jo fordi de skal på jobb. Men du kan jo si det til utleier, at det bråker veldig og at det går utover søvnen din. Kanskje han ikke er klar over det engang. Kanskje porten kan smøres, kanskje den kan åpnes litt roligere, kanskje den kan stå oppe noen netter osv. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå