AnonymBruker Skrevet 8. januar #1 Skrevet 8. januar Var innom en butikk i dag. Der var ei eldre dame som spurte han i kassa om noe. Han kunne ikke norsk. Han snakket engelsk. Hun kunne ikke engelsk. Hun ble oppgitt og begynte å gå, men jeg gikk bort og hjalp henne. Jeg sa dette til en venninne og jeg mener at man bør kunne snakke norsk når man jobber med mennesker. Venninne var uenig og mener at det er ikke problem pga nesten alle kan engelsk. Hva mener du? Anonymkode: d37a9...904 8 2 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar #2 Skrevet 8. januar Null problem for meg og de jeg kjenner i hvert fall. Møter jo på engelsktalende mange steder, restauranter spesielt. Anonymkode: da466...c6b 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar #3 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Var innom en butikk i dag. Der var ei eldre dame som spurte han i kassa om noe. Han kunne ikke norsk. Han snakket engelsk. Hun kunne ikke engelsk. Hun ble oppgitt og begynte å gå, men jeg gikk bort og hjalp henne. Jeg sa dette til en venninne og jeg mener at man bør kunne snakke norsk når man jobber med mennesker. Venninne var uenig og mener at det er ikke problem pga nesten alle kan engelsk. Hva mener du? Anonymkode: d37a9...904 Så lenge den ansatte henter en kollega som kan snakke norsk, så ser jeg ikke problemet. Anonymkode: 6655e...328 4 7
Million Skrevet 8. januar #4 Skrevet 8. januar (endret) Mange nordmenn kan jo engelsk godt, men den eldre garde som ikke hadde engelsk på skolen er ikke like gode i det som de yngre. Jeg personlig synes ikke det er ok å ansette en person som ikke snakker norsk i en slik kunderettet stilling/jobb. Man bør kunne norsk da, når man har kundekontakt i det daglige. Men det er meg da. Andre mener kanskje å kunne engelsk er godt nok for en ansatt i en kunderettet jobb, selv om en del kunder faktisk ikke gode i andre språk, heller ikke engelsk. Jeg er i slutten av femtiårene og er veldig god skriftlig i engelsk og i hodet mitt, men det som kommer ut av munnen min er ganske kraftig aksent på, dessverre. Det HØRES jo bedre ut inne i hodet mitt, da er det perfekt 😛 Jeg har med hensikt lest engelskspråklige bøker siden tidlig på nitti-tallet (før internett) for å holde språkkunnskapen vedlike. De som ikke holder den kunnskapen vedlike, vil jo glemme og bli dårligere i engelsk. Endret 8. januar av Million 18 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #5 Skrevet 8. januar Vi eier en butikk og har stadig vekk mennesker på språktrening gjennom nav som skal integreres i Norge. At personen i butikken snakker engelsk er jo ett stort pluss. Jeg skjønner mer irritasjonen om det er en som jobber på legekontoret. Om man ikke snakker engelsk, så får man heller si det og spør om å få snakke med en som snakker norsk. De som ikke snakker norsk må jo få sjansen til å lære gjennom jobb. Å snakke om integrering uten å gi mennesker en sjanse, er jo svært dobbeltmoralsk. I vår butikk er vi alltid mange tilgjengelige for å bistå den som ikke snakker norsk. Anonymkode: f63a8...998 7 2 14
Windows123 Skrevet 8. januar #6 Skrevet 8. januar (endret) En absolutt uting som er så ekstremt provoserende! Alle andre lang setter sitt språk først og det er et krav at du skal kunne språket som snakkes i landet du er i. Men når man bare ser i tråden her hva slags holdinger folk har.. nei ikke rart vi blir utrydda.. det står flere hundre søkere i kø på jobber, så hvorfor i alle dager ansettes folk som ikke kan norsk? Var i en butikk her om dagen da dama bak kassa slo inn en vare til fullpris som var på tilbud. Jeg fortalte henne dette og hun så spørrende på meg og sa «jai forstå ikke».. måtte hente en annen ansatt.. blir for dumt rett og slett Endret 8. januar av Windows123 Fikk ikke med alt 13 2 11
AnonymBruker Skrevet 8. januar #7 Skrevet 8. januar Minner meg litt om de NAV sendte ut i språkpraksis på IKEA. Vil tro NAV sendte vår nye landsmenn til andre arbeidsplasser også. Lite til ingen forkunnskaper i norsk, men de ble kastet ut i det. Lærte veldig raskt da! Anonymkode: 0525f...39a
Windows123 Skrevet 8. januar #8 Skrevet 8. januar Spiser også mye ute på restauranter og der er 90% engelsktalende, noe som gjør mange i selskapet ukomfortable fordi de er eldre og ikke snakker bra engelsk. Blir ikke tilbudt om å få en norsk servitør, da det faktisk ikke alltid er noen som snakker norsk på jobb… i Norge .. ? Blir for dumt. 14 1 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar #9 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Så lenge den ansatte henter en kollega som kan snakke norsk, så ser jeg ikke problemet. Anonymkode: 6655e...328 Var bare han den. En liten butikk Anonymkode: d37a9...904 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar #10 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Var bare han den. En liten butikk Anonymkode: d37a9...904 Han der Anonymkode: d37a9...904
AnonymBruker Skrevet 8. januar #11 Skrevet 8. januar Dette er Norge og vårt offisielle språk er norsk, det er ikke for mye å forlange en viss beherskelse av språket for å innvilge oppholdstillatelse og arbeidstillatelse. At de fleste kan engelsk er ingen unnskyldning. Anonymkode: 47d69...c8b 11 1 5
Soft mann Skrevet 8. januar #12 Skrevet 8. januar Så lenge arbeidsgiver får billig arbeidskraft, men ikke minst. Støre får arbeidsgiveravgift. Skatt fra denne arbeidstaker, og en ny landsmann/kvinne det kan stele det meste dei tener fra. Så er alle fornøyd, eller? slik er Norge blitt 1 2
applestories Skrevet 8. januar #13 Skrevet 8. januar Om vi ikke vil at folk skal motta sosialhjelp, og vi ikke vil at de skal jobbe, og heller ikke at de skal være ute i praksis for å lære språket.. da blir det vanskelig. Mange lærer bedre av å snakke med folk. Et nettbrett og en norskbok er ikke for alle. Heldigvis finnes det mange bedrifter, også butikker, som skjønner dette. 10 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar #14 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Var innom en butikk i dag. Der var ei eldre dame som spurte han i kassa om noe. Han kunne ikke norsk. Han snakket engelsk. Hun kunne ikke engelsk. Hun ble oppgitt og begynte å gå, men jeg gikk bort og hjalp henne. Jeg sa dette til en venninne og jeg mener at man bør kunne snakke norsk når man jobber med mennesker. Venninne var uenig og mener at det er ikke problem pga nesten alle kan engelsk. Hva mener du? Anonymkode: d37a9...904 Engelsk er morsmålet mitt, men forventer at en skal kunne snakke norsk i butikken Anonymkode: eab68...45b 2 1
Fru Uperfekt Skrevet 8. januar #15 Skrevet 8. januar applestories skrev (1 minutt siden): Om vi ikke vil at folk skal motta sosialhjelp, og vi ikke vil at de skal jobbe, og heller ikke at de skal være ute i praksis for å lære språket.. da blir det vanskelig. Mange lærer bedre av å snakke med folk. Et nettbrett og en norskbok er ikke for alle. Heldigvis finnes det mange bedrifter, også butikker, som skjønner dette. Mange jobber en kan få språktrening i uten direkte kundekontakt 1 1
Himmelen_91 Skrevet 8. januar #16 Skrevet 8. januar Fru Uperfekt skrev (4 minutter siden): Mange jobber en kan få språktrening i uten direkte kundekontakt Hvilket da?
AnonymBruker Skrevet 8. januar #17 Skrevet 8. januar Har ansatt mange i løpet av flere år som butikksjef. Et krav jeg aldri rikket på var flytende norsk. Å tape et salg fordi kunden og den ansatte ikke forsto hverandre var jeg ikke interessert i. Hadde flere inne på arbeidstrening gjennom NAV. Språltrening sa jeg blankt nei til. God kommunikasjon var alfa omega i mine butikker. Anonymkode: eba95...5ea 6 2 7
aksase Skrevet 8. januar #18 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Var innom en butikk i dag. Der var ei eldre dame som spurte han i kassa om noe. Han kunne ikke norsk. Han snakket engelsk. Hun kunne ikke engelsk. Hun ble oppgitt og begynte å gå, men jeg gikk bort og hjalp henne. Jeg sa dette til en venninne og jeg mener at man bør kunne snakke norsk når man jobber med mennesker. Venninne var uenig og mener at det er ikke problem pga nesten alle kan engelsk. Hva mener du? Anonymkode: d37a9...904 Jeg forventer selv at når jeg møter betjening i norske butikker og restauranter, så snakker de norsk. Ikke fordi jeg ikke kan engelsk, men engelsk er ikke mitt morsmål og det er mye enklere å kommunisere på norsk uten misforståelser. Har vært på restauranter i Norge hvor de ikke snakker norsk, men drar som regel dit bare en gang, nettopp på grunn av mangel på norsk. Husker spesielt en gang vi hadde kostet på oss en 5-retters med spesiell vinpakke og greier på en fin restaurant i Oslo. Hver rett og hver vin ble presentert og forklart av kokken og servitøren, men ingen av de snakket norsk og det ble brukt engelske ord og uttrykk som var ukjente for oss. Vi kan "hverdagsengelsk", men ikke fagspråket. Spesielt kokkens engelskuttale var også veldig gebrokkent og dårlig og vanskelig å oppfatte og mye støy i lokalet, så opplevelsen ble dessverre dårlig. Vi spiste flere retter og drakk flere viner uten å egentlig vite hva det var vi fikk. Vi drar ikke dit igjen.... 8 1 1
Flintis Skrevet 8. januar #19 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Var innom en butikk i dag. Der var ei eldre dame som spurte han i kassa om noe. Han kunne ikke norsk. Han snakket engelsk. Hun kunne ikke engelsk. Hun ble oppgitt og begynte å gå, men jeg gikk bort og hjalp henne. Jeg sa dette til en venninne og jeg mener at man bør kunne snakke norsk når man jobber med mennesker. Venninne var uenig og mener at det er ikke problem pga nesten alle kan engelsk. Hva mener du? Anonymkode: d37a9...904 Jeg må si meg enig med en serber som kom hit, han sa at skal en bo å jobbe i Norge må en lære seg språket. Og det gjorde han, dog med aksent, men likevel fullt forståelig begge veier. 6 1 2
Mei88 Skrevet 8. januar #20 Skrevet 8. januar Himmelen_91 skrev (1 time siden): Hvilket da? Man kan jobbe i dagligvare, med påfylling av varer osv men ikke i kassen hvor man gjerne skal si mer enn ja og nei. Og de bør merkes med "navn i språkpraksis" sånn at vi kunder ser det 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå