AnonymBruker Skrevet 8. januar #1 Skrevet 8. januar Hei Følger dere alle disse såkalte rådene som myndighetene i tide og utide kommer med eller preller det av som vann på gåsa? Feks kostholdsråd, treningsråd, råd om skjerm osv.. Er vi kommet dit at vi må ha råd for alt, fordi vi ikke klarer å ta selvstendige beslutninger selv? Kjør debatt...... Anonymkode: dc0d3...4c6 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar #2 Skrevet 8. januar Hva slags debatt mener du man trenger rundt det? Folk gjør da som de vil. På noen områder har man litr kunnskap og er glad for gode råd, på andre områder trenger man det kanskje ikke. Anonymkode: 8dd0b...f7f 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar #3 Skrevet 8. januar Vi har kommet dit at vi siler ut masse info fra internett og så lager vi vår egen sannhet. Og det er en skremmende utvikling at vi tror vi vet ting bedre enn folk med mange års utdanning og erfaring innen faget. Konspirasjonsteorier holder jeg meg unna og jeg har respekt for fagfolk i alle kategorier. Anonymkode: 01b25...5ea 5 2
bitmog Skrevet 8. januar #5 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva slags debatt mener du man trenger rundt det? Folk gjør da som de vil. På noen områder har man litr kunnskap og er glad for gode råd, på andre områder trenger man det kanskje ikke. Anonymkode: 8dd0b...f7f Er vel heller det at man er kommet dit at man ikke kan ta egne opplyste valg og søke etter informasjon på egenhånd, og må basere enhver avgjørelse man tar i hjemmet basert på råd fra andre, tenker jeg?
AnonymBruker Skrevet 8. januar #6 Skrevet 8. januar Jeg leser alle rådene. Men setter meg først og fremst inn i bakgrunnen for rådene. Og tar selvstendige valg med det utgangspunktet. Offentlige råd må jo være veldig forenklede. For folk flest er dumme. Jeg forstår at "ikke spis tunfisk" handler om tungmetaller. Om jeg spiser sushi med tunfisk 1-2 ganger betyr det ingenting. Jeg forstår at skjermtid handler om mengde - om man sier "1 time om dagen" så er det for mye for meg. Men jeg kan fint akseptere 3 timer en dag, og så 0 en dag. Anonymkode: 154cf...7c6 5 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar #7 Skrevet 8. januar Natttåke skrev (9 minutter siden): Som oftest. ja. De vet best. Nei, det gjør de ikke Anonymkode: 3c07e...4a1 4 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar #8 Skrevet 8. januar Natttåke skrev (6 minutter siden): Som oftest. ja. De vet best. Myndighetene kjenner barnet ditt bedre enn du gjør selv? Anonymkode: dc0d3...4c6 5 2
Natttåke Skrevet 8. januar #9 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Myndighetene kjenner barnet ditt bedre enn du gjør selv? Anonymkode: dc0d3...4c6 Nå er mine barn voksne
AnonymBruker Skrevet 8. januar #10 Skrevet 8. januar bitmog skrev (8 minutter siden): Er vel heller det at man er kommet dit at man ikke kan ta egne opplyste valg og søke etter informasjon på egenhånd, og må basere enhver avgjørelse man tar i hjemmet basert på råd fra andre, tenker jeg? Jeg kjenner ingen som ikke tar egne valg. Kjenner du mange sånne? Og hva mener du med «egne opplyste valg»? Når man snakker om opplyste valg mener man som regel at folk har innhentet informasjon før de tar valget… Anonymkode: 8dd0b...f7f 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #11 Skrevet 8. januar Nei. De tar som oftest feil. Anonymkode: 3f0a1...e82 4
bitmog Skrevet 8. januar #12 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kjenner ingen som ikke tar egne valg. Kjenner du mange sånne? Og hva mener du med «egne opplyste valg»? Når man snakker om opplyste valg mener man som regel at folk har innhentet informasjon før de tar valget… Anonymkode: 8dd0b...f7f Kjenner veldig mange som ikke tør å ta egne selvstendige valg, og er avhengig av å ha noen å "skylde" på, ja. La oss ta skjermtid. En 12 åring kan være mye mer moden i hjernen og utviklingen enn en 14 åring, og kan forstå og prosessere mer, og kan da ta selvstendige og kloke valg selv. Det er ikke slik at selv om myndighetene sier det, så gjelder dette for alle som treffer innunder det myndighetene sier. 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar #13 Skrevet 8. januar bitmog skrev (1 minutt siden): Kjenner veldig mange som ikke tør å ta egne selvstendige valg, og er avhengig av å ha noen å "skylde" på, ja. La oss ta skjermtid. En 12 åring kan være mye mer moden i hjernen og utviklingen enn en 14 åring, og kan forstå og prosessere mer, og kan da ta selvstendige og kloke valg selv. Det er ikke slik at selv om myndighetene sier det, så gjelder dette for alle som treffer innunder det myndighetene sier. Men kjære vene… Det er råd basert på forskning. Du forstår hvordan det virker, eller? Anonymkode: 8dd0b...f7f 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar #14 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Myndighetene kjenner barnet ditt bedre enn du gjør selv? Anonymkode: dc0d3...4c6 Nei. Myndighetene baserer sine råd på forskning fra flere land, mot tusenvis av personer, og ser på trender og årsakssammenhenger på et stort bilde. Du vil alltid finne folk som «motbeviser» forskning - dersom du ikke forstår hva forskning er. Anonymkode: 8dd0b...f7f 5 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar #15 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Myndighetene kjenner barnet ditt bedre enn du gjør selv? Anonymkode: dc0d3...4c6 Jeg har hørt enkelte gravide som tror at litt upastaurisert ost er ok. Uten en eneste tanke om at mengde er relevant her. Så, dypt uenig her... Dumme mennesker trenger enkle regler. Anonymkode: 154cf...7c6 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar #16 Skrevet 8. januar Nei. Helt uinteressert i utenforståendes mening om livsførsel. Anonymkode: dc12c...b37 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar #17 Skrevet 8. januar Følger ikke kostholdsrådene. Oljefondet er en av de største aksjonærene i Nestlé. Følger heller middelhavsdietten eller de Japanske kostholdsrådene. Når det gjelder skjerm, så syns jeg de er lite tydelige i rådene sine. Mener de at en 6 åring tar skade av å se en hel film på 1,5 timer, eller er det ipad scrolling og gaming de mener? Anonymkode: dea52...503 2
bitmog Skrevet 8. januar #18 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men kjære vene… Det er råd basert på forskning. Du forstår hvordan det virker, eller? Anonymkode: 8dd0b...f7f Selvfølgelig gjør jeg det! Det er for mange et fornuftig råd og få 8 timer søvn slik man skal, men for mange så fungerer det også helt fint med 6 timer, eller 12 timer. Skal man likevel legge seg på 8 timer fordi forskning viser det, eller finne en fornuftig linje selv, ettersom man (forhåpentligvis/ kjenner sin egen kropp og sinn best. 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #19 Skrevet 8. januar Kommer an på hva det er og hva rådene er basert på. Tok f.eks ikke coronavaksinen. Det rådet var ikke basert på noen form for forskning og jeg har utdanning nok innen feltet selv til å vite bedre. Anonymkode: 659ff...c03 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #20 Skrevet 8. januar Kommer an på. Kostholdsrådene deres er jo f.eks. helt på bærtur så de følger jeg ikke nei. Anonymkode: 55c41...dcc 6 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå