Gå til innhold

Skal du lære deg noen nye ferdigheter i 2026?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker alltid å tenke at jeg bør lære meg noen nye ferdigheter. Som å bytte batteri på bilen, klippe opp og koble ledninger sammen igjen (du vet, når lampe er for lang og man helst bare vil klippe ledningen kortere), strikke, brodere, få bedre nye ferdigheter innen matlaging eller lære meg å bake (noe annet enn Toro-kaker😅).

Jeg burde lære meg å jogge eller magedans. Jeg burde lært meg å spille gitar :) Kan spille piano, men et piano er ikke like lett å ta med seg på fest i fjæra eller på lokalet. Det er så mange ting jeg ikke kan. Jeg burde lært meg et nytt språk. Kanskje finsk eller samisk?

I 2026 skal jeg: Lære meg å strikke og å hekle. Jeg skal lære meg å spille gitar. Og jeg skal lære meg samisk. 

Hva skal du lære deg i 2026?

Anonymkode: 4deb6...d3d

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å si nei oftere. En god ferdighet, det. 

Anonymkode: 3842a...0a1

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å si nei oftere. En god ferdighet, det. 

Anonymkode: 3842a...0a1

Det er absolutt en god ferdighet :) Håper du lykkes med det ❤️

TS

AnonymBruker
Skrevet

Skal pusse opp et hus, noe jeg ikke har gjort før, så det blir mange ferdigheter som skal læres bare der. Spennende tider!

Anonymkode: e7963...8c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal pusse opp et hus, noe jeg ikke har gjort før, så det blir mange ferdigheter som skal læres bare der. Spennende tider!

Anonymkode: e7963...8c1

OI! Så spennende :) Og ambisiøst. Så gøy! 

Er det et gammelt hus?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Si nei mye oftere, tenke på meg selv og min egen tid.

Gi mer faen, i det meste.

Kutte ut dårlige relasjoner, som ikke vil meg noe godt.

Fokusere på mer gåturer utendørs ❤️

Anonymkode: 3985a...9bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Si nei mye oftere, tenke på meg selv og min egen tid.

Gi mer faen, i det meste.

Kutte ut dårlige relasjoner, som ikke vil meg noe godt.

Fokusere på mer gåturer utendørs ❤️

Anonymkode: 3985a...9bb

Høres ut som du har satt gode mål for deg selv i 2026 :) 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Si ja oftere, tenke mer på  andre. Være til hjelp.

Bry meg mer, og gjøre noe med det.

Ta vare på gode relasjoner, og sette andre først.

Anonymkode: 10320...1f7

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærer meg 1-3 nye ferdigheter i året, eller jeg tar en ferdighet jeg har et grunnleggende men ikke tilfredsstillende grep om og forbedrer den.

I 25 lærte jeg meg å sy en rekke ting uten mønster, og julen brukte jeg på å utvide min forståelse av fall, mønsterutvelgelse og hvilke typer søm som best egner seg i slitasjesoner.  I 26 er mitt mål å tilegne meg grunnleggende ferdigheter i søm av stoff som har stretch, å forstå bedre fall på skjørt og kjoler, og å begynne lære meg å lage og endre mønster. 

Jeg har også lyst å lære meg å spikke. Da må jeg kjøpe inn helt basic av utstyr, men jeg har penger jeg fikk i julegave som kan brukes. Dersom jeg får tak på et gammelt juletre i fra noen nabolaget tenker jeg lage meg en visp. 

De siste årene har jeg lært å bake surdeigsbrød, å lage hjemmelagde nudler, å kle om igjen stoler, å restaurere tremøbler, å strikke (jeg lærte at jeg ikke liker å strikke, men det er også lærdom). Å lære «greier» hvert år er som å trene - man må vedlikeholde også hjernen så forfallet ikke eskalerer for mye.

Anonymkode: 8cc4d...3e2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt ufaglært psykologspesialist, nå i år må jeg tydeligvis bli ufaglært advokat.

Anonymkode: 1f585...514

AnonymBruker
Skrevet

Pull ups

Anonymkode: 45e9f...0d8

AnonymBruker
Skrevet

Så artig tråd, Ts!

Siste årene har jeg lært meg en del om dyrking av grønnsaker, fant ut for noen år siden at det nok var lurt å ha lært seg slik verden er i dag. Bedre å bruke tid i fred og mak for å lese og teste ut forskjellig, enn å aldri har forsøkt om man plutselig skulle trenge kunnskapen. Nå føler jeg at jeg har noenlunde peiling, men skal fortsette å lære mer om dette fremover. Ikke minst er det deilig å spise ferskdyrket mat (jeg har liten plass, men artig hvor mye man kan få til på liten plass). I dag har jeg spist kolrabi og gulrøtter som jeg har hatt i kjøleskapet noen måneder for å sjekke holdbarheten. Gulrøttene begynte å bli litt daffe, men kolrabien smakte helt fersk fremdeles! Hvitløk og noen urter har jeg også brukt i dag av egetdyrket. Neste uke skal jeg begynne å dyrke salat innendørs, og også sette noen frø som skal ut når våren kommer.

Jeg har planer om å begynne å lære meg en ny retning innen et fagfelt som er nært knyttet opp til eget. Lite utdannelse på det i Norge, men med min bakgrunn så kan jeg komme langt bare med å lese meg opp selv. Så planen er å lese minst en grunnbok og så begynne å prøve meg frem med det. 

Driver og lærer meg å spille et krevende instrument, så det kommer jeg til å fortsette med.

Har vel egentlig også en plan om å lære meg å bake surdeigbrød, i håp om at jeg kanskje tåler bedre å spise det. 

Anonymkode: 0b9c8...f5c

AnonymBruker
Skrevet

Skrive masteroppgave. Det har jeg ikke gjort før, men det går helt sikkert bra. 🤞😅

Anonymkode: 7d066...2da

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal lære meg å snakke spansk. 
Jeg skal lære meg å si nei, uten å forklare hvorfor jeg sier nei. 

Anonymkode: 28011...242

AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg tror ikke jeg skal det, jeg det er for høyt ambisjonsnivå, jeg har vel også kommet til at det jeg har lært praktiserer jeg ikke bra nok. 

I hvertfall ikke kommersielt.

Jeg prøver da å gjøre minst mulig så kanskje ting ikke påvirkes negativt av meg.

Jeg synes andre skal lære seg ting da, om de ønsker dette.

Anonymkode: 4c227...c60

Skrevet

Følger denne.

Skrevet

Jeg skal gjøre mer av det jeg elsker som å reise mer og være mer med familie og venner. Ta meg oftere fri fra jobb, ( har den muligheten ) og heller reise og nyte livet.  Permisjon uten lønn, reise enda mer, og leve nå!  

Så skal jeg bli bedre i spansk og thai, (lærebøkene ligger på nattbordet. )   

Jeg ønsker også å bli bedre til å legge bort telefonen, spesielt ved sengetid! =) 

AnonymBruker
Skrevet

Lære å spinne på elektrisk rokk

Anonymkode: b83d7...66c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner på et helt nytt studie nå i januar, så forhåpentligvis lærer jeg mange spennende ting i tiden fremover! I november i fjor bestemte jeg meg for at jeg skulle lære meg minst én ny ting før året var omme. Da lærte jeg å strikke, rakk til og med å strikke sokker til familien i julegaver 😊

Anonymkode: fcd5c...6f2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal lære meg det greske alfabetet.

Jeg skal også lære meg å kvitte meg ting. Sorterte noe klær her og la i hylle. Etter et par dager innså at jeg kommer ikke til å bruke disse tre overdelene. De skal ut av huset, men vet ikke hvor/til hvem. 

Anonymkode: e2c86...f3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...