Gå til innhold

Trainee

Gjest Gjest_Tuva_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tuva_*

Jeg har nettopp fått vite at jeg skal på inetrvju til en trainee-stilling. Fantastisk!!

Nå skal jeg gjennom noen evnetester, intervjuer og "rekrutteringsdager" der vi skal observeres - er det noen som har noen erfaringer å dele fra slikt?

Og sist men ikke minst er jeg litt usikker på hva som er et godt svar på spørsmålet om hvorfor jeg søker jobben - jeg må innrømme at det var ganske impulsivt, men at jeg er ute etter en utfordring og at jeg ser på en traineestilling som en kjempemulighet til å bli kjent med en stor bedrift fra innsiden og utvikle og bli bedre kjent med egne evner.

Tips, anyone?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Vær aktiv, spør om alt du lurer på, ta del i alt du kan, vær interessert og PRØV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sist men ikke minst er jeg litt usikker på hva som er et godt svar på spørsmålet om hvorfor jeg søker jobben - jeg må innrømme at det var ganske impulsivt, men at jeg er ute etter en utfordring og at jeg ser på en traineestilling som en kjempemulighet til å bli kjent med en stor bedrift fra innsiden og utvikle og bli bedre kjent med egne evner.

Synes du svarte bra på ditt eget spørsmål her.

Ellers så hadde vi to intervjudager da vi ansatte trainee. Først et førstegangsintervju som gikk på kunnskap, erfaring, grunn til søknad, fremtidsønsker etc. Neste intervju var med direktørene for de aktuelle divisjonene. Minst 3 intervjuer i løpet av dagen. Her ble kandidatene bedt om å løse caseoppgavet tilknyttet divisjonen, samt en grundigere utspørring i forhold til motivasjonen for jobben.

Første intervju foregikk tilsvarende vanlig jobbintervju med fastsatt tidspunkt. Andre intervjurunde var hele dagen og vi samlet alle kandidater i et rom med og de ble hentet ut til intervjuene. I rommet foregikk smalltalk med kandidatene etc. Vi var 2 stykker fra organisasjonen tilstede som svarte på spørsmål om organsisasjonen, fremdrift og andre praktiske ting.

Lykke til på intervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tuva_*

Trainee-stillingen er i Gjensidige.

Akkurat det der med spørsmål og sånn synes jeg er litt vanskelig.. Hva skal jeg spørre om? Vet jo lite om hva en trainee gjør, men jeg kan vel ikke spørre om det..? Det blir vel litt lite konkret, liksom.. Noen konkrete tips til hva jeg kan spørre om..? Kan jeg spørre om ting vedr meg selv (hvordan jeg tenkes brukt, om jeg skal jobbe med ting som er relevante ifht utdannelsen min osv)? Eller skal jeg spørre om ting vedr organisasjonen?

Kjempeglad for tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tuva_*
Synes du svarte bra på ditt eget spørsmål her.

Her ble kandidatene bedt om å løse caseoppgavet tilknyttet divisjonen

Lykke til på intervju.

Noen tips til hvordan man kan forberede seg på slike oppgaver? Ganske ukjent for meg. Jeg har ikke utdannelse innen økonomi, organisasjon eller ledelse..(men har et profesjonsstudium med svært gode resultater)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slike traineestillinger er beregnet på fremtidige ledere. Det er følgelig dine personlige egenskaper som vil bestemme om du får jobben (åpenbart). Du bør forberede deg godt, gå gjennom standardspørsmål og finne gode svar til disse du kan basere deg på. Sett deg også inn i bedriftens kjerneområder. Tilslutt så er det neppe noen ulempe at du er jente; mange bedrifter prøver å få jevn kjønnsfordeling på slike stillinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...