AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #1 Skrevet 30. desember 2025 Hei! Et av mine nyttårsforsett er å lære meg fransk. Jeg hadde fransk på ungdomskolen og husker -overraskende- mye til at det er tyve år siden. Må legge til at jeg scorer høyt på språklig IQ, 134. Språk faller meg altså lett, jeg har lett for å huske ord og klarer forstå mange ukjente ords betydning med resonnement og annen kunnskap. Jeg har derfor i noen uker allerede kommet godt i gang med fransken, ved hjelp av Duolingo (har Pluss-varianten). Det går jo fremover og jeg lærer mye nytt, men syns ikke jeg lærer så mye DYBDE. Jeg skulle gjerne lært enda mer, og gjerne mer gramatikk, setningsregler etc. Kanskje mer om fransk kultur også? Er så fascinert av språket, syns det låter så vakkert og "gjenkjennelig", på et vis. Jeg er absolutt åpen for pugging av gloser (skjønner nå hvorfor jeg gjorde det bra på glosepugging! Det faller meg naturlig å huske ord 🤣) og gramatikk, altså mye teoriarbeid. Men… hvor begynner jeg nå da. Jeg har lånt en bok på Tibi som heter fransk språklære, og det er noe sånt jeg er på jakt etter, men den er kun som lydbok i appen. Kan godt kjøpe læringsbøker og stoff, men biblioteksmateriell er å foretrekke. Jeg har sett litt på Friends på fransk(kan Friends omtrent utenat), men det er stor forskjell på fransk tekst og fransk tale så blir litt forvirret. Bør jeg ha engelsk tale og fransk tekst kanskje? hvordan ellers omgås fransk? Jeg er en person som lett forstår mye (spesielt skriftlig!), så må primært fokusere på å øve muntlig og å bygge opp setninger selv, for skriftlig har en tendens til å "ramle på plass av seg selv". Har ikke råd til privattimer per nå… Har ingen plan om å snakke fransk flytende 31. desember 2026, men skal bruke mye tid på språkopplæringen. Ser for meg fem timer i uken? Er ikke i jobb nå, så kanskje blir det mer! Noen ideer til andre tilnærminger? Anonymkode: 74d4f...6d3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #2 Skrevet 30. desember 2025 Jeg har i hvert fall lært mye av å se filmer/serier på engelsk med engelsk tekst. For da ser jeg både hvordan ordene skrives og jeg hører hvordan de uttales. Kanskje det kan hjelpe deg, ser du allerede har forsøkt det? Kanskje også etterhvert lese noen enkle bøker på fransk? Noen du kan godt fra før, f.eks Harry Potter? Eller en wikipedia-side på fransk etter du har lest den på engelsk osv. Anonymkode: 3f6c1...bde
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #3 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har i hvert fall lært mye av å se filmer/serier på engelsk med engelsk tekst. For da ser jeg både hvordan ordene skrives og jeg hører hvordan de uttales. Kanskje det kan hjelpe deg, ser du allerede har forsøkt det? Kanskje også etterhvert lese noen enkle bøker på fransk? Noen du kan godt fra før, f.eks Harry Potter? Eller en wikipedia-side på fransk etter du har lest den på engelsk osv. Anonymkode: 3f6c1...bde Problemet er at fransk tekst ikke er lik fransk tale på original engelsk. Det er som å skru på norsk tekst på norsk dubbing av disneyfilmer. Norsk tekst matcher engelsk (original) tale, norsk tale er ikke direkte oversatt fra engelsk. Det blir mer surr, med andre ord. Kan godt lese franske bøker, tenker typ barnebøker. Begynner ikke med en gang på "Et lite liv", for å si det sånn 🤣 men jeg er på jakt etter tilnærming til fransk før jeg er på det nivået! Anonymkode: 74d4f...6d3
AnonymBruker Skrevet 1. januar #4 Skrevet 1. januar Har dere noen fler tips og triks til meg? Anonymkode: 74d4f...6d3
forkjølajente Skrevet 1. januar #5 Skrevet 1. januar Kan du sjekke i lokal gruppe på Facebook om det finnes noen franskmenn i området du kunne fått "øvd" litt på?
AnonymBruker Skrevet 1. januar #6 Skrevet 1. januar forkjølajente skrev (1 time siden): Kan du sjekke i lokal gruppe på Facebook om det finnes noen franskmenn i området du kunne fått "øvd" litt på? Jeg har faktisk noen lokale franskmenn/kvinne jeg kjenner godt, men altså jeg er 100% i skapet. Jeg kan godt nevne for de at jeg ønsker lære meg fransk, men har ikke noe lyst til at det skal bli franskkurs. De driver allerede å lærer meg noe jeg ikke kan (idrett jeg begynte med i fjor, som de har drevet med i maange år), så føler allerede meg litt i ubalanse der. 🤣(dette ekteparet er egentlig en av grunnen til at jeg har begynt å plukke opp fransken igjen, fordi når de prater seg i mellom minnes jeg på at jeg ønsker forstå og snakke fransk selv). Men! Jeg vet biblioteket arrangerer språkkvelder, men har faktisk ikke sjekket om det kun er norsk, eller om det er åpent for andre språk og. Skal sjekke ut! Anonymkode: 74d4f...6d3
AnonymBruker Skrevet 4. januar #7 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (På 30.12.2025 den 19.28): Problemet er at fransk tekst ikke er lik fransk tale på original engelsk. Det er som å skru på norsk tekst på norsk dubbing av disneyfilmer. Norsk tekst matcher engelsk (original) tale, norsk tale er ikke direkte oversatt fra engelsk. Det blir mer surr, med andre ord. Kan godt lese franske bøker, tenker typ barnebøker. Begynner ikke med en gang på "Et lite liv", for å si det sånn 🤣 men jeg er på jakt etter tilnærming til fransk før jeg er på det nivået! Anonymkode: 74d4f...6d3 Hvorfor kan du ikke se franske filmer og serier med fransk tekst? Det har ingenting med dubbing å gjøre og feil i teksten. Du lærer mer om fransk språk og kultur ved å se franske filmer. du får tips her: https://www.curzon.com/journal/best-french-films/ du kan og se Nouvelle vague som går på kino nå. Av mer kommersielle filmer er De urørlige, Amelie og små hvite løgner franske filmer som er lett å henge med. Anonymkode: a96fb...ade 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #8 Skrevet 4. januar Hva med å ta fransk som nettstudier? Du kan sannsynligvis ta det deltid, en venninne gjør det ved et annet studiested ved siden av full jobb. https://www.hiof.no/studier/programmer/fransk-fransk-arsstudium/index.html?gad_source=1&gad_campaignid=23345746750&gbraid=0AAAAAD7gzsd4PDr4uCsQZqnSH5ytW1vmF&gclid=Cj0KCQiAvOjKBhC9ARIsAFvz5ljRQXwn0354AFd47y8DFR_NJRK3f221WZtRTPfPFb0mu4_pQzJtb9kaAq8zEALw_wcB Anonymkode: a96fb...ade
AnonymBruker Skrevet 4. januar #9 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor kan du ikke se franske filmer og serier med fransk tekst? Det har ingenting med dubbing å gjøre og feil i teksten. Du lærer mer om fransk språk og kultur ved å se franske filmer. du får tips her: https://www.curzon.com/journal/best-french-films/ du kan og se Nouvelle vague som går på kino nå. Av mer kommersielle filmer er De urørlige, Amelie og små hvite løgner franske filmer som er lett å henge med. Anonymkode: a96fb...ade Les hva jeg skriver da. Å se en fransk film med fransk tale og norsk tekst er uproblematisk. Vanskelig å se den med fransk tekst siden jeg enda ikke kan språket godt nok. Derfor har jeg prøvd å se feks Friends (som jeg kan utenat omtrent og kjenner handlingen godt) for å lære mer fransk Men å se originale engelske filmer/serier på dubbet fransk med fransk tekst - da er det ikke mening mellom ordene som blir sagt og teksten som er tekstet. Derfor ble jeg forvirret! Sett på en hvilken som helst Disneyfilm med norsk tale og norsk tekst, så skjønner du hva jeg mener. Det som er tekstet og det som sier ikke nødvendigvis det samme. Derfor fungerer det dårlig å se originale engelsk dubbet til fransk med fransk tekst. Når jeg kommer opp på et høyere nivå så er original fransk med fransk tekst absolutt noe jeg skal gjøre. Anonymkode: 74d4f...6d3
AnonymBruker Skrevet 4. januar #10 Skrevet 4. januar https://apprendre.tv5monde.com/en Søk etter ressurser på nettet. På så store språk som fransk finnes det massevis, slik som denne Anonymkode: 2ec16...74a 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #11 Skrevet 4. januar preply.com Lytt til podcaster hvor du samtidig kan lese transcriptet. Anonymkode: ba2fa...627 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #12 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Les hva jeg skriver da. Å se en fransk film med fransk tale og norsk tekst er uproblematisk. Vanskelig å se den med fransk tekst siden jeg enda ikke kan språket godt nok. Derfor har jeg prøvd å se feks Friends (som jeg kan utenat omtrent og kjenner handlingen godt) for å lære mer fransk Men å se originale engelske filmer/serier på dubbet fransk med fransk tekst - da er det ikke mening mellom ordene som blir sagt og teksten som er tekstet. Derfor ble jeg forvirret! Sett på en hvilken som helst Disneyfilm med norsk tale og norsk tekst, så skjønner du hva jeg mener. Det som er tekstet og det som sier ikke nødvendigvis det samme. Derfor fungerer det dårlig å se originale engelsk dubbet til fransk med fransk tekst. Når jeg kommer opp på et høyere nivå så er original fransk med fransk tekst absolutt noe jeg skal gjøre. Anonymkode: 74d4f...6d3 Jeg skjønner hva du mener med dubbing, men å se engelske serier dubbet på fransk gir overhode ingen mening. Du kan se fransk barne-TV om du trenger noe med enklere ord. Mange som skal lære seg norsk ser på Peppa pig for eksempel. Anonymkode: a96fb...ade 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar #13 Skrevet 4. januar 1. Finn deg en fransk "brevvenn" du kan øve deg med. Det finnes grupper for dette på sosiale medier, evt. kan du bruke Tinder og lignende. 2. Det finnes mange språkinfluensere på Tiktok og Instagram. Følg kontoer, så får du masse tips til hvordan du snakker hverdagsfransk, uttale, etc. På Youtube finner du lengre leksjoner. 3. Få tak i franske bøker og bruk ordbok til å oversette ordene du ikke forstår til teksten gir mening. 4. Lytt til fransk musikk, podcaster, nyhetssendinger, tv-programmer og prøv å identifisere så mange ord som mulig - og lær deg å skille ordene fra hverandre. Søk opp ord som hekter seg. 5. Oversett tilfeldige tekster fra norsk til fransk og bruk AI til å rette teksten og forklare deg hva du eventuelt gjør feil. 6. Se på fransk tv og franske filmer, først med norsk eller engelsk tekst og deretter kun med fransk tekst (eller hvordan du selv foretrekker å gjøre det). 7. Norsk, engelsk og fransk bruker alle SVO-oppbygging, men med litt ulik struktur. Pugg derfor grammatikkreglene godt, og gjør øvelser for dette. Når du kan grammatikkreglene, får du en helt annen forståelse av språket som gjør det enklere å lære seg resten - synes jeg. Det meste har uansett en verdi selv om du ikke forstår så mye i starten. Du blir likevel kjent med språket. Anonymkode: d9827...a37
AnonymBruker Skrevet 5. januar #14 Skrevet 5. januar Se den franske kvalitetsserien Helene og gutta. Anonymkode: 6ed16...277 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar #15 Skrevet 10. januar Hittil: Jeg pugger 15 gloser annenhver dag, et par enheter på Duolingo hver dag, ser franske filmer (for å høre språket), franske undertekster (for å se det mer skriftlig) og prøver lage setninger inni hodet mitt. Når jeg er alene øver jeg på uttale og å bygge opp setninger. Jeg er fremdeles engasjert og merker at det går ganske lett for meg å lære ord og regler. Det som er ekstra fint er at når jeg ser franske filmer er jeg liksom NØDT til å følge godt med, jeg kan ikke scrolle samtidig feks (som er en uvane jeg har når jeg ser norske, svenske, danske og engelske serier/filmer). Og så så mye franske filmer som finnes!! Hittil har jeg sett "Une Hirondelle a fait le printemps" og likte den veldig godt. French lover var også underholdende, men tror jeg liker sjangeren i førstnevnte bedre. Har noen flere tips om franske gode filmer? Jeg har alltid elsket "Matheu og korguttene" men finner den ikke på noen strømmetjenester, det samme med De Urørlige. Men tar gjerne i mot tips på franske gode filmer i alle strømmetjenester Anonymkode: 74d4f...6d3
AnonymBruker Skrevet 10. januar #16 Skrevet 10. januar Jeg har bare så vidt prøvd uTalk, men syns den virker lovende. Mer autentisk innhold enn Duolingo. Anonymkode: bd2f5...77d
AnonymBruker Skrevet 10. januar #17 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har bare så vidt prøvd uTalk, men syns den virker lovende. Mer autentisk innhold enn Duolingo. Anonymkode: bd2f5...77d Takk for tips - skal sjekke ut syns Duolingo er litt… repepetativt? Hvor mange ganger skal jeg oversette "jeg ønsker å dra til Paris" liksom… Men jeg tar selvfølgelig alt jeg får. Jeg betaler for Duolingo Super, så jeg syns jo det er verdt noe. Anonymkode: 74d4f...6d3
AnonymBruker Skrevet 20. januar #18 Skrevet 20. januar Det går fremover! Jeg pugger gloser, gjør et par økter på Duolingo hver dag, ser på serier med fransk undertekster og hører fransk. Har akkurat funnet en fransk podcast som heter Inner French. Jeg hørte de første minuttene og til min glede forstod jeg veldig, veldig mye! Spørreord og daglige ord har jeg pugget mye. Jeg syns fremdeles det er enklere å lese fransk enn høre fransk, så jeg skal sette inn støtet på å lytte. Jeg er svært sterk skriftlig, så mye av det kommer litt gratis. Står på venteliste på Fransk språklære på biblioteket, skulle ønske den kan bli ledig snart!! 🤣 Jeg har fremdeles litt å gå på når det kommer til å SNAKKE fransk. Jeg vet det er en vanesak, det er en øvelsessak og man må trene. Men da må jeg finne noen jeg kan snakke med, for det er en bøyg å få til dette alene. Uansett er det å forstå fransk et godt steg på veien, og vil hjelpe meg i lengden for å kunne snakke selv. Jobber med vokabularet og grammatikken først, og vil bli vant til å omgå meg med fransk. Mormor lærte seg spansk i syttiårene ❤️ Det er aldri for sent. Anonymkode: 74d4f...6d3 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar #19 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har fremdeles litt å gå på når det kommer til å SNAKKE fransk. Jeg vet det er en vanesak, det er en øvelsessak og man må trene. Men da må jeg finne noen jeg kan snakke med, for det er en bøyg å få til dette alene. Shadowing! Finnes garantert noe på spotify eller YouTube på fransk. Ellers finnes det ulike tutors på italki. Anonymkode: 6daff...bdd
AnonymBruker Skrevet 1. februar #20 Skrevet 1. februar Jeg ville brukt Busuu i stedet for Duolingo, den appen er mye bedre på grammatikk. Duolingo er greit for å komme inn i språket, men den blir mangelfull når det kommer til grammatikk og forklaring. Anonymkode: 0e6a0...46c 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå