Gå til innhold

Kjøpt brukt bil, hva hadde dere gjort?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ikke veldig mye penger men er helt avhengig av bil pga jobb, barn med diagnoser osv.

Jeg fikk 50 000 i lån, og lagt på noen tusen til fra egne penger...

Jeg fant en bil hos forhandler, han hentet meg i bilen. Den fikk plutselig varsellamper, han sa han ikke hadde sett det tidligere på bilen. I annonsen står det at det er en bra bil, fulgt service, nylig eu godkjent osv.

Det var esp som var problemet sa han og han mente det kunne være noe med koblingen eller noe sånt. Jeg kan virkelig ikke noe om bil.

Jeg fikk prutet ned fra 59 til 53 tusen pga dette, men da sa han at garantien gikk bort. Jeg ønsket bare veldig å dra derfra med bil fordi jeg sliter veldig i hverdagen med å ikke ha egen bil. 

Jeg har betalingsanmerkninger så måtte forskuddsbetale forsikring for ett år også. Det ble allerede veldig dyrt for meg.

Men jeg fikk ikke dratt med bilen fordi forsikringen tok tid å registrere.

Jeg så den gikk gjennom i dag, maste på selger om å levere hos meg som han lovte. Etter mange timer svarte han at han ikke fikk gjort det pga annen jobb og jeg måtte hente selv, jeg sa greit at jeg skulle komme ila kvelden. Må ta tog og buss over en time for å komme frem. Da jeg var på vei ringer han for å si at bilen hadde skrudd seg av mens den kjørte.... Og at han ville ta den til reparasjon men kunne ikke før mandag. Virker som det er veldig mye mer gærnt med bilen enn han antyder. Alt er ferdig registrert på meg.

Hadde dere angret kjøpet? Isåfall hva gjør man med forsikring og eierskifte? Gi meg råd please 🥺

(Sikkert dumt spørsmål for noen)

Anonymkode: a5d8d...4d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, du skulle trukket deg så fort varsellampene blinket. Og når han trakk garantien. Nå tar du den ikke i mot før den virker, før varsellampene ikke blinker og han kan garantere at dette er en brukende bil. Du trenger en bil, ja, men en bil som virker! 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du virkelig sagt fra deg garantien på bilen for noen få tusen kroner? 

Du burde søkt hjelp før du foretok deg noe. Situasjonen du er i nå er helt forskrudd. 

Anonymkode: c3b1b...c85

• Liker 2
Skrevet

Du burde trukket deg da varsellampene lyste. Mulig han vil fikse den, men dette er nok en bil du vil plages med:(

Anonymkode: 29bef...200

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du virkelig sagt fra deg garantien på bilen for noen få tusen kroner? 

Du burde søkt hjelp før du foretok deg noe. Situasjonen du er i nå er helt forskrudd. 

Anonymkode: c3b1b...c85

Han vred det litt rundt og jeg klarte ikke helt si ifra ... 🥲 Han var ok med prutingen men så sa han det som en sånn stille kommentar på slutten, at garantien gikk bort... Så han skrev i salgsmeldingen at den solgtes uten pga den varsellampen.

Men jeg har jo uansett reklamasjonsrett.

Skrevet

Pust med magen. Dette kan gå bedrer enn du frykter. Det at du har fraskrevet deg garantien er ingen katastrofe. Det vesentlige er av hva selger har opplyst om bilens tilstand. Hvis bilen ikke er i samsvar med gitte opplysninger har du "en sterk sak" for bl a kostnadsfrie utbedringer.

Skrevet

Hvis bil er kjøpt via forhandler kan de ikke trekke garanti, den er lovpålagt 

Men jeg hadde ikke kjøpt bilen uten at feilen var utbedrer

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
anonym 4545 skrev (2 minutter siden):

Pust med magen. Dette kan gå bedrer enn du frykter. Det at du har fraskrevet deg garantien er ingen katastrofe. Det vesentlige er av hva selger har opplyst om bilens tilstand. Hvis bilen ikke er i samsvar med gitte opplysninger har du "en sterk sak" for bl a kostnadsfrie utbedringer.

Det var ikke beskrevet noen mangler i annonsen, han ble "overasket" over varsellampen selv når han kjørte meg i bilen. Og nå fikk han ikke kjørt den i det hele tatt fordi den bare skrudde seg av. Så jeg vurderer sterkt å bare kreve penger tilbake og alt dekt siden det er en bil som ikke kan kjøres egentlig... Istedenfor at han skal fikse...  Ellers så kunne jeg jo ventet til han har vært hos verksted. Men det er bare så surt å ha betalt for en bil og alt ordnet uten å sitte her med bil selv...

Skrevet

Går det an å spørre hva slags bil det er? Årsmodell kilometer?

Skrevet
Einus skrev (5 minutter siden):

Går det an å spørre hva slags bil det er? Årsmodell kilometer?

2012, Citroen C4 Picasso 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

2012, Citroen C4 Picasso 

Startproblemer er en vanlig feil på fen bilen 

Skrevet

Hadde dere krevet å få låne bil så lenge? Siden jeg nå må sitte å vente på å få bilen min? Eller bare umiddelbart angret kjøp?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde dere krevet å få låne bil så lenge? Siden jeg nå må sitte å vente på å få bilen min? Eller bare umiddelbart angret kjøp?

Hadde umiddelbart angret på kjøpet. At bilen starter er et minimum av hva jeg forventer. 

• Liker 3
Skrevet
BlåNatt skrev (24 minutter siden):

Så jeg vurderer sterkt å bare kreve penger tilbake og alt dekt siden det er en bil som ikke kan kjøres egentlig...

Fornuftig å forsøke dette.

Skrevet

Er det fra forhandler eller privat?

Anonymkode: 23a03...d94

Skrevet
moomino skrev (34 minutter siden):

Hvis bil er kjøpt via forhandler kan de ikke trekke garanti, den er lovpålagt 

Feil

Skrevet (endret)
Sitat

Fra og med 1. januar 2024 er det i forbrukerkjøp ikke lenger lov å selge bil med forbeholdet "som den er". Det vil si at en næringsdrivende selger ikke lenger kan ta forbehold mot skjulte feil. Et slikt forbehold vil derfor ikke lenger være gyldig, og en næringsdrivende selger er forpliktet etter loven til å opplyse om alle feil som avviker fra alminnelige krav til kvalitet, funksjonalitet og lignende

Sitat

Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet

Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet

Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst om pris, alder og kilometerstand. Har du kjøpt bilen hos privatperson må den være i vesentlig dårligere stand.

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Ved at bilen ikke starter, eller stopper tilfeldig må en regne bilen som i dårligere stand enn forventet.

Selger har rett til å reparere. Det er er i utgangspunktet ett forsøk på å rette mangelen, men flere forsøk kan tillates dersom det er særlige grunner som gjør det rimelig

Andre muligheter er omlevering, prisavslag eller heving av kjøp. I det tilfellet er det reparasjon eller heving av kjøp som er mest aktuelt.

Endret av TBL12
  • Liker 1
Skrevet

Du kan ikke angre kjøpet så enkelt. Du kan avbestille bilen, men må da erstatte selgers tap. Det kan bli dyrt for deg.

Det skal være en vesentlig mangel før du kan kreve å heve kjøpet. Vesentlig må vurderes ut fra hva du var opplyst om (feilen dere oppdaget), hvor gammel bilen er, hvor langt den har kjørt og bilens tilstand ved kjøp. Hvis det skjer flere ganger at bilen ikke vil starte tror jeg absolutt det er en vesentlig mangel, så lenge du ikke visste det fra før.

Men selger har rett til å forsøke å utbedre mangelen, så du må uansett vente til den er reparert og se hvordan det går.

Når det gjelder forsikring kan jeg neppe se for meg at de erstatter ett år med forsikring for deg. Du måtte forhåndsbetale pga. forhold ved egen økonomi, det kan ikke de lastes for. Jeg ville forsøkt å høre med forsikringsselskapet om forsikringen kan fryses / flyttes til en annen bil om kjøpet blir hevet. Så kan du kreve forhandler for beløpet for forsikring den tiden du ikke hadde bilen tilgjengelig (hvis du hever kjøpet).

Hvis reparasjon tar mer enn en uke kan du kreve lånebil av forhandler. 

Anonymkode: b9118...b91

Skrevet

Som flere nevner, så har selger rett til å utbedre feilen opp til tre ganger før heving av kjøp. Du kan selvfølgelig forsøke å heve kjøpet, men det kan hende han sier nei. 

når det kommer til forsikring så vil du få tilbakebetalt hvis kjøpet blir hevet, dette informerer du bare selskapet om. 

du har også rett på rettshjelp igjennom bilforsikringen så langt du har fremmet et skriftlig krav som er avvist. Det må ha blitt en tvistesak der du allerede har kontaktet og betalt advokat.Men, husk at du har egenandel. 

Anonymkode: 1703e...f5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

2012, Citroen C4 Picasso 

Svart, automat med skinnseter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...