Gå til innhold

Hva er vitsen med en Master

Gjest Gjest_Daisy_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Daisy_*

Ta f.eks i Bibliotek og info.vitenskap. Er det for å få større sjanse for å få jobb hvor de fleste andre har en lavere grad? Eller får man høyere lønn? Jeg bare lurer for jeg er helt grønn jeg altså :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Nei, det er ikke noe poeng med å ta utdannelse. Man får ikke høyere lønn og det er ingen i det norske samfunn som har bruk for en.

I Norge lønner det seg å være som Rimi-Hagen: bare tenke på tall og starte egen kolonial. Da kommer man langt.

Innlegget er endret. Reglene. Orakel - moderator

Endret av orakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg ikke svare for andre studier, men på jus hvor jeg går må man ha mastergrad for å feks bli advokat eller dommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare for bibliotek og informasjonsvitenskap, de fagene vet jeg lite om, men for mitt fagfelt, it, kan en master lønne seg, avhengig av hva man ønsker.

En mastergrad gir andre arbeidsoppgaver, og gir også vanligvis høyere lønn, men selvsagt er det steder hvor de ikke har råd til å betale høy lønn, og da ansetter de heller noen med mindre utdanning og erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tenker at vitsen med å ta ein mastergrad først og fremst er å læra meir. I mitt fagfelt (matte/data) kan ein få andre typar jobbar, og betre lønn med master enn dersom ein bare har bachelor. Eg har ikkje peiling på korleis dette er innan bibliotek og info.vitenskap (som eg ikkje er heilt sikker på kva er), men, som sagt, hovudmotivasjonen for å ta ein master må vera at ein lærer meir. Eg har ei venninne som er utdanna organist, og som nå tek master i orgel. Eg veit ikkje om ho har større sjanse for å få jobb, men ho får bittelitt høgare lønn med ein mastergrad, men truleg ikkje nok til at det lønner seg med tanke på to ekstra år med studielån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Eg tar master for min eigen del eg. Fordi eg er veldig ferdig med den jobben eg har og veldig klar for ny. Og eg tar master rett og slett berre for å gjere noko anna, og fordi eg alltid har visst at eg ville ha ein master, og fordi den kvalifiserer meg til noko heilt anna innan mitt fagfelt enn det eg har jobba med til no. Men om det er vits i? Nei, det tvile eg på, i eit karriere perspektiv. Men det er heldigvis ikkje mitt hovudfokus. Sånn sett er eg typisk jente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...