Gå til innhold

Istedenfor å bruke ord som gutt, jente, kvinne, mann. Hva kan vi bruke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som ikke fokuserer på kjønn men som likevel beskriver hva man er? Har dere noen gode forslag? :) 

Anonymkode: 211a7...154

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutt, jente, mann og kvinne. 

Anonymkode: 87b56...bc6

• Liker 9
  • Nyttig 9
Skrevet

Da blir det vel bare mer av: pen, stygg, tynn, tjukk, hvit, svart, brun.

Anonymkode: 95a5c...945

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Noen ganger kan man bruke menneske/person? Det er viktig å ikke bli helt hysteriske heller da. Alt er ikke krenking eller ment slik. "Gjerningspersonen har hvite bukser og svart jakke"? Det sier svært lite? Mann eller Kvinne? "Feil" å si nå. Mørkhudet eller lyshudet? "Feil" å si nå. Rødhåret? "Feil" å si nå. 

Anonymkode: 8f9b7...129

• Liker 1
Skrevet

Det kommer jo an på situasjonen.... Kjører du bil er du bilist, går du på skole er du elev, er du på jobb er du arbeidstaker og så videre. Helt normalt å bruke andre begreper en gut, jente, kvinne og mann. 

• Liker 1
Skrevet

Gutt og jente kan byttes ut med «barn». Kvinne og mann kan byttes ut med «voksen».

«Person» kan imidlertid beskrive alle, uavhengig av alder.

Anonymkode: f2ed2...f9a

• Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor bruke noe annet? 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvorfor skal vi bruke noe annet? Jeg ser ikke behovet.

Anonymkode: 99f3b...58d

• Nyttig 4
Skrevet

La oss bruke mann og kvinne, jente og gutt, så mye som mulig. 

Anonymkode: 43621...3c4

• Liker 4
Skrevet

Based, woke, Stacy, Chad, NPC, beta, alpha.

🙃

Anonymkode: c176e...f11

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

La oss bruke mann og kvinne, jente og gutt, så mye som mulig. 

Anonymkode: 43621...3c4

Hvorfor?

Skrevet

Menneske, person, barn, ungdom, voksen?  

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg kommer alltid til å bruke kvinne, mann og jente og gutt.

Anonymkode: 03e8a...b10

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (9 timer siden):

Det kommer jo an på situasjonen.... Kjører du bil er du bilist, går du på skole er du elev, er du på jobb er du arbeidstaker og så videre. Helt normalt å bruke andre begreper en gut, jente, kvinne og mann. 

Dette. Det gjøres jo allerede i stor grad. Hvis det er sånn at du har en tendens til å ikke vite hva du skal skrive hvis du ikke vet kjønn eller kjønn ikke er relevant, så er det bare å se på rollen personen omtales i, og om det ikke skulle passe vil et generisk barn/person som regel passe. 

Anonymkode: 1fb5d...57a

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gutt og jente kan byttes ut med «barn». Kvinne og mann kan byttes ut med «voksen».

«Person» kan imidlertid beskrive alle, uavhengig av alder.

Men hvis man eksplisitt snakker om en mann? Kan man bruke penisnbærende person fks? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Som ikke fokuserer på kjønn men som likevel beskriver hva man er? Har dere noen gode forslag? :) 

I hvilken settinger? Skal du beskrive noen, så sier man det man ser. Kan ikke gjette. Ser ut som kvinne, 163 høy og blått hår..

Snakke med personen, bruker man som oftest navn.

Skal du forklare deg selv, uten å bruke jeg er /heter... kjønn... for å forlare at du er 176 høy med pupper og penis, foretrekker feminine klær framfor maskuline samt ikke føler deg hjemme i kjønnsrollene så bare kall meg Foxy ... 

Hva er problemet?

Er det roller,  foreldre, foresatte ,kollega, venn osv.

Vet du at noen foretrekker,  hen, så bruk hen. Eller generelt om du er usikker... hen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvis man eksplisitt snakker om en mann? Kan man bruke penisnbærende person fks? 

Penisbærende person kan inkludere transkvinner som ikke har gjennomført genital kirurgi. Jeg sliter imidlertid med å se hvordan dette skal være relevant for andre personer enn leger og vedkommendes sexpartnere.

• Liker 2
Skrevet

Gutt, jente, kvinne, mann. Det er de beste ordene og de eneste man trenger. If it aint broken, dont fix it. 

(NB: folk er folk er virkelig DRITT lei av ekstremwoke og transaktivisme så jeg vil anbefale å heller la slike ting ligge enn presse enda mer på. Det er da det til slutt får en ekstrem og overdreven motreaksjon. Jeg har venner som både er/dater transer og som er lesbiske og homofile og bi, og anså meg selv tidligere for å være veldig tolerant. Men jeg er lei. Og mine venner som tilhører disse gruppene er også lei. La det ligge før dere har klart å trigge frem det verste ytre høyre i folk som ender med a disse gruppene får det verre enn de har hatt det tidligere.) 

Anonymkode: f3362...665

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Gutt, jente, kvinne, mann. Det er de beste ordene og de eneste man trenger. If it aint broken, dont fix it. 

(NB: folk er folk er virkelig DRITT lei av ekstremwoke og transaktivisme så jeg vil anbefale å heller la slike ting ligge enn presse enda mer på. Det er da det til slutt får en ekstrem og overdreven motreaksjon. Jeg har venner som både er/dater transer og som er lesbiske og homofile og bi, og anså meg selv tidligere for å være veldig tolerant. Men jeg er lei. Og mine venner som tilhører disse gruppene er også lei. La det ligge før dere har klart å trigge frem det verste ytre høyre i folk som ender med a disse gruppene får det verre enn de har hatt det tidligere.) 

Jeg tviler på at du er venn med transpersoner, når du omtaler dem med skjellsordet «transe».

https://no.wikipedia.org/wiki/Transe

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tviler på at du er venn med transpersoner, når du omtaler dem med skjellsordet «transe».

https://no.wikipedia.org/wiki/Transe

De gjør det nå selv, så. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...