Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Jeg er kvinne på 37 som har aldri stått på ski. Nå er barna 7 og 4 år gamle og de vil at vi skal gå på ski som familie. Men verken jeg eller mannen kan dette 😮‍💨 hvordan gå frem? Hvordan lære å stå på ski? Hvor kan vi få hjelp? Er det mye fall i begynnelsen??

Endret av Ayesh
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lån ski på BUA, finn et flatt område og gå ivei. Litt knall og fall blir det, men når farten er lav, gjør det jo ingenting. 

Ha sekk på ryggen med kakao, noe godt å spise og noe å sitte på og dagen kommer til å bli super!

For en flott ting å ta med barna på ❤️

Anonymkode: 9a41c...34d

Skrevet

Finn et anlegg som er kjent for å ha familievennlige løyper. Så leier dere instruktører. Sett gjerne av noen dager så dere rekker litt megdetrening. Og dra på tur hver helg en periode etterpå så dere ikke glemmer det. Og husk, barn lærer mye fortere enn voksne og er mye mer uredd, så de renner fort fra dere uten at du må tenke det er et nederlag eller skummelt. 

• Liker 1
Skrevet

Hei. Norskfødt mann her, som hatet ski i barndommen. Jeg begynte egentlig ikke før jeg fikk ski i førtiårsgave. Teknikken kom seg forholdsvis fort, men hvis jeg aldri hadde prøvd, så tror jeg at jeg hadde spurt på de lokale sportsbutikkene, idrettslag, Facebookgrupper, Frivillighetssentralen etc, om det var noen som kunne stille som instruktør. Ikke begynn i isete løyper, der er det fort å få skrekken.

Anonymkode: 2acdb...9ce

Skrevet
Ayesh skrev (På 21.12.2025 den 9.10):

Hei

Jeg er kvinne på 37 som har aldri stått på ski. Nå er barna 7 og 4 år gamle og de vil at vi skal gå på ski som familie. Men verken jeg eller mannen kan dette 😮‍💨 hvordan gå frem? Hvordan lære å stå på ski? Hvor kan vi få hjelp? Er det mye fall i begynnelsen??

Anbefaler deg å ta et kurs for å lære deg grunnleggende teknikk. Barn lærer seg dette men det er vanskeligere for voksne.. 

• Liker 1
Skrevet

Du veksler mellom å skrive «å stå på ski» og «gå på ski», så hva mener du…? 

Anonymkode: 0f55d...8ec

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tenker du å renne på slalomski i alpinbakke med heis? Eller tenker du på langrennski og gå på tur der det er flatt?

I skitrekk har de som oftest utleie av slalomutstyr og instruktører, med mindre det er et veldig lite lokalt trekk. Ta kontakt med et skitrekk og hør hva de har å tilby.

Langrenn er jeg ikke så inne på, vet ikke hvordan det er med opplæring og utleie osv. Men har gått litt, vil da påstå at det er bare å se litt på youtube, og få tak i ski og så ut og prøve. Får tak i langrennski i sportsbutikker, de hjelper dere med å finne riktig størrelse til barna osv. 

Må regne med litt fall i begynelsen ja, men det går da fint. Ta det rolig og forsiktig, og trenger ikke starte på en dag når det bare er steinhard is ute.

Endret av Blue Balloon
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Regner med du tenker på slalåm? Alle skianlegg har kurs og det kan jeg absolutt anbefale, trenger ikke være mer enn 1-2 dager.

Fint å begynne når det er mye nysnø og mykt, og start i barnebakken. :) På slutten av dagen er det lettere å falle når du er sliten, så i starten ville jeg ikke holdt på for lenge.

Anonymkode: 2a2f6...041

AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig et veldig godt spørsmål.

Tradisjonelt er jo det å gå på langrennsski noe som en lærer av familie i barndommen. Usikker på om det finnes særlig tilbud om organisert opplæring, utenom kanskje for turister på typiske skisteder?

Tenker at det er neppe feil å sende en forespørsel til et lokalt idrettslag for eksempel. Kanskje også kommunen? Mange steder har frisklivssentral og mål om tilrettelegging for en mer aktiv og sunn befolkning. Skikurs for voksne/familier er helt sikkert noe flere kunne tatt tak i, om de ble gjort obs på at det de er behov og ønske. :)

Anonymkode: 19648...b96

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2026 den 19.16):

Det er egentlig et veldig godt spørsmål.

Tradisjonelt er jo det å gå på langrennsski noe som en lærer av familie i barndommen. Usikker på om det finnes særlig tilbud om organisert opplæring, utenom kanskje for turister på typiske skisteder?

Tenker at det er neppe feil å sende en forespørsel til et lokalt idrettslag for eksempel. Kanskje også kommunen? Mange steder har frisklivssentral og mål om tilrettelegging for en mer aktiv og sunn befolkning. Skikurs for voksne/familier er helt sikkert noe flere kunne tatt tak i, om de ble gjort obs på at det de er behov og ønske. :)

Anonymkode: 19648...b96

Det finnes mange langrennskurs, DNT har blant annet det.

Anonymkode: 2a2f6...041

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...