Gjest Piper Skrevet 3. april 2006 #21 Del Skrevet 3. april 2006 Tullar du?? Har de ikkje lært om skilnaden på ekte og uekte brøkar? Til og med eg, som ikkje har hatt matte på årevis kan denne skilnaden.. ← Man lærer forskjellen, men så er alle studenter forskjellige også da. Der noen husker alt om brøk, er det andre som knapt husker noe. Men de igjen kan være kjempe gode i andre ting, som for eksempel geometri ol. Vi har vel alle våre favorittemner. Derfor syns jeg det blir litt frekt, å bli så sjokkert over at ikke folk husker det du har klart å huske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest realfagslærer Skrevet 3. april 2006 #22 Del Skrevet 3. april 2006 noen elever skjønner best hvis de får leke seg med praktiske eksempler, la dem gjerne gjøre det selv, pusle sammen A4-ark med biter av forskjellige størrelser osv. Mange skoler har en koffert med matteutstyr der du finner slike brøkpuslespill. Mine elever ble bare forvirra av å skulle visualisere (jeg prøvde å bake brøkkake osv.). Der virket det best å gi dem den matematiske oppskriften og la dem regne 20 enkle oppgaver på akkurat samme måte. Etter en times tid hørte jeg plutselig: "lærer, lærer! Jeg forstår!!!" fra en av de svakeste i klassen Jeg ville laget litt forskjellige opplegg; praktiske oppgaver, enkle regneoppgaver, tekstoppgaver osv. og gå rundt og finne ut hva som passer best for den enkelte (TPO i praksis ). Mye jobb, men da lærer de! Vi jobbet veldig mye med primtallsfaktorisering før vi begynte med brøk. Det gjorde det veldig mye lettere å forklare hvordan man skulle forkorte brøkene. Det å forklare sammenhengen mellom brøk og desimaltall, at brøkstreken egentlig er et deletegn var også oppklarende for mange (1 delt på åtte er mindre enn 1 delt på seks) LYKKE TIL! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. april 2006 #23 Del Skrevet 3. april 2006 Man lærer forskjellen, men så er alle studenter forskjellige også da. Der noen husker alt om brøk, er det andre som knapt husker noe. Men de igjen kan være kjempe gode i andre ting, som for eksempel geometri ol. Vi har vel alle våre favorittemner. Derfor syns jeg det blir litt frekt, å bli så sjokkert over at ikke folk husker det du har klart å huske. ← Det er greit at ein er god i ulike ting, men når vedkommande spør kva som er vitsen med uekte brøkar, på ein måte som får ein til å tru at studenten trur at uekte brøkar er brøkar ein lagar for gøy, og at ekte brøkar er "skikkelege", ja - då blir eg litt sjokkert... Dersom ein skal undervise i eit fag, bør ein faktisk sitte inne med dei grunnleggande kunnskapane.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 3. april 2006 #24 Del Skrevet 3. april 2006 Det er greit at ein er god i ulike ting, men når vedkommande spør kva som er vitsen med uekte brøkar, på ein måte som får ein til å tru at studenten trur at uekte brøkar er brøkar ein lagar for gøy, og at ekte brøkar er "skikkelege", ja - då blir eg litt sjokkert... Dersom ein skal undervise i eit fag, bør ein faktisk sitte inne med dei grunnleggande kunnskapane.. ← Jeg er med på den, men jeg forsto det ikke slik at matematikk var personens fag. Det virket heller som om personen ikke helt mestret dette faget, og beklageligvis er det ikke alltid man kan velge fag, spesielt om en skal arbeide i barneskolen. Det er dette som er det dumme med allmennlærerutdannelsen, og forhåpentligvis blir det ferre og ferre som tar en slik utdannelse. Mye bedre å få lærere som kan fagene sine, for da tror jeg også elevene lærer mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 3. april 2006 #25 Del Skrevet 3. april 2006 Det er greit at ein er god i ulike ting, men når vedkommande spør kva som er vitsen med uekte brøkar, på ein måte som får ein til å tru at studenten trur at uekte brøkar er brøkar ein lagar for gøy, og at ekte brøkar er "skikkelege", ja - då blir eg litt sjokkert... Dersom ein skal undervise i eit fag, bør ein faktisk sitte inne med dei grunnleggande kunnskapane.. ← Enig. For å trekke eksemplet helt ut på viddene så ville det jo vært ganske ille med en lærer som ikke visste forskjellen på geometri og algebra. Så lenge man er allmenlærer så bør man jo ha allmenkunnskaper litt over det klassetrinnet man skal undervise på. For å ta et annet eksempel fra språkverdenen: ikke alle engelsklærere kan undervise i fransk, men forhåpentlig er de i stand til å høre forskjell på fransk, tysk og engelsk selv om det er engelsk de behersker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. april 2006 #26 Del Skrevet 3. april 2006 Jeg er med på den, men jeg forsto det ikke slik at matematikk var personens fag. Det virket heller som om personen ikke helt mestret dette faget, og beklageligvis er det ikke alltid man kan velge fag, spesielt om en skal arbeide i barneskolen. Det er dette som er det dumme med allmennlærerutdannelsen, og forhåpentligvis blir det ferre og ferre som tar en slik utdannelse. Mye bedre å få lærere som kan fagene sine, for da tror jeg også elevene lærer mer. ← Heilt enig!!! Det er pga. dette, som eg har sagt før, at eg har valgt å ta ei integrert lærarutdanning med master i nordisk, framfor vanleg lærarutdanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå