Gå til innhold

Hvilket garn foretrekker at babyklærne er strikket i?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal bli tante og vil strikke noe...men er så mye å velge i. Superwash eller ikke? Hva med lamull? eller merino? Hva syns du er best for din baby?

Anonymkode: 207f1...915

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har strikket i mye merinoull og Sunday/Double Sunday Sandnes Garn. Babyull Lanett og Alpakka Ull er mykt og godt.

Kasjmir er også supermykt, men koster jo deretter. 

Anonymkode: 69cfa...8f8

Skrevet

Tror det er det beste hvis du spør den blivende moren før du setter i gang! 

Jeg strikker selv kun i ull som ikke er superwash behandlet, men vet at veldig mange syns det er mer lettvint mtp vask. Så finnes det mange som syns at alpakka ull er fin til baby og finnes tom babyull med alpakka, men jeg leste en plass at det kan føre til astma og bruker det derfor ikke selv. Så vi mødre/foreldre har nok ulike preferanser og ønsker, samt at du må kjenne at garnet du bruker kjennes greit å strikke med 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: df5a1...160

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Liker best merinoull til baby 

Anonymkode: a5fa2...914

• Liker 1
Skrevet

I motsetninh til andre i trpden foretrekker jrg bomull som tåler vask ved høy temperatur. Ellers kommer det jo an på hva man dkal strikke.

Anonymkode: 55972...d05

Skrevet

Det avhenger av når babyen blir født.

Jeg bruker babyull til vinterbabyer og bomull til sommerbabyer.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjøper ofte garn billig på rusta eller europris.  Jeg ser ikke på hva det inneholder, men at det er mykt og deilig. Jeg strikker mye babytøy og gir vekk, så fint at ikke garnet er så dyrt.

Anonymkode: 22d4d...b16

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kjøper ofte garn billig på rusta eller europris.  Jeg ser ikke på hva det inneholder, men at det er mykt og deilig. Jeg strikker mye babytøy og gir vekk, så fint at ikke garnet er så dyrt.

Rusta har bare drittgarn med mye plastikk i, så hadde jeg fått noe babyklær som er strikket av akryl/polyester hadde det havnet i søpla.

Anonymkode: 993bd...dda

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

Merinoull eller bomull anbefaler jeg. 
Ikke finn på å strikke babyklær i akryl/polyester ol, det er så forferdelig.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rusta har bare drittgarn med mye plastikk i, så hadde jeg fått noe babyklær som er strikket av akryl/polyester hadde det havnet i søpla.

Jeg får ikke vært mer enig. Bare av å ta på det så kjennes det plast lang vei. At folk kjøper det garnet er for meg en gåte. Æsj

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Så fint at du spør! Det er faktisk frarådet å bruke garn med hår i (som alpakka, børstet garn, silk mohair etc.), fordi små babyer ikke har utviklet flimmerhår i nesa slik vi har og derfor kan puste inn hårene.

Trygge garn er babyull og merino. Som andre sier er garn med plastikk i ikke særlig bra pga. mikroplast. Superwash er ikke anbefalt. Gulp og bæsj på babyull og merinoull er null stress å vaske bort.

Anonymkode: f21ad...454

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

1) Merinoull. Gode alternativ er Lanett, Sunday, Dale babyull, tynnmerino. 
2) Superwash eller ikke er litt smak og behag for foreldrene også. Men med nyere vaskemaskin kan også ikke-superwash vaskes i maskin fordi det er eget ullvugge/håndvaskprogram.

3) For vår/sommer vil jeg anbefale blandingsgarn med merinoull/bomull som lerke og lille lerke, ikke ren bomull. Det er mykere og puster bedre.

4) IKKE syntetisk garn.

5) ikke alpakka til babyer hvis det er plagg som jakke, genser, lue, dvs alt opp mot ansiktet. Dette fordi alpakka røyter/avgir små hår som de kan få i munn og nese. 

Anonymkode: e8d44...f40

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Bomull. 100% bomull. Alle mine er og var allergiske mot ull. Som førstegangs skjønte ikke jeg det var klærna fra mormor heller…. 

Anonymkode: 52563...ab1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mottakerne er nok for høflige til å si det til deg direkte, men det er veldig synd at du bruker tid på å strikke plagg som ikke blir brukt fordi garnkvaliteten er dårlig. 

Anonymkode: a6f7a...2a8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Helt enig. Men folk som ikke driver med håndarbeid som krever garn vet ikke forskjell på akryl garn eller bomull. 

Anonymkode: 52563...ab1

• Liker 3
Skrevet

Babyull eller baby merino

Unngå alpacca og andre garn som loer og unngå akryl/plastikk. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette er nok hva de aller aller fleste gjør med slik plagg, ja. 
Personlig så hadde jeg (dessverre, kanskje) tatt tøyet på barnet først og knipset et raskt bilde for å sende til strikkeren med meldingen «takk for de fine klærne!» før jeg kastet det. Gjerne etterfulgt av en melding med «ja, det blir mye brukt. Helt supert, takk!». Så sannsynligheten er jo stor for at giveren faktisk tror det blir satt pris på, og brukt. 🫣

Anonymkode: a6f7a...2a8

• Nyttig 1
Skrevet

Alpakkagarn og diverse "pusete" garn gir med luftveistrøbbel, så det ville jeg aldri brukt på barneklær. 

De babyplaggene jeg har strikket har vært  i baby merino, som er superwash. Merino er også det eneste ullgarnet jeg selv er komfortabel med rett på huden.

Anonymkode: 361f8...701

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor er det verre at babyer bruker akryl enn seinere i livet?

Både jeg og junior tåler ikke ull rett på kroppen, og flere jeg kjenner klarer ikke å bruke ull. Han hadde ull på seg som baby, før han kunne gi beskjed om at det ikke var greit, og det er vondt å tenke på nå.

Her på KG er liksom ull hellig, men det jo ikke brukt om man ikke orker det.

Anonymkode: 0183e...717

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvorfor er det verre at babyer bruker akryl enn seinere i livet?

Alle burde bruke klær i naturlige materialer og la være å bruke akryl/annen plast

Anonymkode: d26db...6c9

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...