Teardrop Skrevet 4 timer siden #1 Skrevet 4 timer siden Ønsker å spare i fond osv. Spare max 500kr i mnd så ikke så altfor mye, men det er det jeg har råd til. Og de kommer jo til å vokse uansett. Hvilken app er enklest å forholde seg til? Jeg kan seriøst null om fond og sparing, har bare skjønt at det er bedre å legge pengene i fond enn å ha på en sparekonto med rævva renter. Er det noen snille kunnskapsrike der ute som kan gi meg en enkel forklaring på hva jeg bør gjøre med hviken app? 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Skrevet 4 timer siden Om du ikke kan noe om dette, så finn et indeksfond. De er relativt safe og gir god avkastning uten å koste noe særlig i forvaltningshonorar. Da vil du ikke trenge å følge med så mye og sette deg allverdens inn i dette. Bortsett fra at du må vite at verdien selvsagt svinger. Det kan gå opp og ned, og du kan tape penger (i alle fall på kort sikt). Da gjelder det å holde hodet kaldt, ikke få panikk og selge ut. På lang sikt er risikoen liten og risikoen for å tape alt er egentlig bare teoretisk. I praksis vil det aldri skje. Selv har jeg DNB Global, men det finnes mange ulike. Anonymkode: 3b0cb...9c1
BBB12345 Skrevet 4 timer siden #3 Skrevet 4 timer siden Enig, indeksfond. dette er det beste jeg kan anbefale til deg. Sette inn penger hver måned er også lurt 👍
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Skrevet 4 timer siden Indexfond i Kron her. Også litt gull. Ikke tjent 1 kr siste 3 mndr så du jeg tror du må ha laaaangt syn hvis du tror på 8% avkastning etter skatt og inflasjon. Kanskje 5-15 år. Smart å sette opp for barn. For oss som er over 50 blir det ikke noe å snakke om. Anonymkode: 739b4...56c
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Skrevet 4 timer siden Kaster meg på TS her. Hvor kjøper dere dette? Hvordan? Hvordan til barna? I bank appen? Forklar oss som vi er fem. Anonymkode: 89223...8d2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Kaster meg på TS her. Hvor kjøper dere dette? Hvordan? Hvordan til barna? I bank appen? Forklar oss som vi er fem. Anonymkode: 89223...8d2 Jeg som svaret først i tråden her. Jeg kjøper i DNB nettbanken. Har opprette en forndsavtale bare og satt opp fast overføring på noen tusen i måneden. Gjorde det for ca 10 år siden og beløpet har vokst seg veldig pent Anonymkode: 3b0cb...9c1 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Skrevet 3 timer siden Du kan nok også kjøpe fond i nettbanken din. F.els DnB Global Indeks, et av indeksfondene med kontinuerlig høyest skåre. Anonymkode: 68371...d12
Portia Catonis Skrevet 2 timer siden #8 Skrevet 2 timer siden Kron er veldig enkelt å komme i gang med. De har en veileder som lar deg velge fond bla på grunnlag av risikovilje og etiske spørsmål (miljø, likestilling etc) Det tar seriøst 5 minutter å laste ned appen og sette opp en spareavtale.
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Skrevet 1 time siden Gå for Kron-appen og Kron Indeks Global, enklere og billigere fondsforvaltning skal godt gjøres å finne. Anonymkode: 51f0d...e10 1
Real Virtuality Skrevet 14 minutter siden #10 Skrevet 14 minutter siden Teardrop skrev (4 timer siden): Og de kommer jo til å vokse uansett. Det har du ingen garanti for, ihvertfall ikke hvis tidsperspektivet bare er noen få år. Etter krakket i 1929 brukte markedet flere år på å finne bunnen, og da var nedgangen på ca 90 prosent. Etter det tok det ca 25 år før markedet igjen var tilbake på nivået før krakket. De siste årene og tiårene har avkastningen stort sett vært bra (globalt), mye pga teknologisektoren. Men en stor korreksjon i denne sektoren er ikke utenkelig, og den kan kanskje komme allerede neste år (eller begynne i år). Dette vil dra med seg hele verden ned, både børsene og realøkonomien. Jeg er riktignok tungt investert selv, så jeg blir også rammet av et eventuelt krakk eller en resesjon/depresjon. Men vær obs på at det er risiko forbundet med investeringer, selv globale indeksfond (som består av over 70 prosent USA/teknologi). 1
AnonymBruker Skrevet 11 minutter siden #11 Skrevet 11 minutter siden Er disse "bankene" med i noe sikringsfond? Hva skjer om de går konkurs? Anonymkode: 739b4...56c
AnonymBruker Skrevet 10 minutter siden #12 Skrevet 10 minutter siden Real Virtuality skrev (6 minutter siden): Det har du ingen garanti for, ihvertfall ikke hvis tidsperspektivet bare er noen få år. Etter krakket i 1929 brukte markedet flere år på å finne bunnen, og da var nedgangen på ca 90 prosent. Etter det tok det ca 25 år før markedet igjen var tilbake på nivået før krakket. De siste årene og tiårene har avkastningen stort sett vært bra (globalt), mye pga teknologisektoren. Men en stor korreksjon i denne sektoren er ikke utenkelig, og den kan kanskje komme allerede neste år (eller begynne i år). Dette vil dra med seg hele verden ned, både børsene og realøkonomien. Jeg er riktignok tungt investert selv, så jeg blir også rammet av et eventuelt krakk eller en resesjon/depresjon. Men vær obs på at det er risiko forbundet med investeringer, selv globale indeksfond (som består av over 70 prosent USA/teknologi). Vi er midt i en ai-boble der bla nvidia er oppe i nesten 10% av porteføljer. Skremmende. Anonymkode: 739b4...56c
Real Virtuality Skrevet 9 minutter siden #13 Skrevet 9 minutter siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kaster meg på TS her. Hvor kjøper dere dette? Hvordan? Hvordan til barna? I bank appen? Forklar oss som vi er fem. Anonymkode: 89223...8d2 Selv kjøper jeg på Nordnet, hovedsakelig på en aksjesparekonto (ASK). Men dette blir muligens litt for komplisert for dere, så jeg tror dere bør velge Kron, da det angivelig er den aller enkleste og mest brukervennlige løsningen.
Real Virtuality Skrevet 4 minutter siden #14 Skrevet 4 minutter siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi er midt i en ai-boble der bla nvidia er oppe i nesten 10% av porteføljer. Skremmende. Anonymkode: 739b4...56c Ja, jeg har aksjer i Nvidia (og Alphabet selv), samt fondsandeler i DNB Teknologi osv. (Og en haug ETFer i teknologisektoren.) Men hvis man tenker langsiktig skal det ikke være noe stort problem å være eksponert mot fx DNB Teknologi. Det har vært blant verdens beste fond de 24 årene det har eksistert, og omtrent ingen andre fond har levert like bra annualisert avkastning. En eventuell korreksjon eller to må man nesten tåle. Det er jo kjøpsmuligheter, så det gjelder å ha litt penger tilgjengelig for å kunne kjøpe hvis korreksjonen(e) kommer. Eventuelt kan man bare kjøpe jevnt og trutt, ukentlig eller månedlig, for noenlunde jevnstore beløp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå