Gå til innhold

En kollega som strør om seg med diagnoser- jeg blir gal!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp!

Jeg har en kollega som diagnostiserer ALLE mennesker hn møter. Da mener jeg alle! 

Jeg har egentlig ikke brydd meg om dette tidligere og tatt det med en klype salt for hn har ingen faglig bakgrunn til å diagnostisere folk. Og det er heller ingen som har bedt om å bli diagnostisert. 

Så igår hadde jeg med barnet mitt med på jobb etter tannlegebesøk. Da kom denne kollegaen for å hilse på barnet. Det tok 30 minutter så var mitt barn ferdig diagnostisert. Ikke noe spørsmål men kun basert på observasjon av barnet som satt og tegnet. Nevnte da et par diagnoser foran barnet og i dag driver barnet mitt og sier at hn har denne diagnosen. 

Jeg sjekket disse diagnosene via google og barnet mitt har ingen av symptomene. Ringte også et familiemedlem som jobber innen feltet som avfeide diagnosen barnet mitt visstnok har. 

Jeg vet ikke hva jeg vil med denne tråden men jeg er så irritert. 

Anonymkode: 7627d...1b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå blir jeg nysgjerrig på hvilke diagnoser man kan gi ved å bare se på et barn tegne i en halv time?

Utenom det hadde jeg sakt fra at "Det er fint hvis du slutter å bedømme barna mine på denne måte, hvis det er noe jeg er bekymret for tar jeg de selv med til en kyndig person. Barn skjønner ofte ikke forskjell på tull og alvor når det kommer til slikt og trodde igår når de kom hjem at de var syke. Dette må du slutte med!"

Anonymkode: 2e052...545

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du stopper jo selvsagt kollegaen din, og sier i fra. Noen er ekstremt opphengt i diagnoser, av en eller annen grunn.

Anonymkode: 41fbf...35c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du stopper jo selvsagt kollegaen din, og sier i fra. Noen er ekstremt opphengt i diagnoser, av en eller annen grunn.

Anonymkode: 41fbf...35c

Ts her. 

Det er flere som har sagt ifra men det har ikke hjulpet. Jeg har frem til igår blitt spart for diagnoser. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde faktisk ledd og gjort narr av det dersom vedkommende holdt på sånn. "Unnskyld meg Kurt-Tove, men mottok du legelisens i Cornflakes-pakken eller noe sånt? Hahah, du kan jo ikke gå rundt og Google-diagnostisere mennesker på den måten der, det er jo virkelig helt tonedøvt. Du risikerer at folk tror deg og går og bekymrer seg unødig, fordi det du sier viser seg å være feil. Nå får du virkelig slutte!"

Anonymkode: d6383...c52

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner typen. Har en slektning som gjør dette. Alle mine velfungerende barn har fått merkelapp. De har aldri hatt en anmerkning eller bekymring fra verken barnehage eller skole noensinne. Normalt karaktersnitt. Ingen opprør.

Enda tristere er det at hun ha gitt diagnoser på egne barn også. De er helt vanlige barn.

Anonymkode: 6a07f...d82

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Og lagt til at det snakkes om det på kontoret, så dette her gir virkelig dårlig inntrykk av Kurt-Tove.

Anonymkode: d6383...c52

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå blir jeg nysgjerrig på hvilke diagnoser man kan gi ved å bare se på et barn tegne i en halv time?

Utenom det hadde jeg sakt fra at "Det er fint hvis du slutter å bedømme barna mine på denne måte, hvis det er noe jeg er bekymret for tar jeg de selv med til en kyndig person. Barn skjønner ofte ikke forskjell på tull og alvor når det kommer til slikt og trodde igår når de kom hjem at de var syke. Dette må du slutte med!"

Anonymkode: 2e052...545

Ts her.

Her er listen over diagnoser jeg har hørt fra tidligere. 
Psykopat

Personlighetsforstyrrelser

Narsissist

Adhd

Spiseforstyrrelser 

Psykiske lidelser 

Autisme

Det er det jeg kommer på i farta. Men listen er lang.

Skrevet

Det er faktisk ok å lære barnet sitt at noen voksne er rett og slett idioter.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her.

Her er listen over diagnoser jeg har hørt fra tidligere. 
Psykopat

Personlighetsforstyrrelser

Narsissist

Adhd

Spiseforstyrrelser 

Psykiske lidelser 

Autisme

Det er det jeg kommer på i farta. Men listen er lang.

Aldri Muchausen by Proxy? Morsomt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Men du, spør hvilken diagnose vedkommende selv har? Det pleier live opp!

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (3 minutter siden):

Aldri Muchausen by Proxy? Morsomt.

Jo det er blitt nevnt! 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo det er blitt nevnt! 

ts

Om seg selv håper jeg?😅

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags diagnoser har en slik person som driver på sånn da? Hun virker grenseløs. 

Anonymkode: 999a7...4ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi hu en diagnose eller tre tilbake

Anonymkode: dfb49...dff

Skrevet

Siden du er så opptatt av å gi mitt barn og andre diagnoser så vil jeg vite hvilke diagnoser DU har, det synes jeg bare er rett og rimelig. Frem til jeg får ett seriøst svar på det så får du holde kjeft om diagnosesnakket ditt i mitt nærvær. 

Si det gjerne høyt mens resten av kollegene hører på så hun skjønner at de og er informert.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er så langt over streken, og det er ikke greit. Hvis dere har sagt i fra og det ikke hjelper hadde jeg vurdert å ta det opp med leder. 

Hva hvis hun en gang treffer på noen som HAR en diagnose da? Ikke alle som vil ha det kringkastet heller. 

Anonymkode: 72947...5b9

• Liker 2
Skrevet

For det første, siden dette er en kollega og vedkommende tydeligvis driver å «diagnostiserer» i hytt og vær - og atpå til forteller det både til deg, til barnet ditt og gudene vet hvem andre… Jeg hadde levert inn en klage eller tatt dette opp med en overordnet. Dette er helt ugrei oppførsel, og du skal som ansatt være trygg for at hun skal synse om både din og andres helse. Det samme skal alle andre dere omgås! Flere har gitt beskjed uten at det hjelper, da kan dere godt klage henne inn. 

Jeg hadde nok ellers trekt meg unna dette ufyselige kvinnemennesket så godt som råd er. Men i den grad jeg måtte omgås henne, så ville jeg avbrutt henne hver gang hun begynte å snakke diagnoser. «Vi ha da ingen ting med andre folk sin helse», «Vi har jo ikke noe grunnlag for å vurdere det», «Du er ikke lege, slutt med dette tullet», «Dette vil jeg ikke snakke om» osv. Du må bare avbryte henne konsekvent. Og gå vekk fra samtalen om hun ikke gir seg. «Jeg synes ikke det er riktig å snakke om andre på denne måten, så nå går jeg.» 

Hvis man jatter med eller lar henne holde på, så kommer hun til å fortsette. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vedder på at denne personen ville ha passet utmerket her inne på Kvinneguiden. 

Her på forumet er det jo alt for ofte sånn at en person har problemer for eksempel i forhold til barna sine / ektemannen, en venninne, eller på arbeidsplassen sin. Men så snart man har beskrevet problemene man har, så kommer det umiddelbart hundre og ørten personer her inne som påstår at det garantert er snakk om for eksempel autisme, ADHD eller bipolar lidelse. 

Ting som kvalifisert helsepersonell selvfølgelig ville ha brukt tid, og undersøkelser, for å oppdage. Men som en gjeng forså-seg-påere her på Kvinneguiden tydeligvis klarer å lire av seg i løpet av noen få sekunder, på en person som de aldri har møtt en gang. 

Anonymkode: 11b30...080

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at vedkommende ser for mye på youtube- & instagram psykologi. Alt skal diagnoseres, er man ikke enig så er den andre narsissist, gjør noen feil er dem psykotiske, liker dem litt driv er det adhd å vil dem ha alenetid er dem autistiske. Be vedkommende holde dette for seg selv bare. 

Anonymkode: 8678b...ba6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...