Gå til innhold

Noen som gir vekk dyr i julepresang?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet mottakeren om det?

Er gaven til barn eller voksne?

Vil dyret få et godt hjem for alltid, og ikke bare for at det passer for dere akkurat nå?

Anonymkode: 4712a...90a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håper da virkelig ikke det. Hadde noen kommet med et dyr her som gave uten at det var avtalt på forhånd så hadde jeg ikke tatt fint på det.

Like frustrerende er det med de som maser på barna at de må gå hjem å spørre om de kan få en av kattunge, selv om de er veldig klar over at dette barnet ikke kan ha dyr i hus.

Anonymkode: 37bc6...98d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk hund til jul som barn. Dvs hunden kom i januar,  men det var julegaven min det året og fikk et pakke med bilde av han under juletreet. Hadde ønsket meg hund i flere år og fikk den av mamma og pappa.  Beste julegaven ❤️❤️❤️

Anonymkode: 92c16...40b

• Hjerte 2
Skrevet

Det er vel bare greit å gi det til barna om foreldrene har satt seg godt inn i dyrehold og tatt en fornuftig beslutning om rase/typen dyr. Ellers er det rart og potensielt en belastning for dyret om det bare gies i gave spontant.

Jeg hade IKKE blitt glad for noen dyr nå, for livsstilen min passer ikke med dyrehold. Og da er det bare urettferdig og slemt mot dyrene

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere med kjæledyret om dere skal på ferie?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet i dyrebutikk før og vi hadde alltid åpent noen timer på julaften, men med regel om at vi ikke solgte dyr på julaften med unntak av dyr som hadde blitt reservert før selve dagen. Det var faktisk noen som kom innom og hvor det virket som om de ønsket å spontankjøpe spesielt hamstere, kaniner og marsvin, men heldigvis var det ikke ofte det skjedde. Kanskje 2-3 ganger på fire år i en ganske stor by. 

Vi hadde ofte foreldre innom som hadde bestilt inn utstyr, fôr osv. for dyr lang tid i forveien og som hadde satt av god tid til å sette seg inn i dyret de skulle anskaffe seg. Fordelen med å nekte spontankjøp var helt klart at veien inn i dyrehold ble veldig fin for hele familien :) Ser ikke problemet med å gi dyr i julegave såfremt det er en planlagt handling og hvor det selvfølgelig er avklart at mottaker har kompetanse, vilje og kapasitet til å ha dyret. 

Har aldri vært borti at voksne mennesker har gitt dyr i gave til andre voksne mennesker da. Har selv veldig lyst på en til katt, men å velge ut en god oppdretter, hilse på kattungene osv. er jo en stor del av prosessen og det hadde blitt utrolig rart å skulle ta imot et dyr som er en gave synes jeg. Man skal være bombesikker. 

Anonymkode: 7ea00...6bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet mottakeren om det?

Er gaven til barn eller voksne?

Vil dyret få et godt hjem for alltid, og ikke bare for at det passer for dere akkurat nå?

Rekkefølgen på spørsmålene dine, tilsier at dette er en utrolig dårlig ide.

Hvis ikke mottaker vet at dyret kommer, hvordan kan man da vite om dyret får et godt for-alltid hjem? Og man gir ikke dyr i gave til barn. Fordi om det er "barnets hund", er det de voksne som har hovedansvaret. Hvis ikke de voksne har forståelse for at det er de som må ta 90% av ansvaret for dyret både praktisk og økonomisk, så er det garantert at dyret ikke får et godt hjem. Et barn kan ikke forventes å ta et så stort ansvar.

AnonymBruker
Skrevet
MorTil2 skrev (4 minutter siden):

Rekkefølgen på spørsmålene dine, tilsier at dette er en utrolig dårlig ide.

Hvis ikke mottaker vet at dyret kommer, hvordan kan man da vite om dyret får et godt for-alltid hjem? Og man gir ikke dyr i gave til barn. Fordi om det er "barnets hund", er det de voksne som har hovedansvaret. Hvis ikke de voksne har forståelse for at det er de som må ta 90% av ansvaret for dyret både praktisk og økonomisk, så er det garantert at dyret ikke får et godt hjem. Et barn kan ikke forventes å ta et så stort ansvar.

Slapp av. Jeg har ingen planer om dyr.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slapp av. Jeg har ingen planer om dyr.

Du spurte, jeg svarte. Jeg regner med at du forsto at tema vekker følelser hos folk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper at foreldrene som kjøper dyr til barna sine, har veldig lyst på dyret selv og tar hovedansvaret. Og at de har satt seg veldig godt inn i arten/rasen, dyrehold, fordeler og ulemper osv. I tillegg at de har pratet med barna om å eventuelt skaffe seg dyr, hvilket ansvar som ligger i det, hvilket krav som stilles til barna osv. Men uavhengig hva barna sier de skal ta ansvar for, må uansett foreldre belage seg på å ta alt ansvaret selv, barna kan jo gå lei, eller det kan hende det ikke ble slik de hadde sett for seg med dyr. Barn klarer uansett ikke å se for seg alle konsekvensene og ulempene med å ha ansvaret for et dyr, før de står i det. Barna er gjerne mest opptatt av kosen med dyr, ikke ansvaret og arbeidet med dyr. 

Dessverre ser vi at voksne mennesker gjentatte ganger går til anskaffelse av dyr, både for seg selv og som gave til barna sine, uten å ha tenkt godt nok igjennom om det. 

Anonymkode: 2a9b4...ebb

AnonymBruker
Skrevet

Den eneste jeg kunne funnet på å gi dyr i gave til, er mitt eget mindreårige hjemmeboende barn. Det ville i så fall vært et dyr jeg selv ønsket å ha i hus, det ville vært jeg som hadde ansvar for dyrets ve og vel og jeg ville vært forbedret på at dyret skulle bo hos meg ut sin levetid dersom dyret lever til barnet flytter ut. 

Anonymkode: 0d1e1...808

AnonymBruker
Skrevet
MorTil2 skrev (17 minutter siden):

Du spurte, jeg svarte. Jeg regner med at du forsto at tema vekker følelser hos folk.

Det er jo hele poenget med tråden. «Alle» mener det er forkastelig å gi bort dyr slik ts beskriver, og hun er bare ute etter å trekke opp en eller annen idiot som kanskje har gjort dette, slik at vi alle kan få noen å hate 😄

Anonymkode: 21013...7a3

AnonymBruker
Skrevet
MorTil2 skrev (57 minutter siden):

Absolutt. Derav svaret mitt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er jo hele poenget med tråden. «Alle» mener det er forkastelig å gi bort dyr slik ts beskriver, og hun er bare ute etter å trekke opp en eller annen idiot som kanskje har gjort dette, slik at vi alle kan få noen å hate 😄

Anonymkode: 21013...7a3

Nei. Jeg er ute etter å bevisstgjøre andre mennesker. Dyr fortjener å bli behandlet som et familiemedlem.

Skrevet (endret)

Jeg ser ingen problem å gi dyr i julegave så lenge det er gjennomtenkt og til egen husstand. Dette kan være for eksempel et barn som virkelig ønsker seg katt/hund osv og foreldrene har samme ønsket og er klar for å stille opp. Jeg er oppdretter selv, og har solgt flere katter som julegave. Men dette er jo familier som har tenkt igjennom det lenge, og vil bare overraske ungene i julen. Det er jo bare kos, men det må jo ikke være et spontankjøp. Og foreldrene må jo være inneforstått at denne katten/hunden blir hovedsakelig deres ansvar. 

Er det en julegave til partner som man bor med, må man virkelig være sikker på at dette er noe partner vil. Det blir en annen sak. 

Endret av Imposta
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei. Jeg er ute etter å bevisstgjøre andre mennesker. Dyr fortjener å bli behandlet som et familiemedlem.

Da burde nok HI vært mer tydelig på problemstillingene hvis svaret på spørsmålene dine er "nei, barn, vet ikke".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...