AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #1 Skrevet 14 timer siden Jeg har en langvarig tilstand med alvorlig invalidiserende nevrologiske symptomer, men ikke fått noen diagnose, kun antagelser fra noen spesialister basert på subjektive meninger, ikke objektive funn. Fastlegen ringer meg ca hver 3.måned og spør hvordan det går, jeg beskriver mine symptomer hver gang og dier at jeg blir verre og verre og funksjonsnivået faller mer og mer. Så, ble vi enige at h*n skal henvise meg til spesialisthelsetjenesten - til en hvor jeg ikke har blitt utredet ennå da jeg har symptomer som er relevante for den type utredning. Legen brukte 1,5 mnd.til å " skrive " henvisningen og når den ble sendt , fikk jeg avslag med en gang med begrunnelse at det i henvisningen ikke nevnes noen steder hvorfor jeg skal akkurat til denne avdelingen. Når jeg fikk lest kopi av henvisningen var basert på innlimte uttalelser, subjektive meninger fra tidligere spesialister. Masse feilaktige opplysninger og plager jeg ikke har. Mens mine faktiske symptomer ble så vidt nevnt. De 4 sidene i henvisningen hadde legen limt inn informasjon som var irrelevant for denne utredningen jeg skulle til. Det car rotete, uoversiktlig også. Vi i familien ble helt sjokkerte. Men h*n advarte meg på forhånd at henvisningen kommer til å inneholde en del informasjon jeg er uenig i ( de uttalelsene fra et par tidligere spesialister, som var basert lun på subjektive meninger). Men jeg var ikke klar over omfanget av hvor mye feilaktig og irrelevant informasjon det skulle bli med. Og ingen beskrivelse av mine faktiske symptomer. Nå lurer jeg på om jeg bør gi legen tilbakemelding på dette? Bytte fastlege er det ingen vits, vi bor på et lite sted usentralt og det er nesten ingen leger her. Hvis jeg klager til kommunen, er kommuneoverlegen min fastlegens veldig nære slektning. Statsforvalteren vet jeg ikke om jeg kan oppnå noe gjennom. Jeg har skrevet et brev til legen, som kan leveres til vedkommende, men er redd jeg kommer til å gjøre den irritert og mindre samarbeidsvillig. Men føler allikevel at legen må få tilbakemelding på et vis. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Noen med erfaringer å klage på fastlegen? Anonymkode: efabd...6b2
Brunello Skrevet 14 timer siden #2 Skrevet 14 timer siden Spørsmålet her må være om det legen skriver en korrekt eller ikke. Han er åpenbart klar over at du mener det er feil, men skriver det like vel. Slik jeg oppfatter det er du da uenig med fastlege og spesialister. Som utenforstående vil jeg stille et stort spørsmål ved din vurdering. 6
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #3 Skrevet 13 timer siden Brunello skrev (1 minutt siden): Spørsmålet her må være om det legen skriver en korrekt eller ikke. Han er åpenbart klar over at du mener det er feil, men skriver det like vel. Slik jeg oppfatter det er du da uenig med fastlege og spesialister. Som utenforstående vil jeg stille et stort spørsmål ved din vurdering. Hva er vitsen med et slikt innlegg egentlig? Du kan like godt skrive "leger har alltid rett, ti stille". Anonymkode: 69c3a...265
Fru Uperfekt Skrevet 13 timer siden #4 Skrevet 13 timer siden Brunello skrev (3 minutter siden): Spørsmålet her må være om det legen skriver en korrekt eller ikke. Han er åpenbart klar over at du mener det er feil, men skriver det like vel. Slik jeg oppfatter det er du da uenig med fastlege og spesialister. Som utenforstående vil jeg stille et stort spørsmål ved din vurdering. Og jeg leser det om om FL er sløv. TS vil anbefale deg å skifte fastlege ASAP 1 2
Brunello Skrevet 13 timer siden #5 Skrevet 13 timer siden Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden): Og jeg leser det om om FL er sløv. TS vil anbefale deg å skifte fastlege ASAP Fastlegen benyttet et par spesialister som kilde. Hva er sløvt med det? 4
Fru Uperfekt Skrevet 13 timer siden #6 Skrevet 13 timer siden Brunello skrev (2 minutter siden): Fastlegen benyttet et par spesialister som kilde. Hva er sløvt med det? Var mer måten det var gjort på og tiden legen brukte. Mangel på beskrivelse av de faktiske forhold m.m 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Skrevet 12 timer siden Fru Uperfekt skrev (52 minutter siden): Var mer måten det var gjort på og tiden legen brukte. Mangel på beskrivelse av de faktiske forhold m.m Det er helt riktig oppfattet. Mangel på beskrivelse av de faktiske forhold, kun tatt med gamle irrelevante uttalelser, som førte til avslag hos en ny spesialist da den informasjonen hadde ikke medisinsk grunnlag. Dessuten ble det nevnt symptomer jeg aldri har nevnt eller opplevd. Altså fullstendig feil fremstilling av saken min... Ts Anonymkode: efabd...6b2 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #8 Skrevet 12 timer siden Jeg anbefaler deg å kontakte Pasientombudet i ditt fylke, Ts, og få hjelp til å skrive en klage hos dem. Ev. om din familie er oppegående og kan hjelpe deg. Siden fastlege og kommunelege er i nær slekt så ville jeg ha klaget dette inn til Statsforvalteren, da kommunelegen her nærmest må anses som inhabil. Det du kan gjør, og som du har rett til, det er å be en annen lege et annet sted om en såkalt second opinion. (Eller om du får din nåværende fastlege eller annen lege til å henvise deg til en ny spesialist for en second opinion på et annet sykehus.) Har du tatt blodprøver eller andre prøver som tyder på at noe er galt, få med det også. Finnes det en dyktig kiropraktor eller manuellterapeut i nærheten, så kan du også ta en time der, og be om en nevrologisk undersøkelse, forklare situasjonen om feil lege har gjort. Både kiropraktor og manuellterapeut har rett til å henvise deg til spesialist. Ei jeg kjenner opplevde noe lignende, der ble det kiropraktor som ble redningen og henviste til spesialist, noe som gjorde at pasienten ble operert kort tid etterpå (fastlege og tidligere spesialist mente det var psykisk). Om det ikke er sjekket for sink, kobber og ceruloplasmin med blodprøver før, få det også sjekket hos lege. Ikke gi deg! ❤️ Anonymkode: 0e164...ddc 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #9 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg anbefaler deg å kontakte Pasientombudet i ditt fylke, Ts, og få hjelp til å skrive en klage hos dem. Ev. om din familie er oppegående og kan hjelpe deg. Siden fastlege og kommunelege er i nær slekt så ville jeg ha klaget dette inn til Statsforvalteren, da kommunelegen her nærmest må anses som inhabil. Det du kan gjør, og som du har rett til, det er å be en annen lege et annet sted om en såkalt second opinion. (Eller om du får din nåværende fastlege eller annen lege til å henvise deg til en ny spesialist for en second opinion på et annet sykehus.) Har du tatt blodprøver eller andre prøver som tyder på at noe er galt, få med det også. Finnes det en dyktig kiropraktor eller manuellterapeut i nærheten, så kan du også ta en time der, og be om en nevrologisk undersøkelse, forklare situasjonen om feil lege har gjort. Både kiropraktor og manuellterapeut har rett til å henvise deg til spesialist. Ei jeg kjenner opplevde noe lignende, der ble det kiropraktor som ble redningen og henviste til spesialist, noe som gjorde at pasienten ble operert kort tid etterpå (fastlege og tidligere spesialist mente det var psykisk). Om det ikke er sjekket for sink, kobber og ceruloplasmin med blodprøver før, få det også sjekket hos lege. Ikke gi deg! ❤️ Anonymkode: 0e164...ddc Tusen takk for forståelsen din og et utfyllende svar. Jeg har skrevet en kjempe fin klage. Vi bor i en veldig liten usentral kommune med veldig begrensede muligheter for alt. Saken er at jeg har blitt så dårlig at jeg ikke er transportabel lenger, jeg tåler ikke passiv bevegelse, blir ekstremt dårlig da. Jeg blir også verre av all stimuli og bare det å prate krever veldig mye av meg og gjør meg verre. Jeg er sengeliggende og trenger hjelp med alt. Legen bare sier at det er veldig synd at det er slik at min tilstand er komplisert, og at hun ønsker å hjelpe meg, men når det kommer til stykket , bruker hun 1,5 mnd.på en henvisning , hvor hun bare limer inn irrelevante uttalelser for å fylle ut helheten uten å ha beskrevet situasjonen selv. Sikkert fordi hun ikke orket eller giddet. Den eneste Legen jeg kunne bytte til er en nyutdannet ung mann, men jeg tviler på at han vil være mye til hjelp. Så, ganske fastlåst situasjon. Men tusen takk for svar. Ts Anonymkode: efabd...6b2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #10 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den eneste Legen jeg kunne bytte til er en nyutdannet ung mann, men jeg tviler på at han vil være mye til hjelp. Så, ganske fastlåst situasjon. Ts Anonymkode: efabd...6b2 Hvorfor tenker du at denne nye legen ikke vil være til mye hjelp? Får du mer hjelp hos den legen du har nå? Anonymkode: c91d6...332 3 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #11 Skrevet 9 timer siden I stedet for å klage på legen ville jeg klaget på avslaget fra spesialisthelsetjenesten. I klagen kan du skrive det du mener er relevant for saken, og da vil spesialisthelsetjenesten gjøre en ny vurdering på om du skal utredes der. Anonymkode: d0cf5...b6b 1 3
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I stedet for å klage på legen ville jeg klaget på avslaget fra spesialisthelsetjenesten. I klagen kan du skrive det du mener er relevant for saken, og da vil spesialisthelsetjenesten gjøre en ny vurdering på om du skal utredes der. Anonymkode: d0cf5...b6b Dette. Og nyutdannede leger er ofte kjappere til å henvise videre. Med komplisert, langvarig og uvanlig symptombilde er det lurt å fremstille forløpet selv skriftlig. Sykehistorien er viktig for å komme fram til årsak. Leser mye feil i mitt barns journal, og kan forstå det siden det er mye prat, mange episoder mm som kommer opp (utredning Bup, så vi vet ikke som på forhånd, informasjon fra hele livshistorien til barnet). Ville best om.utskrift journal for relevant periode og slaget en korreksjon. Anonymkode: ee300...c6e 1
Virrevirrevapp Skrevet 8 timer siden #13 Skrevet 8 timer siden Bedre bruk av din tid å bare bytte fastlege.
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tusen takk for forståelsen din og et utfyllende svar. Jeg har skrevet en kjempe fin klage. Vi bor i en veldig liten usentral kommune med veldig begrensede muligheter for alt. Saken er at jeg har blitt så dårlig at jeg ikke er transportabel lenger, jeg tåler ikke passiv bevegelse, blir ekstremt dårlig da. Jeg blir også verre av all stimuli og bare det å prate krever veldig mye av meg og gjør meg verre. Jeg er sengeliggende og trenger hjelp med alt. Legen bare sier at det er veldig synd at det er slik at min tilstand er komplisert, og at hun ønsker å hjelpe meg, men når det kommer til stykket , bruker hun 1,5 mnd.på en henvisning , hvor hun bare limer inn irrelevante uttalelser for å fylle ut helheten uten å ha beskrevet situasjonen selv. Sikkert fordi hun ikke orket eller giddet. Den eneste Legen jeg kunne bytte til er en nyutdannet ung mann, men jeg tviler på at han vil være mye til hjelp. Så, ganske fastlåst situasjon. Men tusen takk for svar. Ts Anonymkode: efabd...6b2 Mange har blitt reddet av nysgjerrigheten og iveren til unge leger, meg selv inkludert. Anonymkode: a5117...beb 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #15 Skrevet 8 timer siden Om alternativet er å bytte til en ung, nyutdannet lege, ville jeg absolutt gjort det!! Som andre skriver, de er gjerne både grundigere og bedre på å raskt henvise videre. Anonymkode: aeaac...729 1 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #16 Skrevet 8 timer siden Men kjære deg ts, bytt til den unge legen!! Du beskriver det som at det ikke FINNES flere leger, men det gjør det altså, legen er bare ikke god nok for deg?? Og du kan klage til kommunelegen også. At de er i slekt er ikke ditt problem. Anonymkode: b0fb7...ce8 1 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #17 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tusen takk for forståelsen din og et utfyllende svar. Jeg har skrevet en kjempe fin klage. Vi bor i en veldig liten usentral kommune med veldig begrensede muligheter for alt. Saken er at jeg har blitt så dårlig at jeg ikke er transportabel lenger, jeg tåler ikke passiv bevegelse, blir ekstremt dårlig da. Jeg blir også verre av all stimuli og bare det å prate krever veldig mye av meg og gjør meg verre. Jeg er sengeliggende og trenger hjelp med alt. Legen bare sier at det er veldig synd at det er slik at min tilstand er komplisert, og at hun ønsker å hjelpe meg, men når det kommer til stykket , bruker hun 1,5 mnd.på en henvisning , hvor hun bare limer inn irrelevante uttalelser for å fylle ut helheten uten å ha beskrevet situasjonen selv. Sikkert fordi hun ikke orket eller giddet. Den eneste Legen jeg kunne bytte til er en nyutdannet ung mann, men jeg tviler på at han vil være mye til hjelp. Så, ganske fastlåst situasjon. Men tusen takk for svar. Ts Anonymkode: efabd...6b2 Har du blitt utredet for feks ms? Jeg hadde lavere sympyomtrykk enn deg og fikk en omfattende utredning hvor bla ms vle utelukket. Fikk en annen diagnose jeg tror er korrekt. Anbefaler deg å klage på avslaget og begrunne det (redegjør for din faktiske situasjon nå) og bytt fastlege asap. Nyutdannet fastlege har en del fordeler. Anonymkode: 86f04...e40
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #18 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Mange har blitt reddet av nysgjerrigheten og iveren til unge leger, meg selv inkludert. Anonymkode: a5117...beb Det er de unge og nyutdannede fastlegene som har fått hjulene til å rulle i min medisinske reise. Og de som har tatt seg tid til å forklare og lære meg nødvendige ting om mine diagnoser. Anonymkode: 86f04...e40
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #19 Skrevet 5 timer siden Dette er jo noe du kan snakke med fastlegen om. Bestill en time der du vil diskutere avslaget og hva som skal være veien videre. Da kan du også ta opp at du opplever at henvisningen ikke gir korrekt bilde av den faktiske situasjonen. Anonymkode: 60cd9...ee6
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #20 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette. Og nyutdannede leger er ofte kjappere til å henvise videre. Med komplisert, langvarig og uvanlig symptombilde er det lurt å fremstille forløpet selv skriftlig. Sykehistorien er viktig for å komme fram til årsak. Leser mye feil i mitt barns journal, og kan forstå det siden det er mye prat, mange episoder mm som kommer opp (utredning Bup, så vi vet ikke som på forhånd, informasjon fra hele livshistorien til barnet). Ville best om.utskrift journal for relevant periode og slaget en korreksjon. Anonymkode: ee300...c6e Det er akkurat det som er problemet. Har levert symptombeskrivelse og sykdomsforløp skriftlig til legen og ingenting av dette er med i henvisningen. I stedet har h*n fylt helheten ved å lime inn uttalelser fra tidligere spesialister, som ikke baserer på objektive funn , men deres subjektive meninger og som ikke har relevans for den utredningen jeg søker. Den nye spesialisten må jo se i henvisningen om jeg har symptomer som er relevante for han,men de har ikke blitt nevnt. Tenkte å levere brevet til legen og be om å rette uriktig informasjon i journalen - de symptomene jev ikke har. Ts Anonymkode: efabd...6b2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå