Gå til innhold

Hva kan leder se av svar på 10-faktor?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter en ganske traumatiserende periode i jobben (som nå har stabilisert seg) valgte jeg å svare helt ærlig på diverse spørsmål om hvordan arbeidsmiljø m.m. har vært i denne perioden. Var også et ja/nei spørsmål om jeg hadde opplevd noe krenkende og der svarte jeg ærlig; ja. Det hadde vært totalt meningsløst å svare på en medarbeiderundersøkelse dersom jeg ikke skulle kunne svare ærlig her. Valgte av prinsipp å ikke svare på der det var valgfritt å si kjønn, alder osv, for at de ikke skal kunne si at det var meg som svarte. Men dersom leder ser hele skjemaet skjønner hun nok at det var meg basert på sammenstilling av ting som er gjenkjennbart for kun meg (vi er ikke så mange ansatte).

Så; kan leder se ett og ett skjema? Eller ser leder bare en blanding av hva alle ansatte har svart? 

Anonymkode: a2d9e...873

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leder ser kun et sammendrag for sin avdeling, han ser ikke enkeltbesvarelser. Dersom du har valgt å skrive en kommentar til slutt, vil leder se denne, da i form av at kommentarene som er sendt inn kommer etter hverandre på slutten av sammendraget.

Anonymkode: b71c3...0c1

AnonymBruker
Skrevet

10-faktor?

Anonymkode: 55c57...97b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Leder ser kun et sammendrag for sin avdeling, han ser ikke enkeltbesvarelser. Dersom du har valgt å skrive en kommentar til slutt, vil leder se denne, da i form av at kommentarene som er sendt inn kommer etter hverandre på slutten av sammendraget.

Anonymkode: b71c3...0c1

Takk for svar! :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

10-faktor?

Anonymkode: 55c57...97b

Det er en medarbeiderundersøkelse. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Etter en ganske traumatiserende periode i jobben (som nå har stabilisert seg) valgte jeg å svare helt ærlig på diverse spørsmål om hvordan arbeidsmiljø m.m. har vært i denne perioden. Var også et ja/nei spørsmål om jeg hadde opplevd noe krenkende og der svarte jeg ærlig; ja. Det hadde vært totalt meningsløst å svare på en medarbeiderundersøkelse dersom jeg ikke skulle kunne svare ærlig her. Valgte av prinsipp å ikke svare på der det var valgfritt å si kjønn, alder osv, for at de ikke skal kunne si at det var meg som svarte. Men dersom leder ser hele skjemaet skjønner hun nok at det var meg basert på sammenstilling av ting som er gjenkjennbart for kun meg (vi er ikke så mange ansatte).

Så; kan leder se ett og ett skjema? Eller ser leder bare en blanding av hva alle ansatte har svart? 

Den eneste utfordringen med taktikken din er at selv om man KAN være anonym med slikt, så er spørsmålet hvem det ganger. Ønsker du endring må du nesten kunne snakke om hva som er galt og bidra til å finne løsninger på problemene. Sjelden ting løser seg når folk er anonyme dessverre. Så på en måte er det lite konstruktivt.

Anonymkode: 9ed16...8b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den eneste utfordringen med taktikken din er at selv om man KAN være anonym med slikt, så er spørsmålet hvem det ganger. Ønsker du endring må du nesten kunne snakke om hva som er galt og bidra til å finne løsninger på problemene. Sjelden ting løser seg når folk er anonyme dessverre. Så på en måte er det lite konstruktivt.

Men da kan du jo fortelle meg hva som er poenget med en medarbeiderundersøkelse? 

Jeg har selvsagt snakket om det problematiske, men når du ikke har tillit til at du kan varsle fra om hvor ille ting er uten at det får konsekvenser for deg, så er det dessverre begrenset hvor langt man kommer med å rope for høyt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men da kan du jo fortelle meg hva som er poenget med en medarbeiderundersøkelse? 

Jeg har selvsagt snakket om det problematiske, men når du ikke har tillit til at du kan varsle fra om hvor ille ting er uten at det får konsekvenser for deg, så er det dessverre begrenset hvor langt man kommer med å rope for høyt. 

Poenget er jo avdekke ting som må følges opp, men 10-faktor gir mer generelle svar for hele grupper. Krenkende adferd man opplever som enkeltperson er vanskelig om ikke umulig å få gjort noe med. Har sett noen slike svar der vi jobber og ledere ber instendig de som har svart om å ta kontakt og få oppfølging, for ellers får de ikke gjort noe. Å be Per slutte å daske på rumper er veldig vanskelig i en plenumsdiskusjon f.eks. Om ingen tør si ifra hva det gjelder og hvem så får man heller ikke løst problemet.

Erfaring tilsier at mange heller bytter jobb. Synd, men det er så få valg om det gjelder forholdet til feks ledere osv. Forstår at du mener det, for det er det dessverre endel realitet i :( 

Men man kan ikke forvente store endringer ved å svare anonymt på slike spørsmål i 10-faktor. Allikevel er det til nytte for organisasjonen å ha statistikk på hvor store slike problemer er. Men for DEG hjelper det trolig lite. Og har du ikke tiltro til at non kan gjøre noe med situasjonen, så er det kanskje på tide å finne et bedre sted å jobbe ❤️ 

Jeg pleier kalle 10.faktor for en temperaturmåling. De reelle medarbeidersamtalene er mer arenaen for å ta opp saker mer konkret.

AnonymBruker
Skrevet

Sammen med undersøkelsen skal det også sendes ut en forklaring på hvilke nivå resultater presenteres, og hvem som kan se hva, samt hva som er laveste grense for antall svar på et nivå for at det kan presenteres. 10-faktor skal uansett si noe om ulike gruppenivå og sammenligne. Når det er sagt så er det alltid noen som spekulerer i om det er den og den som har svart slik og sånn.

Anonymkode: 62923...420

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...