Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykmeldt. Min sjef har kalt meg inn til samtale /sykefraværsoppfølging. Før har han spurt meg og andre hvorfor vi er syke, og virker som han forsøker å bestride.  Kan han det? 

Jeg er sykmeldt p.ga. psykiske og fysiske årsaker kombinert. 

Hvordan skal vi håndtere sjefer som graver etter helseopplysninger? Det kan jo være vanskelig å holde ting skjult ved sykefraværsoppføling. Man vil jo helst være ærlig og det er litt vanskelig å nekte å svare på spørsmål. 

Anonymkode: 535c6...1a4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han kan jo bestride en sykemelding, men det behøver ikke å bety at NAV er enig i at det er grunnlag for det.

Er det snakk om dialogmøte 1? Du kan ta med deg tillitsvalgt på møtet, eller til og med sykmelder, altså legen.

Anonymkode: a7cbe...791

• Liker 1
Skrevet

Han har lov å spørre om lengde på sykemelding, arbeidsevne og om tilrettelegging er mulig.

Mer enn det har sjefen ingenting med å gjøre. Han kan ikke tvinge deg til noe uten skriftlig godkjennelse fra deg heller om han for eksempel vil at du skal jobbe redusert i stedet for 0%.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han kan jo bestride en sykemelding, men det behøver ikke å bety at NAV er enig i at det er grunnlag for det.

Er det snakk om dialogmøte 1? Du kan ta med deg tillitsvalgt på møtet, eller til og med sykmelder, altså legen.

Joda. Men jeg trodde ikke sjefer kunne be om helseopplysninger. Mener det står i lovverket at de skal IKKE spørre om diagnoser eller funksjonsnedsettelser. Men det er jo det som skjer og jeg synes det er frekt.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Arbeidsgiver kan bestride sykemeldinger og nekte å betale sykepenger i arbeidsgiverperioden. Det er da NAV som tar endelig stilling til om sykemeldingen er gyldig.  Står mer om dette her og for å bestride det må det selvsagt gjøres korrekt. Uansett så har ikke arbeidsgiver så mye med hva du er sykemeldt for, men man har en plikt ovenfor arbeidsgiver til å medvirke slik at man evt kan komme tilbake på jobb som et mål. Arbeidsgiver har dog den største delen av denne plikten.

https://www.verito.no/arbeidsgiver-bestride-sykemelding/ 

https://www.lo.no/hva-vi-mener/lo-advokatene/nyheter-fra-lo-advokatene/arbeidstakers_medvirkningsplikt_ved_sykdom_og_sykefravar/

Endret av William_S
AnonymBruker
Skrevet

Du får pent si til han at han ikke har rett å vite medisinske årsaker/diagnoser for sykemelding. Om han vil bestride sykemelding får han prøve på det. Og ta med deg tillitsvalgt på møtet! 

Anonymkode: bde1e...6c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Joda. Men jeg trodde ikke sjefer kunne be om helseopplysninger. Mener det står i lovverket at de skal IKKE spørre om diagnoser eller funksjonsnedsettelser. Men det er jo det som skjer og jeg synes det er frekt.

Da kan man si at man ikke ønsker å opplyse om diagnoser, eller ta med tillitsvalgt og/eller lege. Det blir vanskeligere for sjefen å oppføre seg som en dust hvis det er andre til stede. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Arbeidsgiver er IKKE dust fordi man spør rundt en sykemelding. Man har en plikt som Arbeidsgiver til å følge opp sykefravær! Og arbeidsgiver er pliktig til å avdekke om det er forhold på arbeidsplassen som er årsaken til sykefravær. 

Arbeidsgiver har lov å spørre, men du har ikke krav om å svare på diagnoser. 

Du har dog medvirkningsplikt; krav om at du svarer om arbeidsevnen, tilretteleggingsmuligheter og antatt varighet på fraværet.

Endret av Summeer
  • Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (2 minutter siden):

Arbeidsgiver er IKKE dust fordi man spør rundt en sykemelding. Man har en plikt som Arbeidsgiver til å følge opp sykefravær! Og arbeidsgiver er pliktig til å avdekke om det er forhold på arbeidsplassen som er årsaken til sykefravær. 

Arbeidsgiver har lov å spørre, men du har ikke krav om å svare på diagnoser. 

Du har dog medvirkningsplikt; krav om at du svarer om arbeidsevnen, tilretteleggingsmuligheter og antatt varighet på fraværet.

Arbeidsgiver er en dust om han alltid prøver å presse arbeidstakere til å oppgi årsaken til sykemeldingen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Arbeidsgiver er en dust om han alltid prøver å presse arbeidstakere til å oppgi årsaken til sykemeldingen.

Nettopp. Det er brudd på lovverk også.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er nå så, men jeg forsøkte å nyansere tingenes tilstand for ts. Arbeidsgiver har lov å spørre. Arbeidsgiver er pliktig å ha dialog om sykefravær med den som er sykemeldt. Og det virker som om det er mye fravær og en lite konstruktiv tone blant de ansatte når det er "vi" form. Ts må forholde seg til hva sjefen snakker med henne om, ikke "de andre". Sykefraværsoppfølging er individuellt. Arbeidsgiver har innkalt til dialogmøte. Det er han pliktig å gjøre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er smart å samarbeide 

Anonymkode: 8f612...d2a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke lov til å spørre om diagnoser, men vi har både tilretteleggingsplikt og omsorgsplikt så vi er pålagt å fortelle NAV hvordan vi som arbeidsgiver kan tilrettelegge. For å tilrettelegge for en ansatt må jeg vite hva vedkommende kan utføre og ikke av sine arbeidsoppgaver. Dette må arbeidstaker kunne si noe om uten at vi skal inn på diagnose, arbeidstaker har plikt til å medvirke.

Anonymkode: c17f6...4f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (1 minutt siden):

Det er nå så, men jeg forsøkte å nyansere tingenes tilstand for ts. Arbeidsgiver har lov å spørre. Arbeidsgiver er pliktig å ha dialog om sykefravær med den som er sykemeldt. Og det virker som om det er mye fravær og en lite konstruktiv tone blant de ansatte når det er "vi" form. Ts må forholde seg til hva sjefen snakker med henne om, ikke "de andre". Sykefraværsoppfølging er individuellt. Arbeidsgiver har innkalt til dialogmøte. Det er han pliktig å gjøre. 

Nevnte de andre på jobb fordi flere opplever sjefen som mistenkeliggjørende og spør for mye ang helse. Jeg liker han godt ellers, men er bryter han lovverk.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke sier det så vil nok arbeidsgiver prøve å bestride sykemeldingen hvis arbeidsgiver er en idiot. Men man trenger ikke å være åpen om årsak til sykemeldingen. Innimellom er det lurest å ikke si noe fordi det kan bli brukt i mot deg. 

Min arbeidsgiver spurte meg om det var noe på jobben som var årsaken til at jeg var sykemeldt da jeg ringte han for å si at jeg var sykemeldt. Det var flere sykemeldte på jobben og den ene kollegaen min som også var sykemeldt er ikke likt av arbeidsgiver så han trodde automatisk at jeg og denne kollegaen hadde planlagt å sykemelde oss. Gjett om han ble spak da jeg kom på møte på krykker. 

Anonymkode: 69c27...0cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke lov til å spørre om diagnoser, men vi har både tilretteleggingsplikt og omsorgsplikt så vi er pålagt å fortelle NAV hvordan vi som arbeidsgiver kan tilrettelegge. For å tilrettelegge for en ansatt må jeg vite hva vedkommende kan utføre og ikke av sine arbeidsoppgaver. Dette må arbeidstaker kunne si noe om uten at vi skal inn på diagnose, arbeidstaker har plikt til å medvirke.

Derfor kan det i enkelte tilfeller være fornuftig av den sykemeldte å ta med seg legen. Noen ganger er sykdommen av en slik art at det ikke er medisinsk forsvarlig at den sykemeldte er i noe jobb. Det finnes også arbeidsplasser der det ikke finnes alternative oppgaver å utføre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nevnte de andre på jobb fordi flere opplever sjefen som mistenkeliggjørende og spør for mye ang helse. Jeg liker han godt ellers, men er bryter han lovverk.

Men hvorfor er det et tema blant de ansatte at sjefen spør om sykefraværet? Han har sånn jeg leser det ikke brutt noen lover, han spør. Dere svarer ikke. Du har blitt kalt inn til dialogmøte. Man er pliktig å gjøre det innen uke 7 av et sykefravær. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Før har han spurt meg og andre hvorfor vi er syke, og virker som han forsøker å bestride.  Kan han det? 

Han kan spørre om det er noe det er noe han kan gjøre for å tilrettelegge for at du skal komme deg tilbake på jobb, helt eller delvis. Og han kan spørre om sykemeldingen handler om forhold på jobben. 

Det høres ut som du bør ha noen med deg på alle møter med denne karen og ha på opptak av alle samtaler eller ha alt skriftlig fra han. 

Anonymkode: 37ad0...088

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke pliktig til å oppgi diagnose, men du har medvirkningsplikt, og oppfyller du ikke denne kan du nektes sykepenger. Med andre ord må du fortelle hva du kan gjøre på jobb, evt hva du trenger av tilrettelegging. Mange tror sykemelding er fripass i ukesvis mens de luller i sykdom hjemme, men det er ikke tilfelle. Du kan ta med deg lege i møte, men da bør du også våre veldig klar over at hvis du har satset på helt fri, og legen etter å ha hørt på arbeidsgiver mener du kan bidra med noe på jobb, så slår det veldig negativt ut for deg om du insisterer på å ikke jobbe. 

Anonymkode: ec6c6...1c1

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Derfor kan det i enkelte tilfeller være fornuftig av den sykemeldte å ta med seg legen. Noen ganger er sykdommen av en slik art at det ikke er medisinsk forsvarlig at den sykemeldte er i noe jobb. Det finnes også arbeidsplasser der det ikke finnes alternative oppgaver å utføre.

Det er godt mulig det gjør. Hos oss hadde det vært supert hvis en sykemeldt klarte å makulere og arkiverer et par timer i uken.
Ansatt må mer enn gjerne ha med legen, det ser jeg bare på som positivt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...