AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Skrevet 8 timer siden Et eksempel er rampenissen Frederick (NRK), som ikke klarer å si «l»..i alle l-ordene høres det ut som om han snakker yalla. Når han sier «ki»-ord, som «kile», så sier han «skile». Ellers, generelt i samfunnet og i media, kan en hele tiden høre eksempler på at, hverken journalister eller andre personer, klarer å si «l», og de kan finne på å si «skjenert», «skjino» og «han skylte på meg» (som i «han ga meg skylden»). Hva skjedde? Lærer ikke barn på skolen å skille blant lydene? Kan de ikke forskjellen på bruken av «da» og «når» heller? Hører stadig journalister og andre si «Når jeg var ung», «Når jeg skulle kjøpe bil i 2018», «Når jeg falt og brakk benet i 2017», osv. Kjenner en millennial fra Asker. Hun evner ikke å si ordentlige «l»’er og sier «boller» med tjukk l. Får et veldig dårlig inntrykk av personer som ikke har lært seg dette. Anonymkode: d4b96...761 1
SPOCA Skrevet 8 timer siden #2 Skrevet 8 timer siden (endret) Joda, elevene har dette på skolen. Dvs, disse L-ene er ikke noe man aktivt går og gir opplæring i, der er mitt inntrykk at det er en dialektisk variant som har fått feste seg og spredd seg mye. Det kalles en apikal L, dvs en variant av den. Og jeg er enig i at det ikke høres videre pent ut. https://sprakradet.no/spraksporsmal-og-svar/den-sakalte-ostfold-l-en/ Men, lyder som sj/kj blir absolutt lært bort. Samtidig, eksperter mener dette dessverre er en naturlig utvikling. Se her; https://sprakradet.no/spraksporsmal-og-svar/skal-vi-pa-sjino-om-sammenfallet-av-sj-lyd-og-kj-lyd/ Mine elever har lært om dette siden 2. klasse. En del får det til, andre ikke. Jeg prøver å være nøye på det, men mange klarer ikke å høre forskjell. Problemet er også at en del foreldre ikke klarer å skille lydene, og dermed blir ikke lydene brukt hjemme. For, det er ikke nok at de bare har om dette på skolen, de må også trene på det hjemme. Og lærer man ikke dette godt nok kan må få litt kleine episoder som min kollega som snakket om "skjedekunder", i stedet for "kjedekunder" (dette var altså ikke en lærer, men da jeg jobbet i finansbransjen). Endret 8 timer siden av SPOCA
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Skrevet 7 timer siden Har i jobbhverdagen erfart yngre kollegaer som sier «holde», «boller», «falle», osv. med ordentlig tjukk «l». I tillegg «Når jeg sto opp i morges…» Kan ikke ta andre seriøst når jeg hører dette. Anonymkode: d4b96...761 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Skrevet 7 timer siden SPOCA skrev (57 minutter siden): Joda, elevene har dette på skolen. Dvs, disse L-ene er ikke noe man aktivt går og gir opplæring i, der er mitt inntrykk at det er en dialektisk variant som har fått feste seg og spredd seg mye. Det kalles en apikal L, dvs en variant av den. Og jeg er enig i at det ikke høres videre pent ut. https://sprakradet.no/spraksporsmal-og-svar/den-sakalte-ostfold-l-en/ Men, lyder som sj/kj blir absolutt lært bort. Samtidig, eksperter mener dette dessverre er en naturlig utvikling. Se her; https://sprakradet.no/spraksporsmal-og-svar/skal-vi-pa-sjino-om-sammenfallet-av-sj-lyd-og-kj-lyd/ Mine elever har lært om dette siden 2. klasse. En del får det til, andre ikke. Jeg prøver å være nøye på det, men mange klarer ikke å høre forskjell. Problemet er også at en del foreldre ikke klarer å skille lydene, og dermed blir ikke lydene brukt hjemme. For, det er ikke nok at de bare har om dette på skolen, de må også trene på det hjemme. Og lærer man ikke dette godt nok kan må få litt kleine episoder som min kollega som snakket om "skjedekunder", i stedet for "kjedekunder" (dette var altså ikke en lærer, men da jeg jobbet i finansbransjen). Umulig å ta personen seriøst hvis de sier «Jeg representerer «t-finans «skjeden»! Anonymkode: d4b96...761 1
SPOCA Skrevet 6 timer siden #5 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Umulig å ta personen seriøst hvis de sier «Jeg representerer «t-finans «skjeden»! Anonymkode: d4b96...761 Ikke uenig. La oss bare si at 2/3 av oss ble forskrekket, 1/3 forsto ikke hvorfor vi ble det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå