Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvordan det er på julebord andre steder, men på min jobb ( snart 10 år) kan man alltid observere hierarkiet som på jobb er litt dempet, men blir forsterket når alle er sammen og har fått noe å drikke.

Det er de samme menneskene som aldri dukker opp. De samme som går rett etter maten. De samme som blir oversett og sitter stille hele kvelden fordi ingen vil snakke med dem.

De samme som går sist og de som blir dritings hver gang.

Hvordan er det på deres julebord?

Anonymkode: 86f65...be1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke sånn du beskriver, tvert imot. Her er alle med, alle koser seg (så vidt jeg vet) og klikker har vi uansett ikke på jobben. Julebord bygger nok ikke relasjoner hvis de gode relasjonene ikke finnes resten av året. Vi er en sammensveiset gjeng på ca 15 personer som trives sammen på både jobb og julebord.

Anonymkode: e680b...82a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det ikke slik. Aldri opplevd at noen blir sittende alene til lunsj eller andre sammenhenger. 

Anonymkode: c7812...bbb

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at vi har jo alle et ansvar selv også for å skape og bygge relasjoner. Men nordmenn er generelt litt klossete i sosiale settinger vi ikke er vandt til. Det har vi alltid vært så jeg skylder ikke på mobilen, men det har iallefall ikke blitt bedre etter mobilen. En må stort sett ha med seg en isøks på fest for å bryte isen (det heter alkohol har jeg hørt.)

I min forgje jobb var det tidvis slik, hierarki, da gjekk det på de som hadde den tittelen satt med samme folkene som hadde samme tittel (vi hadde tre ulike yrkestittel på arbeidsplassen). De som var i festkomiteen prøvde å spre grupperingen men det var nytteløst. Det var ikke så koselig. 

I den jobben jeg har nå har vi et bredt spekter av mennesker, med ulike erfaringer, ulike fagprofesjoner, ingen er bedre eller verre enn noen andre, alle snakker like godt med alle og det spiller ingen rolle om en sitter med kollega "Jørn" eller "Kari", vi har ulik alder fra ung til gammel og alle snakker godt sammen. 

Jeg skal på et julebord uten alkohol i år, det er det sosiale som betyr noe. Det er ingen problem for oss uten alkohol. Ingen tar seg selv særlig høytidelig, jeg gleder meg masse til julebordet i år. Lederen min er helt fantastisk til å samle folk, ta vare på folk og se folk. Det blir mitt første julebord på denne jobben så jeg vet jo ikke hvordan det blir men jeg ser frem til det.

I fjor på den gamle jobben min valgte jeg å ikke gå (men var på sommerfesten og halloween festen), fordi den hierarki greiene fristet lite i juletider, så jeg har opplevd arbeidsplasser og kolleger av begge slag. 

Den jobben jeg hadde før der igjen var også samlende og vi hadde fine julebord så det er jo veldig forskjellig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men er det sånn at den som sitter alene, ikke går bort til andre, men forventer at kollegaer kommer bort til dem? Er det sånn at de ikke klarer å føre en dialog med flere, men forventer å få folk på tomannshånd? For jeg syns jo at det er litt merkelig at noen klarer å bli sittende alene på et julebord. 

Men ellers er det vel gjerne ofte sånn at det er de samme som drar på julebord, de samme som drar etter maten og de samme som tar den helt ut, selvsagt med unntak. Personlig drar jeg sjeldent på julebord, fordi jeg som regel har andre ting jeg prioriterer fremfor en kveld med kollegaer, som jeg ellers i året ser mest av i løpet av en uke uansett.

Anonymkode: d631e...9b2

AnonymBruker
Skrevet

Så trist at noen blir oversett og sittende alene. Sånn er det ikke hos oss. 

Julebord er en tid for mingling. Når det er sagt, så ender man jo ofte opp med å snakke mest med de man er gode venner med fra før, men man får seg jo alltids også noen nye venner. Jobber i en ganske stor bedrift.

Jeg går alltid ut av et julebord på jobb og har snakket med flere jeg ikke har snakket noe særlig med før.

Anonymkode: dd642...7bf

AnonymBruker
Skrevet

Synes julelunsj på jobben er mye triveligere enn julebord, i alle fall hvis det er med alkohol. Heldigvis er den siste formen for sammenkomster utdøende (og Harry).

Anonymkode: 35d05...705

Skrevet

Deltar ikke på sosiale greier utenfor arbeidstiden. Liker å skille jobb og privatliv. Tilbringer nok tid på jobb med kollegaer og trenger absolutt ikke å omgås de på fritiden. Jobber turnus i helsevesenet. 

AnonymBruker
Skrevet
Janina1 skrev (2 minutter siden):

Deltar ikke på sosiale greier utenfor arbeidstiden. Liker å skille jobb og privatliv. Tilbringer nok tid på jobb med kollegaer og trenger absolutt ikke å omgås de på fritiden. Jobber turnus i helsevesenet. 

Ja du hørtes jo gøyal ut på fest 🫠

Anonymkode: 9f321...d67

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg er gøyal på fest med mine venner. Jeg er betalt for å gjøre jobben min, står ikke i kontrakten at jeg må være sosial med kolleger utenom arbeidstid. 

Skrevet

Lenge siden jeg selv har vært på jobb hvor det har vært slik. Jeg var så forsynt etter flere år i et større firma at det faktisk telte som positivt for min del da neste sted var det omtrent fraværende. Vi dro ut til en lang lunsj før jul, det var alt. Det trivdes jeg godt med i mange år. Nå jobber jeg i et fellesskap hvor vi har julebord sammen, det er utrolig hyggelig og null hierarki eller klikker. Vi jobber ikke i samme selskap, men har gleden av sosialt fellesskap. 

Min bedre halvdel derimot har vært innom flere steder med varierende opplegg. Siste plassen nå synes jeg julebordet var et mareritt og jeg kommer til å være blant de som ikke deltar etter det. 

Anonymkode: a83f3...4f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja du hørtes jo gøyal ut på fest 🫠

Anonymkode: 9f321...d67

Tipper hun er gøyal nok i massevis når hun er med de hun trives med. Hva er greia med slike drittkommentarer? Har du et problem med folk som setter grenser som går overens med egne preferanser, ikke dine? 

Anonymkode: a83f3...4f1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vet ikke hvordan det er på julebord andre steder, men på min jobb ( snart 10 år) kan man alltid observere hierarkiet som på jobb er litt dempet, men blir forsterket når alle er sammen og har fått noe å drikke.

Det er de samme menneskene som aldri dukker opp. De samme som går rett etter maten. De samme som blir oversett og sitter stille hele kvelden fordi ingen vil snakke med dem.

De samme som går sist og de som blir dritings hver gang.

Hvordan er det på deres julebord?

Anonymkode: 86f65...be1

M66: Det er så herlig å kunne takke nei og å gå når man vil. Julebord eller annen selskapelighet; jeg bestemmer om jeg takker ja eller nei og jeg bestemmer når jeg drar hjem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...