Gå til innhold

Skal NRK boikotte Israeal i MGP

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jobbermedbarn skrev (7 minutter siden):

Er helt enig. Også pga denne stemmepåvirkningen som helt tydelig har foregått bak i kulissene de to siste årene. Jeg kommer ikke til å engasjere meg, stemme eller i det hele tatt se på hvis nrk ikke boikotter konkurransen. 

Nei ikke sant. Stemmene de to siste årene var jo helt krise.

I tillegg all ekstra sikkerhet som må til. Kan ikke tenke meg at det er særlig gøy for artistene og stå midt opp i alt dette. Opplever at Israels deltagelse tar vekk så mye fokus fra det som egentlig har vært gøy med Eurovision. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ludovica- skrev (29 minutter siden):

I tillegg all ekstra sikkerhet som må til. Kan ikke tenke meg at det er særlig gøy for artistene og stå midt opp i alt dette. Opplever at Israels deltagelse tar vekk så mye fokus fra det som egentlig har vært gøy med Eurovision. 

Du skjønner at folk stemmer på Israel i protest? Hvis man offentlig ytrer støtte til Israel i Norge fex, er man ute av det gode selskap. Da blir å stemme 20 ggr på Israel en god måte å protestere på. Mange er også dritt lei av bråket og også innslag av antisemittisme i propalestina-miljøet. 
At voldelige palestinaaktivister og islamister ønsker å utføre terror mot israelske og andre deltakere, er ingen grunn til å hive ut Israel. Da lar man jo pøbelen og gatejustisen vinne. 

Nyansering:

Hvis man derimot faktisk mener at Israel begår folkemord (tross at det nå er en skjør våpenhvile) har jeg respekt for den meningen også. Har mange rundt meg som mener det. Da forstår jeg at man ønsker Israel boikottet. 
Men å bøye seg for terrortrussel, det er ikke greit. 
Jeg har familiemedlemmer som er mer på Gaza-siden. De sier til meg: «om du sier det du sa nå på gata i Oslo, og feil person hører det risikerer du å bli nedslått»

Min respons: Er de de som er mest villig til å bruke vold som har rett, eller er det kanskje… motsatt?

• Liker 5
Skrevet
Viki6 skrev (9 timer siden):

Jeg mener Norge skal boikotte alle som driver krig mot land. Dessuten er ikke Israel Europeisk heller, så da er det enda lettere å fjerne dem.

Konkurransen er ødelagt når mest sannsynlig gode artister ikke vil stille i de nasjonale konkurransene, fordi det ødelegger karrieren deres å delta. Kun desperate artister som kommer til å delta. Bare vent å se hvem som vil konkurrere i Norge. 

Og hvordan tenker du å løse det om Israel vinner? Hvem f... tør å reise til Israel i 2027?

Hva mener du med at Norge skal boikotte alle som driver krig, implisitt så sier du at Norge skal boikotte både Israel, Palestina, Russland og Ukraina.

Og når du sier Norge skal boikotte Israel, skal det da være kongen som går i front for boikott.

Artister og seere må gjerne boikotte Israel, det står de helt fritt til.

• Liker 1
Skrevet
Kapt.Chat skrev (Akkurat nå):

Hva mener du med at Norge skal boikotte alle som driver krig, implisitt så sier du at Norge skal boikotte både Israel, Palestina, Russland og Ukraina.

Og når du sier Norge skal boikotte Israel, skal det da være kongen som går i front for boikott.

Artister og seere må gjerne boikotte Israel, det står de helt fritt til.

Palestina og Ukraina forsvarer seg mot land som har startet krig mot dem. Jeg mener at NRK bør boikotte ESC. Kommer ikke til å delta noen gode artister uansett, så lenge Israel får delta.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Viki6 skrev (8 minutter siden):

Palestina og Ukraina forsvarer seg mot land som har startet krig mot dem. Jeg mener at NRK bør boikotte ESC. Kommer ikke til å delta noen gode artister uansett, så lenge Israel får delta.

Hvor i alle dager har du det fra at Israel har startet Gaza-krigen?

Palestina har aldri vært et selvstendig land. Det kunne det fint ha vært, om araberne og landene rundt hadde godtatt FNs delingsforslag i 48 i stedet for å gå til krig. Resten er historie. 

Det er Israel som er i Ukrainas situasjon her, bare at de er angrepet på 7 fronter. 

Nylig stemte generalsforsamlingen i FN over en resolusjon om at Russland må levere tilbake ukrainske barn som de har tatt. Gjett det eneste landet i Midtøsten som stemte for resolusjonen. Ja riktig. Det var Israel. Alle de andre stemte med Russland. 
Jeg blir så inderlig lei av uvitenhet og desinformasjon her. Alt er jo snudd på hodet. 

Endret av Bacteria
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er vel ikke opp for debatt engang?

NRK er finansiert av skattepenger spesifikt for å være fri for politisk og kommersiell påvirkning. Dette er den eneste grunnen til at NRK eksisterer.

Om NRK boikotter pga. politikk har de offisielt avsluttet sin kontrakt med folket og staten, dermed har de mistet ~100% av budsjettet sitt.

Vil de drive med politisk aktivisme så får de starte sin egen bedrift med sin egen lommebok.

• Liker 8
Skrevet
Pippi Lotta skrev (3 timer siden):

Hva betyr det å dekke noe nøytralt? Skal man ikke kune si at Russland gjlr noe feil fordi noen kan mene det ikke er nøytralt nok? Er det feil å kritisere folkemord fordi det kan fremstå som ikke nøytralt nok? Og ja selfølgelig bør vi boikote arangsjemanger som lar Russland delta! 

Nøytral betyr å ikke ta side, være upartisk, eller ligge midt imellom to ytterpunkter.

Og ditt eksempel om folkemord viser akkurat hvorfor det er viktig at en nasjonal kringkaster er nøytral, for det er ingen rettsinstans som har konkludert med at det er folkemord. Da ville det bli helt feil av NRK og boikotte MGP med begrunnelse i folkemord. Men NRK skal formidle synspunkter fra personer eller grupper som mener at det er folkemord, og på andre siden formidle synspunkter fra den siden som mener at det ikke er folkemord.

Vi skal huske på i denne sammenheng at vi ikke ønsker en rikskanal som skal ta standpunkter på vegne av seerne, det er det seerne selv som skal gjøre basert på nøytral informasjon.

Vi må gjerne boikotte Russland, det har jeg ikke noen problemer med, men NRK skal ikke boikotte Russland på vegne av oss.

• Liker 5
Skrevet
Ludovica- skrev (7 timer siden):

Det er sikkert sant, men det er jo de som skriker og buer og lager drama og uhygge sin feil, ikke de israelske artistene sin feil.

Hva foregår oppe i hodene på de som buer 19 år gamle syngedamer i en musikkonkurranse. Skikkelig usivilisert oppførsel.

Synes ikke de skal la seg mobbe ut, bare fordi de er jøder. 
Lurer på om det er noe de ønsker å fortelle barnebarna sine om. Da Israel sitt bidrag, en 19 årig jente som sang en ballade, kom på scenen, da snudde jeg ryggen til og da buet jeg av full hals 🤔

Egentlig har disse israelske sangene vært bra, i forhold til alt mulig ræl som har kommet fra andre. Den østerrikske som vant var direkte fæl.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Madame Butterfly skrev (22 minutter siden):

Det er sikkert sant, men det er jo de som skriker og buer og lager drama og uhygge sin feil, ikke de israelske artistene sin feil.

Hva foregår oppe i hodene på de som buer 19 år gamle syngedamer i en musikkonkurranse. Skikkelig usivilisert oppførsel.

Synes ikke de skal la seg mobbe ut, bare fordi de er jøder. 
Lurer på om det er noe de ønsker å fortelle barnebarna sine om. Da Israel sitt bidrag, en 19 årig jente som sang en ballade, kom på scenen, da snudde jeg ryggen til og da buet jeg av full hals 🤔

Egentlig har disse israelske sangene vært bra, i forhold til alt mulig ræl som har kommet fra andre. Den østerrikske som vant var direkte fæl.

Enig!

Jeg lurer virkelig på hva som rører seg i hodet på mobberne. Eden Golan fikk ikke ut av hotellrommet, og hadde mer sikkerhetsoppbud enn Trump. 

Og hun I vår, som hadde gjemt seg under lik i et bombeshelter og dermed overlevd? Er disse aktivistene dumme eller noe? Skjønner de ikke at de høster alt annet enn sympati for sin sak når de mobber og buer ut et terroroffer? … Åja, det er vel sant. Jøder kan ikke være ofre. Unntatt på 30-tallet, da kunne de være ofre. Nå er det palestinerne som vi har casta i offerrollen, og nåde den som ikke skjønner den dreieboka. 
En som postet her tidligere, lurte på hvem som turte å reise til Telaviv. Skal si dere en ting, det er langt tryggere for alle i telaviv nå enn det er i nærmest hver eneste hovedstad i nord- og Vest-Europa. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er ikke interessert i å diskutere Palestina Israel konflikten. Eller jøder, eller Hamas. Spiller ingen rolle for meg hvilken side folk er på eller hva man støtter-jeg snakker her isolert om Eurovision og etter min mening er det helt feil at Israel skal delta av allerede flere nevnte grunner. Jeg syns og det er helt feil at folk skal stemme på Israel for å vise støtte. Syns og det er feil å late som artistene ikke representerer et land, men seg selv. Man stemmer på et land. Det er landet som vinner. Ikke artisten isolert sett. Slik ståa er nå burde Israel enten blitt utestengt eller selv trukket seg fra konkurransen. Hele showet handler plutselig om krig, demonstrasjoner, hvem som mener ditt og hvem som mener datt. Istedenfor at man bare har en gjeng diverse artister som opptrer. De to siste årene var totalt overskygget av Israels deltagelse og Eurovision er rett og slett ikke særlig gøy lenger. 

Syntest heller ikke noe om masse sympatistemmer på Ukraina så det er sagt. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Ludovica- skrev (15 minutter siden):

Jeg er ikke interessert i å diskutere Palestina Israel konflikten. Eller jøder, eller Hamas. Spiller ingen rolle for meg hvilken side folk er på eller hva man støtter-jeg snakker her isolert om Eurovision og etter min mening er det helt feil at Israel skal delta av allerede flere nevnte grunner. Jeg syns og det er helt feil at folk skal stemme på Israel for å vise støtte. Syns og det er feil å late som artistene ikke representerer et land, men seg selv. Man stemmer på et land. Det er landet som vinner. Ikke artisten isolert sett. Slik ståa er nå burde Israel enten blitt utestengt eller selv trukket seg fra konkurransen. Hele showet handler plutselig om krig, demonstrasjoner, hvem som mener ditt og hvem som mener datt. Istedenfor at man bare har en gjeng diverse artister som opptrer. De to siste årene var totalt overskygget av Israels deltagelse og Eurovision er rett og slett ikke særlig gøy lenger. 

Syntest heller ikke noe om masse sympatistemmer på Ukraina så det er sagt. 

Jeg forstår hva du mener, nå har Eurovision blitt en kamparena. Det var ikke meningen.

Jeg kan tildels være enig med deg i at Israel burde hatt nok sensitivitet til å trekke seg. På et annet nivå er det viktig for Israel å ha et bånd til Europeisk kultur, noe Nina Grunfeldt forklarte mye bedre enn meg i dette innlegget i Aftenposten nylig. 
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/K8Bem7/israel-i-eurovision-song-contest-for-oss-joeder-handler-det-om-mer-enn-musikk-fest-og-glitter

Jeg synes bare det er urettferdig at akkurat Israel skal singles ut og boikottes, og jeg har prøvd å forklare hvorfor i mine innlegg. 
Jeg er klar over at jeg er en dissident her, jeg burde ikke ha sendt tyve stemmer til Israel men det var min opprørske handling. 
Jeg har en uggen følelse for tiden, føler at det er noe ondsinnet som skjer og som rammer jøder og Israel. 
Hvorfor akkurat Israel, når det er så mye annet jævlig som skjer? Ingen demoer for 50-60 000 døde sivile i Sudan. Hvor er Greta? 

Ei jente som ble voldtatt fikk nylig dødsstraff i Iran. Osv osv. 

Endret av Bacteria
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Bacteria skrev (19 timer siden):

Jeg kan tildels være enig med deg i at Israel burde hatt nok sensitivitet til å trekke seg. På et annet nivå er det viktig for Israel å ha et bånd til Europeisk kultur, noe Nina Grunfeldt forklarte mye bedre enn meg i dette innlegget i Aftenposten nylig. 

Her kan vi være enig. 

Og hadde Israel vist dømmekraft de to siste MGP’ene til ikke å komme med statsstøttede propaganda, hadde det vært enklere å se MGP som en nøytral arena der Israel hadde en naturlig plass.

Desverre har det vært tydelig at Israel har sett på MGP som en viktig propagandakanal, først og fremst for egne innbyggere, men ikke uten mål om å politisere MGP som Europeisk plattform.

Nå er det slik at jeg bryr meg ikke om MGP på en god dag, og anser at skal en boikott egentlig sende en melding som blir hørt, må det være ARTISTENE, ikke kringkaster som skal boikotte konkurransen. 

Det er mennesker , ikke organisasjoner som skal demonstrere integritet. Og det bærer langt utenfor MGP sirkuset.

• Nyttig 2
Skrevet

Nei, la nå musikken være kun musikk. Vi trenger musikken all sammen uansett hvilket land vi kommer fra.

Krig og konflikter vil vi alltid ha desverre.  Noen få galne ledere driver mye av verdens konflikter.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke helt @Ludovica-…. når Jan Teigen får 0 poeng for «Mil etter mil» så er det fordi det var en dårlig låt, som ikke fenget resten av Europa.
Når Bobbysocks vinner konkurransen med «La det swinge» var det fordi det var en festlig låt, som appellerte til mange. 
Tenker det bør være en grei låt, av en grei artist, mer enn hvilket land.
At dette i alle fall var det sentrale. Det ene eller andre var ikke motivert av noen sitt forhold til Norge. 

Det var beste sang som vant som regel.
De sa at de ble veldig politisk etter Berlinmurens fall, og de østeuropeiske landene ble tatt med. De stemte etter sine vennskap. Når de kom med hadde jeg sluttet å se. 

Jeg er ikke enig med @Bacteria om at Israel burde være den som trekker seg, for ikke å provosere, eller hva man skal si. I mine øyne er ikke deres eksistens i seg selv provoserende. Det er de som protesterer som ødelegger. 

Ser heller ikke helt det @Druid kaller statsfinansiert propaganda i de to siste bidragene fra Israel. Synest det er å strekke det vel langt. To melodiske ballader, ikke noe mer.

Forstår bare ikke hvorfor deltagerne ikke bare kan få synge sangene sine i fred. Det er de som vil lage en stor greie av det hele som lager bråket, ikke de som bare synger sangene sine, slik de har gjort i alle år. 

Jeg er ikke engasjert i Grand Prix som vi sa, før i gamle dager. Merker dere sikkert når referanse punktene er Jan Teigen og Bobby Socks. Fra tiden når vi hadde en TV kanal, og et TV i hele huset. 

Enig med @Stina234 la musikk være musikk

• Liker 1
Skrevet

Om Russland ikke får lov til å delta, samtidig som Israel kan, så sier man jo tydelig at relativt demokratiske stater kan gjøre hva de vil utad så lenge de oppfører seg rett innad.  

Personlig har jeg nødvendigvis ikke noe stort problem med at begge blir med eller utestenges, men synes ikke vi skal belønne mannen som kun banker naboungene, fordi han aldri rører egne barn. 

Ja, nummer 33 på demokrati indeksen, er ufattelig mye bedre en 150, men det blir liksom ikke relevant for meg  i denne sammenheng. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...