AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:36 #1 Skrevet lørdag kl. 20:36 Har vært ekstremt stresset i 2 uker, jeg har kronisk migrene og den siste uken har jeg hatt et nytt anfall i 3 dager pga stresset. Vanligvis har jeg ikke det pga gode forebyggende medisiner, så det er uvanlig. Jeg har i tillegg mangel på vitamin D. Da jeg våknet idag så var jeg ekstremt svimmel når jeg lå i sengen og enda verre ble det da jeg satte meg opp. Som om jeg spinnet rundt i en karusell. Så roet det seg, men i hele dag har jeg gått rundt som om jeg er på en båt, er helt rar i hodet og akkurat som jeg er "litt vekke". Jeg kjenner folk som har krystallsyken, så det slo meg at det kunne være det utifra symptomene (og at det kan komme av migrene, veldig stress og vitamin D mangel - alle 3 er jo check, check,check). Aldri hatt det før, men jeg la meg ned i sengen og filmet øynene mine - og riktig nok har jeg nystagmus når jeg snur meg rundt til venstre siden og svimler, og når jeg reiser meg opp i sengen. Jeg jobber med barn, og innser jo at jeg ikke kan gå på jobb i denne tilstanden på mandag, men bør jeg prøve øvelsen jeg googlet meg frem til at fysio/kiropraktor bruker og prøve den, se om den virker - eller bør jeg bare la det være og gå til legen på mandag for å la han avgjøre det? Anonymkode: 5233a...e2e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:39 #2 Skrevet lørdag kl. 20:39 Gå til manuellterapeut eller kiropraktor som kan å behandle nystagmus/krystallsyke. Har ikke møtt en vanlig lege som klarer å diagnostisere eller behandle det. Anonymkode: 9479d...30a
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:44 #3 Skrevet lørdag kl. 20:44 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Gå til manuellterapeut eller kiropraktor som kan å behandle nystagmus/krystallsyke. Har ikke møtt en vanlig lege som klarer å diagnostisere eller behandle det. Anonymkode: 9479d...30a Jeg har en manuellteraput som jeg har time hos på fredag for noe annet, men det blir for lenge å vente. Tenker mest på sykemelding, at jeg ikke kan gå på jobb med dette før det er fikset. Jeg kan jo vise videoen til legen, så da regner jeg med at legen skjønner det. Anonymkode: 5233a...e2e 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:45 #4 Skrevet lørdag kl. 20:45 Så klart bør du behandle selv. Bortkastet med 8 års utdannelse, når man bare kan google, stille diagnose og innføre behandlingen selv. Hva skal man med fagpersoner liksom? Og med de rådene alle de legeutdannede fra livets harde skole her inne kommer med, så blir du nok straks bedre. Anonymkode: 4645a...3af 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:47 #5 Skrevet lørdag kl. 20:47 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har vært ekstremt stresset i 2 uker, jeg har kronisk migrene og den siste uken har jeg hatt et nytt anfall i 3 dager pga stresset. Vanligvis har jeg ikke det pga gode forebyggende medisiner, så det er uvanlig. Jeg har i tillegg mangel på vitamin D. Da jeg våknet idag så var jeg ekstremt svimmel når jeg lå i sengen og enda verre ble det da jeg satte meg opp. Som om jeg spinnet rundt i en karusell. Så roet det seg, men i hele dag har jeg gått rundt som om jeg er på en båt, er helt rar i hodet og akkurat som jeg er "litt vekke". Jeg kjenner folk som har krystallsyken, så det slo meg at det kunne være det utifra symptomene (og at det kan komme av migrene, veldig stress og vitamin D mangel - alle 3 er jo check, check,check). Aldri hatt det før, men jeg la meg ned i sengen og filmet øynene mine - og riktig nok har jeg nystagmus når jeg snur meg rundt til venstre siden og svimler, og når jeg reiser meg opp i sengen. Jeg jobber med barn, og innser jo at jeg ikke kan gå på jobb i denne tilstanden på mandag, men bør jeg prøve øvelsen jeg googlet meg frem til at fysio/kiropraktor bruker og prøve den, se om den virker - eller bør jeg bare la det være og gå til legen på mandag for å la han avgjøre det? Anonymkode: 5233a...e2e Google øvelse krystallsyken og gjør denne på sengen hjemme hos deg selv. Jeg gjorde det og klarte å behandle meg selv. Var skikkelig dårlig, spydde og sjanglet over gulvet, men klarte å google meg frem til denne øvelsen. Bet tenna sammen og gjorde den 6-7 ganger før jeg sovnet helt utmattet. Følte meg mye bedre da jeg våknet etter noen timer. Husker ikke helt, men var kanskje litt redusert et par dager, men plutselig var keg frisk igjen. God bedring. Anonymkode: 4d908...6d5 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:47 #6 Skrevet lørdag kl. 20:47 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så klart bør du behandle selv. Bortkastet med 8 års utdannelse, når man bare kan google, stille diagnose og innføre behandlingen selv. Hva skal man med fagpersoner liksom? Og med de rådene alle de legeutdannede fra livets harde skole her inne kommer med, så blir du nok straks bedre. Anonymkode: 4645a...3af Jeg bare spør, jeg har googlet litt og lest flere som sier det bare er til å prøve, til og med eldre poster her på KG. Så har tenkt kanskje det ikke så mye om å gjøre? Men jeg vet jo ikke om det er lurt å gjøre det og om jeg heller bør bli vist det og behandlet først hos manuellteraputen, derfor jeg spør. Det beste er vel sikkert å avvente til jeg er hos legen på mandag da. Anonymkode: 5233a...e2e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:48 #7 Skrevet lørdag kl. 20:48 De gangene jeg har vært innom lege, har de sjekket etter nystagmus og deretter anbefalt øvelser fra youtube. Så trenger man ikke sykemelding, er det gjerne ikke all verdens behov. God bedring! Anonymkode: 1fffe...667
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:49 #8 Skrevet lørdag kl. 20:49 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): n. Bet tenna sammen og gjorde den 6-7 ganger før jeg sovnet helt utmattet. Anonymkode: 4d908...6d5 Helt ærlig, så høres ikke det ut som noe jeg har lyst å gjøre av meg selv, hvis det er sånn du opplevde det. Da tror jeg at jeg heller avventer til jeg har vært hos legen og senere manuellteraputen. Anonymkode: 5233a...e2e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:49 #9 Skrevet lørdag kl. 20:49 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De gangene jeg har vært innom lege, har de sjekket etter nystagmus og deretter anbefalt øvelser fra youtube. Så trenger man ikke sykemelding, er det gjerne ikke all verdens behov. God bedring! Anonymkode: 1fffe...667 Jeg jobber med barn, det sier seg selv at jeg ikke kan løfte, bære, reise meg opp og ned fra gulvet i denne tilstanden. Anonymkode: 5233a...e2e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:54 #10 Skrevet lørdag kl. 20:54 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har en manuellteraput som jeg har time hos på fredag for noe annet, men det blir for lenge å vente. Tenker mest på sykemelding, at jeg ikke kan gå på jobb med dette før det er fikset. Jeg kan jo vise videoen til legen, så da regner jeg med at legen skjønner det. Anonymkode: 5233a...e2e Du kan få haste time på ønh/balanse laboratoriet hvis det er på ditt sykehus. Der får du videobriller på og de kan se hvordan øynene dine oppfører seg og du blir behandlet. Anonymkode: 9479d...30a 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:55 #11 Skrevet lørdag kl. 20:55 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Helt ærlig, så høres ikke det ut som noe jeg har lyst å gjøre av meg selv, hvis det er sånn du opplevde det. Da tror jeg at jeg heller avventer til jeg har vært hos legen og senere manuellteraputen. Anonymkode: 5233a...e2e Jeg spydde og sjanglet før jeg gjorde øvelsen. Mannen min hjalp meg i seng og klarte å google meg frem til øvelsen mens jeg lå nede i sengen. Jeg bet tenna sammen og klarte å gjennomføre øvelsen. Og etter det så følte jeg meg bedre og da sovnet jeg. Anonymkode: 4d908...6d5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:01 #12 Skrevet lørdag kl. 21:01 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har en manuellteraput som jeg har time hos på fredag for noe annet, men det blir for lenge å vente. Tenker mest på sykemelding, at jeg ikke kan gå på jobb med dette før det er fikset. Jeg kan jo vise videoen til legen, så da regner jeg med at legen skjønner det. Anonymkode: 5233a...e2e Sykemelding? Er du seriøs? Selv om du jobber med barn, kan du få andre arbeidsoppgaver i arbeidstiden. Snakk med arbeidsgiver. (Jeg er spesped, så vet dette). Du tar deg sykedager eller egenmeldingsdager de verste dagene, og fri en time fra jobb de dagene du skal i behandling. Du bør bestille deg time for Epleys eller Semonts manøver behandling. Anonymkode: 1421f...d66
Maleficenta Skrevet lørdag kl. 21:06 #13 Skrevet lørdag kl. 21:06 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Har vært ekstremt stresset i 2 uker, jeg har kronisk migrene og den siste uken har jeg hatt et nytt anfall i 3 dager pga stresset. Vanligvis har jeg ikke det pga gode forebyggende medisiner, så det er uvanlig. Jeg har i tillegg mangel på vitamin D. Da jeg våknet idag så var jeg ekstremt svimmel når jeg lå i sengen og enda verre ble det da jeg satte meg opp. Som om jeg spinnet rundt i en karusell. Så roet det seg, men i hele dag har jeg gått rundt som om jeg er på en båt, er helt rar i hodet og akkurat som jeg er "litt vekke". Jeg kjenner folk som har krystallsyken, så det slo meg at det kunne være det utifra symptomene (og at det kan komme av migrene, veldig stress og vitamin D mangel - alle 3 er jo check, check,check). Aldri hatt det før, men jeg la meg ned i sengen og filmet øynene mine - og riktig nok har jeg nystagmus når jeg snur meg rundt til venstre siden og svimler, og når jeg reiser meg opp i sengen. Jeg jobber med barn, og innser jo at jeg ikke kan gå på jobb i denne tilstanden på mandag, men bør jeg prøve øvelsen jeg googlet meg frem til at fysio/kiropraktor bruker og prøve den, se om den virker - eller bør jeg bare la det være og gå til legen på mandag for å la han avgjøre det? Anonymkode: 5233a...e2e Ville gått til legen. Er ikke sikkert det er krystallsyken. For alt du vet kan du ha hatt et lite drypp. Kom deg til lege 1 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:14 #14 Skrevet lørdag kl. 21:14 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg jobber med barn, det sier seg selv at jeg ikke kan løfte, bære, reise meg opp og ned fra gulvet i denne tilstanden. Anonymkode: 5233a...e2e Ja? Du spurte om du burde prøve øvelser. Jeg ville gjort det. Det kan hende du er mye bedre innen du eventuelt ville trent en sykemelding. Ingen årsak... Anonymkode: 1fffe...667
Cinnamon83 Skrevet lørdag kl. 21:16 #15 Skrevet lørdag kl. 21:16 Sitt på kanten av sengen og se opp til siden, få noen til å legge deg raskt ned på siden slik du har hodet. Gjør dette begge sider (finnes video om det) , så forstår du hvilken side som skal behandles. da gjør du epleys manøver eller hva den heter. Jeg har hatt krystallsyke to ganger, gjorde den manøveren et pr ganger om dagen i to dager så var jeg fin .
Anonym2212 Skrevet lørdag kl. 21:16 #16 Skrevet lørdag kl. 21:16 Høres ut som krystallsyken i venstre bakre. Prøv Epleys for venstre side. Det skjer ikke noe galt om du prøver det. Om du blir svimmel når du legger deg ned i første posisjon har du nok krystaller i venstre bakre. Avvent til svimmelheten er over og litt til før du går over til neste posisjon.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:26 #17 Skrevet lørdag kl. 21:26 Jeg rapporterer hele tråden da eneste korrekte svar ved akutt oppstått svimmelhet er å oppsøke helsehjelp MED EN GANG. Det er alvorlige tilstander som må utelukkes innen kort tid. Kun etter dette er det innenfor å svare med “gjør øvelser”. Anonymkode: 31ac2...c9d 2 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:58 #18 Skrevet lørdag kl. 21:58 Gå til kiropraktor, de fikser det. Anonymkode: 27f88...fe4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 02:22 #19 Skrevet søndag kl. 02:22 Ring fastlege på mandag. Mange fastleger inkludert min har kan bruke visse manøver for krystallsyke. Hvis de ikke klarer å "vippe" krystallene tilbake så kan de fortelle deg hvem som kan det. Og, selv om det høres veldig ut som krystallsyke så kan det være noe annet så du bør virkelig få det undersøkt før du setter igang behandling på egenhånd. Anonymkode: bb029...2fd 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:46 #20 Skrevet søndag kl. 06:46 Jeg har kronisk tilbakevendende krystallsyke, vært plaget i over 20 år. Og var jeg deg, som opplever den type svimmelhet for første gang; ville jeg avventet til etter lege og spesialistundersøkelse. Selv klarer jeg aldri helt å skjønne hvilken side og hvilke øreganger som er rammet uten bistand fra kiropraktor med nystagmusbriller. Og det hender ofte at øvelser må endres eller tilpasses underveis. Min faste behandler fraråder selvbehandling uten konsultasjon. Vil også nevne at å arbeide med barn i barnehage virkelig er drepen om man er aktivt svimmel eller er plaget med krystallsyke o.l. Det er verken rart eller upassende å bli sykemeldt kortere eller lengre tid. Jeg jobber som bhgpedagog og har hatt sykemld alt fra én uke til nærmere ett år. TS: Finn helst en fysio eller kiropraktor med nystagmusbriller og spesialistkunnskap om svimmelhet og krystallsyke. Fastleger har generelt lite kunnskap, og vil ofte henvise videre uansett. Anonymkode: b1e9e...2ea 1
Fremhevede innlegg