Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi er heldigvis alltid mellom 4 og 7 pers. Sjelden 7. Åpner gaver, en og en, og er ferdige ca kl 20 (middag kl 17).

Syns man skal åpne en og en gave, og at alle følger med. Det må være litt stil over det, og interesse fra alle.

Hvordan du skal løse det, vet jeg ikke. Jeg er en sånn som ofte gir flere ting til hver person, men har lært meg å pakke alt i bare en pakke. Om du får alle til å gjøre det, så sparer dere mye tid! Især til barna. Greit nok at besteforeldre vil gi mye, men de må pakke alt i en pakke.

Anonymkode: 2722c...cd6

Enig. Jeg synes dessuten det er spennende å se hva andre får.

En annen ting: Med unntak av veldig små barn, synes jeg også det virker litt «barbarisk» og grisk å flerre av papiret på gaver andre har gjort seg flid med å pakke inn. Store barn og voksne burde være tålmodige nok til å åpne pakker på en sivilisert måte.

Anonymkode: 54a35...330

• Liker 6
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi voksne får ikke så mange pakker, så det går relativt radig. Ungene mine får et helt tårn av besteforeldrene på farssiden så vi har gjort det slik at vi åpner pakker fra de vi er sammen med på julaften, også får de åpne resten i ro og fred på morgenen første juledag. Da slipper vi også at ungene blir utslitte, men de får ta det i sitt eget tempo. 

Anonymkode: 72eb6...902

• Nyttig 1
Skrevet

Urgh, i know the feel. For å unngå dette i år har vi kun med gaver til hverandre. Alt fra alle andre får ligge til 1. juledag! Vi blir bare 6 pers, men vi satt til over midnatt i fjor og det ble bare drygt og bortkastet.. 

Anonymkode: 65b35...cec

• Liker 3
Skrevet

Vi har feiret jul med svoger og svigerinne én gang. Ni personer i alt, inklusive en treåring (vår) og deres barn under året. De medbrakte rundt 150 pakker fra dem selv og hennes familie, og det var nok 90% av alle gavene den dagen. Vil si 5 var til oss øvrige, og resten til dem selv. Det var hos svigers hvor pakker skal åpnes pent, vises frem, giver takkes, og en av gangen selvklart. Vi begynte med pakker ved 19.30-tiden, og det gikk en halv time før treåringen fikk noe. Men det kunne absolutt ikke lempes bare en smule på reglene, selv da det sto klart at dette ville ta evigheter. Ikke måtte man "snyte" heller og finne gavene til treåringen (5 stykk) før han segnet av tretthet. Jeg mener vi holdt ham våken til kl. 23, men da sa jeg nok er nok. De var enda ikke ferdige med gavene, og svigermor "antydet" at hun ble sur for dette. Jeg "antydet" at det kunne hun bare bli. 

Anonymkode: 4f676...4b2

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Vi blir vel rundt 12 stk. Er mange gaver,men vi sitter i stua og skravler,drikker kaffe og spiser kaker og diverse mens vi åpner gaver. Det er jo bare koselig 

Anonymkode: b4293...e42

• Liker 3
Skrevet

har alltid lurt på hvem som kjører sånne typer biler som Fiat Multipla men jeg tror jeg fant dem nå : O de som bruker eeeevigheter på å pakke opp gaver. perfekt bil for dem. 

12768717.webp?imageId=12768717&width=195

Anonymkode: 19409...71a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig. Jeg synes dessuten det er spennende å se hva andre får.

En annen ting: Med unntak av veldig små barn, synes jeg også det virker litt «barbarisk» og grisk å flerre av papiret på gaver andre har gjort seg flid med å pakke inn. Store barn og voksne burde være tålmodige nok til å åpne pakker på en sivilisert måte.

Det går veldig fint an å være sivilisert og å bruke god tid på å åpne en gave selv om flere åpner samtidig. Vi åpner ikke en mens de andre ser på- det hadde jo tatt så lang tid. Og vi vil gjerne bruke tiden på andre ting enn bare gaveåpning. Jeg får gjerne 4-5 gaver som jeg åpner over en periode på 45-60 min (antar jeg). Da sier det seg selv at jeg har tid til å både åpne gaver sivilisert, se på at andre åpner noen gaver og prate litt innimellom også. 
Vi er jo ulike, og jeg synes det er «dårlig stil» å si at en annen måte å åpne gaver på ikke er «god stil». For meg hadde det vært et mareritt å åpne gaver med 13 par øyne som ser på, og å bruke hele kvelden på gaver!

Anonymkode: f9de9...766

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Når det er 1 gang i året, er det vel greit nok? Glede seg med de som gleder seg

• Hjerte 1
Skrevet

For noen har det høy sosial verdi å gi mange gaver og bruke mye tid på gaveritualer, for andre er det viktigere med tid og aktiviteter sammen. Jeg tilhører definitivt den siste gruppen. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Slike som dere gjør at julaften for oss uten barn er helt forferdelig...

Anonymkode: dc975...579

Hæ? Jeg kjenner meg ikke igjen i det. Er ufrivillig barnløs og kan jo svippe innom melankolien over at barna i familien vokser opp uten at mine eksisterer engang men jula blir da ikke forferdelig av at barna får gaver og ikke vi voksne?

Anonymkode: 218aa...0fc

• Hjerte 1
Skrevet

Kommer fra en slik familie og ja, det er ekstremt langdrygt. Hver eneste jul sitter vi til midnatt og åpner gaver fordi barna får ørten gaver hver (og vi har flere barn i familien). Det er meningen vi skal ha dessert og kaffe etter gavene, men da er alle stuptrøtt og ingen orker noe som helst. Slår aldri feil. 

Jeg er eneste uten barn så det er også grenser for hvor interessant det er å sitte og se på hva barna får fra masse ukjente folk fra andre familier. 

Anonymkode: c5646...17f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror flere burde gjøre som mannens familie: gaver fra andre enn de som er til stede tas ikke med til feiringen, og vertskapet åpner gaver fra "ikke-gjester" før gjestene kommer eller etter at de har gått. Vi skal feire hos mitt søsken i år, og tar da ikke med oss gaver vi får fra svigers, naboer, venner osv. Disse åpner vi når vi kommer hjem (hvis vi orker) eller neste dag.

Anonymkode: c2f7c...bb7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det går veldig fint an å være sivilisert og å bruke god tid på å åpne en gave selv om flere åpner samtidig. Vi åpner ikke en mens de andre ser på- det hadde jo tatt så lang tid. Og vi vil gjerne bruke tiden på andre ting enn bare gaveåpning. Jeg får gjerne 4-5 gaver som jeg åpner over en periode på 45-60 min (antar jeg). Da sier det seg selv at jeg har tid til å både åpne gaver sivilisert, se på at andre åpner noen gaver og prate litt innimellom også. 
Vi er jo ulike, og jeg synes det er «dårlig stil» å si at en annen måte å åpne gaver på ikke er «god stil». For meg hadde det vært et mareritt å åpne gaver med 13 par øyne som ser på, og å bruke hele kvelden på gaver!

Anonymkode: f9de9...766

Selvsagt, det kommer jo an på hvor mange man er samlet. Hvis man er 8 hvorav fire er voksne og fire barn/ungdommer burde man fint kunne åpne en og en gave. I hvert fall ville det fungert hos oss, siden de voksne får få gaver.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Når spiser dere hvis dere er ferdig med middag og kan begynne å åpne gaver klokka 17? 

Anonymkode: 2f359...e99

Noe før 17 er da logisk å anta.

Anonymkode: 8dd3d...1fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men du fikk med deg at det ikke er lov å prate om annet under pakkeåpningen i familien til TS? 

Anonymkode: ec875...f61

Og det hadde jeg sluttet å bry meg med, måte på overformynderi. Jeg ville gitt beskjed om at vi snakker så mye vi vil. 

• Liker 2
Skrevet
Kristin70 skrev (3 timer siden):

For noen har det høy sosial verdi å gi mange gaver og bruke mye tid på gaveritualer, for andre er det viktigere med tid og aktiviteter sammen. Jeg tilhører definitivt den siste gruppen. 

Ja og ingen vil nok innrømme det er i den første gruppen. Det klinger liksom ikke.

Anonymkode: 8dd3d...1fc

• Liker 1
Skrevet

Av ren nysgjerrighet, hva er det som er så fælt med at andre ser på at en åpner gaver? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har ikke hele dagen. Vi bruker 10min maks.

Anonymkode: 82710...4ca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har feiret jul med svoger og svigerinne én gang. Ni personer i alt, inklusive en treåring (vår) og deres barn under året. De medbrakte rundt 150 pakker fra dem selv og hennes familie, og det var nok 90% av alle gavene den dagen. Vil si 5 var til oss øvrige, og resten til dem selv. Det var hos svigers hvor pakker skal åpnes pent, vises frem, giver takkes, og en av gangen selvklart. Vi begynte med pakker ved 19.30-tiden, og det gikk en halv time før treåringen fikk noe. Men det kunne absolutt ikke lempes bare en smule på reglene, selv da det sto klart at dette ville ta evigheter. Ikke måtte man "snyte" heller og finne gavene til treåringen (5 stykk) før han segnet av tretthet. Jeg mener vi holdt ham våken til kl. 23, men da sa jeg nok er nok. De var enda ikke ferdige med gavene, og svigermor "antydet" at hun ble sur for dette. Jeg "antydet" at det kunne hun bare bli. 

Anonymkode: 4f676...4b2

For et mareritt. Liker generelt ikke åpning av pakker foran andre. Synes det er kleint. Her tar det ikke så lang tid å pakke opp heldigvis. En og en åpner, men det brukes ikke lang tid og det åpnes fortløpende. Hadde klikka hvis vi skulle sittet i timesvis. Er jo ikke interessant å se hva andre får. Ikke i hele tatt.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg synes at en mellomting er fint, å bli enige om et ca. klokkeslett for når man avslutter. Samtidig grøsser jeg av flere i svigerfamilien som river opp pakkene, og ikke husker hva de har fått av hvem. Det er utakknemlig og minner om griskhet.

Anonymkode: 6a3d4...9b8

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...