Gå til innhold

Rettigheter tilrettelagt arbeidstid pga offshore-far?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange måter og se dette på, men de som sier at offshore jobb er uforenlig med småbarn har ikke hatt mange utfordringer i livet. Og de som påstår at det er den som jobber offshore som må bytte jobb, må ha en rimelig god inntekt, eller så kan de ikke regne.

I mitt tilfelle så tjener den som er hjemme 500K i året og jeg tjener 1,5 mill, tilsammen 2 000 000. Som gir en 1 mill fordelt på oss to.

- Jeg kunne sluttet i jobben offshore og gått ned til 750 000K som ville gitt en samlet inntekt på 1 250 000, eller 625 K fordelt på to

- Hun kunne sluttet i jobben, spart kostnader til BHG, og reise til jobb, dette hadde gitt et snitt på 750K fordelt på to.

- Jeg kunne sluttet i jobben og hun kunne tatt flere vakter og gått opp til 750K, som ville gitt 375K fordelt på to.

- Hun kunne gått ned til 50% stilling og tjent 350K, som bille gi fordelt inntekt tisvarende 925K fordelt på to.

- Hun kunne begynt som ringevikar og kun tatt vakter når jeg var hjemme

- Og forskjellen på 650K må også være mulig å kjøpe noen tjenester for.

- Flere forslag?

Anonymkode: 1b20d...c3c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kan umulig være den eneste moren i Norge med en barnefar som har reisejobb, så jeg ønsker å undersøke hvordan andre får det til. 

Anonymkode: 63f45...213

Jeg byttet jobb til en som kun var dagtid. Det var ikke min arbeidsgivers problem at mannen jobbet rare tider, det var noe jeg måtte ordne opp i selv.

Anonymkode: c5b70...00f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er mange måter og se dette på, men de som sier at offshore jobb er uforenlig med småbarn har ikke hatt mange utfordringer i livet. Og de som påstår at det er den som jobber offshore som må bytte jobb, må ha en rimelig god inntekt, eller så kan de ikke regne.

I mitt tilfelle så tjener den som er hjemme 500K i året og jeg tjener 1,5 mill, tilsammen 2 000 000. Som gir en 1 mill fordelt på oss to.

- Jeg kunne sluttet i jobben offshore og gått ned til 750 000K som ville gitt en samlet inntekt på 1 250 000, eller 625 K fordelt på to

- Hun kunne sluttet i jobben, spart kostnader til BHG, og reise til jobb, dette hadde gitt et snitt på 750K fordelt på to.

- Jeg kunne sluttet i jobben og hun kunne tatt flere vakter og gått opp til 750K, som ville gitt 375K fordelt på to.

- Hun kunne gått ned til 50% stilling og tjent 350K, som bille gi fordelt inntekt tisvarende 925K fordelt på to.

- Hun kunne begynt som ringevikar og kun tatt vakter når jeg var hjemme

- Og forskjellen på 650K må også være mulig å kjøpe noen tjenester for.

- Flere forslag?

Anonymkode: 1b20d...c3c

Hun kunne sitte igjen med en shitty pensjon eller dårlig økonomi i tilfelle noe skulle skje.....

Han tjener på at HUN tilrettelegger slik at HAN kan tjene millioner, mens hun passer barn og steller hus, og tar ekstravakter når det passer HAN

Hvem er HAN i forholdet og som familiefar??

Anonymkode: e3f23...8de

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg kan umulig være den eneste moren i Norge med en barnefar som har reisejobb, så jeg ønsker å undersøke hvordan andre får det til. 

Jeg har reisejobb. Mannen jobber turnus. 

Vi får det til gjennom planlegging - hver søndag henter vi frem kalenderene og planlegger så langt frem det går. Og at jeg er ganske fleks når er hjemme, med fleksitid og hjemmekontor. Og at vi begge har gode relasjoner med kollegaer - det er sjeldent et problem å ringe inn en tjeneste, for vi stiller alltid opp når andre trenger noe. Vi har ikke dårlig samvittighet de ukene/dagene det blir lange dager og mulig barnevakt. For vi ser det mot de dagene vi kan gjøre veldig korte, eller ta helt fri. 

Anonymkode: ecd3b...3ef

AnonymBruker
Skrevet

Han er jo hjemme i 4 uker der han kan bidra mye mer, så ser på det som en fordel.

Anonymkode: e3f3c...5c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun kunne sitte igjen med en shitty pensjon eller dårlig økonomi i tilfelle noe skulle skje.....

Han tjener på at HUN tilrettelegger slik at HAN kan tjene millioner, mens hun passer barn og steller hus, og tar ekstravakter når det passer HAN

Hvem er HAN i forholdet og som familiefar??

Anonymkode: e3f23...8de

Ikke meg du siterer. Men hvorfor snakker du om at han tjener millioner - personen du siterer snakker om hva de tjener? 

Jeg og mannen er et team, som drar dette lasset sammen - inkludert å muliggjøre hverandres karrierer, og gjøre vårt beste på hjemmebane. Det har aldri vært "jeg" og "han" når beslutninger og prioriteringer må gjøres, men "vi". 

Økonomien har alltid vært felles - for vi begge muliggjør jo det den andre gjør. Pensjonssparing er felles via ASK og fond. Det foreligger ektepakt som regulerer hvordan ting vil se ut ved brudd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke meg du siterer. Men hvorfor snakker du om at han tjener millioner - personen du siterer snakker om hva de tjener? 

Jeg og mannen er et team, som drar dette lasset sammen - inkludert å muliggjøre hverandres karrierer, og gjøre vårt beste på hjemmebane. Det har aldri vært "jeg" og "han" når beslutninger og prioriteringer må gjøres, men "vi". 

Økonomien har alltid vært felles - for vi begge muliggjør jo det den andre gjør. Pensjonssparing er felles via ASK og fond. Det foreligger ektepakt som regulerer hvordan ting vil se ut ved brudd. 

Ikke meg du siterer heller, men dersom mannen din tjener godt og du har vært hjemme med lav inntekt for å drifte familie og hus as mens han tjener pengene, så skal du få deg en real oppvåkning den dagen forholdet går til helvete eller du går over på aap/ufør. Ektepakt og felles pensjonssparing er fint det, men det er likevel den som har ofret inntekten for å drifte på hjemmebane som kommer tapende ut når noe skjer. Hvis du blir påkjørt i morgen, skadet, kommer deg ikke tilbake på jobb, blir ufør og må leve på lav inntekt, så bli mannen kanskje lei og skiller seg, og vips lever du av svært marginale midler. 

Anonymkode: d2396...742

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det var et rart spørsmål av TS. Det er selvfølgelig voksne menneskers eget ansvar å tilrettelegge jobber slik at de kan ta vare på barn de velger å få. 

Anonymkode: 35ee0...bfe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig merkelig at dere ikke har tenkt på dette for lenge siden, TS. Det er sånn man gjør noe med før man blir gravid og ikke bare tar som det kommer. 

Anonymkode: 63e56...970

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi løste det med besteforeldre som hjalp til. Jeg kjenner skiftplanen min for ett år om gangen og da kan vi involvere besteforeldrene tidlig for å få hjelp de to ukene han er ute. 

Anonymkode: 61e9a...3bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ikke meg du siterer heller, men dersom mannen din tjener godt og du har vært hjemme med lav inntekt for å drifte familie og hus as mens han tjener pengene, så skal du få deg en real oppvåkning den dagen forholdet går til helvete eller du går over på aap/ufør. Ektepakt og felles pensjonssparing er fint det, men det er likevel den som har ofret inntekten for å drifte på hjemmebane som kommer tapende ut når noe skjer. Hvis du blir påkjørt i morgen, skadet, kommer deg ikke tilbake på jobb, blir ufør og må leve på lav inntekt, så bli mannen kanskje lei og skiller seg, og vips lever du av svært marginale midler. 

Hvorfor må man være hjemme selv om mannen tjener godt? De fleste klarer både å ha egen jobb og å drifte familen, det gjør aleneforeldre. 

Anonymkode: 1d7c4...1ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor må man være hjemme selv om mannen tjener godt? De fleste klarer både å ha egen jobb og å drifte familen, det gjør aleneforeldre. 

Anonymkode: 1d7c4...1ad

Her er det snakk om kvinner som går ned i lønn og reduserer stillingsprosent for å ivareta barn og hjem mens mannen (med høyere lønn) jobber fult. I troen på at de er et team, men de dagen de ikke er det så sitter hun med lav inntekt og lav pensjon. 

AnonymBruker
Skrevet

I motsetning til flere av sitrontrynene i tråden her har jeg jobbet med flere som har tilrettelagt turnus pga mennene deres er fiskere eller offshore.  Vet ikke om det kun er arbeidsgivere (kommunen) som er imøtekommende eller om de faktisk har krav på tilrettelegging dessverre.  Men det er helt vanlig her. 

Tror det beste er å snakke med leder/arbeidsgiver i første omgang. 

Anonymkode: 33cce...749

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...