Gå til innhold

Negativt syn på sykmeldte

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Fordi sykmeldinger ofte fører til ekstra arbeidsbelastning og stress på de som står igjen. Så vil mange si at dette må bare ledelsen fikse, men så enkelt er det ofte ikke — i hvert fall ikke på kort sikt, og for små arbeidsplasser er det ekstra vanskelig.

Nå synes jeg ikke det er riktig å snakke negativt om sykmeldte, men jeg må være ærlig på at jeg selv synes en del sykmeldinger skurrer. Det er ikke rart at man blir sykmeldt når man har bristet et ribbein, og det er fullt forståelig at man blir lenge ute av spill etter et slag. Men det er meget vanskelig å forstå at kolleger, som overhode ikke står fremst i skoene når det gjelder å stå på i jobben, blir sykmeldt for utbrenthet pga stor belastning på jobb. Eller når man blir sykmeldt fordi bikkja døde, eller fordi man plutselig synes det er litt vanskelig å takle at man hadde en tøff periode for 20 år siden.

Men igjen, man kan ikke klage på at man opplever at enkelte misbruker systemet. Jeg stiller meg kritisk til leger som sykmelder over en lav sko, og et system som tillater at dette kan fortsette. Faren — når man lar dette fortsette — er at vi på sikt mister hele dette sikkerhetsnettet som vi har rundt sykefravær.

Anonymkode: ccf60...080

Jeg har vært på jobb med bristet ribbein mange ganger. Jobber i barnehage. Etter min standard er ikke det grunnlag for fravær. For andre er det det. Vi er forskjellige. Å se ned på andre handler om dårlig menneskesyn uavhengig av hvordan kollegaer håndterer sykdom. 

Anonymkode: 40b56...d86

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er iallefall bra man har sykemeldings ordningen for arbeidsgrupper som bla. sykepleiere og håndverkere. Hvis de brekker en arm så er det synd hvis håndverkeren må straffes med lite penger pga det. En sykepleier/ helsefagarbeider som jobber på et sykehjem får ikke løftet og stelt de gamle og må sykemeldes.

Men de som har en rolig kontorjobb og kan sitte på eget kontor og nippe til kaffe eller ha hjemmekontor - de vil da ikke tape penger pga de er istand til å gjøre jobben sin.  Og folk i krevende fysiske jobber og stressende (da særlig innen helse)kan bli mer skadet få mer plager osv enn en høytlønnet sjef som delegerer oppgaver til de lavtlønnete og de mer stressede ansatte.

Anonymkode: 4cff4...594

Tenker du at hovedjobben til en sjef er å delegere oppgaver? 🥹

Eb sykepleier med brukket arm kan vel sitte og snakke med pasientene - det klager man jo støtt og stadig på at man ikke har tid til. Omsorg kan gis uten armer. 

Anonymkode: b5773...03f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt ok at folk er sykmeldt,  mulighet for flere ekstra vakter.

Anonymkode: 04962...f78

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Når det må strammes inn (og det må det), fordi folk misbruker ordninga, vil man ikke kunne ha noe unntak for reelt syke. Det blir dårligere for absolutt alle, men sånn må det bare bli. Det tillitssystemet vi har i dag rundt velferdsordninger fungerer ikke.

Ja, vi vet jo med 100% sikkerhet at slik det er nå, kommer ikke til å gå fremover.

Likevel ser det ikke ut til at folk skjønner dette, så da ordner det seg selv på sikt.

Anonymkode: b5a8c...c6e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå kjenner jeg best til helsevesenet, men problemet med fravær tosidig. Vi sliter med høyt fravær, noe er vondt i vilja og noe er utslitte mennesker. 

Litt av problemet som jeg ser det er at det loves tilrettelegging og vi blir oppfordret til å kontakte leder før lege. Men akkurat hva går denne tilretteleggingen ut på? Her er det basert På hva slags utdannelse man har. Sykepleiere kan jobbe mer inne med medisiner, kontakt med leger og administrative oppgaver. Helsefagarbeidere slipper KANSKJE den tyngste pasienten. Problemet med dette er at den tyngste pasienten blir delegert til oss andre. Så da blir det større arbeidspress på oss som er igjen. 

La oss si at jeg blir gravid og sliter med bekken, rygg eller noe annet svangerskapsrelatert. Jeg kan ikke lenger ta halve lista mi, de tyngste som det er mest å gjøre på. Det blir selvsagt ikke leid inn en ekstra person, men det jeg ikke klarer blir bare gitt bort til mine kollegaer, som får en endra tyngre liste. Si det plutselig er sånn da, i 6-7 måneder. Da er det jo bedre for kollegaene mine at jeg blir sykemeldt og en funksjonsfrisk kommer inn og kan gjøre hele lista sånn som den opprinnelig var. Og det er jo ikke sikkert det er bare jeg som trenger tilrettelegging heller. Der kan også være Per, for han har vondt i ryggen. Det kan være Åse som nettopp har kommet tilbake på jobb etter en operasjon og må ta det litt rolig. 

I den perfekte verden i helsevesenet hadde alle som hadde hatt et reelt problem fått tilrettelegging, men realiteten er jo ikke sånn. Pasientene blir bare plassert hos de som fremdeles er friske og raske, så får vi heller klappe de på skulderen og takke for bidraget og kjøre de i grøfta. Så får vi satse på at Åse er på beina igjen og ryggen til Per er frisk sånn at vi kan kjøre de tyngste pasientene over på de og kjøre de i grøfta. Og sånn går det. Også skal alle vi straffes for et system som ikke fungerer i praksis ved å ikke engang få full lønn? 

Anonymkode: 5d882...f05

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært på jobb med bristet ribbein mange ganger. Jobber i barnehage. Etter min standard er ikke det grunnlag for fravær. For andre er det det. Vi er forskjellige. Å se ned på andre handler om dårlig menneskesyn uavhengig av hvordan kollegaer håndterer sykdom. 

Anonymkode: 40b56...d86

Spørsmålet er jo hva er sykdom? Og hva skal velferdssamfunnet dekke?

Å ikke stille seg det spørsmålet i en debatt som dette kan ikke handle om noe annet enn naivitet og manglende evne til å se lenger enn egen nesetipp.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok vanlig å bli irritert fordi det åpenbart er så mye juks med det. Det er bare altfor enkelt å bli sykemeldt i dag, spesielt for lettere psykiske lidelser som sosialt angst. Det er jo ofte de samme folka som sykemeldes for alt mulig og det blir mer belastning for de som blir igjen. Det kan man like eller ikke like, men sånn er det. 
Det er lett å merke de som lener seg på en sykemelding og ser det som den største RETTIGHETEN i verden. Da istedenfor å prøve å komme seg tilbake. F.eks trene styrke som legen har insistert på. Hvis du bare ikke orker å gjøre det som skal til for å komme deg tilbake, så blir folk irritert. 

Desssuten går det nå så mye penger til sykefravær og diverse ordninger at resten av samfunnet lider. Må endringer til! 

Anonymkode: 20af1...2c0

• Liker 3
Skrevet

var sykemeldt en måneds tid en gang for lenge siden pga medisinene jeg fikk var så sterke, og de hadde en del bivirkninger som gjorde at jobben ble vanskelig og utføre. jeg spurte da om tilrettelegging, men fikk beskjed at jeg måtte slutte på medisinen og ta meg sammen, jeg gjorde meg selv tross alt mer syk. Medisinene jeg gikk på er for en synlig sykdom som kan minskes/reduseres. Det ville da gjort mitt selvbilde bedre. Det viste seg at jeg ikke tålte medisinen og derfor ble jeg sykemeldt pga depresjon og bivirkninger. var totalt 100% sykemeldt en måned og jobbet 50% i to uker. Uten om det har jeg kun hatt sykemelding ved sykdom som bihulebetennelse. Er nå gravid og livredd for å bli sykemeldt. Lever av ekstravakter, og om jeg blir sykemeldt så vil han ikke sette meg opp på ekstravakter om jeg evt. skulle komme tilbake. jeg forstår veldig godt at mange sykemelder seg pga ulike diagnoser. Hverdagen i dag er ikke lagt opp til at man skal kunne ta vare på hus, barn og seg selv. samtidig som begge skal jobbe 100%. 

AnonymBruker
Skrevet

Ei på jobben var sykmeldt i ett år og sa hun sparte 230000 kr i transport og lunchutgifter på det. I tillegg brukte hun tiden til å lage og selge småting på Finn. 
Sjefen innkalte til samtale for å si det sånn. 

Noen er helt skamløse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ei på jobben var sykmeldt i ett år og sa hun sparte 230000 kr i transport og lunchutgifter på det. I tillegg brukte hun tiden til å lage og selge småting på Finn. 

Noen er helt skamløse. 

Ser ikke feilen der, forklar! Naturlig at hun sparer penger på transport når hun ikke er på jobb. Og grunnen til sykemelding vet du antagelig ikke,så dette innlegget oser av misunnelse. 

Anonymkode: 81fb8...bf7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Noen er helt skamløse. 

Hadde hun som vane å ta taxi til og fra jobb og å spise hummer eller belugakaviar til lunsj, siden hun sparte en slik enorm sum på å være sykemeldt? 

Anonymkode: d7e49...9cd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg ikke forstår er at majoriteten av sykemeldte til enhver tid er så syke at det er 0 de klarer å gjøre på arbeidsplassen. Er det virkelig ingen oppgaver de klarer å gjøre?
1–2 timer med småoppgaver og felles lunsj med kolleger så man ivaretar forholdet til arbeidsplassen og holder seg oppdatert.  
Har man brukket høyrearmen så klarer man likevel å gjøre mye venstrearmen, men man rekker færre oppgaver per dag.  
Har man lette psykiske plager som f.eks. ved samlivsbrudd, så er det ofte mye nyttig man kan gjøre på «bakrommet» og heller være sykemeldt fra oppgaver som krever stort fokus.  
Om man jobber på halv fart så er man i mange yrker mer til nytte for kollegaene enn om de må overta 100% av dine oppgaver. 

Anonymkode: 0a196...586

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det jeg ikke forstår er at majoriteten av sykemeldte til enhver tid er så syke at det er 0 de klarer å gjøre på arbeidsplassen. Er det virkelig ingen oppgaver de klarer å gjøre?
1–2 timer med småoppgaver og felles lunsj med kolleger så man ivaretar forholdet til arbeidsplassen og holder seg oppdatert.  
Har man brukket høyrearmen så klarer man likevel å gjøre mye venstrearmen, men man rekker færre oppgaver per dag.  
Har man lette psykiske plager som f.eks. ved samlivsbrudd, så er det ofte mye nyttig man kan gjøre på «bakrommet» og heller være sykemeldt fra oppgaver som krever stort fokus.  
Om man jobber på halv fart så er man i mange yrker mer til nytte for kollegaene enn om de må overta 100% av dine oppgaver. 

Anonymkode: 0a196...586

Jeg har spurt jobben i 1 år om jeg kan få tilrettelagt, de sier det er umulig. Stor bedrift med flere 1000 ansatte.

Kan jeg ikke gjøre det jobben min er, er sykemelding eneste løsning. 
Slutt å tro yrkeslivet er så forbanna enkelt, at det er bare å gå på jobb å gjøre andre oppgaver. Jeg har statlig jobb, ingen tilrettelegging for noen i vårt yrke. 
Fiks inkludering i arbeidslivet før man straffer de som er syke. 

Anonymkode: 17c3e...bf9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker du at hovedjobben til en sjef er å delegere oppgaver? 🥹

Eb sykepleier med brukket arm kan vel sitte og snakke med pasientene - det klager man jo støtt og stadig på at man ikke har tid til. Omsorg kan gis uten armer. 

Anonymkode: b5773...03f

Ok så på et sykehjem skal da en sykepleier kun sitte og snakke med pasientene? Får man ikke gjort jobben sin får man heller ikke komme på jobb.Plutselig skal en på do,en faller,en dement pasient blir kanskje voldelig,  pasienter skal dusjes, man skal hjelpe de opp av sengen og stelles. Er man på jobb regnes det som man kan gjøre alt på jobben siden de ikke vil ansette for mange og spare penger på å ikke sette inn vikarer. Tror ikke ledere vil ha en sykepleier på jobb som kun sitter og prater. De vil ha så få ansatte som mulig som skal gjøre mest mulig. Slik er helsevesenet lagt opp og det går utover pasienter og ansatte. Tydelig at du ikke har noe kjennskap til den yrkesgruppen.

Hovedjobben til en sjef er ikke kun å delegere oppgaver nei men satte det på spissen. Mange ledere gjør ikke den harde jobben.

Feks. Politikerne gjør ikke en fysisk jobb, men styrer og bestemmer over folket. Og de får flere års sykemelding med full lønn. Og hvis en politiker gjør noe galt feks stjeler et par solbriller- da får de sykemelding. Hvis de svindler systemet med skatt så får de sykemelding - det er selvfølgelig jo synd på de når de blir tatt, og de klarer ikke å komme på jobb….

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2025 den 11.11):

Jeg tror en av grunnene til at jeg er så irritert på folk som er sykemeldt, spesielt de med utbrenthet/psykiske symptomer - er at de ikke har gått til legen tidligere. De venter helt til de går på veggen. Det er ikke kostnadseffektivt for samfunnet at folk velger å gå på veggen, istedenfor å jobbe forebyggende. Sette inn tiltak tidlig.

Sykemelding er og skal ikke være en løsning. Man har et valg om å bremse ned, men velger heller å gasse på. At man har en emosjonell og/eller fysisk krevende jobb er irrelevant. Du har ansvar for din egen helse. Det innebærer også å jobbe forebyggende mot sykdom/stress. Jeg synes at velferdsstaten er altfor snill, og at man bør «straffe» sykemeldte hardere. 

Man bør gjøre det som Danmark gjør, der man risikerer å bli oppsagt. Nordmenn er mye mer sykemeldt enn både svensker og dansker. Likevel er nordmenn mindre lykkeligere enn både finner, svensker og dansker. Tragisk.

Anonymkode: 262ed...858

I Norge får man ofte ikke hjelp til psykiske plager før man er på vei til å kaste seg foran toget. Man må ofte betale selv for hjelp hvis det ikke er akutt. Det finnes jo lavterskel tilbud men det er ofte ikke for de mer alvorlige tilfellene.  Mange presser seg selv- nettopp fordi man ofte ikke blir sykemeldt pga lett depresjon eller fordi man sliter litt en periode.

Og mange vil unngå å bli sykemeldt så de «tar seg sammen» og dermed ender det med at de tilslutt blir sykemeldt. 

Hva slags tiltak mener du bør settes inn tidligere?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2025 den 11.36):

Kjipt å få kreft eller havne i en alvorlig ulykke, da. Men de bør vel bare jobbe med holdningene sine og pelle seg tilbake på jobb snarest mulig, ellers må de legge hjemmet sitt ut for salg.

Anonymkode: d7e49...9cd

ikke sant, man kan henge intravenøst posen ved siden av kontorpulten, eller ha hjemmekontor fra sengen på sykehuset, jobber man i barnehage kan man få litt ekstra pauser slik at man kan få kastet opp pga kvalme av cellegiften, og med alle de snørrete barna rundt seg er det litt kjedelig å bli smittet hele tiden som kreftsyk med nesten ikke fungerende immunforsvar- men man får nesten bare ta seg sammen, kan jo ikke være hjemme og late seg og misbruke sykemeldingsordningen. Er man kreftsyk så får man bare ta på seg litt ekstra klær, hive i seg en red bull og komme seg på jobb.

Har man hatt en operasjon og går på sterke smertestillende så burde man likevel møte opp på jobb som sykepleier og dosere medisin til pasientene, eller møte opp på jobben som sjåfør- det er bare å ta litt kaffe så våkner man til litt.

Skrevet

Tråden er ryddet for nedsettende innlegg, brukerdebatt, samt svar tilknyttet dette. 

veronica<3, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...