Gå til innhold

Negativt syn på sykmeldte

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det noen / en del / mange (stryk det som ikke passer), som mistenkeliggjør sykmeldte, og gir dem kritikk? Hva er galt med å være sykmeldt når en er reelt syk? Dette gjør ikke noen friskere. Jeg, og sikkert flere registrerer dette både på arbeidsplassen og her inne, at det er mye negativ snakk om sykmeldte. På min arbeidsplass er det veldig mye av det i allefall, så å si hver gang noen er sykmeldt. Kan vi få en slutt på dette?

Anonymkode: 062fb...45d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi folk flest er så lite fornøyd med livet sitt, og i stedet for å gjøre noe med det, så velger de heller å la bitterhet og misunnelse gå ut over de som er sykmeldte. De sykmeldte har jo fri og slipper å gå på jobb, vettu. Da velter de andre seg i misunnelse og sutrer over hvor urettferdig livet er.

Anonymkode: 4a3eb...5a0

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Men hva er reelt syk? Folk har veldig ulik terskel for fravær på arbeidsplassen, noen er vekke så snart anledningen byr seg, noen er nesten i grava før de ber om sykmelding. Jeg hadde en kollega som var mer sykmeldt enn på jobb, men hun hadde ingen problemer med å oppdaterer rikelig i  sosiale medier om oppussing av hus, campingvogn, hage, baking, middagslaging, fjellturer, treningssenter og egenpleie, men jobb gikk visst ikke. Vi har god mulighet for tilrettelegging, både av tidspunkt og arbeidsoppgaver. Da fastlegen henne sluttet og hun fikk ny ble det merkelig nok slutt på alle sykemeldingene. Jeg har hatt flere kolleger i den gaten. Noen sier til og med at de må få sykmelding fordi det er stress med tre barn, slitsomt med julevask, de skal rekke så mye på privaten. Hvis privatlivet sitt gjør deg sliten er det der du må legge om krav og rutiner, ikke kutte jobb og få sykmelding for å rekke alt annet. Det ser vi jo også i mange tråder på kg, folk som mener seg utbrent fordi de ikke håndterer tunger, hus og hjem, men mener jobben skal ts belastningen ved at de blir sykmeldt. Det løser faktisk ingenting. Og nettopp fordi folk har lav terskel for sykmelding, ikke alle men mange, så er en del reelle unnaslunterere og de mener jeg man. Kan se ned på med god samvittighet. Hadde sykepengene blitt redusert til f.eks 80% så hadde ikke alle disse giddet å være vekke, da hadde fraværstallene stupt. 

Anonymkode: 19b57...eb9

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi folk flest er så lite fornøyd med livet sitt, og i stedet for å gjøre noe med det, så velger de heller å la bitterhet og misunnelse gå ut over de som er sykmeldte. De sykmeldte har jo fri og slipper å gå på jobb, vettu. Da velter de andre seg i misunnelse og sutrer over hvor urettferdig livet er.

Anonymkode: 4a3eb...5a0

Eh, det er lett motsatt faktisk. Mange er så misfornøyd med livet sitt og i stedet for å gjøre noe med problemene, heller sykemelder seg støtt for en timeout..

Jeg trives på jobb og i livet mitt jeg, så har ikke behov for å være bitter, misunnelig eller slippe å dra på jobb.

Anonymkode: 4d014...785

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordommer, uvitenhet og mangel på empati og selvinnsikt.

Anonymkode: c7cde...156

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi sykmeldinger ofte fører til ekstra arbeidsbelastning og stress på de som står igjen. Så vil mange si at dette må bare ledelsen fikse, men så enkelt er det ofte ikke — i hvert fall ikke på kort sikt, og for små arbeidsplasser er det ekstra vanskelig.

Nå synes jeg ikke det er riktig å snakke negativt om sykmeldte, men jeg må være ærlig på at jeg selv synes en del sykmeldinger skurrer. Det er ikke rart at man blir sykmeldt når man har bristet et ribbein, og det er fullt forståelig at man blir lenge ute av spill etter et slag. Men det er meget vanskelig å forstå at kolleger, som overhode ikke står fremst i skoene når det gjelder å stå på i jobben, blir sykmeldt for utbrenthet pga stor belastning på jobb. Eller når man blir sykmeldt fordi bikkja døde, eller fordi man plutselig synes det er litt vanskelig å takle at man hadde en tøff periode for 20 år siden.

Men igjen, man kan ikke klage på at man opplever at enkelte misbruker systemet. Jeg stiller meg kritisk til leger som sykmelder over en lav sko, og et system som tillater at dette kan fortsette. Faren — når man lar dette fortsette — er at vi på sikt mister hele dette sikkerhetsnettet som vi har rundt sykefravær.

Anonymkode: ccf60...080

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet

Er utbredt at folk sykmelder seg for ikke reelle plager, og er generelt en stor byrde for alle rundt dem på arbeidsplassen. Høyere lønn skal de ha, men kan ingenting, borte hele tiden, må ha tilrettelegging den lille tiden de er der osv.

Frustrasjonen er nok sjeldent mot de som faktisk er reelt arbeidsufør. Nå er det jo flust med rapporter som viser at folk bare "går på sykepenger" så lenge de har mulighet siden NAV ikke har ressurser til å følge dem opp/stille krav. LEgene sykmelder på bestilling, og vi har høyest sykefravær i verden siden vi har mest lukrativ ordning.

Sier seg jo selv at folk som da må sette av over 1/3 av hverdagen sin på å være på jobb, skuler litt mot alle dem som tar seg fri for full lønn.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Fordommer, uvitenhet og mangel på empati og selvinnsikt.

Anonymkode: c7cde...156

Kanskje i noen tilfeller. Men mener du seriøst at absolutt ingen misbruker muligheten til å sykmelde seg? 

Anonymkode: ccf60...080

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde de ikke fått full lønn ville de aldri vært 100% sykemeldt over lang tid. Håper at det kommer en ordning der sykelønna settes ned til 60% fra dag 1. Da vil folk ikke lengre ha så vondt i viljen og de vil snaske seg tilbake på jobb. 

De er bare en belastning for oss andre. Men som sagt: Heldigvis er flere av dem omplassert nå og vi har fått inn folk som faktisk stiler opp, bidrar og er på jobb :)

Anonymkode: ac28b...25f

Antallet uføre vil gå gjennom taket.

Anonymkode: b5a8c...c6e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høyt sykefravær forekommer ofte i yrker med for høy arbeidsbelastning. 

Anonymkode: d909b...abc

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenk å være så uegnet for alt. Ikke få til noe, samfunnet må holde i hånden med en gang det stilles litt krav.

Anonymkode: 4d014...785

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvorfor er det noen / en del / mange (stryk det som ikke passer), som mistenkeliggjør sykmeldte, og gir dem kritikk? Hva er galt med å være sykmeldt når en er reelt syk? Dette gjør ikke noen friskere. Jeg, og sikkert flere registrerer dette både på arbeidsplassen og her inne, at det er mye negativ snakk om sykmeldte. På min arbeidsplass er det veldig mye av det i allefall, så å si hver gang noen er sykmeldt. Kan vi få en slutt på dette?

Anonymkode: 062fb...45d

Fordi jeg har møtt så mange som bruker sykemeldingen til oppussing, orke ting de ikke vanligvis har tid til. De ser ut til å ha endeløs energi hjemme. 

Negativt snakk blir det indirekte om ikke direkte for andres sykemelding betyr mer jobb på kollegaene og kanskje var de allerede strukket litt for langt allerede og tålmodigheten blir ikke stor av å høre/se alt den sykemeldte gjør hjemme.

Det er for mye dårlig vilje sykemeldinger.

Anonymkode: 62d13...899

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høyt sykefravær forekommer ofte i yrker med for høy arbeidsbelastning. 

Anonymkode: d909b...abc

Ja og særlig i helse- der alt skal spares på. Ofte er det ikke nok ansatte, og ofte erstattes ikke ansatte som  slutter og settes ofte ikke inn vikarier- fordi det skal spares.

Anonymkode: 4cff4...594

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde de ikke fått full lønn ville de aldri vært 100% sykemeldt over lang tid. Håper at det kommer en ordning der sykelønna settes ned til 60% fra dag 1. Da vil folk ikke lengre ha så vondt i viljen og de vil snaske seg tilbake på jobb. 

De er bare en belastning for oss andre. Men som sagt: Heldigvis er flere av dem omplassert nå og vi har fått inn folk som faktisk stiler opp, bidrar og er på jobb :)

Enig. Jeg jobber på en stor arbeidsplass og vi har utrolig mange som blir helt frisk rett før maksdato på sykepenger fra nav. Så blir helsen dessverre dårlig igjen 26 uker senere. Ingen tvil om ar mange spekulerer i dette. Jeg mener ordningen er for god. Sykepengene skulle blitt noe redusert etter første mnd feks. Så vet jeg at fastlegene har dårlig tid og at det er lettere å skrive ut en sykemelding når folk ønsker det, enn la være.

Anonymkode: d0cfd...c1c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Joda, noen vil selvsagt prøve alt for å slippe å jobbe for føden

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig. Jeg jobber på en stor arbeidsplass og vi har utrolig mange som blir helt frisk rett før maksdato på sykepenger fra nav. Så blir helsen dessverre dårlig igjen 26 uker senere.

Har akkurat samme erfaring. Rart hvor friske noen blir når maksdatoen kommer også plutselig blir så veldig syke igjen etter 26 uker.

Burde kanskje vært som i Danmark. Der kan man bli oppsagt etter noen måneder som sykemeldt

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er iallefall bra man har sykemeldings ordningen for arbeidsgrupper som bla. sykepleiere og håndverkere. Hvis de brekker en arm så er det synd hvis håndverkeren må straffes med lite penger pga det. En sykepleier/ helsefagarbeider som jobber på et sykehjem får ikke løftet og stelt de gamle og må sykemeldes.

Men de som har en rolig kontorjobb og kan sitte på eget kontor og nippe til kaffe eller ha hjemmekontor - de vil da ikke tape penger pga de er istand til å gjøre jobben sin.  Og folk i krevende fysiske jobber og stressende (da særlig innen helse)kan bli mer skadet få mer plager osv enn en høytlønnet sjef som delegerer oppgaver til de lavtlønnete og de mer stressede ansatte.

Anonymkode: 4cff4...594

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er iallefall bra man har sykemeldings ordningen for arbeidsgrupper som bla. sykepleiere og håndverkere. Hvis de brekker en arm så er det synd hvis håndverkeren må straffes med lite penger pga det. En sykepleier/ helsefagarbeider som jobber på et sykehjem får ikke løftet og stelt de gamle og må sykemeldes.

De kan få tilrettelegging ved å jobbe på kontoret mens armen bedrer seg. Akkurat som andre arbeidsgrupper som trenger armer og ben i jobben sin. 

Man er også sjelden borte i månedsvis pga. en knekt arm. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De som sykemelder seg hele tiden blir i svært mange bedrifter en belastning for sine kollegaer.

Min erfaring er at blant staben som står igjen og må jobbe dobbelt, så er flere av dem sykere og mer slitne enn den som tar en sykemelding.

Anonymkode: 28d3f...bcf

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror en av grunnene til at jeg er så irritert på folk som er sykemeldt, spesielt de med utbrenthet/psykiske symptomer - er at de ikke har gått til legen tidligere. De venter helt til de går på veggen. Det er ikke kostnadseffektivt for samfunnet at folk velger å gå på veggen, istedenfor å jobbe forebyggende. Sette inn tiltak tidlig.

Sykemelding er og skal ikke være en løsning. Man har et valg om å bremse ned, men velger heller å gasse på. At man har en emosjonell og/eller fysisk krevende jobb er irrelevant. Du har ansvar for din egen helse. Det innebærer også å jobbe forebyggende mot sykdom/stress. Jeg synes at velferdsstaten er altfor snill, og at man bør «straffe» sykemeldte hardere. 

Man bør gjøre det som Danmark gjør, der man risikerer å bli oppsagt. Nordmenn er mye mer sykemeldt enn både svensker og dansker. Likevel er nordmenn mindre lykkeligere enn både finner, svensker og dansker. Tragisk.

Anonymkode: 262ed...858

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...