AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:52 #21 Skrevet lørdag kl. 10:52 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En invitasjon til julaften betyr at man deltar på alt, om ikke annet er avtalt. Dette er jo store barn, så ingen unnskyldning for å dra etter middag. Julaften er for de fleste middag etter kl 17, etterfulgt av noen timer med kaffe og gaver. Anonymkode: 4aace...292 det er ikke alltid det går hvis man har små barn bør man ikke tvinge dem til å sitte oppe til klokka 2 eller hvis man sitter der med kreft og er veldig sliten av cellgiften så sier det seg jo selv at man må gjøre noen endreinger Anonymkode: 3d3d0...f53
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:08 #22 Skrevet lørdag kl. 11:08 Her var det mange voksne som syns gaver er det viktigste på julaften. I min familie får ikke voksne julegaver. Da åpner barna gavene sine hjemme før vi drar i middag. Vi holder ikke ungene oppe til langt på natt, bare fordi voksne folk skal sitte å se på at trøtte små barn skal prøve å glede seg over gaver, 2 timer etter vanlig leggetid. Anonymkode: 4455e...0fa 2
Brunello Skrevet lørdag kl. 11:14 #23 Skrevet lørdag kl. 11:14 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): det er ikke alltid det går hvis man har små barn bør man ikke tvinge dem til å sitte oppe til klokka 2 eller hvis man sitter der med kreft og er veldig sliten av cellgiften så sier det seg jo selv at man må gjøre noen endreinger Anonymkode: 3d3d0...f53 Mange avslutter kvelden før 0200. Og de fleste tilpasser seg til livets ulike faser. Men kommer man på besøk spiser man middag og pakker opp pakker sammen. Men man må ikke ha med alle pakkene om det er mange. Pakk opp de fra de man feirer med. 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:14 #24 Skrevet lørdag kl. 11:14 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde dere blitt fornærmet om gjestene hadde sagt at de ville gjøre det på den måten? Anonymkode: 8f5cd...c29 Hadde i hvert fall tenkt at de giddet ikke å lage maten selv. Anonymkode: bd30b...df8 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:23 #25 Skrevet lørdag kl. 11:23 Brunello skrev (5 minutter siden): Mange avslutter kvelden før 0200. Og de fleste tilpasser seg til livets ulike faser. Men kommer man på besøk spiser man middag og pakker opp pakker sammen. Men man må ikke ha med alle pakkene om det er mange. Pakk opp de fra de man feirer med. Ikke i min familie. De voksne har bestemt at middagen starter mellom 17 og 18. Min 4 åring fungerer ikke etter 19.00. Da må vi gjøre det hyggelig for 4 åringen tidligere på dagen. Vi startet dog tidligere når mine søsken hadde yngre barn, men nå er det bare jeg som har en liten, så da skal ingen hensyn tas. Regner med vi starter tidligere igjen når mine søsken får barnebarn. Anonymkode: 4455e...0fa 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:26 #26 Skrevet lørdag kl. 11:26 Som vertskap ville jeg blitt skuffet. Det skaper uro, avbrudd og opbruddsstemning i selskapet når dere velger å gjøre det på den måten. Ta hensyn til hverandre, ikke bare til dere selv. Å reise hjem i 21-tiden burde dere klare. Alltid er det noen her som skal plante stråmenn her begynne å diskutere ytterpunkter. Kl 21 er noe helt annet enn kl 02. Det normale er jo å åpne presangene fra de som er i selskapet mens man er der. Pluss kanskje noen få til. Så åpner dere heller noen gaver på forhånd, og sparer eventuelt noen til dagen etter hvis det er veldig mange. Anonymkode: bfea8...dca 7 8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:45 #27 Skrevet lørdag kl. 11:45 Brunello skrev (21 minutter siden): Mange avslutter kvelden før 0200. Og de fleste tilpasser seg til livets ulike faser. Men kommer man på besøk spiser man middag og pakker opp pakker sammen. Men man må ikke ha med alle pakkene om det er mange. Pakk opp de fra de man feirer med. På julaften så blir det alltid sykt seint til klokka 02 eller lenger Jeg selv ville vært der hele dagen men når dem andre er fast bestemt på at hvis man ikke orker og sitte opp til 02 så må man ta med seg alle gavene å dra hjem tidlig istedenfor for å løse det på en annen måte som for eks svigermor er så sykt opptatt sv hvilken rekkefølge gavene gis så det går mange timer på kun det For eks hvis en får ny pute og trekk så går værende under hvis man åpner trekket føre puta 🤦♀️ Anonymkode: 3d3d0...f53 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:53 #28 Skrevet lørdag kl. 11:53 Normalt å gå hjem til det som er leggetid for barna, men ikke å dra hjem for å åpne gaver. Kan ikke barna få med noen gaver du vet er morsomme å leke med, så kan de leke på kvelden der? Anonymkode: d0e5c...9f1
cafflatte Skrevet lørdag kl. 11:59 #29 Skrevet lørdag kl. 11:59 AnonymBruker skrev (1 time siden): det er ikke alltid det går hvis man har små barn bør man ikke tvinge dem til å sitte oppe til klokka 2 eller hvis man sitter der med kreft og er veldig sliten av cellgiften så sier det seg jo selv at man må gjøre noen endreinger Anonymkode: 3d3d0...f53 Cellegift, kreft og andre sykdommer er unntakstilstand som alle respekterer. 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:00 #30 Skrevet lørdag kl. 12:00 Synes det er rimeligt frekt Anonymkode: 782ef...d9e 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:06 #31 Skrevet lørdag kl. 12:06 Jeg syns det er frekt. Du kom for maten fordi du ikke gadd å lage den selv. Anonymkode: b8e43...539 6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:17 #32 Skrevet lørdag kl. 12:17 Her er slik vi har gjort det på julaften når det har vært små barn i familien som deltar Spiser middag kl 16 i stedet for 17-18. Spiser dessert i stua samtidig som vi pakker opp gavene, så slipper barna bli så lenge ved bordet og kan leke på gulvet med gavene sine samtidig som vi voksne kan bruke lengre tid på å spise. Normalt alkoholinntak hvor ingen bekker noe sted. Den familien med små barn overnatter ofte, så barna kan legge seg når de vil og foreldrene slipper å drasse på alle gaver og mye stress på kvelden. Lar gavene til barna stå fremme på stua, så de kan leke videre 1.juledag. Foreldrene spiser frokost sammen med oss, og drar hjem utover dagen sammen med barna. Anonymkode: d0e5c...9f1 1
Brunello Skrevet lørdag kl. 12:22 #33 Skrevet lørdag kl. 12:22 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ikke i min familie. De voksne har bestemt at middagen starter mellom 17 og 18. Min 4 åring fungerer ikke etter 19.00. Da må vi gjøre det hyggelig for 4 åringen tidligere på dagen. Vi startet dog tidligere når mine søsken hadde yngre barn, men nå er det bare jeg som har en liten, så da skal ingen hensyn tas. Regner med vi starter tidligere igjen når mine søsken får barnebarn. Anonymkode: 4455e...0fa Det er vel kanskje ikke så naturlig å feire jul med søsken når dere begynner å få barnebarn. Så den problemstillingen er sikkert ikke aktuell. Leser litt ut fra svarene her og i andre tilsvarende tråder at folk feirer med alt for mange. Og da tar alt selvsagt mye lenger tid. Og blir, etter mitt syn, heller ikke så koselig som når man er færre. 10-12 stykker er maks etter mitt syn. Gjerne færre. Vi deler oss slik at alle har noen å være sammen med samtidig som vi ikke blir mer enn kjernefamilien og besteforeldre og eventuelt andre familiemedlemmer som ikke har egen kjernefamilie. Så møtes alle i et juleselskap der det ikke er stressmomenter som gaveåpning. 3 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:22 #34 Skrevet lørdag kl. 12:22 I store selskap er det ikke så uvanlig at man åpner gavene fra de som er i selskapet, og tar andre gavner hjemme før selskapet eller neste dag. Skal dere gå midt i lager der oppbruddstemning og ødelegger for de andre, sp da er det bedre at dere bare blir hjemme. Anonymkode: a89b5...11d 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:29 #35 Skrevet lørdag kl. 12:29 Når vi feirer med min familie, er vi alltid 17-22 stk. Da åpnes kun gaver fra de dom er der, og det gjelder for alle. Resten åpnes før eller etter vi samles og dette gjelder for alle. Hvis ikke hadde jo blitt sittende til utpå morgenkvisten med gaver. Anonymkode: 5ad09...824 1 1
Daria Skrevet lørdag kl. 12:39 #36 Skrevet lørdag kl. 12:39 Hva sier barna til den planen? Jeg ville både som 5-åring og som 8-åring følt meg ganske snytt for en viktig del av jula om vi dro hjem før gaveåpningen - den handlet jo om mer enn å få mine egne gaver. Jeg har dratt før gavene et år, det handler om egen sykdom og - et viktig poeng - det var avklart med vertskapet på forhånd at jeg kanskje ville ha behov for å dra tidlig. Ikke fordi jeg ville, men fordi jeg ikke orket en hel kveld. Kommunikasjon i forkant er essensielt - og jeg ville jobbet med å finne en bedre forklaring enn "vi kommer gjerne til dekket bord, men er ikke så lystne på å tilbringe kvelden med dere "... 5 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:48 #37 Skrevet lørdag kl. 12:48 Bedre at dere bare blir hjemme da Anonymkode: ecd2e...83c 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:48 #38 Skrevet lørdag kl. 12:48 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her var det mange voksne som syns gaver er det viktigste på julaften. I min familie får ikke voksne julegaver. Da åpner barna gavene sine hjemme før vi drar i middag. Vi holder ikke ungene oppe til langt på natt, bare fordi voksne folk skal sitte å se på at trøtte små barn skal prøve å glede seg over gaver, 2 timer etter vanlig leggetid. Anonymkode: 4455e...0fa Blablabla.. er så ufattelig glad for at ingen i familien er i nærheten av sånne tanker om jula. Stusselig i mine øyne. Gaver er en tradisjon vi har hatt i generasjoner. Anonymkode: de046...01a 1 2 2
exictence Skrevet lørdag kl. 12:59 #39 Skrevet lørdag kl. 12:59 Synes også godt man kan åpne noen pakker før hjemme, men at man er med på alt hvor man er bedt også. Kanskje man kan alle bli enige om hvordan man gjør det på forhånd. Ellers er det forventet at gjestene ikke går rett etter en middag. Men forstår dere. Selv har jeg takket nei til en invitasjon på julaften, fordi jeg ikke orker å være der så lenge som jeg føler jeg må.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:05 #40 Skrevet lørdag kl. 16:05 Synes det blir stusselig å gå hjem etter middagen. Hadde valgt å feire alene hvis det blir for mye folk og for sent med det store juleselskap. Anonymkode: ad4be...539 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå