AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:01 #1 Skrevet lørdag kl. 08:01 I forbindelse med konkurs. Er det noen vei tilbake fra det og hvor lang tid tar prosessen derfra? Anonymkode: bae60...abd
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:07 #2 Skrevet lørdag kl. 08:07 Ved å betale hele gjelden, FØR bud aksepteres av kreditor, kan du stoppe salget. Det sies at man også kan stoppe det ved å inngå avtale med kreditor, men det er svært sjelden at kreditorer sier ja ettersom den som har misligholdt gjelden har over lang tid vist seg upålitelig når det gjelder avtaler Advokaten som skal gjennomføre tvangssalget kan også bistå med å forklare deg prosessen videre (om det er deg det gjelder da) Anonymkode: 4a05a...19f 5 1
aksase Skrevet lørdag kl. 08:18 #3 Skrevet lørdag kl. 08:18 (endret) Det er vel bare en vei ut av det, og det er å betale det du skylder til de som krever tvangssalg, før salget er gjennomført. Altså, du må skaffe penger. Raskt! Endret lørdag kl. 08:18 av aksase 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:50 #4 Skrevet lørdag kl. 08:50 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ved å betale hele gjelden, FØR bud aksepteres av kreditor, kan du stoppe salget. Det sies at man også kan stoppe det ved å inngå avtale med kreditor, men det er svært sjelden at kreditorer sier ja ettersom den som har misligholdt gjelden har over lang tid vist seg upålitelig når det gjelder avtaler Advokaten som skal gjennomføre tvangssalget kan også bistå med å forklare deg prosessen videre (om det er deg det gjelder da) Anonymkode: 4a05a...19f Heldigvis ikke meg, er en av de med krav i konkursboet, venter fremdeles på sluttinnberetning derfra. Søkte opp på Brønnøysund hvor det nå var registrert en heftelse med henvisning til kartverket, hvor det er vedtatt tvangssalg på eierens bolig. Den det gjelder har null selvinnsikt, trenerer alt som treneres kan og overholder ingen avtaler. Bare uenig med alle som mener noe annet. Det skulle vært stoppet mye tidligere, nå har saken bare blitt tragisk og lei for alle parter, redd dette kan dra flere ned i dragsuget. Anonymkode: bae60...abd
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:38 #5 Skrevet lørdag kl. 14:38 For meg høres det litt rart ut at det åpnes tvangssalg i en bolig som eies av et konkursbo. Jeg trodde at når det var åpnet konkurs, kunne bobestyrer fritt selge boligen uten å gå via tvangssalgsprosessen. Men jeg er ikke ekspert i dette. Anonymkode: 15c22...f22 1
CAPS LOCK Skrevet lørdag kl. 16:51 #6 Skrevet lørdag kl. 16:51 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For meg høres det litt rart ut at det åpnes tvangssalg i en bolig som eies av et konkursbo. Jeg trodde at når det var åpnet konkurs, kunne bobestyrer fritt selge boligen uten å gå via tvangssalgsprosessen. Men jeg er ikke ekspert i dette. Anonymkode: 15c22...f22 Hvis boligen er overbeheftet, så opphever bostyreren konkursbeslaget, og da selges boligen på tvangssalg. I perioden fra konkursåpning og til konkursbeslaget er opphevet, men ikke seinere enn seks måneder, så kan ikke enkeltkreditorer kreve tvangsdekning. 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:04 #7 Skrevet lørdag kl. 23:04 CAPS LOCK skrev (6 timer siden): Hvis boligen er overbeheftet, så opphever bostyreren konkursbeslaget, og da selges boligen på tvangssalg. I perioden fra konkursåpning og til konkursbeslaget er opphevet, men ikke seinere enn seks måneder, så kan ikke enkeltkreditorer kreve tvangsdekning. Får man i det hele tatt tvangsdekning i en bolig? Jeg trodde man ikke kunne gjennomføre tvangsdekning hvis det gjør at skyldneren taper retten til nødvendig bolig? Så fremt det ikke er pant og gyldig rettsvern da selvsagt. Anonymkode: 05bae...391
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 01:06 #8 Skrevet søndag kl. 01:06 CAPS LOCK skrev (8 timer siden): Hvis boligen er overbeheftet, så opphever bostyreren konkursbeslaget, og da selges boligen på tvangssalg. I perioden fra konkursåpning og til konkursbeslaget er opphevet, men ikke seinere enn seks måneder, så kan ikke enkeltkreditorer kreve tvangsdekning. Takk for svar. Hva betyr det? Det har vært mange utleggsforretninger på boligen før dette, vil det si å være overbeheftet? Anonymkode: bae60...abd
CAPS LOCK Skrevet søndag kl. 09:59 #9 Skrevet søndag kl. 09:59 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva betyr det? Det har vært mange utleggsforretninger på boligen før dette, vil det si å være overbeheftet? Anonymkode: bae60...abd Ikke nødvendigvis. Å være overbeheftet betyr at boligen hefter for større beløp enn den er verdt, altså at gjelden den er pantsatt for er større enn verdien. Dermed får ikke kreditorene med lavest prioritet dekning for kravene sine. Normalt får man ikke lån til bolig uten egenkapital. Hvis utleggene gjelder små beløp, så kan eiendommen være underbeheftet.
CAPS LOCK Skrevet søndag kl. 10:08 #10 Skrevet søndag kl. 10:08 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Får man i det hele tatt tvangsdekning i en bolig? Jeg trodde man ikke kunne gjennomføre tvangsdekning hvis det gjør at skyldneren taper retten til nødvendig bolig? Så fremt det ikke er pant og gyldig rettsvern da selvsagt. Anonymkode: 05bae...391 Bestemmelsen i dekningslova § 2-10 første avsnitt om rett til nødvendig bolig gjelder ikke ved tvangsdekning som er begjært for å inndrive renter eller ordinært forfalte avdrag på lån sikret ved pant i eiendommen, noe som går fram av tredje avsnitt i denne paragrafen. Den gjelder heller ikke dersom skyldneren eller skyldnerens familie har unnlatt å gjøre hva vedkommende evner for å skaffe annen bolig, eller dersom tvangsdekning er begjært for inndriving av husleie eller annet vederlag som skal betales for retten til boligen. Lov om fordringshavernes dekningsrett (dekningsloven) - Kapittel 2. Alminnelige regler. - Lovdata 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:56 #11 Skrevet søndag kl. 10:56 CAPS LOCK skrev (43 minutter siden): Bestemmelsen i dekningslova § 2-10 første avsnitt om rett til nødvendig bolig gjelder ikke ved tvangsdekning som er begjært for å inndrive renter eller ordinært forfalte avdrag på lån sikret ved pant i eiendommen, noe som går fram av tredje avsnitt i denne paragrafen. Den gjelder heller ikke dersom skyldneren eller skyldnerens familie har unnlatt å gjøre hva vedkommende evner for å skaffe annen bolig, eller dersom tvangsdekning er begjært for inndriving av husleie eller annet vederlag som skal betales for retten til boligen. Lov om fordringshavernes dekningsrett (dekningsloven) - Kapittel 2. Alminnelige regler. - Lovdata Ja det er jeg klar over, men som jeg skrev i spørsmålet mitt så lurte jeg på tvangsdeking med unntak av sikring ved pant. Unntaket med husleie var jeg for så vidt ikke oppmerksom på. Kreditorer som ikke har pant får vel normalt ikke dekning gjennom utlegg i bolig, så fremt skyldneren ikke også eier andre boliger som kan fungere som nødvendig bolig? Så i praksis er det vel som regel ikke andre enn banken som har noe å hente i en skyldners bolig? Jeg spør bare fordi jeg lurer her altså. Påstår ikke at du tar feil 😅 Anonymkode: 05bae...391
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå