Gå til innhold

Familie økonomi, hvordan få ned matbudsjett?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. 
På nåværende tidspunkt så tror jeg de aller fleste legger merke til at dagens priser på mat og annet har økt noe veldig.

vi er en familie på 7. to voksne og 5 barn på 15, 13, 12 og 4 mnd. Jeg satt meg ned her en dag for å se på økonomien or budsjett da jeg synes penger bare flyr. 
Jeg så kun på fra august og til november for å ha oppdaterte tall. 
det viser seg at vi bruker gjennomsnittlig 23 000 (!!) på mat i måneden. Jeg synes ikke vi spiser noe spesielt fint eller dyrt om jeg må si det sånn. (Vi har taco ca 2 ganger i måneden da dette er veldig dyrt synes jeg). 
På klær bruker jeg mye hver sesong men ikke mye ellers. Det vil si til sommer, høst, vinter og vår bruker jeg gjennomsnittlig 10 000kr på nye klær (regntøy, støvler, jakker, sko) til barna. Ellers et nytt plagg i ny og ne eller ved behov. 
To av ungdommene går på fotball som koster en del i cuper og kamper og bensin. 
hvordan kan man kutte kostnader? Noen tips? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville bare skyte inn at Sifo estimerer ca 23k i mat og husholdningsutgifter for en familie på 7. Så dere ligger allerede på det sifo estimerer som et «akseptabelt» forbruksnivå, dvs. ikke så lavt at dere skiller dere negativt ut.

Anonymkode: 85f27...93c

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Jeanett87 skrev (3 timer siden):

Hei. 
På nåværende tidspunkt så tror jeg de aller fleste legger merke til at dagens priser på mat og annet har økt noe veldig.

vi er en familie på 7. to voksne og 5 barn på 15, 13, 12 og 4 mnd. Jeg satt meg ned her en dag for å se på økonomien or budsjett da jeg synes penger bare flyr. 
det viser seg at vi bruker gjennomsnittlig 23 000 (!!) på mat i måneden. Jeg synes ikke vi spiser noe spesielt fint eller dyrt om jeg må si det sånn. (Vi har taco ca 2 ganger i måneden da dette er veldig dyrt synes jeg). 
På klær bruker jeg mye hver sesong men ikke mye ellers. Det vil si til sommer, høst, vinter og vår bruker jeg gjennomsnittlig 10 000kr på nye klær (regntøy, støvler, jakker, sko) til barna. Ellers et nytt plagg i ny og ne eller ved behov. 

Vi har en tilsvarende husholdning som dere, med fem barn i ganske lik alder, yngste vår er litt eldre enn deres yngste, men fortsatt under skolealder. Vi bruker 30-40.000 i mnd i husholdningsartikler, vi spiser sunt, variert og normalt. Rent kjøtt, ren fisk, ingen farseprodukter, fersk frukt, grønt og bær. Barna trener og er aktive, mange venner som kommer innom. Vi handler på tilbud, lager planer for mat, men mat er kostbart, spesielt om man vil spise rent, ferskt og variert.

Vi bruker også veldig mye penger på barnas fritidsaktiviteter, samt utstyr, og det er dyrt med ordentlige klær og sko, våre ungdommer vet hva de vil ha. 

Men vi tjener godt, og syns det er verdt å bruke penger på de tingene vi syns er viktige, som mat, sportsutstyr og pene klær.

Anonymkode: 56371...bf1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker 12000 på 3. Vi hadde vært oppe i 28000 om vi var 7 personer. Syns dere gjør en god jobb.

Anonymkode: e41d2...1ea

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi bruker 12000 på 3. Vi hadde vært oppe i 28000 om vi var 7 personer. Syns dere gjør en god jobb.

Anonymkode: e41d2...1ea

Ok, jo takk. Jeg synes dog at 23 000kr mnd på mat er altfor mye 😜

Skrevet

23 000 er mye penger, men tror det er ganske innenfor normalen? Tenåringer spiser vel ofte som voksne :)

vi er kun 4, prøver å tilbudshandle og har blitt flinkere til å faktisk bruke tilbudsvarene. Bestiller Meny hjem når de har gode tilbud, og sparer mye på å ha en planlagt storhandel på Meny. Da handler vi kun det vi faktisk trenger 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er fem stk i husholdningen. Ligger på ca16000 i mnd på husholdningsutgifter som er samsvarende med sifo sitt budsjett. Synes ikke vi sparer på så mye, og vi spiser mye mer variert og rene matvarer enn det vi hadde gjort hvis vi ikke hadde hatt råd til det. Jeg gjør som deg, taco et par ganger i mnd. Gjerne etterfulgt av en kyllinglårmiddag slik så vi får brukt opp salaten. Jeg handler stort og vi spiser opp det vi har i kjøleskapet. Hvis du vil kutte i matbudsjettet kan du gå igjennom alt du handler igjennom en mnd og så ser du om det er noe du kan kutte ut, handle billigere alternativer etc. Vi har f. Eks en fast suppedag i uka. Lager tomatsuppe eller gulrotsuppe. Det er billig og sunt. Hos oss er det ikke middagene som drar opp. Det er cottage cheese, yoghurt, kvarg og babybel. 😝

Men jeg synes egentlig ikke dere hadde så gæli budsjett altså. Ungene skal jo finne noe de liker i kjøleskapet. 

Anonymkode: 32c10...42d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har kuttet betraktelig på matbudsjettet etter vi begynte handle for 14 dager av gangen. Da handler vi råvarer og basisvarer, og lager heller middag ut av hva som er i frys/kjøleskap. Dvs at vi ikke kjøper matvarer for spesielle middager, men heller kjører "tager det man haver" og lager noe ut fra det. Har blant annet pålegg i frys så det ikke skal gå tomt frem til neste handletur.

Vi fyller på med melk/frukt/grønnsaker/yoghurt ved behov. Har sluttet kjøpe såper på butikken, det handler jeg kun på rusta eller lignende. 

Har gått fra 16 000 ++ til ca 10 000 i mnd. 

Er 5 i familien. Mindre barn. 

Anonymkode: a998d...05f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

2 voksne og 18-årig sønn.

Forsøker å bruke mindre enn 5k/mnd; det lykkes akkurat. 

Leser tilbudsaviser og gjør storinnkjøp, kjøper Too Good To Go, kjøper ting på datosalg, tilsetter bønner/linser (protein) til alle kjøttretter der det er mulig. Bruker ikke penger på "farget vann" som tomat, agurk, salat; lager i stedet salat av gulrøtter og kål. 

Anonymkode: a6945...b63

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Jeanett87 skrev (11 timer siden):

Hei. 

Jeg tror det er vanskelig når dere er så mange.  Vanskelig å lage til flere dager om gangen,  og vanskelig å f.eks bake brød selv. 

Anonymkode: 00ef2...d33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer penger ved å kjøpe gårsdagens brød, too good to go, byttet ut noen av kjøttet med bønner/ linser, ukeshandler og kjøper større kvantum for å fryse ned. 

Anonymkode: a02fa...52b

• Liker 1
Skrevet (endret)
Jeanett87 skrev (7 timer siden):

Ok, jo takk. Jeg synes dog at 23 000kr mnd på mat er altfor mye 😜

Jo, vi bruker og masse penger på to voksne og ett barn.

Men når vi er NØYE type innfører alle tiltak så havner vi på SIFOs beregninger. 
Og de tiltakene tar endel tid. 

Hjemmebakt brød kunne spart dere noe, men ikke store summer. 

Bytte ut kjøtt av alle sorter med 50% belgfrukter. 

Men altså, alt dette med foodprep tar tid. Noe dere neppe har mye av. 

Om dere har plass i frysen kan dere jo innføre bakingen som oppgave for de 4 største - og lage enten eltefritt eller vanlig brød. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Om du ønsker konkrete tips:

Ukeshandle. Eller kanskje handle for to uker eller mer. Planlegg middagene. Ha feks en rullerende meny som er den samme i 1mnd. Mandager = kjøttkaker, tirsdager = fiskekaker, onsdager = laks i form osv. 
Bruk gjerne samme tilbehøret så dere unngår å måtte kjøpe 10 forskellige grønnsaker og hvor noe kanskje må kastes fordi det blir dårlig. 
Hvis dere har en rullerende meny så kan dere også lage flere lasagne eller lignende på en gang og fryse ned. Så sparer dere tid i tillegg til å sørge for at enkelte av grønnsakene blir brukt før de blir dårlig. 
Her kommer også en stor fryser godt med om dere ikke allerede har det. Fordel når noe er på tilbud og dere kan handle inn i større mengder.

Planlegg gjerne ukes/månedshandling ut fra tilbud. 

Ellers så kan dere gjerne se på hva ungdommen har behov for og bruker av ingredienser/mat. Hvis de lager seg mat her og der for seg selv/med venner i tillegg til ordinære måltider så kan det kanskje være noe man kan redusere eller begrense der. Ikke at de ikke skal få lov å lage seg mat selv, servere noe, lage seg noe etter skolen osv. Men kjøpes det inn uendelige mengder ost til sandwich, nudler, frossen pizza, yoghurt som hives innpå uten begrensning osv så flyr pengene fort. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det vi gjør for å redusere matbudsjettet er:

• Ukeshandle. Da sparer vi ved at vi ikke tar med ting som man får lyst på når man er der
  • fast restedag i uka. Bruker opp det som er igjen i kjøleskapet og lager noe av det
  • datovarer som legges i fryser 
  • sper ut kjøttdeig-retter med linser
  • spiser ren mat, det metter mer enn ultraprossesert mat
  • 2 suppedager i mnd. grønnsakssuppe, tomatsuppe, gresskarsuppe, blomkålsuppe, asiatiske supper
  • koker kraft på bein og restegrønnsaker, det koster tilnærmet ingenting og kan bli litervis med kraft, i stedenfor å kjøpe til 50-60kr pr 5dl. Bruker i supper og gryter 
  • Redusert bær forbruket masse. Fy søren så dyrt det er med bær 😂
  • frokost er brød, knekkebrød eller havregrøt
  • lunsj (matpakker) er rester, brød (og frukt og grønnsaker) eller grove grønnsaksvafler (hvor jeg bruker rester av grønnsaker fra middag). Jeg lager en haug når vi har en del rester og legger i fryseren. Disse metter godt. Kan ha poteter, gulrot, brokkoli, blomkål, rødbeter osv i røra sammen med havregryn
  • kaster omtrent ikke mat. Bruker opp rester
  • kjøper grønnsaker i sesong. 

Det var det jeg kom på nå… 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å la være å svare på spørsmålet. Men dere sløser ikke.

Ang taco så ville jeg handlet en del av varene når det er 40%, som er ganske ofte. Når du steker 2-3 kjøttdeig.. tilsett en boks røde linser. De glir perfekt inn i kjøttdeigblandingen. Billig og sunt.

Anonymkode: dd9e4...999

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ikke for å la være å svare på spørsmålet. Men dere sløser ikke.

Ang taco så ville jeg handlet en del av varene når det er 40%, som er ganske ofte. Når du steker 2-3 kjøttdeig.. tilsett en boks røde linser. De glir perfekt inn i kjøttdeigblandingen. Billig og sunt.

Anonymkode: dd9e4...999

Takk for tips 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...