elisa1819 Skrevet 21 timer siden #41 Skrevet 21 timer siden Eleonoora skrev (5 minutter siden): Jeg snakker om DENNE krigen. Ulike kriger kan ikke sammenliknes. Tror du fortsatt krig mellom Russland og Ukraina vil føre til fred? Enkelte er jo villige til å ofre alt for dette, så de må jo ha en naiv tro på at det ender godt? Kriger kan godt sammenlignes, og det var f eks en tett sammenheng mellom første og andre verdenskrig. Det er vel også alminnelig kjent at Putin, som gammel KGB-ansatt, vil gjenreise (med alle midler, inkl kriger og drap på egne landsmenn), Sovjetunionen fra tida før 1990. 3
Eleonoora Skrevet 21 timer siden #42 Skrevet 21 timer siden (endret) elisa1819 skrev (5 minutter siden): Kriger kan godt sammenlignes, og det var f eks en tett sammenheng mellom første og andre verdenskrig. Det er vel også alminnelig kjent at Putin, som gammel KGB-ansatt, vil gjenreise (med alle midler, inkl kriger og drap på egne landsmenn), Sovjetunionen fra tida før 1990. Selvfølgelig! Men det gir ingen fasit for fremtiden, som noen later til å tro. Tror du fortsatt krig mellom Russland og Ukraina vil føre til fred? Enkelte ser ut til å være villige til å ofre alt, og da virker det som de har en naiv tro på at fortsatt krig vil ende godt. Endret 21 timer siden av Eleonoora 1
Selis Skrevet 21 timer siden #43 Skrevet 21 timer siden Her i kommunen jeg bor har dem testet bombealarmen 2 sekunder nesten hver dag i flere måneder nå som jeg har fått med meg. Vil ikke si hvilken kommune jeg bor i her. Noen uker siden testet dem den ca 10 lange sekunder kl 1 midt på natta helt uten forvarsel?! Er det lov? Jeg våknet å ble faktisk redd og trodde det var på alvor denne gangen. for det er jo ikke vanligt? Midt på natta?! Ha litt respekt for nattesøvnen?
elisa1819 Skrevet 21 timer siden #44 Skrevet 21 timer siden Eleonoora skrev (3 minutter siden): Selvfølgelig! Men det gir ingen fasit for fremtiden, som noen later til å tro. Tror du fortsatt krig mellom Russland og Ukraina vil føre til fred? Enkelte ser ut til å være villige til å ofre alt, og da virker det som de har en naiv tro på at fortsatt krig vil ende godt. Å gi etter for bøller fører i hvert fall alltid og uten unntak til elendighet, og Putin er en ekte bølle. Klare grenser og sanksjoner og press må brukes, han respekterer bare makt. 2
Hellisinhello Skrevet 21 timer siden #45 Skrevet 21 timer siden elisa1819 skrev (1 time siden): Det er mulig, og det er lettere hvis USA får en normal president igjen. Skjønner du ikke at Putin vil fortsette å ete seg innover i Europa hvis han ikke møter kraftig og synkronisert motstand? Jeg er ikke for å krige med Russland, men jeg mener at et liv under russisk overherredømme er verdt risikoen ved å sette en helt tydelig grense for Putin. Er du morsom? Ingen annen enn Donald Trump oppnår en sånn kontakt og forhandlingsflate med verdens øvrige statsledere, som det han gjør. Det er på tide at dere Trump-hatere begynner å se hva som skjer i verden, se på REALpolitikken.
PITTY Skrevet 21 timer siden #46 Skrevet 21 timer siden -jk- skrev (1 time siden): Å stoppe Putin ved å gi ham landområder i Ukraina er som å prøve å stoppe Hitler i 1939 ved å gi ham Polen. Vi så hvor bra det gikk. Ikke for å kverulere altfor mye. Men det var ved Polen vi sa stopp. Da erklærte britene Hitler krig.. og det utløste WW2. Å erklære Putin krig med sine massive overgrep med europas like massive motstand hadde jaggu vært på sin plass. Å sitte stille i båten er som å vente på ytterligere overgrep.
Gregarious Skrevet 21 timer siden #47 Skrevet 21 timer siden Europa må se bort fra alle forsøk på trusler med atomvåpen. Det må være en felles forståelse av at enhver krenkelse av NATO-territorium, selv på en eneste kvadratcentimeter, innebærer full militær respons. Hva Kreml sier i sine trusler eller uttalelser spiller absolutt ingen rolle, det er kun handlingene deres som skal styre våre valg. Vår avskrekking må bygges opp slik at Russland kun kan overvinne NATO-reaksjonsstyrke ved å ta i bruk masseødeleggelsesvåpen. Eventuelle fremtidige fredsavtaler reduserer ikke behovet for å forberede oss på storkrig. Reagan uttrykte poenget med ettergivenhet i sin tale under den kalde krigen. "There's no argument over the choice between peace and war, but there's only one guaranteed way you can have peace and you can have it in the next second , surrender. Admittedly, there's a risk in any course we follow other than this, but every lesson of history tells us that the greater risk lies in appeasement, and this is the specter our well-meaning liberal friends refuse to face, that their policy of accommodation is appeasement, and it gives no choice between peace and war, only between fight or surrender. If we continue to accommodate, continue to back and retreat, eventually we have to face the final demand, the ultimatum. " Man inviterer ikke en seriemorder på kaffe når han er i ferd med å drepe naboen, man gjør seg klar til kamp. 3 2
Eleonoora Skrevet 21 timer siden #48 Skrevet 21 timer siden elisa1819 skrev (11 minutter siden): Å gi etter for bøller fører i hvert fall alltid og uten unntak til elendighet, og Putin er en ekte bølle. Klare grenser og sanksjoner og press må brukes, han respekterer bare makt. Du vil jo ikke ta til deg det andre sier, så det er umulig å diskutere med deg. Å fortsette en krig kun pga av prinsipper, dersom resultatet blir mye verre enn en fredsavtale, gir ingen mening. Dersom din sønn ble angrepet av flere personer med våpen, så ville du vel ikke gitt han en liten kniv og bedt han kjempe til han var død? Kanskje heller gitt fra seg telefon og penger og overlevd?? 2
Eleonoora Skrevet 21 timer siden #49 Skrevet 21 timer siden Gregarious skrev (3 minutter siden): Europa må se bort fra alle forsøk på trusler med atomvåpen. Det må være en felles forståelse av at enhver krenkelse av NATO-territorium, selv på en eneste kvadratcentimeter, innebærer full militær respons. Hva Kreml sier i sine trusler eller uttalelser spiller absolutt ingen rolle, det er kun handlingene deres som skal styre våre valg. Vår avskrekking må bygges opp slik at Russland kun kan overvinne NATO-reaksjonsstyrke ved å ta i bruk masseødeleggelsesvåpen. Eventuelle fremtidige fredsavtaler reduserer ikke behovet for å forberede oss på storkrig. Reagan uttrykte poenget med ettergivenhet i sin tale under den kalde krigen. "There's no argument over the choice between peace and war, but there's only one guaranteed way you can have peace and you can have it in the next second , surrender. Admittedly, there's a risk in any course we follow other than this, but every lesson of history tells us that the greater risk lies in appeasement, and this is the specter our well-meaning liberal friends refuse to face, that their policy of accommodation is appeasement, and it gives no choice between peace and war, only between fight or surrender. If we continue to accommodate, continue to back and retreat, eventually we have to face the final demand, the ultimatum. " Man inviterer ikke en seriemorder på kaffe når han er i ferd med å drepe naboen, man gjør seg klar til kamp. Kanskje dersom en kaffekopp og en prat fikk han fra å drepe naboen? Vi kan ikke sammenlikne kriger, og å se bort fra reelle trusler er naivt. Men bortsett fra truslene om atomvåpen, tror du virkelig Ukraina vil vinne denne krigen om den fortsetter? Og dersom Ukraina mot alle odds skulle vinne tilbake det de har mistet, tror du virkelig det ville endt med fred? Hva tror du fortsatt krig fører til? Enkelte har en naiv tro på at fortsatt krig skal ende godt. 2
elisa1819 Skrevet 21 timer siden #50 Skrevet 21 timer siden Eleonoora skrev (3 minutter siden): Du vil jo ikke ta til deg det andre sier, så det er umulig å diskutere med deg. Å fortsette en krig kun pga av prinsipper, dersom resultatet blir mye verre enn en fredsavtale, gir ingen mening. Dersom din sønn ble angrepet av flere personer med våpen, så ville du vel ikke gitt han en liten kniv og bedt han kjempe til han var død? Kanskje heller gitt fra seg telefon og penger og overlevd?? Det er jo du som ikke forholder deg til hva folk sier til deg? Du appellerer hele til to ganske uhensiktsmessig faktorer, og det er frykt og at vi ikke vet hva Putin vil finne på hvis han taper. Hvis du føler mye frykt trenger du å bli bedre i stand til å forsvare deg, og hvis du er redd for hva Putin gjør hvis han taper, bør du i sannhet være livredd for hva han finner på om han tror han vinner fram med makt og vold. 2
Gregarious Skrevet 21 timer siden #51 Skrevet 21 timer siden (endret) Eleonoora skrev (18 minutter siden): Kanskje dersom en kaffekopp og en prat fikk han fra å drepe naboen? Vi kan ikke sammenlikne kriger, og å se bort fra reelle trusler er naivt. Men bortsett fra truslene om atomvåpen, tror du virkelig Ukraina vil vinne denne krigen om den fortsetter? Og dersom Ukraina mot alle odds skulle vinne tilbake det de har mistet, tror du virkelig det ville endt med fred? Hva tror du fortsatt krig fører til? Enkelte har en naiv tro på at fortsatt krig skal ende godt. Det verste som kunne skjedd var nettopp at vestlige ledere hadde trodd på hva denne despoten sa, og dermed redusert sin egen frykt for krig. Det er nettopp det å ikke tillegge en eventuell fredsavtale noen vekt som er å ikke være naiv. Hva som blir det endelige utfallet i Ukraina er helt umulig å gjette, men det vi kan si er at dersom en gir Putin det han ønsker som premie for å ha drept og ødelagt, så legger en grunnlaget for en krig en ikke kommer tilbake fra. Dette ender ikke "godt" uansett, men om en ikke ønsker å våkne opp til at Russland en dag står noen kilometer inne i Suwalki-korridoren, må en vise Putin at angrepene ikke kommer til å resultere i noe form for seier for Russland. Alternativet er at Putin gambler på at NATO ikke kommer til unnsetning, men så komme de. Endret 21 timer siden av Gregarious 3
Eleonoora Skrevet 21 timer siden #52 Skrevet 21 timer siden (endret) elisa1819 skrev (16 minutter siden): Det er jo du som ikke forholder deg til hva folk sier til deg? Du appellerer hele til to ganske uhensiktsmessig faktorer, og det er frykt og at vi ikke vet hva Putin vil finne på hvis han taper. Hvis du føler mye frykt trenger du å bli bedre i stand til å forsvare deg, og hvis du er redd for hva Putin gjør hvis han taper, bør du i sannhet være livredd for hva han finner på om han tror han vinner fram med makt og vold. Ved fortsatt krig kan han jo også vinne fram med vold! Og selv om Ukraina mot alle odds vinner, så betyr jo ikke det heller fred! Kanskje det er du som bør være litt mer realistisk til hvor sannsynlig det er at fortsatt krig vil ende med fred. Jeg føler ikke mye frykt, men jeg ønsker ikke å komme i en situasjon der vi blir direkte involvert i krigen. Tror flere vil angre, dersom vi kommer i en slik situasjon. Jeg tror en fredsavtale er en tryggere og sannsynligvis bedre løsning enn fortsatt krig, både for Ukraina og oss. Jeg tror Putin blir mer farlig ved fortsatt krig. Forstår ikke hvorfor enkelte er mer redde for fred enn krig. Endret 21 timer siden av Eleonoora 1
justme2019 Skrevet 21 timer siden #53 Skrevet 21 timer siden Eleonoora skrev (1 time siden): Du kan ikke sammenlikne denne krigen med andre verdenskrig. Denne krigen ser ut til å ende med at Ukraina mister mer ved fortsatt krig enn ved en fredsavtale. Tror du virkelig Ukraina vil få tilbake alt ved fortsatt krig??? Og tror du fortsatt krig vil føre til fred??? Selv ukrainsk seier, kan ende i en katastrofe. Russland vil aldri trekke seg tilbake uten å få noe, så en folkeavstemming har ingen hensikt. Selvfølgelig kan man sammenligne dette. Spesielt starten av 2 verdenskrig er veldig likt det som skjer nå. Eleonoora skrev (1 time siden): Tenker at internasjonal nedrustning er det eneste som KAN føre til en mer fredelig verden på sikt. Det fungerer rett og slett ikke. Europa har vært naiv i flere år. Det er nå dem virkelig har begynt å se hva som skjer. Det er nå dem har begynt å bruke penger på militæret. Man vil alltid ha land som ikke følger om alle skulle startet med nedrustning. Men land som Russland, Kina, nord Korea ville ikke fulgt dette. Da hadde dem bare fått en større makt. Eleonoora skrev (50 minutter siden): Det har jeg aldri sagt, men når fortsatt krig kan føre til at Ukraina taper mer enn ved en fredsavtale, så er det viktig å innse at nok er nok. Du kan heller ikke sammenlikne Ukraina med Norge. Risikoen for eskalering og bruk av atomvåpen skal ikke styre alt, men må selvsagt tas seriøst. Jo, man kan sammenligne Ukraina og norge på enkelte ting. Spesielt 1 ting, og det er at vi grenser til dem. Om russerne hadde prøvd seg på Finnmark så hadde vel du bare sagt la dem få det, så vi ikke eskalerer noe. Eleonoora skrev (16 minutter siden): Du vil jo ikke ta til deg det andre sier, så det er umulig å diskutere med deg. Å fortsette en krig kun pga av prinsipper, dersom resultatet blir mye verre enn en fredsavtale, gir ingen mening. Dersom din sønn ble angrepet av flere personer med våpen, så ville du vel ikke gitt han en liten kniv og bedt han kjempe til han var død? Kanskje heller gitt fra seg telefon og penger og overlevd?? Lurer på hvem her som ikke tar til seg det andre sier. Du repeterer deg selv hele tiden med samme argumentene. 2 1
elisa1819 Skrevet 21 timer siden #54 Skrevet 21 timer siden Eleonoora skrev (Akkurat nå): Ved fortsatt krig kan han jo også vinne fram med vold! Og selv om Ukraina mot alle odds vinner, så betyr jo ikke det heller fred! Kanskje det er du som bør være litt mer realistisk til hvor usannsynlig det er at fortsatt krig vil ende med fred. Jeg føler ikke mye frykt, men jeg ønsker ikke å komme i en situasjon der vi blir direkte involvert i krigen. Tror flere vil angre, dersom vi kommer i en slik situasjon. Jeg tror en fredsavtale er en tryggere og sannsynligvis bedre løsning enn fortsatt krig, både for Ukraina og oss. Jeg tror Putin bli mer farlig ved fortsatt krig. Forstår ikke hvorfor enkelte er mer redde for fred enn krig. Du argumenterer jo bare i sirkler og det virker som du ikke har så mye kunnskap om verken krig, fred eller politikk. Rart. 1
Eleonoora Skrevet 21 timer siden #55 Skrevet 21 timer siden justme2019 skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig kan man sammenligne dette. Spesielt starten av 2 verdenskrig er veldig likt det som skjer nå. Det fungerer rett og slett ikke. Europa har vært naiv i flere år. Det er nå dem virkelig har begynt å se hva som skjer. Det er nå dem har begynt å bruke penger på militæret. Man vil alltid ha land som ikke følger om alle skulle startet med nedrustning. Men land som Russland, Kina, nord Korea ville ikke fulgt dette. Da hadde dem bare fått en større makt. Jo, man kan sammenligne Ukraina og norge på enkelte ting. Spesielt 1 ting, og det er at vi grenser til dem. Om russerne hadde prøvd seg på Finnmark så hadde vel du bare sagt la dem få det, så vi ikke eskalerer noe. Lurer på hvem her som ikke tar til seg det andre sier. Du repeterer deg selv hele tiden med samme argumentene. Ja, jeg har gjenntatt ting, siden jeg aldri får svar. Hva tror du fortsatt krig vil føre til? Fint for dere at dere er optimistiske, men jeg tror dere er naive som tror at fortsatt krig ender godt. Dessverre. 1
Baktusbror Skrevet 20 timer siden #56 Skrevet 20 timer siden Alt dette snakket om at Russland er en trussel mot europa er bare tull. Det er for å holde fokus vekk fra alle problemene våre politikere har skapt her hjemme og et forsøk på å skape en ekstern fiende. Det er mye uro innad i europeiske land nå og dette vil bare øke i årene fremover da myndighetene ikke evner/vil rydde opp i problemene de selv har skapt. Den største trusselen mot oss europeere kommer innenfra og er importert. 1
Nymerïa Skrevet 20 timer siden #57 Skrevet 20 timer siden Eleonoora skrev (48 minutter siden): Selvfølgelig! Men det gir ingen fasit for fremtiden, som noen later til å tro. Tror du fortsatt krig mellom Russland og Ukraina vil føre til fred? Enkelte ser ut til å være villige til å ofre alt, og da virker det som de har en naiv tro på at fortsatt krig vil ende godt. Og noen vil heller ha en hvilken som helst okkupasjon framfor å stå opp for seg selv. Med tanke på hvor mye folk som mobiliseres fra de okkuperte områdene i Ukraina så blir spørsmålet fort om du vil kjempe i Putins kanonføde-hær eller om du vil kjempe i en noenlunde sivilisert hær. De av oss som er interesserte har sett hva Russki mir innebærer. Jeg tar heller risikoen for et missil i hodet. 1 1
justme2019 Skrevet 20 timer siden #58 Skrevet 20 timer siden Eleonoora skrev (17 minutter siden): Ja, jeg har gjenntatt ting, siden jeg aldri får svar. Hva tror du fortsatt krig vil føre til? Fint for dere at dere er optimistiske, men jeg tror dere er naive som tror at fortsatt krig ender godt. Dessverre. Det har du fått svar på flere ganger. Ikke bare i denne tråden, men andre tråder. Jeg anbefaler deg å bruke resten av lørdagen å lese dem på nytt, så kanskje om du gidder så legger du merke til det selv. Igjen så ber jeg deg også lese det litt opp på historie, se hvor mange kriger Russland har startet. Handler ikke om å være naiv som du sier, det var Europa før 2 verdenskrig. Er det ditt du vil igjen? 2
Eleonoora Skrevet 20 timer siden #59 Skrevet 20 timer siden Nymerïa skrev (9 minutter siden): Og noen vil heller ha en hvilken som helst okkupasjon framfor å stå opp for seg selv. Med tanke på hvor mye folk som mobiliseres fra de okkuperte områdene i Ukraina så blir spørsmålet fort om du vil kjempe i Putins kanonføde-hær eller om du vil kjempe i en noenlunde sivilisert hær. De av oss som er interesserte har sett hva Russki mir innebærer. Jeg tar heller risikoen for et missil i hodet. Det handler ikke om å ikke stå opp for seg selv, men at jeg ikke tror at fortsatt krig vil ende med fred. Enkelte har en naiv tro på at fortsatt krig vil ende med at Ukraina vinner alt tilbake, og vipps, så blir det fred. Sannsynligvis vil ikke Ukraina vinne, og om de gjør det, så garanterer ikke det fred. 1
Nymerïa Skrevet 20 timer siden #60 Skrevet 20 timer siden Eleonoora skrev (6 minutter siden): Det handler ikke om å ikke stå opp for seg selv, men at jeg ikke tror at fortsatt krig vil ende med fred. Enkelte har en naiv tro på at fortsatt krig vil ende med at Ukraina vinner alt tilbake, og vipps, så blir det fred. Sannsynligvis vil ikke Ukraina vinne, og om de gjør det, så garanterer ikke det fred. Og jeg tror ikke at russki mir er å foretrekke framfor krig. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå