Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Poenget er jo nettopp det: du har hatt dette, du sier selv at du ikke kan det. Dette var også noe man lærte i matematikk-faget på ungdomsskolen på 90-tallet. Så dette understreker jo bare poenget vi lærere kommer med igjen og igjen: dette er en del av utdanningen ungdom får. I 2025. 

I fellesfaget samfunnskunnskap, som er det eneste faget som er felles får både yrkesfag og studieforberedende (med andre ord det eneste faget alle ungdom i Norge har, med mindre de dropper ut av vgs), skal de blant annet lære å "drøfte hvordan personlig økonomi, kommersiell påvirkning og forbruk påvirker enkeltpersoner, grupper og samfunnet", "innhente informasjon om forskjellige former for sosial ulikhet i Norge og drøfte sammenhengen mellom ulikhet og utenforskap" og "utforske og beskrive hvordan organiseringen av samfunnet og arbeidslivet i Norge har endret seg, og drøfte hvordan den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringer enkeltpersoner og samfunnet står overfor". Personlig økonomi er relevant for alle disse kompetansemålene. Det kan også trekkes inn i flere av de andre. 

I faget samfunnsfag, er dette et kompetansemål etter 10. trinn: "vurdere hvordan arbeid, inntekt og forbruk kan påvirke personlig økonomi, levestandard og livskvalitet". Dette er et annet: "beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Norge i dag og reflektere over sentrale utfordringer". 

Jeg kjenner ikke til læreplanen i matematikk for ungdomsskolen, men tipper det er et tema der også. Det er det i hvert fall på videregående. 

Dersom ungdom ikke lærer om personlig økonomi i 2025, er det IKKE fordi det ikke er "pensum" på skolen. 

Anonymkode: 8aaf7...6cf

Men ingenting av dette omfatter det TS etterlyser, som er informasjon om aksjer og fond, og evt andre investeringer.

Læreplanen du siterer nevner heller ikke lønn og lønnsforhandlinger, skatt, pensjon og ytelser. 

Jeg aner ikke om det finnes fag om dette, men at det finnes i pensum er ikke det samme som at ungdommen får noe særlig forståelse av disse konseptene. For å få det må man nesten gå noen år på «Livets Harde Skole»

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan vær smart å få inn mer økonomi opplæring i skolen, men uten gode økonomiske rollemodeller hjemme så er jeg redd effekten blir liten. Det er det praktiske som skaper de gode vanene.

Spør du meg så bør barn ta del i famillie økonomien allerede fra tidlig barneskole og før de begynner på ungdomskolen ha god kontroll på bl.a de forskjellige spareformen, renters renter osv, da bør de ha begynt å spare selv.

Dette skaper gode vaner og tilrettelegging for voksen livet.

• Liker 1
Skrevet
Knirke skrev (23 timer siden):

Jeg skjønner jo hvorfor ungdommene ikke lærer noe. Innlegget ditt er så tørt at jeg bare klarte å lese ca 1/4…🫩 Stakkars barn.

At du har dårlig lesekompetanse er jo litt trist å skryte av. Jeg er heldigvis god nok i jobben min til at jeg skjønner at man velger ulik innfallsvinkel til ulikt pensum.

Portia Catonis skrev (11 timer siden):

Men ingenting av dette omfatter det TS etterlyser, som er informasjon om aksjer og fond, og evt andre investeringer.

Læreplanen du siterer nevner heller ikke lønn og lønnsforhandlinger, skatt, pensjon og ytelser. 

Jeg aner ikke om det finnes fag om dette, men at det finnes i pensum er ikke det samme som at ungdommen får noe særlig forståelse av disse konseptene. For å få det må man nesten gå noen år på «Livets Harde Skole»

Setningen jeg uthever viser jo VELDIG godt hvorfor man trenger utdannede lærere. De kompetansemålene jeg nevner handler nettopp om dette. F.eks. er lønnsforhandlinger, skatt, pensjon, ytelser osv. en veldig sentral del av den nordiske samfunnsmodellen og organisering av arbeidslivet. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At du har dårlig lesekompetanse er jo litt trist å skryte av. Jeg er heldigvis god nok i jobben min til at jeg skjønner at man velger ulik innfallsvinkel til ulikt *pensum.

Ulikt *publikum.

Skrevet
Hololo skrev (5 timer siden):

Kan vær smart å få inn mer økonomi opplæring i skolen, men uten gode økonomiske rollemodeller hjemme så er jeg redd effekten blir liten. Det er det praktiske som skaper de gode vanene.

Spør du meg så bør barn ta del i famillie økonomien allerede fra tidlig barneskole og før de begynner på ungdomskolen ha god kontroll på bl.a de forskjellige spareformen, renters renter osv, da bør de ha begynt å spare selv.

Dette skaper gode vaner og tilrettelegging for voksen livet.

Ikke alle barn har foreldre som disponerer pengene riktig eller styrer økonomien i det hele tatt...

Anonymkode: 66050...936

Skrevet
Portia Catonis skrev (11 timer siden):

Jeg er ts, og det har kommet godt frem at elevene BLIR undervist i veldig mye privatøkonomi allerede. Den du siterer er den som har svar meg best egentlig. Spesielt når det skrives om her nå, så husker jeg bare mer og mer. Det er rett og slett gjennomgående gjennom hele skolegangen, så jeg skjønner fortsatt ikke helt hva folk mener med at det trengs mer av dette i grunnskolen.

Ang fond og aksjer, så er dette sikkert mer relevant å fordype seg i senere. Spesielt vgs. Jeg gikk realfag, og ikke økonomifag, og ville sikkert lært mer om det om det var tilfelle. I tillegg som nevnt, så var finanskrisen midt under min ungdomstid, så investering i fond og aksjer var sett på som veldig risikofylt. Jeg vil tro folk har litt mindre skrekken nå, selv om markedet svinger mye.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Spell skrev (43 minutter siden):

Jeg er ts, og det har kommet godt frem at elevene BLIR undervist i veldig mye privatøkonomi allerede. Den du siterer er den som har svar meg best egentlig. Spesielt når det skrives om her nå, så husker jeg bare mer og mer. Det er rett og slett gjennomgående gjennom hele skolegangen, så jeg skjønner fortsatt ikke helt hva folk mener med at det trengs mer av dette i grunnskolen.

Ang fond og aksjer, så er dette sikkert mer relevant å fordype seg i senere. Spesielt vgs. Jeg gikk realfag, og ikke økonomifag, og ville sikkert lært mer om det om det var tilfelle. I tillegg som nevnt, så var finanskrisen midt under min ungdomstid, så investering i fond og aksjer var sett på som veldig risikofylt. Jeg vil tro folk har litt mindre skrekken nå, selv om markedet svinger mye.

De mener nok at de ikke har hatt om det, fordi de ikke klarte å lære det og ihvertfall ikke trekke sammenhenger.

Skrevet
Spell skrev (1 time siden):

Ja, jo… Jeg husker ingenting av undervisningen på skolen som omhandlet økonomi, og det interesserte meg heller ikke. Jeg er oppvokst i en A4 familie og jeg hadde alt jeg trengte, ergo penger var aldri noe jeg trengte å bekymre meg over. Jeg vil tro jeg ikke er den eneste tenåringen som tenkte sånn.

Skolen (grunnskole+VGS) var, og er, en institusjon hvor man lærer å bli nettopp A4 og middelmådig, ikke rik. Ønsker man å utforske investeringer, fond og renters rente effekten, så må man gjøre det på fritiden, evt studere videre ved visse andre institusjoner . Greit nok, det er ikke for alle. 

Men så leser man altså på KG om folk som tror det finnes 100% sikre investeringer uten noen som helst risiko, og da blir man litt sånn 🤦‍♀️. Det burde vært barneskolepensum, liksom…

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kan ikke huske noe særlig om vi hadde om personlig økonomi på skolen, det var da før reform 94. MEN, jeg vet jo at mye man lærer på barne- og ungdomsskolen glemmer man med årene. Så hva hjelper det å lære om disse tingene når det ikke blir relevant før flere år senere. Og hvor motiverte er egentlig elever til å lære på skolen uansett hva det er? Man følger med et øre og øye, øver kanskje til prøvene, også glemmer man etterpå. 

Skattekort, skattemelding og gangen fra man får den til oppgjør, ting endres jo så for. Feriepenger, skatt, halv skatt, null skatt. 

Jeg har et barn som går på ungdomsskolen nå, og det har vært ganske begrenset hva de har hatt. Og når de har hatt noe om personlig økonomi, er det temmelig overfladisk. Nå har jeg en helt åpen økonomi overfor ungen, ungen får stadig se mitt budsjett og regnskap, hvordan jeg bruker kredittkortene mine, hvordan jeg samler opp eurobonuspoeng til feriene våre, boliglån, studielån, aksjene mine osv. Alt dette har ungen full tilgang til. Og nå blir det også å gjennomgå hvert år når skattekortet kommer. Det kommer forresten den 15. desember. Da kan alle vise ungene sine hvordan det ser ut, hvordan man gjør endringer osv. 

Ungen er også godt informert om hvordan man handler i dagligvarebutikken. Hvordan man netthandler og hvordan de stadig prøver å lure en. At det er lurt å ha is i magen, følge med på butikker og prisene. 

Jeg tenker at vi foreldre må ta en aktiv rolle i å lære opp ungene i personlig økonomi. Og ja, jeg vet at alle ikke er gode på dette. Skolene er heller ikke så skrekkelig gode på dette... 

Anonymkode: 17546...929

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste voksne klarer ikke engang beregne rentes-rente, langt mindre regne ut hva et lå faktisk koster pr mnd med ulike nedbetalingstider etter skatt etc. Nivået er veldig lavt.

Anonymkode: d5524...fba

AnonymBruker
Skrevet

Ting jeg har sett voksne tro på kvinneguiden:

At man ser folks lønn i skattelistene
At hvis du har fastrentekonto med 5% rente i tre måneder, får du 5% på hele beløpet etter tre mnd
At feriepenger er skattefrie
At det er halv skatt i desember
At det er lønnsomt å få penger igjen på skatten
At du MÅ få skattepengene dine med en gang det er klart du får tilbake
At du ikke ser forskjell på restskatt og penger tilbake
At det bare er luksusfellekandidater som bruker kredittkort
At feriepengene er en gave til deg og ikke penger du allerede har tjent og ikke får avkastning på

Dette er bare noen av gjengangerne, så absolutt noe som burde jobbes med mens man er ung nok til å lære.

Anonymkode: 03831...7a7

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ting jeg har sett voksne tro på kvinneguiden:

At man ser folks lønn i skattelistene
At hvis du har fastrentekonto med 5% rente i tre måneder, får du 5% på hele beløpet etter tre mnd
At feriepenger er skattefrie
At det er halv skatt i desember
At det er lønnsomt å få penger igjen på skatten
At du MÅ få skattepengene dine med en gang det er klart du får tilbake
At du ikke ser forskjell på restskatt og penger tilbake
At det bare er luksusfellekandidater som bruker kredittkort
At feriepengene er en gave til deg og ikke penger du allerede har tjent og ikke får avkastning på

Dette er bare noen av gjengangerne, så absolutt noe som burde jobbes med mens man er ung nok til å lære.

Anonymkode: 03831...7a7

Legg til:

Hvis man setter arven i aksjefond så kan man miste alt over natten.

Hvis man kjøper bolig så er det 100% sikkert at den stiger i verdi.

Man blir lønnet etter hvor viktig jobben ens er.

Det lønner seg alltid å betale ned ekstra på boliglånet, uansett hvor lav renta er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så vidt meg bekjent er personlig økonomi kun en liten del av mattepensum på ungdomsskolen. Skal du ha personlig økonomi på studiespesialisering, må du ta nettopp økonomi, ingen andre linjer har dette som eget fag. Tragisk.

Anonymkode: e9e9d...af4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...