Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er kontaktlærer i småskolen, men kan undervise i økonomi og matematikk helt opp til og med ungdomsskolen.

Selv om det ikke lenger er et eget fag (det var det da jeg gikk på videregående), er personlig økonomi en av mange læreplanmål i blant annet matematikk og samfunnsfag.

Man starter gjerne med veksling, mynter, sedler og penger generelt allerede i 1. og 2. klasse. Vi har f.eks mye butikklek, for at barna skal lære seg å gå i butikken.

I læreplan etter 4. trinn heter det seg f.eks at elevene skal

* modellere situasjonar frå sin eigen kvardag og forklare tenkjemåtane sine

* lage rekneuttrykk til praktiske situasjonar og finne praktiske situasjonar som passar til oppgitte rekneuttrykk

I læreplan etter 5. trinn heter det det seg at elevene skal 

* formulere og løyse problem frå eigen kvardag som har med brøk å gjere

* diskutere tilfeldigheit og sannsyn i spel og praktiske situasjonar og knyte det til brøk

* lage og løyse oppgåver i rekneark som omhandlar personleg økonomi

* formulere og løyse problem frå eigen kvardag som har med tid å gjere

Jeg kunne funnet mange flere eksempler hvis man gidder å sjekke læreplanene. Det som har med personlig økonomi å gjøre begynner ganske tidlig. Det er ikke slik at dette ikke blir tatt opp før elevene studerer økonomi på universitetet.

Dette er for øvrig også et tema i blant annet samfunnsfag. Her heter det seg i læreplanmålet etter 4. trinn at elevene skal

* reflektere over samanhengen mellom personleg økonomi og forbruk hos den enkelte

Etter 7. trinn heter det seg at elevene skal

* reflektere over korleis kommersiell påverknad kan verke inn på forbruk, personleg økonomi og sjølvbilete

Etter 10. trinn heter det seg at elevene skal

* vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet

Og samtidig i matematikk sier læreplanmålet for 10. trinn at elevene skal

* planleggje, utføre og presentere eit utforskande arbeid knytt til personleg økonomi

Så med mindre elevene sover i timen og foreldrene ikke følger med så får de massevis av opplæring i personlig økonomi.

Endret av SPOCA
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du gikk allmennfag etter R94 har du jo hatt et økonomifag. Det var et 5-timersfag å GK. 

Anonymkode: 8aaf7...6cf

Vi lagde budsjett og regnskap for en bedrift. Uansett, det var ikke poenget. 

Skrevet
Knirke skrev (5 minutter siden):

Vi lagde budsjett og regnskap for en bedrift. Uansett, det var ikke poenget. 

Jeg er 39, og da har du hatt faget økonomi på skolen hvis du gikk Allmennfaglig GK. Regnskap, budsjett og pensjon var definitivt en del av faget økonomi.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
SPOCA skrev (4 timer siden):

Jeg er kontaktlærer i småskolen, men kan undervise i økonomi og matematikk helt opp til og med ungdomsskolen.

Selv om det ikke lenger er et eget fag (det var det da jeg gikk på videregående), er personlig økonomi en av mange læreplanmål i blant annet matematikk og samfunnsfag.

Man starter gjerne med veksling, mynter, sedler og penger generelt allerede i 1. og 2. klasse. Vi har f.eks mye butikklek, for at barna skal lære seg å gå i butikken.

* lage rekneuttrykk til praktiske situasjonar og finne praktiske situasjonar som passar til oppgitte rekneuttrykk

* diskutere tilfeldigheit og sannsyn i spel og praktiske situasjonar og knyte det til brøk

Jeg kunne funnet mange flere eksempler hvis man gidder å sjekke læreplanene. Det som har med personlig økonomi å gjøre begynner ganske tidlig. Det er ikke slik at dette ikke blir tatt opp før elevene studerer økonomi på universitetet.

Dette er for øvrig også et tema i blant annet samfunnsfag. Her heter det seg i læreplanmålet etter 4. trinn at elevene skal

* reflektere over samanhengen mellom personleg økonomi og forbruk hos den enkelte

* reflektere over korleis kommersiell påverknad kan verke inn på forbruk, personleg økonomi og sjølvbilete

* vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet

* planleggje, utføre og presentere eit utforskande arbeid knytt til personleg økonomi

Så med mindre elevene sover i timen og foreldrene ikke følger med så får de massevis av opplæring i personlig økonomi.

👏👏👏

• Liker 2
Skrevet
SPOCA skrev (29 minutter siden):

Jeg er 39, og da har du hatt faget økonomi på skolen hvis du gikk Allmennfaglig GK. Regnskap, budsjett og pensjon var definitivt en del av faget økonomi.

Hvorfor henger alle seg opp i dette? Diskuterer vi 90-talls nostalgi, eller hva? Temaet er vel hva folk/ungdommer burde kunne i 2025?

Jeg sa jeg ikke skjønte noe av pensjon, og fortsatt ikke skjønner det. Jeg skjønner ikke integrasjon og derivasjon heller, selv om jeg har hatt det på skolen. Jeg kan heller ikke skrive nynorsk eller snakke fransk.

Skrevet
Knirke skrev (29 minutter siden):

Hvorfor henger alle seg opp i dette? Diskuterer vi 90-talls nostalgi, eller hva? Temaet er vel hva folk/ungdommer burde kunne i 2025?

Jeg sa jeg ikke skjønte noe av pensjon, og fortsatt ikke skjønner det. Jeg skjønner ikke integrasjon og derivasjon heller, selv om jeg har hatt det på skolen. Jeg kan heller ikke skrive nynorsk eller snakke fransk.

Det er vel heller den fortellingen som fortelles i aviser og i samfunnet at barn og unger ikke lærer økonomi på skolen. Problemet er at manglende opplæring i personlig økonomi blir sett på som en sannhet, hvilket faktisk er direkte feil.

I læreplanene er det altså mange kompetansemål som går på nettopp personlig økonomi. Elevene lærer dette på skolen. Det er til og med en del av kartleggingsprøvene og i nasjonale prøver på skolen. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg husker ikke så mye. Jeg var mest interessert i språkfag og kunst/kultur på ungdomsskolen, og ga litt blaffen i samfunnsfag og matte. Så jeg kunne med fordel fulgt bedre med. Vet at vi hadde noe om det, for jeg husker så vidt at vi satte opp budsjett og regnet ut renter. Er født 89.

Jeg jobber som lærer i dag og elevene undervises i personlig økonomi osv. Men problemet i dag er nok at det går så mye tid til atferd osv at mange går glipp av den opplæringen de skal ha. Det er også mange ukonsentrerte elever. Ta litt ansvar selv og følg med på skolen, så skal du se at du lærer masse om økonomi!

Anonymkode: 2f57e...670

• Nyttig 1
Skrevet
Knirke skrev (13 timer siden):

Skulle gjerne hatt mer om økonomi på skolen. Jeg er 40 og skjønner ikke bæret av f.eks pensjon (har vært på kurs, og skjønner fortsatt ingenting). 

Det burde også vært fokus på å lære bort hvordan lønnsforhandlinger foregår, og forskjellen på å jobbe offentlig og privat. 

Jeg ser jo at det er mye hull i kunnskapen blant folk. Her på kG er det omtrent ikke en eneste tråd om lønn uten noen som mener at «yrkesgruppe X og Y burde hatt mye høyere lønn fordi jobben deres er så viktig!» Det er jo ikke sånn det fungerer i det hele tatt.

Hvorfor tenker du at det hadde hjulpet deg å lære om pensjon på skolen om du ikke klart å ta til deg kunnskapen på et eget kurs om det som voksen?

Enkelt yrkesgrupper, som man trenger mange av, så er det vel ikke så strategisk å la ungdommen reflektere over hvor fett det er md tredelt turnus og lønn i «himmelen» dvs statlig pensjon? 

Anonymkode: fb68a...3f1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Knirke skrev (1 time siden):

Poenget er jo nettopp det: du har hatt dette, du sier selv at du ikke kan det. Dette var også noe man lærte i matematikk-faget på ungdomsskolen på 90-tallet. Så dette understreker jo bare poenget vi lærere kommer med igjen og igjen: dette er en del av utdanningen ungdom får. I 2025. 

I fellesfaget samfunnskunnskap, som er det eneste faget som er felles får både yrkesfag og studieforberedende (med andre ord det eneste faget alle ungdom i Norge har, med mindre de dropper ut av vgs), skal de blant annet lære å "drøfte hvordan personlig økonomi, kommersiell påvirkning og forbruk påvirker enkeltpersoner, grupper og samfunnet", "innhente informasjon om forskjellige former for sosial ulikhet i Norge og drøfte sammenhengen mellom ulikhet og utenforskap" og "utforske og beskrive hvordan organiseringen av samfunnet og arbeidslivet i Norge har endret seg, og drøfte hvordan den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringer enkeltpersoner og samfunnet står overfor". Personlig økonomi er relevant for alle disse kompetansemålene. Det kan også trekkes inn i flere av de andre. 

I faget samfunnsfag, er dette et kompetansemål etter 10. trinn: "vurdere hvordan arbeid, inntekt og forbruk kan påvirke personlig økonomi, levestandard og livskvalitet". Dette er et annet: "beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Norge i dag og reflektere over sentrale utfordringer". 

Jeg kjenner ikke til læreplanen i matematikk for ungdomsskolen, men tipper det er et tema der også. Det er det i hvert fall på videregående. 

Dersom ungdom ikke lærer om personlig økonomi i 2025, er det IKKE fordi det ikke er "pensum" på skolen. 

• Hjerte 1
Skrevet
SPOCA skrev (52 minutter siden):

Det er vel heller den fortellingen som fortelles i aviser og i samfunnet at barn og unger ikke lærer økonomi på skolen. Problemet er at manglende opplæring i personlig økonomi blir sett på som en sannhet, hvilket faktisk er direkte feil.

I læreplanene er det altså mange kompetansemål som går på nettopp personlig økonomi. Elevene lærer dette på skolen. Det er til og med en del av kartleggingsprøvene og i nasjonale prøver på skolen. 

Det har vel kanskje litt å gjøre med hvor flink læreren er? Jeg kan bare snakke for meg selv, men av alle lærerne jeg har hatt oppigjennom var kanskje 2-3 gode, og det var på høyskolen (og én på ungdomsskolen)

En dårlig til middels lærer bare ramser opp det som står i læreplanen, gir lekser og setter elever i grupper så de kan ødelegge hverandres lærelyst. En god lærer skaper forståelse. Men igjen: Økonomi er et veldig tørt tema for tenåringer.

Jeg skal ikke påstå at det ikke blir undervist i økonomi på skolen, men det er bare å åpne et par tråder her på forumet, så ser du hvor dårlig det står til med forståelsen blant den voksne befolkningen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Poenget er jo nettopp det: du har hatt dette, du sier selv at du ikke kan det. Dette var også noe man lærte i matematikk-faget på ungdomsskolen på 90-tallet. Så dette understreker jo bare poenget vi lærere kommer med igjen og igjen: dette er en del av utdanningen ungdom får. I 2025. 

I fellesfaget samfunnskunnskap, som er det eneste faget som er felles får både yrkesfag og studieforberedende (med andre ord det eneste faget alle ungdom i Norge har, med mindre de dropper ut av vgs), skal de blant annet lære å "drøfte hvordan personlig økonomi, kommersiell påvirkning og forbruk påvirker enkeltpersoner, grupper og samfunnet", "innhente informasjon om forskjellige former for sosial ulikhet i Norge og drøfte sammenhengen mellom ulikhet og utenforskap" og "utforske og beskrive hvordan organiseringen av samfunnet og arbeidslivet i Norge har endret seg, og drøfte hvordan den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringer enkeltpersoner og samfunnet står overfor". Personlig økonomi er relevant for alle disse kompetansemålene. Det kan også trekkes inn i flere av de andre. 

I faget samfunnsfag, er dette et kompetansemål etter 10. trinn: "vurdere hvordan arbeid, inntekt og forbruk kan påvirke personlig økonomi, levestandard og livskvalitet". Dette er et annet: "beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Norge i dag og reflektere over sentrale utfordringer". 

Jeg kjenner ikke til læreplanen i matematikk for ungdomsskolen, men tipper det er et tema der også. Det er det i hvert fall på videregående. 

Dersom ungdom ikke lærer om personlig økonomi i 2025, er det IKKE fordi det ikke er "pensum" på skolen. 

Du har rett. Jeg har faktisk sitert fra læreplanen fra ungdomsskolen tidligere i tråden. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner jo hvorfor ungdommene ikke lærer noe. Innlegget ditt er så tørt at jeg bare klarte å lese ca 1/4…🫩 Stakkars barn.

Skrevet (endret)
Knirke skrev (14 minutter siden):

Det har vel kanskje litt å gjøre med hvor flink læreren er? Jeg kan bare snakke for meg selv, men av alle lærerne jeg har hatt oppigjennom var kanskje 2-3 gode, og det var på høyskolen (og én på ungdomsskolen)

En dårlig til middels lærer bare ramser opp det som står i læreplanen, gir lekser og setter elever i grupper så de kan ødelegge hverandres lærelyst. En god lærer skaper forståelse. Men igjen: Økonomi er et veldig tørt tema for tenåringer.

Jeg skal ikke påstå at det ikke blir undervist i økonomi på skolen, men det er bare å åpne et par tråder her på forumet, så ser du hvor dårlig det står til med forståelsen blant den voksne befolkningen. 

Ah, der kom den ja. Man skylder på lærerne. Dette til tross for at dette ville vært et tema både gjennom barneskolen, ungdomsskolen OG videregående.

Klart at det finnes dårlige lærere der ute, men det finnes også mange flinke. Og mange av oss gjør ikke annet enn å prøve å undervise med variasjon, bredde og tilrettelegging. Samtidig, noe ansvar må faktisk også elever og foresatte ta. Det å lære seg om sparing burde du også ha lært hjemmefra. Samme med f.eks budsjett, eller pensjon. 

Og står dårlig til? Tja. Veldig mange av de elevene jeg har kjenner faktisk overraskende mye til økonomi. Selv i 2. og 3. klasse. Men, det er fordi foreldrene er gode til å snakke om økonomi. Selv hadde jeg en nesten times diskusjon med mine tredjeklassinger forleden om verdien av ting. 

Jeg opplever ikke nødvendigvis at folk er så dårlige i økonomi, egentlig, men at de heller sliter med impulskontroll. De forstår de ikke har råd, for å ta et tenkt eksempel, men klarer ikke å la seg styre. Jeg tror ikke all verdens kunnskap vil få slutt på folk som shopper seg fra gård og grunn. Noen har åpenbart mangler i sin kunnskap, men mange velger å ikke sette seg inn i sin økonomi.

Endret av SPOCA
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fag jeg hadde på skolen: Norsk, engelsk, tysk, kroppsøving, heimkunnskap, sløyd, kunst og håndverk, musikk, matte, økonomi og sikkert mange flere jeg ikke husker. 

Jeg kan ikke snakke tysk, jeg er fullstendig tonedøv, jeg hater sport, jeg kan ikke tegne. Økonomitimene husker jeg ingenting fra. Dette er fag jeg liksom skal kunne, ifølge skolevesenet, og jeg har fått bestått karakter. Sånn bortsett fra matte som jeg strøk i på VGS (2MX)

Økonomi har jeg lært meg selv i etterkant, sammen med norsk og engelsk skriving, 3. språk (ikke tysk), strikking, sying og matlaging. Matte og fysikk har jeg tatt opp som privatist i voksen alder, og jammen fikk jeg ikke A. 

Skrevet
SPOCA skrev (13 timer siden):

Som barn tenker man ikke over hva ting koster, og de skal heller ikke det. De er barn. I 10 klasse er de ungdom. Vet lite om livets realiteter. 
Da jeg gikk på lærerskolen skrev jeg en hovedoppgave som het Motivasjon. Fikk god karakter på denne. Man må skape relasjoner som er gjenkjennelige for ungdommen. 

Dette er et tema jeg brenner for. Mer åpenhet rundt økonomi og hvordan takle det i hverdagen. 

Skrevet (endret)
Helene skrev (47 minutter siden):

Som barn tenker man ikke over hva ting koster, og de skal heller ikke det. De er barn. I 10 klasse er de ungdom. Vet lite om livets realiteter. 
Da jeg gikk på lærerskolen skrev jeg en hovedoppgave som het Motivasjon. Fikk god karakter på denne. Man må skape relasjoner som er gjenkjennelige for ungdommen. 

Dette er et tema jeg brenner for. Mer åpenhet rundt økonomi og hvordan takle det i hverdagen. 

Hæ? Du skriver om mer åpenhet rundt økonomi og hvordan takle det i hverdagen, samtidig som du mener at barn ikke skal tenke på hva ting koster? Det høres helt virkelighetsfjernt ut, og således går du i mot læreplanmålene. Spesielt.

Da får vi være enige om å være uenige. Jeg mener derimot at barn absolutt bør reflektere rundt hva noe koster, og verdi. Spesielt det som kan være mye verdt for enkelte, ikke er det for andre. Det har mye med forståelse for hverandre å gjøre.

Jeg ble selv meget god i nettopp personlig økonomi fra tidlig alder fordi jeg lærte meg at jeg ikke kunne få alt jeg pekte på fordi noe var for dyrt - og at jeg måtte spare til det jeg virkelig ønsket meg. Jeg fikk ikke lommepenger - jeg lærte å tjene dem selv. Jeg fikk råd til ting fordi jeg jobbet hardt for pengene og sparte dem, ikke fordi noen gav meg pengene i hånda helt uten videre.

Det at 10. klassinger vet lite om livets realiteter er desto større grunn til å lære dem om realiteten som finnes der ute.

Og motivasjon? Selvfølgelig er en av oppgavene til en lærer å skape motivasjon. Derav bruken av variert undervisning. Her elsker elevene butikklek. De synes det er kjempegøy å lære seg å bruke både kort og kontanter. Å spille butikkbrettspill er også veldig gøy. Og på bamsesykehuset koste elevene seg med å blande riktig medisin, og deretter handle på apoteket. I stasjonsundervisning har vi hatt "vekslingsautomat", handleliste og handletur.

Personlig økonomi kan læres bort og læres på mange ulike måter. 

Endret av SPOCA
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mitt barn lærte måtehold uten å måtte tenke på økonomi. Nå snakker jeg om da hun var barn. Senere da hun ble eldre skjønte hun at jeg ikke hadde god råd. Mens søskenbarn fikk alt de ønsket, måtte mitt barn vente til julaften eller bursdag. Nå sa jeg at alt er mulig, bare man sparer til det. Lærte henne budsjett og hvordan leve etter det. Jeg har hele livet hatt 1 kredittkort, som for det meste står i 0. Min datter har det samme. 

Jeg tenker åpenhet ang økonomi etter en viss alder. Men det er hverdagen som teller. Si ja i butikken til alt, eller si at vi trenger ikke det. 

Skrevet
Knirke skrev (11 timer siden):

Man hvorfor mener du da at du burde hatt mer økonomi på skolen...?

Du kan jo ikke de tingene du lærte på skolen.

Hvilken nytte ville det hatt at du hadde hatt mer økonomi du kunne fortalt at du lærte på skolen, men ikke kan likevel?

Anonymkode: 0db24...e0d

• Nyttig 1
Skrevet
Knirke skrev (10 timer siden):

Jeg skjønner jo hvorfor ungdommene ikke lærer noe. Innlegget ditt er så tørt at jeg bare klarte å lese ca 1/4…🫩 Stakkars barn.

Du skjønte ikke at dette var sitater fra læreplanen, og ikke vedkommendes undervisningsopplegg...?🙄

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Helene skrev (39 minutter siden):

Mitt barn lærte måtehold uten å måtte tenke på økonomi. Nå snakker jeg om da hun var barn. Senere da hun ble eldre skjønte hun at jeg ikke hadde god råd. Mens søskenbarn fikk alt de ønsket, måtte mitt barn vente til julaften eller bursdag. Nå sa jeg at alt er mulig, bare man sparer til det. Lærte henne budsjett og hvordan leve etter det. Jeg har hele livet hatt 1 kredittkort, som for det meste står i 0. Min datter har det samme. 

Jeg tenker åpenhet ang økonomi etter en viss alder. Men det er hverdagen som teller. Si ja i butikken til alt, eller si at vi trenger ikke det. 

Å ha ett kredittkort som stort sett står i 0 er da ikke et tegn på at man har god peiling på økonomi.

Barna mine har lært om økonomi fra de var helt små. Datteren min på 6 har allerede sitt eget bankkort som hun lærer å bruke.

Selv har jeg 5 kredittkort som jeg bruker til alt jeg kjøper, så i skrivende stund står jeg med 69 457 kr i "gjeld" der pga en del litt større innkjøp i det siste. Men poenget er at jeg aldri får ett øre i renter av å bruke kortene, men sparer i form av cashback på dem.

Det er de store trekkene i forståelse som er det aller viktigste når det gjelder privatøkonomi, og faktisk alt annet man bør kunne egentlig. Man bør helt fra man er liten lære seg å forstå at det å få god økonomi krever en innsats på en eller annen måte og at man alltid må sette seg godt inn i alternativer og muligheter når det er noe man ønsker å oppnå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...