Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk barn for 4 dager siden og har i tiden etter slitt veldig med søvnen. Føler kroppen er i høygir og når jeg holder på å sovne rykker jeg til og våkner igjen som om jeg må være på «vakt». Er ingen spesielle ting jeg egentlig bekymrer meg for, tror bare det er den totale mengden ting som har skjedd de siste dagene + hormoner og at jeg nå er overtrøtt som gjøre det. Søvnmangelen gjør igjen at jeg er redd for å ikke få sove noe i det hele tatt.. så blir en ond sirkel 

Har sovet litt, men er snakk om 1 time her og 2 timer der, så totalt pr. døgn blir det ikke mer enn 3-4 timer veldig oppstykket søvn 

Er så sliten nå men får ikke sove😞 noen som har opplevd lignende å kan si noe om hvordan det gikk i tiden fremover for dere? 

Anonymkode: 20318...d0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fikk barn for 4 dager siden og har i tiden etter slitt veldig med søvnen. Føler kroppen er i høygir og når jeg holder på å sovne rykker jeg til og våkner igjen som om jeg må være på «vakt». Er ingen spesielle ting jeg egentlig bekymrer meg for, tror bare det er den totale mengden ting som har skjedd de siste dagene + hormoner og at jeg nå er overtrøtt som gjøre det. Søvnmangelen gjør igjen at jeg er redd for å ikke få sove noe i det hele tatt.. så blir en ond sirkel 

Har sovet litt, men er snakk om 1 time her og 2 timer der, så totalt pr. døgn blir det ikke mer enn 3-4 timer veldig oppstykket søvn 

Er så sliten nå men får ikke sove😞 noen som har opplevd lignende å kan si noe om hvordan det gikk i tiden fremover for dere? 

Det er veldig vanlig ❤️ mye adrenalin som fremdeles er i gang og hormoner. Det går heldigvis over. Husker ikke hvor lenge. Men var ikke så mange dager.

Anonymkode: ccc8b...a85

• Liker 3
Skrevet

Gikk seg til etterhvert, tok vel ca 2 uker med førstemann. Det er en stor omveltning å bli mor, og søvn får en brutal endring, men som oftest venner man seg til oppstykket og mindre søvn. 

Om du har en partner så prøv å få litt søvn mens han kan være med barnet, gjerne en trilletur etterhvert

Anonymkode: 0484a...a55

Skrevet

Ganske vanlig, men veldig slitsomt. 

Dersom du har partner så anbefaler jeg å amme barnet og deretter tar partner barnet frem til neste amming. 

Har du noen gang forsøkt mindfullness eller avslapningsteknikker? For meg så slapper kroppen godt av med riktig musikk. Da tar jeg på hodetelefoner og mannen min er den som tar barna hvis det er noe. Slik får jeg en skikkelig timeout og kroppen klarer å slappe ordentlig av.

Btw: gratulerer❤️❤️❤️ 

Anonymkode: f7bf9...201

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar❤️ må innrømme at jeg stresser litt med tanken på hva søvnmangelen kan gjøre med psyken først og fremst. Leser så mye skummelt om psykose osv etter fødsel, og dit vil jeg jo virkelig ikke havne. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Mannen må ta baby litt så du får sovet :) prøv å prioritere det litt fremover. 

Anonymkode: 2b3af...fac

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror alle opplever dette til en viss grad - noen mer enn andre. Hvis du føler psyken din sliten mer så anbefaler jeg psykolog. Ville kanskje spurt om mannen kunne hjulpet til? 

AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanlig. Yngste baby her er 3 mnd og jeg sover fremdeles helt elendig 😅 Babyen sover godt, spesielt om natta, men jeg våkner i hytt og pine likevel. Veldig frustrerende 🫩 Husker ikke når det gikk over med eldstemann, men det tok en stund...

Anonymkode: 05001...394

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig. Du har kanskje ikke fått skikkelig med melk enda? Når denne kicker inn skikkelig, så vil ammingen også virke litt søvndyssende på deg så det vil hjelpe litt. Ellers må du nok bare forsøke å roe ned kroppen litt, f.eks. gjøre litt avspenningsøvelser osv.

Anonymkode: 6f14a...c07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det også sånn, egentlig i mange måneder. Klarte aldri å roe meg ned eller sovne ordentlig for jeg reagerte på hver minste lyd fra babyen. 

Jeg regner med at du har en partner som er hjemme med deg nå i et par uker? Løsningen hos oss, når samboer var hjemme med meg, var at han tok baby 3-4 timer på kvelden og stod opp med baby på morgenen så jeg fikk litt mer sammenhengende søvn. Det var gull verdt. Nå ammet jeg ikke i tillegg, så han kunne gi flaske når baby skulle ha mat. 

Anonymkode: a40ba...3dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar❤️ må innrømme at jeg stresser litt med tanken på hva søvnmangelen kan gjøre med psyken først og fremst. Leser så mye skummelt om psykose osv etter fødsel, og dit vil jeg jo virkelig ikke havne - men kroppen tåler kanskje såpass lite søvn en periode etter fødsel?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet også veldig med søvn og adrenalin i kroppen de første dagene etter mine fødsler, men det gikk seg til ganske raskt. Gratulerer med baby🥰

Anonymkode: c1ad5...a6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar❤️ må innrømme at jeg stresser litt med tanken på hva søvnmangelen kan gjøre med psyken først og fremst. Leser så mye skummelt om psykose osv etter fødsel, og dit vil jeg jo virkelig ikke havne - men kroppen tåler kanskje såpass lite søvn en periode etter fødsel?

Ts

De aller fleste mødre får alt for lite søvn i barselperioden, og de aller aller færreste får fødselspsykose. Er veldig få som får det, og veldig veldig mange som sover sinnsykt dårlig/lite. Så sjansen her er veldig liten, det går nok fint 🥰

Anonymkode: 05001...394

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er naturlige beskyttelsesinstinkter som våkner. Kroppen og sinnet gjør seg klar for en ny hverdag med et nytt ansvar. Hold den lille nært ❤️ Lite søvn vil være helt normalt i flere måneder framover. 

Anonymkode: 0267e...caa

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med baby 💗 Det går seg til, man er virkelig høy på alt som er etter et langt svangerskap, fødsel og ansvaret for en ny liten tass i fanget.  Anbefaler å øve på liggende amming etterhvert som baby blir sterkere. Da kan man både hvile og sove mens baby drømmespiser. Det reddet mine babyperioder. 

Anonymkode: 78213...cce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts

Det er ganske mange som sliter med søvn etter barn - jeg sov ikke mer enn et par timer sammenhengende før barnet var over ett år, man blir sliten til margen men det går  😅 Så det tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for ennå iallfall. 

Anonymkode: ebd67...047

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Takk for svar❤️ må innrømme at jeg stresser litt med tanken på hva søvnmangelen kan gjøre med psyken først og fremst. Leser så mye skummelt om psykose osv etter fødsel, og dit vil jeg jo virkelig ikke havne. 

Ts

Jeg hadde ekstrem søvnmangel i mange måneder pga kolikk hos barnet mitt. Mange ganger var jeg så sliten at hjernen ikke greide å prosessere proposjonene til kroppen min, så jeg kunne f.eks gå trilletur og føle at jeg var 3 meter høy, eller når jeg endelig fikk lagt meg ned og slappet av så følte jeg at hånden min var megasvær for eksempel. Jeg har også hatt veldig mye følelse av vibrering i kroppen. Etter 6 måneder med det der ble jeg sykemeldt 1 uke for at mannen skulle ta seg av barnet og ikke være på jobb. Jeg fikk aldri noen psykose, men hver lørdag og søndag tok mannen seg av barnet 3 timer om morgenen (mellom 2 amminger), f.eks 06-09 og det hjalp veldig, så det anbefales. 

Anonymkode: 24d0e...484

AnonymBruker
Skrevet

Ser at mange skriver at det er normalt med lite søvn etter fødsel,  og det kan det jo være. Selv har jeg sovet langt bedre etter fødsel enn før. Ammehormonene virker også søvndyssende. 

Det er veldig viktig å hente seg inn etter fødsel slik at du har overskudd. Mye adrenelin og stresser er ikke bra og kan i verste fall føre til psykose. Tenker du bør prioritere søvn over det meste annet (utenom baby selvsagt). La mannen din eller andre ta seg av babyen litt når den er mett. Velg å sove når babyen sover istedenfor å rydde eller dusje. Ikke ta i mot besøk med mindre de kan hjelpe deg med babyen mens du sover litt. Og som andre sier, avspenningsøvelser er gull. I verste fall kan du prøve sovemedisin.

Anonymkode: c7cd8...bdb

Skrevet

La pappaen ta ungen så du får sove 🥰 H*n skal uansett ikke ha mat 24/7... 😊😊 evt at han kommer inn så du får amme innimellom 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jepp. Hadde det slik i 3-4 måneder. Enkelte døgn sov jeg 40 min samlet. 

Løste seg når jeg lærte meg å sove når baby sov og vi samsov

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...