AnonymBruker Skrevet i går, 11:43 #21 Skrevet i går, 11:43 skeiv-ostepop skrev (1 time siden): Jeg leste HI - og overskriften. Og jeg fatshamer ikke. En veldig stor og vanlig utfordring med vektnedgang er å dekke over realiteten. Har man en BMI på 25 eller over er man overvektig i henhold til BMI skalaen. Ikke mild overvektig. Ikke lett overvektig. Men overvektig. Adjektivene mild og lett brukes for å gjøre det mindre farlig. Men en lurer bare seg selv. Der tar du faktisk feil. Forskning har vist at de med lett overvekt, 25-27 og de som befinner seg i øvre sjikt av normalintervallet for BMI, 22,5-25, faktisk oppnår høyest levealder. Mht levealder er BMI 17 (lett undervekt) verre enn BMI 27 (lett overvekt). Men når BMI er 30 er det selvfølgelig helseskadelig. Anonymkode: 66efc...2f9 1 2
Lizard Skrevet i går, 12:48 #22 Skrevet i går, 12:48 Mei88 skrev (1 time siden): Hvorfor sier du at vedkommende neppe gjør en ting uten å vite noe mer om mennesket.. 🤮 Fordi vedkommende sa at hen gikk i fjellet og håpet det holdt? 2
AnonymBruker Skrevet i går, 13:24 #23 Skrevet i går, 13:24 Lizard skrev (2 timer siden): Det gjør det neppe. Du trenger å trene tung styrketrening. Det holdt før så regner med det holder nå også. Har vel ikke helt nye fysiologiske behov bare fordi jeg har gått på glp-1 i noen mnd tenker jeg. Endrer jo ikke på alle kroppslige funksjoner akkurat Anonymkode: 819c2...fb3
Gregarious Skrevet i går, 16:06 #24 Skrevet i går, 16:06 skeiv-ostepop skrev (5 timer siden): Jeg leste HI - og overskriften. Og jeg fatshamer ikke. En veldig stor og vanlig utfordring med vektnedgang er å dekke over realiteten. Har man en BMI på 25 eller over er man overvektig i henhold til BMI skalaen. Ikke mild overvektig. Ikke lett overvektig. Men overvektig. Adjektivene mild og lett brukes for å gjøre det mindre farlig. Men en lurer bare seg selv. Når man snakker om overvekt i dagligtale gir det mening å bruke uttrykk som mild overvekt, siden man sjelden opererer med to kategorier slik som i den tekniske inndelingen der overvekt etterfølges av fedmegradene. På den måten blir det faktisk en mer presis beskrivelse i praksis å skille mellom for eksempel lett/mild, moderat og svært overvektig, enn om ytterpunktene bare er overvektig og svært overvektig. Det er heller ikke riktig at det å dekke over realiteter er en stor og vanlig utfordring innen vektnedgang. Forskning støtter ikke det. Man kan derimot diskutere hvordan normale oppfatninger på befolkningsnivå kan endres, men dette fungerer ikke som en signifikant driver for enkelt individet. Det er også slik at differensiering av risiko er en viktig del av klinisk arbeid. For å kunne vurdere om et tiltak står i forhold til risikoprofilen, må man kommunisere risikoen ved overvekten. Derfor bruker klinikere gjerne ord som mild/lett for å gi en realistisk forståelse av risikoen sammenlignet med overvekt som innebærer betydelig høyere medisinsk risiko. 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #25 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Går mye i fjellet. Får håpe det holder Anonymkode: 819c2...fb3 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det holdt før så regner med det holder nå også. Har vel ikke helt nye fysiologiske behov bare fordi jeg har gått på glp-1 i noen mnd tenker jeg. Endrer jo ikke på alle kroppslige funksjoner akkurat Anonymkode: 819c2...fb3 Det er akkurat her du - og mange andre - dessverre bommer. Les innlegget mitt tidlig i tråden på nytt, og hvor viktig det er å trene styrke og spise protein under slanking for å unngå mest mulig tap av muskler. Å gå er bra for sirkulasjon og det å forbrenne fett - men det bygger ikke muskler. Når en slanker seg er en stor andel av kiloene en mister muskelmasse. 25-40 %. https://www.techtarget.com/pharmalifesciences/answer/Addressing-muscle-loss-associated-with-GLP-1-medication-use Mister du mye muskelmasse under slankingen så har du størst risiko for å fyke opp i vekt igjen når du slutter på medisinen, fordi du trenger musklene dine for å forbrenne glukose/blodsukker. De som går opp mye i vekt igjen etter slankemedisin lagrer fett lettere enn før de slanket seg, fordi de har mistet muskelmasse. Så jo, hvordan kroppen din fungerer blir negativt påvirket av vekttap. Å gå er utholdenhetstrening. Du må gjøre styrketrening for å faktisk forebygge muskeltap. Og prioritere å spise godt med proteiner. Og dette burde legen din gitt deg råd om. Hvorfor spør du om råd når du ikke vil høre dem….? Healthy weight loss maintenance with exercise, GLP-1 receptor agonist, or both combined followed by one year without treatment: a post-treatment analysis of a randomised placebo-controlled trial: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2589537024000543 Anonymkode: f0c8e...660 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå