Gå til innhold

Ja eller nei til at venninne/søster/svigerinne ammer barnet ditt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når jeg har hatt barn samtidig med venninner har det hendt at vi har ammet hverandres barn når den andre har vært veldig søvdeprivert og vi har hjulpet hverandre med pass. Dette er det andre som har reagert veldig på. Det er ikke sånn at vi går rundt og deler det i vildens sky, men det har kommet opp tilfeldig. 

Hva tenker du, ville du gjort det, ville du tillatt at noen gjorde det med ditt barn? 

Anonymkode: d3276...e7d

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei!

Anonymkode: 41df6...625

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei synes det blir helt feil. 

Anonymkode: 71b35...4f5

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde nok klikket i vinkel dersom noen hadde ammet mitt barn, men jeg var heller aldri borte fra de så lenge at det ville ha vært nødvendig. 

Dersom det er ok for begge mødrene så er det jo ikke noe feil med det. 

Anonymkode: 1e515...6ed

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: d7b82...d47

• Liker 5
Skrevet

Totalt uaktuelt med mindre det står om livet.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Har dere alle vært pasienter på DPS?

Anonymkode: 399ea...405

• Liker 9
Skrevet

Man skal ikke mange årene bakover før amme var et yrke. 

Det var helt vanlig at andre ammet barnet sitt. Enten fordi man ikke kunne amme selv (før MME kom) eller pga jobb/forpliktelser. 

Før var man en del av en landsby. Nå er vi ribbet for landsbyen. Vi er flokkdyr!!

Anonymkode: c8eaf...edc

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Skrevet

Det hadde gått helt fint for meg.

Hadde nok syntes det var litt rart å amme noen andre sin baby da.. De minste hadde sikkert gått fint men ikke eldre enn 4 mnd. 

Anonymkode: 09bbc...d0b

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei!

Hvorfor?

• Liker 2
Skrevet

Hadde ikke gjort meg noe. Det er å mate en baby. Ser ikke problemet. 

• Liker 7
  • Hjerte 4
Skrevet

Har gjort det i et nødstilfelle. Ser ikke helt the big deal. Har venner fra andre steder der det er helt vanlig, barna har "milk siblings" som er andre barn mor har ammet. 

Anonymkode: 2d591...d6e

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
Sydvesta Orkana skrev (2 minutter siden):

Hvorfor?

Fordi den mor-barn kontakten som skapes ved amming er viktig og uerstattelig bånd. Jeg ville aldri (med mindre jeg var dø og den eneste måten barnet hadde overlevd på var at noen andre ammet barnet mitt) latt den kontakten skapes mwd noen andre ved at noen andre matet barnet mitt.

Fordi jeg personlig synes det er en litt ekkel og unaturlig tanke.

Fordi det er helt unødvendig i dagens samfunn.

Fordi det ikke finnes en eneste grunn til at jeg skulle mene ja til dette.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi den mor-barn kontakten som skapes ved amming er viktig og uerstattelig bånd. Jeg ville aldri (med mindre jeg var dø og den eneste måten barnet hadde overlevd på var at noen andre ammet barnet mitt) latt den kontakten skapes mwd noen andre ved at noen andre matet barnet mitt.

Javel

• Liker 2
Skrevet

hadde sett det som kun positivt. Siden jeg ikke hadde noen i min nære krets som kunne hjelpe meg med melk da min var baby måtte jeg tilleggsfore med nasty ultraprosessert morsmelkserstatning, jeg skulle gitt SÅ mye for å heller kunne gi ekte morsmelk. 

Jeg har ammet nevøen min, som er 8 måneder yngre enn min, da jeg passet ham noen timer så søsteren min kunne få sove ut skikkelig.

Anonymkode: cfcf9...16c

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Sydvesta Orkana skrev (Akkurat nå):

Javel

Hey, du spurte..  Da får du svar, så ok.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Tror kanskje jeg kunne ha ammet et annet barn, men ikke vært komfortabel med at mine barn hadde blitt ammet av en annen. 

Anonymkode: fd48d...b45

Skrevet

Aldri gjort det men tenker at det ikke er noe galt med det. Jeg fikk pupp fra tanten min da jeg var baby

Anonymkode: 7aff6...333

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare fordi en person ammet ditt barn én gang så hadde ikke det ødelagt noe som helst av tillnytning… 

Rent evolusjonsmessig gjør du barnet ditt en bjørnetjeneste ved å være så… begrenset.  

Anonymkode: c8eaf...edc

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet

Skal dere bytte på å ha ubeskyttet samleie med hverandres menn også da?

I dagens samfunn har vi veldig mange medisinske risikofaktorer som setter de små barna i en veldig sårbar posisjon.

Flere sykdommer smitter via brystmelk, blant de mest farlige er HIV, HTLV-1 og HTLV-2, Heptitt B, Cytomegalovirus, Syfilis m.fl.

Barnet får også i seg alt som er i melken. Legemidler, smertestillende, antidepressiva, ADHD-medisiner, rusmidler, alkohol, nikotin, THC m.fl.

Barnet kan også reagere på mat moren spiser, melk-/matallergier, medisiner, kryssreaksjoner.

Brystmelk inneholder også bakterier, probiotika og antistoffer - barnet får den som ammer sin immunprofil. Hvis den som ammer har dårlig helse, kroniske sykdommer, autoimmune sykdommer, har tatt mye antibiotika, eller på andre måter har dårlig flora, så kan dette påvirke barnets immun- og tarmutvikling.

I dagens samfunn er «wet-nursing» risikosport med barnet som den store taperen i det lange løp. Nei, jeg ville aldri utsatt barna mine for dette.

Anonymkode: e0adb...167

• Liker 3
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...