AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:36 #1 Skrevet fredag kl. 10:36 Leiligheten er på 48 kvm., og det er åpen kjøkkenløsning, så tror det blir omtrent 30 kwm. som trenger varme. Hvor mange watt? Holder det med tusen? Bor i sør ved havet, men det kan bli kaldt her også. Anonymkode: 0b667...7f7
newman01 Skrevet fredag kl. 11:11 #2 Skrevet fredag kl. 11:11 Hvor godt isolert er det? Er vinduene av nyere dato eller gamle med dårlig isolering? Og hva varmer du opp med idag? 1000W alene er ikke nok, det må være noe grunnoppvarming i bunn
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:13 #3 Skrevet fredag kl. 11:13 Les kravspef for oven, det står der. Anonymkode: 2516f...d34 2
newman01 Skrevet fredag kl. 11:23 #4 Skrevet fredag kl. 11:23 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Les kravspef for oven, det står der. Anonymkode: 2516f...d34 Jeg er ganske sikker på at det ikke står på ovnen om det er nok effekt på den til å holde den spesifikke leiligheten lun og varm
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:29 #6 Skrevet fredag kl. 11:29 newman01 skrev (4 minutter siden): Jeg er ganske sikker på at det ikke står på ovnen om det er nok effekt på den til å holde den spesifikke leiligheten lun og varm Jeg er ganske sikker på at det står hvor mange kvm den er beregnet på, og at det er åpenbart at man må ta høyde for dårlig isolering osv. Anonymkode: 2516f...d34 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:29 #7 Skrevet fredag kl. 11:29 Jeg hadde kjøpt flere enn 1. Det er lurt å sette de opp under vinduer for å ta knekken på den kalde luften med engang. Sett inn flere og ikke alle på samme vegg. Slik at du får varme fra flere kanter. Still inn termostat på f.eks. 22 grader så styrer de seg selv hvor mye de yter. Anonymkode: eef06...9e6 3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:24 #8 Skrevet fredag kl. 12:24 newman01 skrev (1 time siden): Hvor godt isolert er det? Er vinduene av nyere dato eller gamle med dårlig isolering? Og hva varmer du opp med idag? 1000W alene er ikke nok, det må være noe grunnoppvarming i bunn Boligen er bygget i år 2001. Tror isolasjonen er bra. I dag har jeg bare en ovn på 600 watt i gangen, men er ikke hjemme. Har også en tilsvarende på soverommet og varmekabler på badet. AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg er ganske sikker på at det står hvor mange kvm den er beregnet på, og at det er åpenbart at man må ta høyde for dårlig isolering osv. Anonymkode: 2516f...d34 Takk. Jeg skal sjekke. Ts Anonymkode: 0b667...7f7
TBL12 Skrevet fredag kl. 17:03 #9 Skrevet fredag kl. 17:03 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Leiligheten er på 48 kvm., og det er åpen kjøkkenløsning, så tror det blir omtrent 30 kwm. som trenger varme. Hvor mange watt? Holder det med tusen? Bor i sør ved havet, men det kan bli kaldt her også. Anonymkode: 0b667...7f7 Om du nesten holder varmen idag skal det ikke så mye ekstra til for å øke varmen. Se etter en panelovn som du mener passer inn, og som passer med plasseringen du tenker på. Alle elektriske ovner har termostat. Når det er varmt nok kobler ovnen ut. Er kaldt nok og varmetapet stort nok vil ovn stå på hele tiden. Om det oppstår ofte er ovn for liten, eller du må ha flere varmekilder. Tommelfingerregel 70 watt per kvadratmeter for normal isolasjon, men det er mange parametere her. Byggeår 2001 har mye bedre isolasjon enn det som er bygget før midten av 80 tallet. Bor selv i hus fra 1978, holder varmen her også. 😇 Endret fredag kl. 17:04 av TBL12
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:37 #10 Skrevet fredag kl. 21:37 Hvor stor sikring har du i stuen? Hvor mye strøm har du tilgang på? Anonymkode: 50492...a6c
catman Skrevet 12 timer siden #11 Skrevet 12 timer siden Sikring er et godt og viktig poeng. Kjøp også heller 2 på 1000W enn en på 2000W. Varmen skal fordele seg også. Det beste alternativet dog er varmepumpe til hele leiligheten. Fire ganger mer effektivt, dvs. du får varme tilsvarende 4000W ut av 1000W. Inngår også i leilighetens verdistigning. Nå på slutten av året bør du få en enkel varmepumpe ferdig montert til 15000-isj. Kjøp noe med app, slik som Panasonic. Da kan du forvarme leiligheten idet du lander på flyplassen osv. 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #12 Skrevet 10 timer siden catman skrev (2 timer siden): Sikring er et godt og viktig poeng. Kjøp også heller 2 på 1000W enn en på 2000W. Varmen skal fordele seg også. Det beste alternativet dog er varmepumpe til hele leiligheten. Fire ganger mer effektivt, dvs. du får varme tilsvarende 4000W ut av 1000W. Inngår også i leilighetens verdistigning. Nå på slutten av året bør du få en enkel varmepumpe ferdig montert til 15000-isj. Kjøp noe med app, slik som Panasonic. Da kan du forvarme leiligheten idet du lander på flyplassen osv. Forvarming forutsetter wifi i huset. Som meg som har mobilt bredbånd med meg, vil ikke dette funke. Anonymkode: 0f497...5e3
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Skrevet 8 timer siden Hva med...kremt...naboen sitt bredbånd? Er jo en leilighet. Anonymkode: c55df...0ce
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hva med...kremt...naboen sitt bredbånd? Er jo en leilighet. Anonymkode: c55df...0ce Har du passordet? Anonymkode: 0f497...5e3
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du passordet? Anonymkode: 0f497...5e3 Prøv kjæledyret + 123. Slår til i vel halvparten av tilfellene. Anonymkode: c55df...0ce 1 1
TBL12 Skrevet 6 timer siden #16 Skrevet 6 timer siden catman skrev (6 timer siden): Sikring er et godt og viktig poeng. Kjøp også heller 2 på 1000W enn en på 2000W. Varmen skal fordele seg også. Det beste alternativet dog er varmepumpe til hele leiligheten. Fire ganger mer effektivt, dvs. du får varme tilsvarende 4000W ut av 1000W. Inngår også i leilighetens verdistigning. Nå på slutten av året bør du få en enkel varmepumpe ferdig montert til 15000-isj. Kjøp noe med app, slik som Panasonic. Da kan du forvarme leiligheten idet du lander på flyplassen osv. Varmepumpe er en energieffektiv måte å varme opp på. Luft til luft varmepumpe er forholdsvis rimelig å installere. Ulempen i leiligheter i blokk er egnet sted for utedelen. Noen steder er det mulig å installere etter bestemte retningslinjer, eksempelvis på balkong. Kondens og is må også løses på egnet måte, det er gjerne muligheter til å løse det om en ønsker. Andre sameier og borettslag har et absolutt forbud mot luft til luft varmepumper da de ikke har egnet sted for utedelen.
catman Skrevet 4 timer siden #17 Skrevet 4 timer siden TBL12 skrev (2 timer siden): Varmepumpe er en energieffektiv måte å varme opp på. Luft til luft varmepumpe er forholdsvis rimelig å installere. Ulempen i leiligheter i blokk er egnet sted for utedelen. Noen steder er det mulig å installere etter bestemte retningslinjer, eksempelvis på balkong. Kondens og is må også løses på egnet måte, det er gjerne muligheter til å løse det om en ønsker. Andre sameier og borettslag har et absolutt forbud mot luft til luft varmepumper da de ikke har egnet sted for utedelen. Du har helt rett, men imho absolutt verdt det å undersøke. Med naboen tenker jeg at man bare kan spørre også: Kan jeg ha varmepumpen på deres WiFi? Tror ikke folk flest hadde brydd seg, egentlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå