Memorangen Skrevet fredag kl. 15:29 #21 Skrevet fredag kl. 15:29 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei. Vi har en jente på to, snart tre år, som er vant til å sove med oss. Det hender vi legger henne i sin egen seng, men rundt midnatt kommer hun tuslende inn til oss og legger seg der. Legging har alltid vært vanskelig uavhengig om hun legger seg sammen med oss eller på eget rom. Tar som regel 1,5-2 timer før hun sovner, og da må vi være tett inntil henne. Er som regel litt sutring eller tull og tøys som gjør at det tar tid. Framover skal jeg følge henne tilbake til egen seng når hun våkner på natta, er jo en dum uvane å la henne legge seg med oss når hun våkner. Har dere noen gode råd for å gjøre leggingen enklere, og helst få henne til å sove på eget rom natten gjennom? Anonymkode: c980b...4e7 Kan far samsove med henne mens du samsover med den minste når den tid kommer? Vi fikk aldri til at barna sov i egne senger hele natten. Det skjedde altså, men vi ga litt opp til slutt. Nå vil den største helst ligge på eget rom mens jeg fremdeles tviholder på kosen med at den minste (9) år fortsatt vil sove med meg en del ❤️
flått1 Skrevet fredag kl. 15:42 #22 Skrevet fredag kl. 15:42 Hos oss har alle tre ungene sovet sammen med oss. Det ble litt trangt med 4 i en seng når jentene var små (1år i mellom) så når de ble store nok til å forstå så tok vi en prat og ble enige om at når begge vi voksne var hjemme på natt så måtte de sove i egen seng og når en av oss jobbet natt så var det fritt frem. Da jobbet vi veldig mye natt så det var en god deal for dem. De sov inne hos oss til de begynte i 2 og 3 klasse. Guttungen, som kom 10år etter jentene) sover fortsatt i vår seng når en av oss er på jobb. Han er 9år og ser ikke ut til å gi seg med det med det første. De gangene han har valgt egen seng så har jeg slitt med å få sove alene
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:47 #23 Skrevet fredag kl. 15:47 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette er frarådet fordi det øker risiko for krybbedød. Babyer skal sove på rom med foreldrene i minst seks måneder. Anonymkode: 46c21...106 Vi gjør som det passer oss. Vi har aldri hatt ungene på vårt rom. Det var ingen protester om å ligge på eget rom da dr ble større. Anonymkode: 874c4...229 2
HMK Skrevet fredag kl. 15:51 #24 Skrevet fredag kl. 15:51 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mine barn sov i egne senger på egne rom da vikom fra klinikken. Anonymkode: 874c4...229 Gikk de på britisk internatskole fra de var 5 år også? 5 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:03 #25 Skrevet fredag kl. 16:03 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Venter i 2 år på å venne barnet til å sove på eget rom i egen seng er som å be om et helvete. Rart at dere er overrasket over det Anonymkode: a40f3...5fe Så fantastisk svar Anonymkode: 2974b...2e8 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:03 #26 Skrevet fredag kl. 16:03 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vi gjør som det passer oss. Vi har aldri hatt ungene på vårt rom. Det var ingen protester om å ligge på eget rom da dr ble større. Anonymkode: 874c4...229 Stakkars barn Anonymkode: 2974b...2e8 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:53 #27 Skrevet fredag kl. 18:53 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva i alle...? Vi har fått begge våre til sove på eget rom rundt 8,5-9 mnd alder. Første slet med å finne roen selv, men da barnet knakk koden, ble det søvn raskt. Andre har sovnet på under ti min fra første gangen alene på rommet sitt. Da var vi nok langt mindre "stresset" på ting, men andre er også smokkbruker i motsetning til første, som gir muligheten til å roe seg selv på en annen måte. Anonymkode: 7a5f7...36a Ja dette var jo 100% noe dere "fikk til". Det er faktisk sånn at barn er ganske forskjellige. Og genrelt med søvn er mennesker veldig forskjellige. Noen sovner i det de legger seg, andre bruker alltid tid på å sovne. Noen barn trenger mye støtte og foreldrekontakt, andre ikke. Det kan være greit å være litt ydmyk på det at folk har andre barn enn dere uten at de har gjort noe feil. Kjørte dere gråtekur med første da eller hva gjorde dere for å "få det til"? For da gir de jo opp og sovner til slutt selv. Men det er jo ikke bra for dem. Du sier liksom ikke hva du mener dere gjorde. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi gjør som det passer oss. Vi har aldri hatt ungene på vårt rom. Det var ingen protester om å ligge på eget rom da dr ble større. Anonymkode: 874c4...229 Alle står såklart fritt til å følge de rådene fra helsevesen og offentlige myndigheter som dere vil. Men du må nesten tåle da at noen opplyser deg og andre som leser tråden om at det er en helserisiko forbundet med det du gjorde. Ikke var det du skrev hjelpsomt eller relevant for TS heller. Anonymkode: 98e40...f7a 3 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:00 #28 Skrevet fredag kl. 19:00 Kjedelig svar, men dere må bare være konsekvente. 3-åringen vår kommer inn til oss nå og da, en av oss følger tilbake til rommet og ligger sammen med henne til hun sovner igjen, før vi går tilbake til vår seng. Snakk og gjør minst mulig, vær konsekvent på at man sover om natten. Anonymkode: 5ba53...c78 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:03 #29 Skrevet fredag kl. 19:03 Vår 2.5 åring sovner på eget rom, men en gang mellom 23 og 01 kommer han inn til oss. Veldig koselig 🥰 Når baby kommer skal baby sove i krybbe ved siden av sengen, og barnet i midten slik han gjør nå. Etter hvert blir nok baby også å ta plass i sengen, og da er det enten litt trangt, vi fikser større seng, vi voksne veksler med hvem som sover på eget rom, vi voksne legger en madrass ved siden av ungen sin seng eller ungene klarer fint å dele rom. Kanskje barnet "flytter ut" frivillig også. Uansett, jeg har ikke hørt om noen 16 åringer som går inn til foreldrene hver natt, så det ordner seg nok. Er for mye å stresse med i livet til at jeg gidder å stresse med dette 😊 Anonymkode: 4953c...a10 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:05 #30 Skrevet fredag kl. 22:05 Vår 3 åringen har alltid sovet mellom oss. Syns det er koselig jeg. Anonymkode: c9c95...ee1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:45 #31 Skrevet lørdag kl. 06:45 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja dette var jo 100% noe dere "fikk til". Det er faktisk sånn at barn er ganske forskjellige. Og genrelt med søvn er mennesker veldig forskjellige. Noen sovner i det de legger seg, andre bruker alltid tid på å sovne. Noen barn trenger mye støtte og foreldrekontakt, andre ikke. Det kan være greit å være litt ydmyk på det at folk har andre barn enn dere uten at de har gjort noe feil. Kjørte dere gråtekur med første da eller hva gjorde dere for å "få det til"? For da gir de jo opp og sovner til slutt selv. Men det er jo ikke bra for dem. Du sier liksom ikke hva du mener dere gjorde. Anonymkode: 98e40...f7a Selvfølgelig var det noe vi fikk til. Vi kunne jo bare latt barnet sove i sengen vår. Gråtekur? Nei, vi satt inne på rommet mens barnet lærte seg å finne roen til å sovne litt selv. Det kunne innebære litt gråt. Vi gikk ikke ut mens barnet gråt. Anonymkode: 7a5f7...36a 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:48 #32 Skrevet lørdag kl. 08:48 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvfølgelig var det noe vi fikk til. Vi kunne jo bare latt barnet sove i sengen vår. Gråtekur? Nei, vi satt inne på rommet mens barnet lærte seg å finne roen til å sovne litt selv. Det kunne innebære litt gråt. Vi gikk ikke ut mens barnet gråt. Anonymkode: 7a5f7...36a Så dere hadde barn som godtok å sove på eget rom. Det er jo ikke noe dere fikk til, dere hadde bare flaks. Tror du virkelig at alle som samsover gjør det fordi de ikke har forsøkt noe annet? Å sitte med et gråtende barn uten å trøste er jo en form for gråtekur men det høres jo ut som at dere egentlig hadde barn som ikke trengte så mye støtte til søvn. Anonymkode: 98e40...f7a 6
Uanonym bruker Skrevet lørdag kl. 09:34 #33 Skrevet lørdag kl. 09:34 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Dette er frarådet fordi det øker risiko for krybbedød. Babyer skal sove på rom med foreldrene i minst seks måneder. Anonymkode: 46c21...106 Nei! Tvert i mot! Rådet er egen seng på foreldrenes rom. https://lub.no/om-barnedod/krybbedod/forebygging-av-krybbedod/la-barnet-sove-i-egen-seng/ 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:41 #34 Skrevet lørdag kl. 09:41 Uanonym bruker skrev (6 minutter siden): Nei! Tvert i mot! Rådet er egen seng på foreldrenes rom. https://lub.no/om-barnedod/krybbedod/forebygging-av-krybbedod/la-barnet-sove-i-egen-seng/ Det står jo sove på foreldrenes rom i det innlegget du siterte 🙃 Anonymkode: 2974b...2e8 4 3
Uanonym bruker Skrevet lørdag kl. 09:51 #35 Skrevet lørdag kl. 09:51 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det står jo sove på foreldrenes rom i det innlegget du siterte 🙃 Anonymkode: 2974b...2e8 Personen jeg siterte siterte en som skrev at barna sov i egne senger, og i innlegget jeg siterte framstår det som om det ikke er anbefalt. Dermed lenke til LUB hvor det står at det er anbefalt at babyer sover i egne senger.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:38 #36 Skrevet lørdag kl. 17:38 Uanonym bruker skrev (7 timer siden): Personen jeg siterte siterte en som skrev at barna sov i egne senger, og i innlegget jeg siterte framstår det som om det ikke er anbefalt. Dermed lenke til LUB hvor det står at det er anbefalt at babyer sover i egne senger. Hun siterte en som sa at baby sov på eget rom. Anonymkode: 98e40...f7a 1 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:12 #37 Skrevet lørdag kl. 22:12 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Så dere hadde barn som godtok å sove på eget rom. Det er jo ikke noe dere fikk til, dere hadde bare flaks. Tror du virkelig at alle som samsover gjør det fordi de ikke har forsøkt noe annet? Å sitte med et gråtende barn uten å trøste er jo en form for gråtekur men det høres jo ut som at dere egentlig hadde barn som ikke trengte så mye støtte til søvn. Anonymkode: 98e40...f7a Det var mye jobb å få førstemann til å sove på eget rom. Gråtekur er når man overlater barnet til seg selv. Vi satt der hele veien og pratet med ham. Lærte ham at sengen var et helt trygt sted. Nummer to var ikke vår fortjeneste at var trygg i egen seng, det var helt naturlig. Anonymkode: 7a5f7...36a
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 04:16 #38 Skrevet søndag kl. 04:16 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det var mye jobb å få førstemann til å sove på eget rom. Gråtekur er når man overlater barnet til seg selv. Vi satt der hele veien og pratet med ham. Lærte ham at sengen var et helt trygt sted. Nummer to var ikke vår fortjeneste at var trygg i egen seng, det var helt naturlig. Anonymkode: 7a5f7...36a Det er fortsatt en gråtekur selv om dere satt ved siden av. En så følelsesladd unge får ikle med seg hva dere sier. Anonymkode: baf02...881 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:40 #39 Skrevet søndag kl. 17:40 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er fortsatt en gråtekur selv om dere satt ved siden av. En så følelsesladd unge får ikle med seg hva dere sier. Anonymkode: baf02...881 Nei, det er ikke gråtekur, slutt nå 🙄 Anonymkode: 7a5f7...36a 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #40 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (På 6.12.2025 den 23.12): Det var mye jobb å få førstemann til å sove på eget rom. Gråtekur er når man overlater barnet til seg selv. Vi satt der hele veien og pratet med ham. Lærte ham at sengen var et helt trygt sted. Nummer to var ikke vår fortjeneste at var trygg i egen seng, det var helt naturlig. Anonymkode: 7a5f7...36a Gråtekur er når man lar barnet gråte i stedet for å ta opp babyen for å innfri behovet for nærhet og trøst, og der målet er å redusere/minimere at babyen tar kontakt med foreldrene. Det verste er å gå ut av rommet og la babyen ligge alene, men å gå frem og tilbake (Ferber) eller sitte ved siden av sengen og snakke er også gråtekur. Hvis jeg hadde grått og vært skikkelig lei meg en kveld og mannen i stedet for å holde rundt meg og gi meg en klem hadde sittet ved siden av meg og snakket for å lære meg å trøste/regulere meg selv, så hadde forholdet vårt fått seg en solid skrape, for å si det sånn. Anonymkode: 46c21...106 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå