Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kjører budbil og har i dag for første gang kjørt E39 nordover ut av Bergen. Makan til kjøring der! Nesten alle ligger 10-15 km/t under den lovlige fartsgrensen. Når man kjører forbi, tuter de og gasser på og alt mulig rart - både lastebiler og personbiler. Én av de lurte jeg på om skulle dunke bort i meg bakfra.

Hva er dette for noe?

Alt jeg vil er å sette på cruise control i fartsgrensen og komme meg frem i tide. Jeg har jo jobb som er avhengig av førerkort, er jo ikke akkurat slik at jeg råkjører. Merkelig atferd der ute...

Anonymkode: 18245...6b3

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nordmenn generelt er elendige sjåfører. Jeg holder meg til veier med minst to filer hver vei, så slipper jeg å forholde meg til de verste av dem. Legger meg kun inn i høyre fil når en råtass nærmer seg meg bakfra, før jeg legger meg tilbake. 

Anonymkode: 6dfd2...211

Skrevet

Jeg kjører lastebil i Bergen, og legger jeg meg i høyrefilen må jeg ha goood tid. Det går i maks 70 i 80-sonen. 
Legger meg på 80 med cruisecontrol og kjører forbi det meste da. 

Anonymkode: d0d25...b9e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 21.48):

Jeg kjører budbil og har i dag for første gang kjørt E39 nordover ut av Bergen. Makan til kjøring der! Nesten alle ligger 10-15 km/t under den lovlige fartsgrensen. Når man kjører forbi, tuter de og gasser på og alt mulig rart - både lastebiler og personbiler. Én av de lurte jeg på om skulle dunke bort i meg bakfra.

Hva er dette for noe?

Alt jeg vil er å sette på cruise control i fartsgrensen og komme meg frem i tide. Jeg har jo jobb som er avhengig av førerkort, er jo ikke akkurat slik at jeg råkjører. Merkelig atferd der ute...

er det mange biler på veien da? hvis noen kjører sakte så må man jo følge trafikkflyten... siden man må kjøre etter forholdene. jeg vil jo selvfølgelig kjøre 80+ men hvis flyten er 70 så må man jo innfinne seg med det.. 

Anonymkode: df3b4...49a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

er det mange biler på veien da? hvis noen kjører sakte så må man jo følge trafikkflyten... siden man må kjøre etter forholdene. jeg vil jo selvfølgelig kjøre 80+ men hvis flyten er 70 så må man jo innfinne seg med det.. 

Nei, det er litt i puljer. Kanskje 2-3 biler i lag, typisk. Regner med at den delen av trafikken som flyter forbi proppene holder samme fart som meg, så da ser jeg ikke så mye til de heller. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 21.48):

Hva er dette for noe?

Klassisk. Og hvis det kommer et langt strekke så gasser de opp slik at det blir vanskelig å kjøre forbi. Det viktigste for denne gjengen er å tverke. Men dette gjelder ikke bare E39. Klovner over alt.

Anonymkode: 5c907...89a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Klassisk. Og hvis det kommer et langt strekke så gasser de opp slik at det blir vanskelig å kjøre forbi. Det viktigste for denne gjengen er å tverke. Men dette gjelder ikke bare E39. Klovner over alt.

Anonymkode: 5c907...89a

jeg har vanskelig for å tro at noen er så kjipe med vilje... 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

jeg har vanskelig for å tro at noen er så kjipe med vilje... 

Jeg også, men så er vi her da.

Skrevet

Det er jo 70 grense i laaang  tid.

Anonymkode: 999e2...48b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2025 den 11.38):

hva i all verden, man MÅ Ikke følge en sinke for å kjøre etter forholdene om sinken tar feil! 

Anonymkode: e2eec...3c3

• Liker 2
Skrevet

Jeg har helt motsatt erfaring fra E39 her hvor jeg bor. Jeg holder alltid fartsgrensa og blir forbikjørt av absolutt alt og alle. Så det er vel jeg som er sinka da. 

Anonymkode: 2a402...1ac

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har helt motsatt erfaring fra E39 her hvor jeg bor. Jeg holder alltid fartsgrensa og blir forbikjørt av absolutt alt og alle. Så det er vel jeg som er sinka da. 

Må legge til at jeg ligger fint i høyrefeltet og hverken tuter eller gasser på når jeg blir forbikjørt. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjører du kanskje en bil hvor speedometeravviket er ekstra høyt, som f.eks. første generasjons LEAF? Den har de fulle, lovlige 10% i avvik - viser den 70, kjører du altså bare i 63 km/t.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

hva i all verden, man MÅ Ikke følge en sinke for å kjøre etter forholdene om sinken tar feil! 

Anonymkode: e2eec...3c3

Hva mener du? Skal man kjøre oppi rompen på dem? 

Skrevet

Jeg verken tuter eller blinker med lys når jeg blir forbikjørt og kjører gjerne inn i en eller flere busslommer på veien dit jeg skal, dersom jeg ser det kommer 2 eller flere biler bak meg. Tar meg god tid, og følger forholdene som jeg oppfatter de. Vet ikke hvor mange som test bremser underveis i kjøreturen, men det gjør jeg hver eneste dag for å sjekke om jeg kan ha normal hastighet eller burde avpasse farten. 

I situasjoner jeg blinker med lys til de som kjører forbi er fordi det er enkelte som legger seg så nærme at de kan klø meg i bakhodet før de plutselig, uten å bruke blinklys, kjører forbi. Eller de som ligger bak meg lenge og blinker med lysene mot meg fordi de mener jeg kjører for sakte, men de tørr ikke kjøre forbi før de plutselig får et raserianfall. Det mange ikke virker å forstå er at fartsgrenser er MAKS fartsgrense, ikke anbefalt fartsgrense. 

Anonymkode: 8513a...99b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det mange ikke virker å forstå er at fartsgrenser er MAKS fartsgrense, ikke anbefalt fartsgrense. 

Nå snakker vi om helt ordinære, frostfrie kjøreforhold. Da vil man gjerne ligge i den allerede forsiktig satte fartsgrensen. Mange steder er den satt for 50-60 år siden og er vel innenfor hva som passer med dagens biler.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 21.53):

Nordmenn generelt er elendige sjåfører. Jeg holder meg til veier med minst to filer hver vei, så slipper jeg å forholde meg til de verste av dem. Legger meg kun inn i høyre fil når en råtass nærmer seg meg bakfra, før jeg legger meg tilbake. 

Anonymkode: 6dfd2...211

Så har vi de sjåfører langs veiene som ser bare andre sine feil, og  har konspirasjonsteorier om at de  er verdensmestere  i trafikkbilde. 

Anonymkode: 09f5e...ec9

Skrevet

Er det mest damer/kjerringer som er sinker i trafikken?

Anonymkode: 214c3...94f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...