AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:36 #1 Skrevet torsdag kl. 14:36 Hei! Barnet (1år) begynte i barnehagen på mandag. Hun var der i to dager også fikk hun kjempe feber og ble veldig slapp så vi holdt henne hjemme onsdag, torsdag og må mest sannsynlig holde henne hjemme fredag. Jeg hadde tatt feriedager mandag-onsdag for å være med på tilvenningen, men nå blir det jo ikke tilvenning før i neste uke egentlig. Jeg har tatt sykt barn dager nå torsdag og fredag (mest sannsynlig) Da har jeg et logistikk problem for jeg har ikke flere feriedager å ta av da jeg maxet ut permisjonen, far jobber turnus i Nordsjøen og er borte. hva kan jeg gjøre? Jeg må jo være med på tilvenningen og vil jo det 🥺 barnet storkoste seg i barnehagen, så det er jo et kjempe pluss! Men de i barnehagen anbefalte og ta to dager til hvor jeg er der noen timer på morgenen. Og at jeg er tilgjengelig for henting når det er aktuelt, alt mellom 12-15. hva gjør jeg?🥺 Anonymkode: cec18...94f
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:37 #2 Skrevet torsdag kl. 14:37 Fri uten lønn. Anonymkode: 5788e...a04 4 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:44 #3 Skrevet torsdag kl. 14:44 Fri uten lønn ja. Jeg tok det en uke i forbindelse med tilvenning, og jobbet 50% uken etter for korte dager. Anonymkode: e520b...c75
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:17 #4 Skrevet torsdag kl. 16:17 Du får ikke velferdspermisjon til tilvenning i barnehage? Det er vanlig mange arbeidsplasser, du har sikkert sjekket det, men ville nevne det. Ellers ville jeg bedt om fri uten lønn og forklart ovenfor arbeidsgiver. Anonymkode: 4a2e7...416
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:07 #5 Skrevet torsdag kl. 21:07 Får du ikke velferdspermisjon til tilvenning? På min arbeidsplass får man etter behov, jeg fikk 3 dager. Du må jo være der mer enn de 2 dagene spesielt når barnet ble syk nå. Man anbefaler minst 5 dager egentlig. Du må bare snakke med arbeidsgiver og forklare hva som skjedde og si at du må ha noen dager til fri. Litt sent nå men far som har friperioder burde jo tatt tilvenning over en friperiode.. Når kommer han tilbake? Anonymkode: c88c5...fcf 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:59 #6 Skrevet torsdag kl. 21:59 Hadde tatt sykt barn dager neste uke, og utsatt oppstart i barnehagen til din mann er hjemme fra jobb. Anonymkode: ec95e...aa5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:39 #7 Skrevet fredag kl. 13:39 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Får du ikke velferdspermisjon til tilvenning? På min arbeidsplass får man etter behov, jeg fikk 3 dager. Du må jo være der mer enn de 2 dagene spesielt når barnet ble syk nå. Man anbefaler minst 5 dager egentlig. Du må bare snakke med arbeidsgiver og forklare hva som skjedde og si at du må ha noen dager til fri. Litt sent nå men far som har friperioder burde jo tatt tilvenning over en friperiode.. Når kommer han tilbake? Anonymkode: c88c5...fcf Det er det som er, han skulle egentlig være med, men så måtte han ut på haste oppdrag en uke før avgang, så da blir han borte i tre uker, da er det jo plutselig langt ut i desember og dumt med oppstart i «juleferien»… snakket med leder og han sier jeg ikke får fri eller fri uten lønn… 🥺 tenker jeg bare må melde meg «syk» selv om leder sikkert skjønner tegninga da… Anonymkode: cec18...94f
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:44 #8 Skrevet fredag kl. 13:44 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er det som er, han skulle egentlig være med, men så måtte han ut på haste oppdrag en uke før avgang, så da blir han borte i tre uker, da er det jo plutselig langt ut i desember og dumt med oppstart i «juleferien»… snakket med leder og han sier jeg ikke får fri eller fri uten lønn… 🥺 tenker jeg bare må melde meg «syk» selv om leder sikkert skjønner tegninga da… Anonymkode: cec18...94f Sånn er det med unger man må trikse og juge for å få det til i blandt. Anonymkode: 40e06...e70
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:46 #9 Skrevet fredag kl. 13:46 Hvorfor tok du ikke sykt barn-dag på onsdag? Så har du i alle fall en feriedag du kan ta med over til neste uke. Har dere ikke krav på tilvenningsdag(er) med eller uten lønn? Anonymkode: c6a2b...902
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:52 #10 Skrevet fredag kl. 13:52 Hvis far skulle ta tilvenning, men ikke får vært med pga hasteoppdrag, så bør dere undersøke om far sin jobb kan dekke din lønn for de dagene han skulle vært med. Så ha fri uten lønn fra jobben din. Å misbruke sykeordningen er ingen god idé, og din leder vil forstå tegninga med en gang. Det er et lovbrudd og misbruk av ordningen, uansett hvor kjipt det er at logistikken din ikke går rundt. Anonymkode: a55d8...b59 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:53 #11 Skrevet fredag kl. 19:53 Hvorfor venter dere så lenge med oppstart at dere bare har en uke til tilvenning. Dette kan jo ta ukesvis. Man kan ikke gå fra ungen 8 timer etter 3 dager. Hvorfor starta dere ikke 1. november Anonymkode: 87950...248 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:24 #12 Skrevet fredag kl. 21:24 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor venter dere så lenge med oppstart at dere bare har en uke til tilvenning. Dette kan jo ta ukesvis. Man kan ikke gå fra ungen 8 timer etter 3 dager. Hvorfor starta dere ikke 1. november Anonymkode: 87950...248 Mange som ikke har mulighet til å bruke ukesvis på tilvenning Anonymkode: 4a2e7...416
Filifjonkamor Skrevet lørdag kl. 01:31 #13 Skrevet lørdag kl. 01:31 Har du pratet med lederen din? Kanskje du kan ta ut velferdspermisjon? Man vet jo ikke hvordan lang innkjøring barnet ditt trenger så her ville jeg tatt en prat med sjefen
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 01:40 #14 Skrevet lørdag kl. 01:40 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er det som er, han skulle egentlig være med, men så måtte han ut på haste oppdrag en uke før avgang, så da blir han borte i tre uker, da er det jo plutselig langt ut i desember og dumt med oppstart i «juleferien»… snakket med leder og han sier jeg ikke får fri eller fri uten lønn… 🥺 tenker jeg bare må melde meg «syk» selv om leder sikkert skjønner tegninga da… Anonymkode: cec18...94f Dufår ta med ungen på jobb da, å se hvor glad leder blir for det.. du kan ikke akkurat la ungen være alene heller, eller bare levere i bhg og dra når ungen ikke er tilvendt. Anonymkode: 756ee...ee6 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:25 #15 Skrevet lørdag kl. 18:25 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvorfor venter dere så lenge med oppstart at dere bare har en uke til tilvenning. Dette kan jo ta ukesvis. Man kan ikke gå fra ungen 8 timer etter 3 dager. Hvorfor starta dere ikke 1. november Anonymkode: 87950...248 Vi fikk ikke barnehageplass siden hun er desember barn, men så åpnet det seg en plass ganske spontant. Da valgte vi å takke ja. Vi hadde ingen permisjon igjen så planen var å få hjelp av en dagmamma, men da vil vi heller ha henne i barnehagen. Så opprinnelig skulle vi bruke neste års sommerferie på tilvenning. Anonymkode: cec18...94f
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:09 #16 Skrevet lørdag kl. 20:09 Men har du ikke fått fri med lønn til tilvenning? Anonymkode: 44ad4...a45
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:03 #17 Skrevet søndag kl. 08:03 AnonymBruker skrev (På 5.12.2025 den 14.39): Det er det som er, han skulle egentlig være med, men så måtte han ut på haste oppdrag en uke før avgang, så da blir han borte i tre uker, da er det jo plutselig langt ut i desember og dumt med oppstart i «juleferien»… snakket med leder og han sier jeg ikke får fri eller fri uten lønn… 🥺 tenker jeg bare må melde meg «syk» selv om leder sikkert skjønner tegninga da… Anonymkode: cec18...94f Dårlig leder du har 😐, kan de egentlig nekte deg permisjon uten lønn? Kan ikke helt reglene på det. Skjønner godt at det er vanskelig, vet at Nordsjøen jobb er veldig uforutsigbart, plutselig så må de jobbe, og ofte kommer de seg ikke hjem. Men du må jo følge barnet på tilvenning uansett 😊 så du får være "syk" da hvis leder skal være så vrang. Du kan jo ikke levere barnet i barnehagen 8-4 liksom 😅. Anonymkode: 6c102...38a
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:16 #18 Skrevet søndag kl. 08:16 Jeg anbefaler å snakke med barnehagen og være der kanskje en halvtime på morgenen og avtale at de ringer på et eller annet tidspunkt dere blir enige om og sier at du må hente barnet fordi det ikke har det bra, da må du uansett hente og sjef har ingenting han skulle si da det 1. Er helt sant og 2. Han kan ikke nekte deg å hente et barn som ikke er i god nok form til å være i barnehage. Tipper også at barnehagen syns dette er bedre enn noe annet. Barnehagen kan anbefale men de kan ikke kreve når permisjonen din er brukt opp. Si at du er der 8-8.30 og dertter går med beskjed at barnehagen skal ringe når barnet ikke lenger har det bra. Ikke topp løsning, men du sa at barnet storkoste seg i barnehagen så kanskje det funker. Ellers får du si til sjefen at det blir permisjon uten lønn eller at hen får sparke deg, noe de altså nesten 100% sikkert ikke kan pga dette. Anonymkode: ce3b8...db1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:17 #19 Skrevet søndag kl. 14:17 AnonymBruker skrev (På 5.12.2025 den 14.39): Det er det som er, han skulle egentlig være med, men så måtte han ut på haste oppdrag en uke før avgang, så da blir han borte i tre uker, da er det jo plutselig langt ut i desember og dumt med oppstart i «juleferien»… snakket med leder og han sier jeg ikke får fri eller fri uten lønn… 🥺 tenker jeg bare må melde meg «syk» selv om leder sikkert skjønner tegninga da… Anonymkode: cec18...94f Da kan leder bestride egenmelding, du kan bli fratatt mulighet til å bruke egenmelding ved senere anledning. Og du kan risikrere advarsel Anonymkode: 736a6...c66
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå