Gå til innhold

Skille av kjøkken eller åpen løsning?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Åpen løsning passer best for små leiligheter. Jeg ville aldri valgt det til hus.

Husk at det er dere som skal bo der, ikke arkitekten.

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm. Jeg er uenig med arkitekten. 

Hvor stort er huset tenkt å bli?

Åpen kjøkkenløsning kan absolutt være nyttig i en liten leilighet, som min. Jeg bor på 60 kvm i Oslo. Leiligheten var opprinnelig to-roms med separat kjøkken, men har blitt ombygget for å gi et ekstra soverom.

Ville jeg heller hatt adskilt kjøkken? JA! Men jeg trenger to soverom. Og har ikke råd til større leilighet i området der jeg bor. Flytting er uaktuelt. Så da blir det sånn, selv om jeg ikke synes det er ideelt.

Anonymkode: 9104c...5e3

• Liker 4
Skrevet

Ville hatt adskilt.

Åpen løsning = færre vegger å sette møbler mot/vanskeligere å møblere. Man ser rotet på kjøkkenet fra stuen. 

Anonymkode: 20906...ad3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville hatt adskilt.

Åpen løsning = færre vegger å sette møbler mot/vanskeligere å møblere. Man ser rotet på kjøkkenet fra stuen. 

Men er stue/kjøkken en L med kjøkken i foten av L-en så er det også praktisk og fint. Da er det åpent og adskilt naturlig. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er innmari glad for at jeg spurte! Her var det mange gode svar. Jeg har et til spørsmål i forbindelse med dette. Hvor tenker dere at skilleveggen med dobbelt skyvedør skal være?

Mellom

1. Kjøkkenet og spisebordet/stue

eller

2. Kjøkkenet/spisebord og stue?

Har forsøkt å illustrere begge løsningene på bildet

IMG_6599.jpeg

Anonymkode: 07049...ac3

Skrevet

Jeg hater åpen løsning dypt og inderlig, men det er fordi vi ikke har et annet oppholdsrom.  

Hvis jeg, eller noen andre i husstanden, har besøk, har alle i husstanden besøk...  (jeg kan selvsagt gå ut eller sette meg på senga noen timer når mannen har besøk av en kamerat, men det passer ikke alltid med slike løsninger)

Hvis noen skal lage mat blir hele familien en del av det (støy og lukt).

Det hele hadde vært et ikke-eksisterende problem hvis vi hadde hatt to oppholdsrom.  Et kjøkken/allrom(dagligstue), og enten kjellerstue, loftsstue eller "finstue".

Anonymkode: 24964...885

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er innmari glad for at jeg spurte! Her var det mange gode svar. Jeg har et til spørsmål i forbindelse med dette. Hvor tenker dere at skilleveggen med dobbelt skyvedør skal være?

Mellom

eller

IMG_6599.jpeg

Jeg ville delt av mellom spisebord og stue.  Da hadde vi hatt to adskilte oppholdsrom med sitteplasser.

Anonymkode: 24964...885

• Liker 1
Skrevet

Jeg haaaater også åpen romløsning med kjøkkenet - og det er BARE sånt de bygger nå for tiden. Garantert at det handler om profitt, ikke trivsel. Alt av bråkete kjøkkenmaskiner bråker inn i sosial sone på stua, og alt av matos og rot blir også merkbart fra stua. Tenk alle gryter og kar man har fremme når man lager julemiddag f.eks., og maten skal serveres varm. Mye av oppvasken blir stående til etter måltidet. Jeg kunne aldri ha tenkt meg å ha det slik. Vi bor i en leilighet fra 70-tallet, og romløsningen her er heldigvis adskilt kjøkken og stue med spisekrok i mellom.

Anonymkode: ac244...068

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ville hatt adskilt.

Synes det er rotete med boliger der man har møbler overalt. Det er egentlig veldig lite man trenger i en spisestue/stue/TVstue 

Lar heller ikke rot stå på kjøkkenet. Og oppbevarer elektrisk - også vannkoker og slik - på hyller i høyskap. Liker ikke at rom gir et rotete inntrykk selv om jeg ikke ser det fra sofaen. 

Anonymkode: 464e8...286

• Nyttig 1
Skrevet

Veldig greit å kunne skille stekeos fra resten av kjøkkenet om nødvendig. Kjøkken/stue sammen handler om å spare penger (mindre areal).

Anonymkode: ef4aa...e49

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes det er rotete med boliger der man har møbler overalt. Det er egentlig veldig lite man trenger i en spisestue/stue/TVstue 

Lar heller ikke rot stå på kjøkkenet. Og oppbevarer elektrisk - også vannkoker og slik - på hyller i høyskap. Liker ikke at rom gir et rotete inntrykk selv om jeg ikke ser det fra sofaen. 

Men når du lager maten må disse tingene nødvendigvis være framme. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mellom

eller

IMG_6599.jpeg

Dette er samme løsning som vi har, bortsett fra at kjøkkenet er mye bredere enn spisestuedelen. Hadde jeg hatt skyvedører ville de aldri vært i bruk. Men jeg har en halvvegg mellom kjøkken og stue som gjør at kjøkkenet ikke synes fra "stue". Men at man samtidig står rett mot gjester og familie når man lager mat. (se for deg at det er en stor øy der boksen merket "kjøkken" er) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mellom

eller

IMG_6599.jpeg

Vi har skillevegg/glasvegg mellom der du har spisestue og stue. Men stuen vår er litt større (går videre ned) og rommer spisestue og salong. Og der du har spisestue har vi TV-stue og kjøkkenbord (mellom kjøkken og tv-stua). Så det blir litt hverdagsstue og finstue. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mellom

eller

IMG_6599.jpeg

Jeg ville valgt 2.

Anonymkode: fc2b4...d9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men når du lager maten må disse tingene nødvendigvis være framme. 

Jeg jobber ganske rent. Ting rett i oppvaskmaskin, ting rett i søpla, vannkoker rett inn i skap når den er brukt. Setter alle krydder tilbake ned i skuffa mens maten steker, etc. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det blir mer rotete om man ikke har nok vegger å sette møbler mot. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det blir mer rotete om man ikke har nok vegger å sette møbler mot. 

Hvor mye møbler trenger du? 

Veldig mye av oppbevaringen er i stor kjøkkenøy og en vegghengt sjenk. Og så har vi plassbygde skap rundt vegghengt TV. Utover det er det bare dekor på veggene, og taklamper. 

Skrevet

jeg steker tidvis ting som setter lukt i huset så jeg liker å kunne lukke dørene til kjøkkenet og kjøre viften på fullt og lage mat uten at lukten sitter igjen i huset i en evighet eller verre, setter seg i nyvasket tøy som henger til tørt i gangen ved siden av! 

Anonymkode: 7009a...c80

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor mye møbler trenger du? 

Veldig mye av oppbevaringen er i stor kjøkkenøy og en vegghengt sjenk. Og så har vi plassbygde skap rundt vegghengt TV. Utover det er det bare dekor på veggene, og taklamper. 

Ja, har man nok vegger og oppbevaring, så er det jo ikke noe problem.  
Min venninne hadde ikke en eneste vegg å sette TV-en mot. Da så det rotete ut. De valgte å sette opp en vegg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, har man nok vegger og oppbevaring, så er det jo ikke noe problem.  
Min venninne hadde ikke en eneste vegg å sette TV-en mot. Da så det rotete ut. De valgte å sette opp en vegg.

Men nå diskuterer vi husbygging i denne tråden... 

Ikke leiligheter på 55kvm. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...