Gå til innhold

Må man være hjemme når strømmen skal kobles ut?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bor alene i enebolig. Fikk melding om at strømmen skal kobles ut en hel natt neste uke. 

Problemet er at jeg er så mørkredd, vurderer å sove hos en venninne. 

Men så sa noen at jeg måtte være hjemme i tilfelle noe skjer, fikk ikke helt tak på hva det skulle være men. Jeg skjønner jo at det kan bli litt kaldt når varmepumpa ikke går og jeg ikke er hjemme og fyrer i ovnen, men det er meldt mildvær og det er snakk om 6-7 timer. 

Jeg vet bare at jeg ikke kommer til å få sove noen ting den natta hvis jeg er hjemme. 

Anonymkode: 3da9e...8a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke en må. Varslet strømavbrudd skjer jo på dagtid også, og da er vel de fleste ikke hjemme.

Men mørket er ikke farlig.

Anonymkode: f822f...efc

• Liker 1
Skrevet

Du kan skaffe deg noen lys på batteri som du har rundtomkring. Men om det er mildvær og bare 6-7 timer så går det jo fint. Du fyrer bare opp når du kommer tilbake.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bor alene i enebolig. Fikk melding om at strømmen skal kobles ut en hel natt neste uke. 

Problemet er at jeg er så mørkredd, vurderer å sove hos en venninne. 

Men så sa noen at jeg måtte være hjemme i tilfelle noe skjer, fikk ikke helt tak på hva det skulle være men. Jeg skjønner jo at det kan bli litt kaldt når varmepumpa ikke går og jeg ikke er hjemme og fyrer i ovnen, men det er meldt mildvær og det er snakk om 6-7 timer. 

Jeg vet bare at jeg ikke kommer til å få sove noen ting den natta hvis jeg er hjemme. 

Når strømmen kobles tilbake kan sikringer noen ganger løse ut. Spesielt på eldre anlegg med få kurser kan startstrøm gjøre sikring løser ut. 

Er en bortreist over tid kan kjøleskapet og fryseboksen bli varme, og mat ødelagt. 

Om varmen ikke slår seg på igjen kan vannet fryse.

Men, dette skjer ikke over en kort periode - så det er ikke farlig. Det er om en er bortreist over lengre tid.

Skrevet
Maia70 skrev (1 time siden):

Du kan skaffe deg noen lys på batteri som du har rundtomkring. Men om det er mildvær og bare 6-7 timer så går det jo fint. Du fyrer bare opp når du kommer tilbake.

Jeg har det, lommelykt også. Men når hele nabolaget mørklegges på denne måten blir det skikkelig mørkt, jeg synes bare det er ekkelt selv om det ikke er rasjonelt. 

Glemte å skrive at jeg kommer til å dra rett på jobb fra venninnen min. Det er jo også en ting, stå opp og gjøre seg klar for jobb i mørket er også litt stress. 

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har det, lommelykt også. Men når hele nabolaget mørklegges på denne måten blir det skikkelig mørkt, jeg synes bare det er ekkelt selv om det ikke er rasjonelt. 

Glemte å skrive at jeg kommer til å dra rett på jobb fra venninnen min. Det er jo også en ting, stå opp og gjøre seg klar for jobb i mørket er også litt stress. 

Ts

Selvsagt går det greit. Kan være flere i nabolaget som er på ferie, jobbreise og mye annet.

Skrevet

Kjøp deg et par batteridrevne lamper. Gjerne slike som står plugget i veggen og alltid klar til bruk.

Anonymkode: e9751...170

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...