Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I min familie hat man alltid spist urøkt pinnekjøtt. Pinnekjøtt skal ikke smake wienerpølse pleide mor mi å si så sånn har det alltid vært hos meg og mine og sånn skal det fortsette å være unnatt i år. I år kommer svigerfar Første dag. Han bor på Kypros så det er en aldri så liten "begivenhet" 🤭

Det viser seg at svigerfar alltid har spist røkt pinnekjøtt, så hvis jeg serverer det jeg kan blir det feil, det er det gitt klar beskjed om. Vil gjerne servere "the very best" så jeg spør dere som pleier å spise røkt pinnekjøtt til Jul: Hvor hardt skal kjøttet stekes før jeg legger det til kok?

Anonymkode: 758fd...6d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag begge utgaver. Det er mulig.

Skal vel forberedes likt urøkt, ikke stekes før damping.

Anonymkode: d9f32...23a

• Liker 2
Skrevet

Stekes? 

Vi damper det på samme måte som vanlig salt pinnekjøtt. Blir skikkelig mørt og godt.

Anonymkode: 7fa28...5dd

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har konvertert til røykt. Tilbered på same måte som urøykt:

vatne ut

dampe på bjørkepinner eller einer

kort tid innom grillen i steikovn (typ 2 min)

Pass på å skaffe ekte røykt- og ikkje «røykaroma».

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

I min familie hat man alltid spist urøkt pinnekjøtt. Pinnekjøtt skal ikke smake wienerpølse pleide mor mi å si så sånn har det alltid vært hos meg og mine og sånn skal det fortsette å være unnatt i år. I år kommer svigerfar Første dag. Han bor på Kypros så det er en aldri så liten "begivenhet" 🤭

Det viser seg at svigerfar alltid har spist røkt pinnekjøtt, så hvis jeg serverer det jeg kan blir det feil, det er det gitt klar beskjed om. Vil gjerne servere "the very best" så jeg spør dere som pleier å spise røkt pinnekjøtt til Jul: Hvor hardt skal kjøttet stekes før jeg legger det til kok?

Anonymkode: 758fd...6d2

Om pinnekjøttet ditt smaker wienerpølse, har du gjort noe galt...

Anonymkode: daa2d...1d1

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Stekes? 

Anonymkode: a922d...89b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Aldri stekt, lages helt likt som urøkt 

Anonymkode: c822e...843

• Liker 3
Skrevet

Pinnekjøtt skal da ikke stekes før koking.

Røkt, urøkt, omtrent samme koking. Jeg ville brukt to gryter, for røkt er jo ikke noe godt.

Anonymkode: 8ee24...6fd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Overlat det til samboer/ektefelle som vel må vite hvordan pinnekjøttet til svigerfar skal lages?  

Anonymkode: 7917c...675

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Wienerpølse? Det smakte sigar😅

Anonymkode: 88212...4f7

Skrevet

Vet at mange legger pinnekjøttet i ovnen etter det er dampet, men aldri hørt at noen steker først? 

Anonymkode: afe76...b79

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Stekes??

Anonymkode: ecf3e...719

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Folk får ha sine egne juletradisjoner, men hadde jeg kommet til en julemiddag der vertskapet snakket om hvordan de steker pinnekjøttet hadde jeg rygget lydløst ut av huset og stukket hjemover. 

Anonymkode: 0eeac...b78

• Liker 3
Skrevet

Vi steker det litt først, men kun for at det skal få litt stekeskorpe brunfarge. Eller var det fårikålkjøtt.. nå ble jeg plutselig usikker 🙈🙈

Anonymkode: 6ab72...6f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Folk får ha sine egne juletradisjoner, men hadde jeg kommet til en julemiddag der vertskapet snakket om hvordan de steker pinnekjøttet hadde jeg rygget lydløst ut av huset og stukket hjemover. 

Anonymkode: 0eeac...b78

😂 Vi pleier aldri steke det, men har faktisk gjort det en gang, da etter det var dampet. Vi rislet sirup over og stekte det raskt. Jeg smakte ikke noe forskjell, så det ble med den ene gangen, men en av gjestene vi serverte det til kommenterte her om dagen at det gjorde pinnekjøttet ekstra godt. Så kanskje vi må prøve igjen. 

Anonymkode: 88212...4f7

Skrevet
Stormur skrev (På 3.12.2025 den 20.16):

Vi har konvertert til røykt. Tilbered på same måte som urøykt:

vatne ut

dampe på bjørkepinner eller einer

kort tid innom grillen i steikovn (typ 2 min)

Pass på å skaffe ekte røykt- og ikkje «røykaroma».

Dette. Slik lager vi det også 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...